Hekel aan jezelf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 09 jul 2005 16:37

essieee schreef:
En ook al zit het soms tegen: weet dat God je goed vindt zoals je bent.

In mijn situatie geloof ik daar absoluut niet in!

:(
het is toch waar, god maakt geen rotzooi!

Ik heb ook weleens een hekel aan mezelf, of aan het leven. Maar dat wordt gelukkig steeds minder.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 jul 2005 17:31

muiz schreef:
essieee schreef:
En ook al zit het soms tegen: weet dat God je goed vindt zoals je bent.

In mijn situatie geloof ik daar absoluut niet in!

:(
het is toch waar, god maakt geen rotzooi!

Ik heb ook weleens een hekel aan mezelf, of aan het leven. Maar dat wordt gelukkig steeds minder.

Nee, maar ik heb er wel rotzooi van gemaakt!

André

Re: Hekel aan jezelf

Berichtdoor André » 10 jul 2005 23:26

marjo schreef:Ik heb af en toe een enorme hekel aan mezelf. Ik erger me aan mijn gedrag, mijn uiterlijk, aan hoe ik ben. Ik bendenk me hoe anderen tegen me aan zullen kijken en dan krijg ik het helemaal benauwd. Het is zo zelfondermijnend.

Ik heb het niet altijd, het zijn buien. Maar het is zo waardeloos.
Zijn er meer mensen die dit hebben? Hoe ga je er mee om?
Heb je een idee waar het vandaan komt?
Ik heb de drie pagina's ff doorgelezen, volgens mij kun je dit rustig een negatief zelfbeeld noemen ook al zijn het buien.........
Als het je functioneren niet verstoort zou ik er niets aan doen (M.a.w. een vervelende dag hebben dan)
Zijn de buien echter dagen enzo dan zou ik daar eens een keer een bezoekje aan de huisarts aan wagen.
Btw er zijn heel veel mensen die dit in meer of mindere mate hebben.
Waar het vandaan komt kan bijzonder divers zijn, heb je meestal iemand bij nodig die daar voor geleerd heeft.
Hoe je dr mee omgaat, tsja dat verschilt ook weer zo in welke mate je er hinder van hebt.
Mmmm, dat zei ik net al. 8)

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 11 jul 2005 05:56

essieee schreef:Nee, maar ik heb er wel rotzooi van gemaakt!

Wie niet? Ik denk dat de meeste mensen in meerdere of mindere mate een rotzooi van hun leven hebben gemaakt. Ik in ieder geval wel hoor. Maar toch kan je met god altijd weer opnieuw beginnen. Voor god is niemand hopeloos.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 11 jul 2005 09:16

esieee, ook al heb je een rotzooi van je leven gemaakt, bij God is er altijd liefde. Hij blijft van je houden, hoe erg je rotzooi ook is. Je kunt altijd met Hem opnieuw beginnen, Hij wil je vergeven. Sterkte!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 11 jul 2005 09:31

yep , gewoon de rotzooi opruimen en opnieuw beginnen is het mooiste wat er is toch ? We krijgen altijd een kans van hem

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 12 jul 2005 19:22

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 jul 2005 08:09

Weet je wat ik dan het lastigs vind...wanneer je probeert minder van jezelf te walgen begint dat door positief te praten over jezelf, complimenten te accepteren enz...

Dat voelt zo huichelig, omdat je er weinig van meent!

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 jul 2005 09:38

Ik denk dat je er ook aan moet wennen, omdat het een heel tegenovergesteld iets is dan wat je eerst deed. Jij meent misschien weinig van je acceptatie van een compliment, de ander meent het wel. Je kunt dat compliment dan ook in gedachten houden en erover nadenken. Zou diegene gelijk kunnen hebben?
Je kunt ook eerst proberen je negatieve gedachten en uitspraken over jezelf te negeren. Das heel moeilijk, weet ik. Als je weer iets 'stoms' denkt over jezelf, zeg tegen jezelf dat je dat niet wilt denken en probeer een andere gedachte te krijgen. Een algemene gedachte bijv. Ik weet niet of dit een idee voor je is?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 jul 2005 10:30

Ja ik denk het wel mystery, het is namelijk voor mijn omgeving ook frustrerend. Je krijgt vaak terug; als ik dit zeg meen ik dat ook...snap je?
Ik ga er mee aan de slag!

