Fietsen, zwemmen en schaatsen op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gloria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gloria » 04 aug 2005 21:21

Ik drink heel graag bier op Zondag. Is dat OK? Niet te veel, dan moet ik de kerk uit...
let your dim light shine

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2005 00:05

Natuurlijk is dat OK!

Ik drink op zondag ook wel eens bier of wijn.

Niks mis mee. De zondag is een dag waarop je tijd hebt om te ontspannen, uit te rusten en je extra op God te richten.... maar zeker ook een dag waarop je mag genieten van een wandeling, een potje voetbal, bier, lekker eten etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 aug 2005 07:12

gloria schreef:Ik drink heel graag bier op Zondag. Is dat OK? Niet te veel, dan moet ik de kerk uit...
Thuis drinken wij bijna nooit alcohol, alleen ik soms een biertje op vrijdag en zaterdagavond; zondagavond nooit eigenlijk dat ben ik niet gewend.

Bij mijn vriendin drinken ze extreem veel alcohol (vergeleken met ons thuis) en drink in zondagavond rustig een biertje, Paulus zegt alles is geoorloofd, maar niet alles is oorbaar. Jezus zegt niks over bierverbod dus waarom niet..

Op alcohol ligt geen straf, zelfs in de avondmaal wijn zit alcohol.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 05 aug 2005 11:49

Raido schreef:Op alcohol ligt geen straf, zelfs in de avondmaal wijn zit alcohol.

Dit geld niet voor alle kerken, wordt vaak druivensap geschonken (ook vanwege kinderen denk ik)

Maar inderdaad, alcohol is hartstikke normaal, met mate iig :)

Fietsen/wandereln/natuur genieten etc is volgens mij echt wel geoorloofd op zondag, zou niet weten waarom niet :), Jezus liep ook door een granenveld heen en at zelfs granen, relaxed toch :D

Zelf vind ik dat werken/kopen en verkopen op zondag echt niet kan, maar daar zijn ook meningsverschillen over tussen verschillende kerken.

Grtz

gloria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gloria » 05 aug 2005 15:42

Wait a moment. Dont forget that anything we do for our own pleasure (or for fun) is sin. All, all must be done for the honour of God. If we do things for our pleasure on Sunday, we are not keeping it holy, for our motivation is wrong. The Bible is very clear, both in OT and NT, that we are to keep God's day holy and devote it entirely to God. Hence the requirements not to work, travel needlessly, etc. This probably sounds very Puritan, but at least those people (the Puritans) devoted their lives to God and were willing to make personal sacrifices for Him.

About Calvin: there are entire websites devoted to discussing that blessed man's Sunday activities. I've read a thesis once that analyzed the evidence for the story that Calvin played cards and went sailing on Sunday, and it appears that objective evidence is completely missing. That man's heart was filled with the love of God and it would have grieved him to do anything solely for his own pleasure. He certainly would not have made some lame excuse that he was trying to glorify God in it. Many people do the darnest things and think they are glorifying God with it, but their motive is their own pleasure, not God's honour. You can think of your own examples, I'll only mention the Israelites trying to worship God by offering to Him on the groves.

Before you jump me: I do not mean that we cannot have pleasure, for the Bible is full of descriptions of holy joy. However, this delight comes from observing God's law and ordinances and in experiencing God's communion by doing so (as Ps 119 explains). It does not consist in me going fishing on Sunday and arguing a postiori that I did it for God's honour. The apostles spent their Sunday in one accord, expounding the Scriptures and communing with God in prayer. In prayer, not on a surf-board.

regards,

w
let your dim light shine

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 05 aug 2005 19:34

Nou ga ik toch over je heenvallen hoor :wink: Dat klinkt namelijk wel heel erg verschrikkelijk saai.

Ik denk meer aan god als aan een vader. Een vader wordt er blij van als zijn kinderen oprecht plezier hebben. Ik denk ook dat god er blij van wordt als ik blij ben. Ook al is dat door iets dat ik zogenaamd "alleen voor mezelf" doe. Ik denk niet echt dat het alleen voor mezelf is trouwens, want als ik iets doe waar ik blij van word, straal ik dat ook uit naar mijn omgeving. Ik denk dat als je god kunt danken voor mooie en leuke dingen, dat het dan goed is. Ook op zondag, om even ontopic te blijven.

