Stelling: De zorg in verpleeghuizen is schandalig slecht!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 jun 2005 14:20

Op mijn werk id het idd zo, dat de mensen eens per week gedouched worden, eens per week gaat de was weg, die ze minimaal 3 weken later pas terug krijgen, moeten ze tegenwoordig zelf koffie en thee gaan halen bij de automaten, voor zover ze dat (zij het moeizaam) zelf kunnen.

En toch hebben de meeste mensen het erg goed (naar eigen zeggen). Oudere mensen vinden douchen erg vermoeiend, en zien soms al op tegen die ene keer per week. Terwijl de ander het liefst elke dag gedouched wordt. Met het warme weer doen we dit wel eens, meerdere keren per week, maar in de zomervakantie sta je nou eenmaal met 2 of heeel soms 3 mensen een hele dag op 35 mensen. DIe bijna allemaal gewassen moeten worden enzo...en dan gaat het moeilijker.

Ik denk dat heel veel ok afhangt van de subsidies. Die zijn zo weinig, zodat er weinig personeel ingezet kan worden, waardoor het gewoon niet mogelijk is om meer te douchen, thee en koffie rond te brengen enz.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 30 jul 2005 11:26

Ik heb gewerkt in een verpleeghuis in Nederland en het eerste wat me daar op viel was dat er geen echte aandacht is voor de bewoner (of patient). Veel verzorgenden kennen de achtergrond van de bewoner niet, en als mensen echt een praatje willen maken, dan wordt het gesprek snel afgerond met 'sorry, maar ik heb het erg druk, laten we er een volgende keer over verder praten'. Achteraf word dan tegen collega's gezegd 'had je dat mens weer hoor...'. Vooral oude mensen hebben die aandacht erg nodig. Nu werk ik in Engeland, het huis is veel kleiner, maar er is ontzettend veel aandacht voor de bewoner. Vaak zat ga ik lekker buurten en neem wat foto's mee en vertel over mijn familie en dan haal je hele verhalen los. Je ziet die mensen dan echt weer helemaal op leven. Als er besluiten moeten worden genomen, dan wordt het vaak ook nog met de bewoners overlegd enz. En ik snap best wel dat dat moeilijk gaat bij onze verpleeghuizen omdat die vaak te groot voor zoiets zijn. Maar het huis is van de bewoners en niet van de directie en het personeel!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 aug 2005 15:01

Elk verzorging- en bejaardetehuis is weer anders!

Over het algemeen gaat de zorg achteruit! De werkdruk neemt toe. De ene instelling behoud het aantal volle bedden en gaat met minder personeel door zodat er in sommige huizen vreemde dingen gebeuren. Een pyamadag vind ik niet normaal en ook niet dat ze zo weinig gedoucht worden. Weer een ander tehuis vult gewoon niet alle bedden meer op! daardoor heeft het personeel nog wel tijd voor de bewoners maar moet er ergens anders bezuinigt worden en die kunnen zich niets extra's permiteren!

Ik vind wel heel erg als ik hoor dat personeel geen eens tijd meer heeft om bewoners te helpen met eten! Terwijl de bewoner het zelf niet kan. weet van 1 geval dat ze een man die plat lag gewoon een hard bolletje in zijn handen gaf en weer gingen! Liggend kan hij ten eerste al niet eten en al helemaal geen hard bolletje!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Art Girl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Art Girl » 10 aug 2005 11:30

Het is idd afhankelijk van het tehuis. Ikzelf heb ook 'n tijdje stagegelopen in een P.G. verpleeghuis (en daarna als vakantiebaan) als medisch secretaresse. Ik moest een overleg notuleren tussen de directeur, iemand van de overheid en 2 hoofden van de verpleging.

Dat overheidsfiguur zat er maar op te hameren dat de zorg beter moest (meerdere keren douchen per week enz) en wilde maar niet begrijpen dat dat gewoon niet kon. Er moesten dan nl. meer mensen aangenomen worden terwijl dat financieel echt onmogelijk was. En de hoofden verpleging wisten bijna niet meer hoe ze die weinige werknemers zó konden inplannen dat zij a) fatsoenlijke werktijden hadden ipv altijd overwerken en b) de cliënten fatsoenlijk verzorgd werden.

Kortom, het overleg werd een grote janboel en uiteindelijk kwam er dus geen oplossing uit. Na de bezuinigingen zal dit altijd wel een punt van discussie blijven, want enerzijds moet de zorg dus beter, maar anderzijds: wie gaat dat betalen???
Schepen waren van hout en mannen van staal. Toen waren schepen van staal en mannen van hout. Nu zijn schepen van polyester en mannen? Die verschonen luiers

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 11 aug 2005 19:50

ja, idd. Dat vindt ik ook zo vaag van de overheid.. afgelopen jaren steeds maar meer bezuinigingen in de zorg en dan ook nog nog eens op hameren dat de zorg beter moet enz. :?
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 aug 2005 13:09

Ik weet niet of het alleen aan bezuinigingen ligt. Als ik zie welke managers er zijn en wat die verdienen - daar kunnen aardig wat mensen voor aan het bed. En als een manager nou ook nog wist wat op de werkvloer gebeurde en nog meer: er verstand van had...

Maar er zijn verpleeghuizen en verpleeghuizen.
In mijn woonplaats is de zaak goed voor elkaar. Alleen bij de volstrekt dementen wil nog wel eens wat tekort aan personeel zijn, maar dat wordt anderzijds weer opgevangen door een groot team van vrijwilligers, die aangetrokken zijn - en die door het verpleeghuis in de watten worden gelegd (want waardering is belangrijk!).
Mijn broer wordt sinds enkele maanden verzorgd in een verpleeghuis, nadat hij een zgn. multi-infarct (dus meerdere achter elkaar) heeft gehad.
Het personeel is zeer vriendleijk en zorgzaam, ze weten precies wat hij wel of niet fijn vindt en bellen met de familie als er zich iets voorgedaan heeft - hij viel een keer, hij was grieperig - zijn dochter wist het nog dezelfde dag.
Zó kan het dus ook!

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 12 aug 2005 17:32

daar heb je idd wel gelijk in.. this niet alleen het geld wat het verschil maakt :)
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Woudie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

verzorging in verpleeghuizen

Berichtdoor Woudie » 16 dec 2006 16:13

hai!
dat de verzorging daar slecht is geloof ik echt niet!

mijn oma heeft er 4 jaar gewoond en 2 zussen werken er al 6 en 4 jaar in. ze deden voor mijn oma alles wat nodig was! niets was een moeite teveel. maar er zit wel verschil in als ze zien hoe de familie met de patient omgaat. het is daar wel keihard weken, maar slecht verzorgd wordt je echt niet!

groetjes Woudie

Terug naar “Archief”