Oudvaders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2005 09:37

Klopt, maar daar moet ook niet zoveel op gefocust worden dat er angst ontstaat onder oprechte christenen, of ze wel goed genoeg zouden zijn of zo. Dat is wel eens mijn probleem als ik kijk naar de in mijn ogen wat "zwaardere kerken"

De verhouding 1 op 12 bij de discipelen is tegenwoordig vaak omgekeerd, en durft nog 1 op de 12 aan het avondmaal te gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gevondenzoon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gevondenzoon » 09 aug 2005 11:04

Marnix schreef:Klopt, maar daar moet ook niet zoveel op gefocust worden dat er angst ontstaat onder oprechte christenen, of ze wel goed genoeg zouden zijn of zo. Dat is wel eens mijn probleem als ik kijk naar de in mijn ogen wat "zwaardere kerken"

De verhouding 1 op 12 bij de discipelen is tegenwoordig vaak omgekeerd, en durft nog 1 op de 12 aan het avondmaal te gaan.

Men zal ook moeten onderzoeken of het Avondmaal wel voor hun geschikt is.Het is geen tafel waar je even wat kunt eten als je trek hebt!
Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2005 16:36

En daarin kan ook worden doorgeslagen.... dat er van het avondmaal zoiets exclusiefs wordt gemaakt dat niemand meer aandurft, omdat men zich teveel focust op waarje vooral aan moet voldoen.. en te weinig op het offer van Christus voor zondaren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 aug 2005 04:59

Marnix schreef:En daarin kan ook worden doorgeslagen.... dat er van het avondmaal zoiets exclusiefs wordt gemaakt dat niemand meer aandurft, omdat men zich teveel focust op waarje vooral aan moet voldoen.. en te weinig op het offer van Christus voor zondaren.

Dat is in het boekje van S. Simonides echt niet aan de orde.
Hij verwijt ook mensen die niet aangaan, dat ze niet luisteren naar de roepstem van de Heere Jezus.
In het paradijs waren we ongehoorzaam, en aten we. Toen mocht het niet. Nu mogen we eten, maar hierin komt de ware aard van mensen naar boven dat ze ook hierin ongehoorzaam zijn, en de Heere aan Zijn plaats te laten.

Het boekje is als fotografische herdruk te koop, en ik kan het je wel aanraden. Het is wel de oude druk, maar dat moet voor jou geen probleem zijn.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 aug 2005 18:51

Hier het vervolg, op blz. 343:

Onderwijsinge in de beproevinge.
Ons herte is bedrieghlijck / en wy geneghen ons selven te verschoonen door eyghen-liefde / niet beter dan / als wy ons selven ondersoecken / en dese en gene feylen by ons vernemen / als dat wy die een buyten ons selven beschouwen / en by ons selven gaen bedencken / mijn siele! soo ghy dit of dat eens in een ander saeght / wat soud ghy daer van oordelen? soudet ghy hem des wegen niet schuldigh houden / en gantschelijck veroordeelen? soudt ghy dat niet voor een groote foute en mis-slagh reeckenen? Och dat oordeel dat wy souden vellen over eens anders midsdaedt / laet ons dat oock over ons eygene leeren strijcken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 aug 2005 12:20

caprice schreef:Hier het vervolg, op blz. 343:

Ons herte is bedrieghlijck / en wy geneghen ons selven te verschoonen door eyghen-liefde / niet beter dan / als wy ons selven ondersoecken / en dese en gene feylen by ons vernemen / als dat wy die een buyten ons selven beschouwen / en by ons selven gaen bedencken / mijn siele! soo ghy dit of dat eens in een ander saeght / wat soud ghy daer van oordelen? soudet ghy hem des wegen niet schuldigh houden / en gantschelijck veroordeelen? soudt ghy dat niet voor een groote foute en mis-slagh reeckenen? Och dat oordeel dat wy souden vellen over eens anders midsdaedt / laet ons dat oock over ons eygene leeren strijcken.

duidelijk...

als je iemand veroordeelt zul je met dat zelfde oordeel ook geoordeeld worden.. (korte boodschap?)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

gevondenzoon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gevondenzoon » 14 aug 2005 20:23

Marnix schreef:En daarin kan ook worden doorgeslagen.... dat er van het avondmaal zoiets exclusiefs wordt gemaakt dat niemand meer aandurft, omdat men zich teveel focust op waarje vooral aan moet voldoen.. en te weinig op het offer van Christus voor zondaren.