Maar vertel eens, hoe uit zich dat in jouw leven? En is het niet vreselijk saai? Men kan mij wel zoveel over de vreugde van het lezen in de bijbel en het gaan naar de kerk vertellen enzo... Maar zo werkt het bij mij dus echt niet. En dat hoeft ook helemaal niet gelukkig

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 aug 2005 20:55

Het 11e gebod, gij zult genieten... Ik wil alleen even kort zeggen dat genieten wat anders is als genot. Genot is puur voor je zelf, ik kan zeker genieten van een heeerlijk biertje op een terasje, van een goed boek en een muziekje.

Als iets niet tot je eigen eer is, is het tot Zijn eer, Jezus zegt zelf 'wat niet tegen Mij is, is voor Mij';-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 05 aug 2005 21:24

Raido schreef:Als iets niet tot je eigen eer is, is het tot Zijn eer, Jezus zegt zelf 'wat niet tegen Mij is, is voor Mij';-)

Dus als je iets voor jezelf doet is hetzelfde als tegen Hem?

Vat het ff niet..

Maar even daarnaast, ik snap je punt wel ongeveer alleen die laatste zin niet :P

Ik denk inderdaad dat je tever kan gaan in genieten/genot etc, ik geloof als je iets met mate doet, dus dat je er eventueel zonder zou kunnen geen verslaving dus dat het wel kan, maar hier zijn natuurlijk ook weer verschillen in :)

muiz schreef:Nou ga ik toch over je heenvallen hoor Wink Dat klinkt namelijk wel heel erg verschrikkelijk saai.

Om heel eerlijk te zijn kan ik me wel vinden in wat gloria zegt,

Het klinkt misschien saai, maar volgens mij als je zoiets echt probeert, en je doet het juist omdat je weet dat Hij zoveel voor ons heeft gedaan, met dat besef erbij is het juist geweldig, ik kan dit bij mezelf wel moeilijk vinden en zoek idd ook vaak eigen plezier/gevoel, maar begrijp wel wat gloria bedoelt.

gloria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gloria » 05 aug 2005 21:25

Over mij heenvallen, Muiz? Dat mag best, hoor, want vandaag is het een beetje saai op het werk...

Laten we niet vergeten dat wat wij denken of vinden geen klap waard is als het niet gegrond is op de Schrift. Jij denkt dat God een sort vader is, net een lieve opa die zit te genieten als de kleinkinderen in het park spelen and plezier hebben. Lief he? De Bijbel zegt dat God een verterend vuur is, dat alles wat niet uit het geloof is zonde is, dat wij vervloekt zijn om iedere zonde die wij doen. Erg triest, erg saai, maar bijbels. Zo gauw als jij je eigen mening boven hetgeen stelt wat je in de bijbel kunt lezen ben je dwaas en gevaarlijk bezig.

Furthermore, whether you eat or drink, do all to the glory of God. All days, but especially Sunday. That leaves no room for doing things for your own fun or pleasure. The whole purpose of life, the reason for creation and the reason that God allows all derived being, from atom to galaxy, to continue in existence, is so that we, who can see God's works, love and worship him in every thought and action. God did not make the world and set us on and over it so that we could amuse ourselves in it, but that we may love him.

Als je dit saai vind, geeft het duidelijk te kennen dat je geen vermaak heb in God. Lees Psalm 119. David's vermaak (de man naar God's hart) was om God te dienen in the Tempel. Zijn grootste smart was toen hij niet naar de Tempel kon gaan.

Mijn eigen leven is absoluut niet zoals het behoort te zijn, helaas.
let your dim light shine

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 05 aug 2005 23:26

gloria schreef:Over mij heenvallen, Muiz? Dat mag best, hoor, want vandaag is het een beetje saai op het werk...