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 jul 2005 15:34

essieee schreef:Ja ik denk het wel mystery, het is namelijk voor mijn omgeving ook frustrerend. Je krijgt vaak terug; als ik dit zeg meen ik dat ook...snap je?
Ik ga er mee aan de slag!

Jeps, dat snap ik. Diegene die jou dan een compliment heeft gegeven verwacht ook dat je er anders op reageert he. Als je dat compliment afzwakt, is dat voor de ander ook niet leuk, want die meende dat compliment. Probeer te leren dat je er anders op reageert, bijv. gewoon dank je wel zeggen, terwijl je misschien in eerste instantie denkt dat het helemaaaaal niet zo is wat die ander zegt. Succes ermee :D

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 jul 2005 13:22

Wat herkennend allemaal... Heb daar zelf ook moeite mee,en eigenlijk...nu nog!! Het zijn buien...het ene moment walg ik van mezelf..en denk ik dat ik er beter niet meer kan zijn.. Meer zeg ik dr niet over...want dan kan ik heel lang doorgaan... Op andere momenten..ben ik om et zomaar te zeggen..blij met mezelf! Ik zie dan verbeterpuntjes,enz.. Dan weet ik dat ik aan mezelf kan werken!! En..weet ik dat ik als mens nooit helemaal af ben.. God heeft me goed geschapen..dat weet ik...en dat wil ik ook wel geloven... Maar er zijn veel dingen waar aan ik merk dat ik niet volmaakt ben...
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

neuzel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor neuzel » 11 aug 2005 16:21

..
ach ja, wat moet je zoal zeggen? ik zeg maar zo, ik zeg maar niks..

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 18 aug 2005 11:02

En..weet ik dat ik als mens nooit helemaal af ben.. God heeft me goed geschapen..dat weet ik...en dat wil ik ook wel geloven... Maar er zijn veel dingen waar aan ik merk dat ik niet volmaakt ben...[/quote]

Hé Poesje, is dat niet het beste? Ik denk zelf eerlijk gezegd dat wij God niet nodig zouden hebben als we volmaakt zouden zijn. Het houdt ons soms tenminste nog afhankelijk. Ik merk zo sterk dat ik, wanneer alles in mijn leven goed schijnt te gaan Hem zo weinig nodig hebt. Nu ben ik gisteren heel erg heftig met mn neus op de feiten gedrukt en heb ik Hem ineens weer zo nodig :oops: :oops:

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 22 aug 2005 13:07

Jos123 schreef:Hé Poesje, is dat niet het beste? Ik denk zelf eerlijk gezegd dat wij God niet nodig zouden hebben als we volmaakt zouden zijn. Het houdt ons soms tenminste nog afhankelijk. Ik merk zo sterk dat ik, wanneer alles in mijn leven goed schijnt te gaan Hem zo weinig nodig hebt. Nu ben ik gisteren heel erg heftig met mn neus op de feiten gedrukt en heb ik Hem ineens weer zo nodig :oops: :oops:

Ja ik snap wat je bedoeld...en je hebt ook wel gelijk! Wanneer het weer goed met me gaat..heb ik God minder nodig! Maar het is Zijn bedoeling ook niet dat ik alleen maar tot Hem bid wanneer het 'slecht' gaat in mn leven..en wanneer ik eigenlijk commentaar heb op Zijn werk.. (Hoe hij mij geschapen heeft...)
(Tja..zo kan ik nog wel even doorgaan...)
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Terug naar “Archief”