Maar zovelen voelen zich daartoe geroepen. Velen zullen genodigd worden,maar weinigen zullen Zijn stem horen. En als je toch aan het avondmaal gezeten heb,en je hart verloochend heb? Aan welke kant zul jij dan staan? Aan de glazen zee? of daaronder..in de plaats waar zal zijn geween,en knersing der tanden?
Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 aug 2005 21:57

*ik ervaar dit standpunt ook*
(was al bekend vrees ik)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2005 00:00

gevondenzoon schreef:

Maar zovelen voelen zich daartoe geroepen. Velen zullen genodigd worden,maar weinigen zullen Zijn stem horen. En als je toch aan het avondmaal gezeten heb,en je hart verloochend heb? Aan welke kant zul jij dan staan? Aan de glazen zee? of daaronder..in de plaats waar zal zijn geween,en knersing der tanden?

Daar kom je ook als je niet naar Zijn roepstem luistert en niet aangaat. Ik zeg niet dat je dus altijd aan mag gaan want dat is niet zo, ik geef aan dat de reden waarom je aangaat niet is omdat je goed leeft... maar omdat je Christus nodig hebt. Wie gezond zijn hebben geen heelmeester nodig, maar die ziek zijn.

Je benaderd het vanuit het negatieve. De Bijbel benadert het vanuit het positieve: Als je gelooft dat Jezus gestorven is, ook om jou te redden, en je hebt spijt van je zonden, dan mag je aangaan.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 aug 2005 05:09

hijwel schreef:

duidelijk...

als je iemand veroordeelt zul je met dat zelfde oordeel ook geoordeeld worden.. (korte boodschap?)

Nee, alle oordelen die wij over een ander zouden vellen, moesten we ook eens op onszelf toepassen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 aug 2005 08:52

caprice schreef:
hijwel schreef:

duidelijk...

Nee, alle oordelen die wij over een ander zouden vellen, moesten we ook eens op onszelf toepassen.

ik zie het verschil niet.

maar 1 ding snap ik niet waarom je daar zo'n oude tekst voor nodig hebt in oud nederlands en onleesbare zinsvolgorde.. er staat gewoon 1 tekst in de bijbel die hetzelfde zegt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2005 11:44

essieee schreef:*ik ervaar dit standpunt ook*
(was al bekend vrees ik)

Daar wil ik aan de hand van woorden van Jezus wat over zeggen.

We weten waar deze tekst op gebaseerd is? Op het verhaal van Jezus over de Koning, die mensen uitnodigde voor een feestmaal.... maar iedereen zegde op het laatst af met allerlei redenen en kwam niet naar het feestmaal....

Velen zijn geroepen... Jij ook. Wat doe je? Ook wegblijven, net als hen?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 aug 2005 12:24

Marnix schreef:
essieee schreef:*ik ervaar dit standpunt ook*
(was al bekend vrees ik)

Daar wil ik aan de hand van woorden van Jezus wat over zeggen.

We weten waar deze tekst op gebaseerd is? Op het verhaal van Jezus over de Koning, die mensen uitnodigde voor een feestmaal.... maar iedereen zegde op het laatst af met allerlei redenen en kwam niet naar het feestmaal....

Velen zijn geroepen... Jij ook. Wat doe je? Ook wegblijven, net als hen?

Inderdaad Marnix.....ik ben net als zij...geen tijd, geen durf, geen vrijmoedigheid.......
Is net zo zondig...alleen kan ik die roep naar Het Heilig Avondmaal niet zo concreet zien als zij dat van de Heere Jezus kregen....
Er zijn voor mij meerdere redenen nodig om ja te MOGEN zeggen! :oops:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 aug 2005 14:35

essieee schreef:Inderdaad Marnix.....ik ben net als zij...geen tijd, geen durf, geen vrijmoedigheid.......
Is net zo zondig...alleen kan ik die roep naar Het Heilig Avondmaal niet zo concreet zien als zij dat van de Heere Jezus kregen....

angst voor de mensen?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 aug 2005 14:47

hijwel schreef:
essieee schreef:Inderdaad Marnix.....ik ben net als zij...geen tijd, geen durf, geen vrijmoedigheid.......

angst voor de mensen?

Misschien is het handig om deze zaken in een ander topic (bijvoorbeeld dit topic) te bespreken.
Hier gaan we verder over oudvaders.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”