Laten we niet vergeten dat wat wij denken of vinden geen klap waard is als het niet gegrond is op de Schrift. Jij denkt dat God een sort vader is, net een lieve opa die zit te genieten als de kleinkinderen in het park spelen and plezier hebben. Lief he? De Bijbel zegt dat God een verterend vuur is, dat alles wat niet uit het geloof is zonde is, dat wij vervloekt zijn om iedere zonde die wij doen. Erg triest, erg saai, maar bijbels. Zo gauw als jij je eigen mening boven hetgeen stelt wat je in de bijbel kunt lezen ben je dwaas en gevaarlijk bezig.

En bedankt. :wink: Ik zie god ZEKER niet als een lieve opa. Maar god ziet zichzelf als een vader, en vaders houden van hun kinderen, vandaar. De liefhebbende kant van god is zeker niet minder bijbels dan de verterende kant.

Furthermore, whether you eat or drink, do all to the glory of God. All days, but especially Sunday. That leaves no room for doing things for your own fun or pleasure. The whole purpose of life, the reason for creation and the reason that God allows all derived being, from atom to galaxy, to continue in existence, is so that we, who can see God's works, love and worship him in every thought and action. God did not make the world and set us on and over it so that we could amuse ourselves in it, but that we may love him.
ja maar god heeft de wereld toch ook geschapen om van te genieten? Maar goed, ik weet niet of we hetzelfde idee hebben over het dingen doen voor je eigen plezier. Daarom vroeg ik ook hoe jij dit uit in je eigen leven. Ik weet ook wel ongeveer hoe de meest ideale situatie eruitziet, maar ik ben liever eerlijk

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 aug 2005 23:30

gloria schreef:Wait a moment. Dont forget that anything we do for our own pleasure (or for fun) is sin. All, all must be done for the honour of God. If we do things for our pleasure on Sunday, we are not keeping it holy, for our motivation is wrong. The Bible is very clear, both in OT and NT, that we are to keep God's day holy and devote it entirely to God. Hence the requirements not to work, travel needlessly, etc. This probably sounds very Puritan, but at least those people (the Puritans) devoted their lives to God and were willing to make personal sacrifices for Him.

About Calvin: there are entire websites devoted to discussing that blessed man's Sunday activities. I've read a thesis once that analyzed the evidence for the story that Calvin played cards and went sailing on Sunday, and it appears that objective evidence is completely missing. That man's heart was filled with the love of God and it would have grieved him to do anything solely for his own pleasure. He certainly would not have made some lame excuse that he was trying to glorify God in it. Many people do the darnest things and think they are glorifying God with it, but their motive is their own pleasure, not God's honour. You can think of your own examples, I'll only mention the Israelites trying to worship God by offering to Him on the groves.

Before you jump me: I do not mean that we cannot have pleasure, for the Bible is full of descriptions of holy joy. However, this delight comes from observing God's law and ordinances and in experiencing God's communion by doing so (as Ps 119 explains). It does not consist in me going fishing on Sunday and arguing a postiori that I did it for God's honour. The apostles spent their Sunday in one accord, expounding the Scriptures and communing with God in prayer. In prayer, not on a surf-board.

regards,

w

Is er niet iemand die dit alles kan vertalen?
Er zijn nl ook zat mensen die geen hogere school hebben genoten, en toen ik op school zat, kreeg je nog geen Engels zoals nu op de lagere school (basisschool) en gingen er een hoop werken op je 14de of 15de....
Dus ik denk dat ik niet de enige ben voor wie dit Chinees lijkt.........
not comprendo......

gloria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gloria » 06 aug 2005 00:04

Alright, in het vervolg zal ik proberen minder engels te gebruiken, maar dat maakt het me erg moeilijk.

God de Vader wordt zo genoemd omdat Hij de Zoon genereerd en omdat de verkorenen in Christus ook zonen Gods genoemd worden. Maar wij zullen God als rechter moeten kennen voordat Zijn Geest Hem ons als vader te kennen geeft. Wees aub niet te vrij met God je vader te noemen, en om te denken dat Hij een behagen in je hebt. Dan moet dat geloof wel eerst van Hem gegeven worden.

Ik probeer ook eerlijk te zijn, Muiz. Maar vergeet nooit dat onze opinie niets geen waarde heeft. Ik kan echt niet geloven dat ik Zondag golf mag spelen omdat ik er geen kwaad in ziet. Dan moet ik me eigen eerst eerlijk afvragen waarom dat ik golf wil spelen. Omdat ik er zin in hebt? Mooi weer, vrienden doen het, etc? Dan ben ik echt niet bezig God te verheerlijken. Je moet iedere Zondag nadenken hoe dat je God het meest kan verheerlijken, en dan is de samenkomst in de Kerk en het lezen van Zijn woord toch veel beter dan om te zeilen, wakeboarden or whatever.

Over eerlijk gesproken, onderzoek je motieven. Always.
let your dim light shine

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2005 02:11

Heej Gloria. De bijbel zegt niet dat alles wat je doet tot je eigen plezier slecht is. De bijbel zegt dat alles slecht is wat je wel tot je eigen plezier doet, maar wat God ondertussen verbiedt.

Als het zo zou zijn als jij zegt, is sporten ook slecht... en naar een feestje gaan ook. Want dat doe ik echt voor mijn eigen plezier... ik dank God er wel voor maar doe dat wel voor mijn eigen plezier. Maar daar is op zich niks mis mee. De bijbel verbiedt niet het maken van plezier.... zolang je maar weet dat God het je geeft.

Dat is wat anders dan dat je geen dingen voor je eigen plezier zou mogen doen.

9 Be cheerful and enjoy life while you are young! Do what you want and find pleasure in what you see. But don't forget that God will judge you for everything you do.

Dus als je (voor jezelf) plezier wil maken, denk daar dan aan.

Verder wil ik je wijzen op waarom de rustdag is ingesteld. Om God te dienen, dat klopt. Dat is goed want we zijn vaak zo druk op andere dagen. Maar God gaf de RUSTdag ook zodat we zouden kunnen uitrusten, ontspannen. Hij weet dat het goed voor ons is om ook eens een dag niet te werken.... En dan mogen we op zondag zeker gaan wandelen of fietsen of hardlopen of wat voor manier van ontspanning dan ook. Als we op zondag daarnaast ook maar op God richten. Het is juist zo'n mooie combinatie, de zondag als dag die aan God gewijd is, en de zondag als rustdag voor mensen.

Kijk uit dat je niet gaat roepen dat we niks mogen op zondag. Dat deden de Farizeeen ook, en Jezus was daar boos over. De rustdag is er voor de mens, de mens niet voor de rustdag. Vergeet dat niet!

En wat betreft God je Vader noemen. De bijbel zegt daar andere dingen over dan jij hier zegt.

15 For ye have not received the spirit of bondage again to fear; but ye have received the Spirit of adoption, whereby we cry, Abba, Father. 16 The Spirit itself beareth witness with our spirit, that we are the children of God (Romans 8)

3 Blessed be God, even the Father of our Lord Jesus Christ, the Father of mercies, and the God of all comfort; (2 Cor 1)

20 Giving thanks always for all things unto God and the Father in the name of our Lord Jesus Christ; (Ephesians 5)

Bijna alle bijbelbrieven beginnen met Genade voor u en vrede van God, onze Vader en van onze Heer Jezus Christus.

Paulus was dus niet heel voorzichtig daarmee. En dat hoeven wij ook niet te zijn. Ieder die in Jezus Christus als redder gelooft en daarnaar leeft is een kind van God. Dat we kinderen van God zijn komt inderdaad van de Geest die in ons werkt..... maar de Geest overtuigt ons daar ook van. Het geloof is niet een angstvallig hopen dat je gered bent. In Hebreeen 11 gaat het over de zekerheid van het geloof. Die zekerheid zie je in het nieuwe testament ook terug bij de apostelen bijvoorbeeld...

De cathechismus zegt het ook heel mooi, namelijk dat waar geloof een stellig weten is.

We hoeven dus tijden blijven twijfelen of God wel onze Vader wil zijn. We mogen dit zeker weten als we geloven... want dat geloof hebben we niet van onszelf. Dat komt van de Geest... en die Geest leert ons ook zeggen: Abba, Vader. Ik durf te zeggen dat God mijn Vader is door Jezus Christus. Daar hoef ik niet meer onzeker over te zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 06 aug 2005 06:19

gloria schreef:God de Vader wordt zo genoemd omdat Hij de Zoon genereerd en omdat de verkorenen in Christus ook zonen Gods genoemd worden. Maar wij zullen God als rechter moeten kennen voordat Zijn Geest Hem ons als vader te kennen geeft. Wees aub niet te vrij met God je vader te noemen, en om te denken dat Hij een behagen in je hebt. Dan moet dat geloof wel eerst van Hem gegeven worden.
Ik moet zeggen dat ik er verdrietig van word als ik dit lees.
Dat geloof heeft Hij me namelijk al lang gegeven, en ik hoop dat jij het ook snel krijgt. Marnix heeft het al geschreven en daar wil ik me bij aansluiten. Als ik kijk naar Jezus, dan was hij zeker geen strenge rechter die keek of iedereen wel volgens de regels leefde. Hij hield van de mensen en zegt dat hij niets doet voordat hij het de vader heeft zien doen. God zegt zelf dat hij liefde is. De belangrijkse wet is dat wij god en elkaar liefhebben. Als ik kijk naar de mensen die ik liefheb, is die liefde zo overweldigend, ik wil het goede voor die mensen, en daar wil ik een deel van mezelf voor geven. En dan is mijn liefde niet eens volmaakt, gods liefde is dat wel. Denk maar aan de verloren zoon, of de goede herder.

Ik probeer ook eerlijk te zijn, Muiz.
Dat merk ik ook wel :wink:

Maar vergeet nooit dat onze opinie niets geen waarde heeft. Ik kan echt niet geloven dat ik Zondag golf mag spelen omdat ik er geen kwaad in ziet. Dan moet ik me eigen eerst eerlijk afvragen waarom dat ik golf wil spelen. Omdat ik er zin in hebt? Mooi weer, vrienden doen het, etc? Dan ben ik echt niet bezig God te verheerlijken. Je moet iedere Zondag nadenken hoe dat je God het meest kan verheerlijken, en dan is de samenkomst in de Kerk en het lezen van Zijn woord toch veel beter dan om te zeilen, wakeboarden or whatever.

Mijn opinie is gebaseerd op wat ik in de bijbel lees, even buiten beschouwing gelaten dat iemand anders daar weer heel wat anders in ziet, en in de bijbel lees ik dus nergens dat we geen golf mogen spelen op zondag of dergelijke dingen. Ik denk dat alle dingen waar we god oprecht voor kunnen danken goed zijn. En verder: wanneer is iets uitsluitend voor jezelf?

Ik zat te denken: god heeft mij het talent gegeven om te beeldhouwen. Ik heb er ook plezer in om dat te doen. Doe ik het dan voor mezelf? Vind jij dat dan fout? Naar mijn mening zou het juist fout zijn als ik het niet deed omdat god mij mijn talenten niet voor niets gegeven heeft. We krijgen de opdracht daar iets mee te doen.

Ik moet er nog even bij vermelden dat ik het geprobeerd heb: alleen maar met god bezig zijn en in de bijbel lezen, omdat ik hetzelfde dacht als jij Gloria. Ik heb het twee maanden geprobeerd en ik dacht eerlijk waar dat ik gek werd. Dat is gewoon, voor mij in ieder geval, niet de manier waarop ik moet leven.
Daarom reageer ik ook zoals ik doe

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 aug 2005 10:58

Ik ben het met Muiz eens

En God heeft mij talent gegeven om te zingen.
Dat doe ik ook vaak ter ere van Hem, want ik doe veel gospels, maar ook liefdesliedjes over 2 mensen, en ook Irishfolk songs, en dat gaat meestal over cigareets en whiskye en wild wild womens..... :mrgreen:
En over het harde leven van het werken in de kolenmijnen.

Terug naar “Archief”