Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 28 jul 2005 04:04

verknipterefo schreef:Ik denk dat God seks als een enorm mooi iets bedoeld heeft. Nu wordt door christenen wel eens beweerd dat 'de wereld' dat hele mooie kapot probeert te maken door het uit het huwelijk te halen.

Ik denk dat het andersom is. Christelijke ongehuwde jongeren krijgen een negatief beeld van seks door hun opvoeding.

Toen ik een relatie had en we per se geen seks voor het huwelijk wilden, drukte dat een enorm stempel op onze relatie en op mijn gevoel bij seks. Ik kreeg er een heel negatief gevoel bij. Altijd voelden we ons er schuldig over. Een schuldgevoel wat we ons aan hebben laten praten.

Het heeft me jaren gekost om daar over heen te komen en weer te durven genieten van seks. Eindelijk kan ik beleven dat seks helemaal niet zo negatief als het me altijd voorgeschilderd is. Eindelijk durf ik er echt van te genieten.

(Tja, vroeger dan trouwde gewoon iedereen op z'n twintigste, maar die tijden zijn nu gewoon voorbij.)
De vraag is niet alleen of je schuldgevoel hebt, maar of het terecht is. Sex is door God geschapen, dus hoef niemand zich schuldig te voelen die het gebruikt zoals God het bedoelt heeft - en dat is dus niet eenzijdig vertellen wat "verboden" is (zoals iemand drie of vier postings geleden schreef), maar dus uitleggen hoe God het wel geschapen heeft. En ja, sex heeft diepe impact, daarom maakt ook iedereen er zich zo druk om.

Dus daarom heb ik de mening als beschreven hier:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=632889&highlight=seks+huwelijk+waarom#632889 Sorry wel lang.
Dus niet in de eerste plaats: mag niet, maar wel: doe het zo!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 28 jul 2005 08:42

Seks kan idd een hele stempel op je relatie drukken, Een druk die vreselijk kan zijn!

Ik las ergens in een boek, dat seks heel mooi is en dat je het zoveel mag doen als je wilt...als je maar weet wat nou echt seks is! En dat weten we vaak niet!! :D
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 jul 2005 08:54

Funlover schreef:Seks kan idd een hele stempel op je relatie drukken, Een druk die vreselijk kan zijn!

Ik las ergens in een boek, dat seks heel mooi is en dat je het zoveel mag doen als je wilt...als je maar weet wat nou echt seks is! En dat weten we vaak niet!! :D

Ik ben dan benieuwd welk boek het is en wat seks dan echt is. :?

Maar goed, als we kijken wat de Bijbel over seksualiteit zegt met betrekking tot het huwelijk, dan worden er een paar dingen gezegd. Laat ik me beperken tot twee uitdrukkingen die bijv. in het boek Genesis gebruikt worden (1 vlees en bekennen):

Gen. 2:24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.

De band tussen man en vrouw is dusdanig hecht (of behoort zo te zijn), dat het tot een daadwerkelijke eenheid komt. Dat is in seksueel opzicht natuurlijk zo, maar het gaat veel dieper dan dat. Adam zegt niet voor niets dat Eva vlees van zijn vlees is en been van zijn gebeente (vers 23). Het gaat om een daadwerkelijke samensmelting van man en vrouw, niet alleen in lichamelijk opzicht, maar ook in elk ander opzicht: geestelijk, psychisch, emotioneel. Kortom: een totaalrelatie, waardoor een eenheid ontstaat.

Dat blijkt ook voor het woord dat gebruikt wordt voor de geslachtelijke gemeenschap: bekennen (Gen. 4:1). Het hebreeuwse woord yada` wat hier gebruikt wordt, betekent dan ook letterlijk: kennen, (zich) bekend maken, zichzelf onthullen. Het gaat hierbij dus niet alleen om een lichamelijk kennen (dat natuurlijk in de eerste plaats), maar dit lichamelijke kennen is 1 aspekt van het geheel van de huwelijksrelatie zoals God die bedoeld heeft. En die huwelijksrelatie is door Hem gewild, want Hij schiep de mens als man en vrouw en wilde dat die twee in zo'n relatie door het leven gingen (want het was niet goed als de mens alleen zou zijn).

Daarom zegt Jezus ook dat God man en vrouw samenbrengt opdat ze zo zouden leven. En wat God samengevoegd heeft (tot 1 vlees), scheide de mens niet (Matth. 19:6, Mark. 10:8-9). Daarom is seksualiteit een heilige zaak, omdat God het met een bepaald doel heeft geschapen. Dit doel is liefde in een onverbrekelijke relatie. En als we dit doel uit het oog verliezen, dan gebeuren er ongelukken, die vaak diep ingrijpende gevolgen hebben: overspel, hoererij, psychische en emotionele schade (niet alleen bij man en vrouw, maar bijv. ook bij hun kinderen als die getuige zijn van een echtscheiding) enz. enz.
Daarom wordt ook wel terecht gezegd (met een knipoog naar de vrij veilig campagnes van de overheid): vrij heilig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 jul 2005 11:07

Ik heb het topic voor de aardigheid maar even gesplitst. Over polygamie in de Bijbel kunnen jullie in dit topic verdergaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

aurora
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 04 aug 2005 20:34

Ik ben er helemaal vóór om te wachten met gemeenschap tot het huwelijk. Geen twijfel over mogelijk.

Ik zeg dit vanuit mijn christelijke paradigma, mijn christelijke denkwereld. Veel van jullie zullen dat met me delen. Als ik, in de wereld waarin ik nu deel van uit maak, gemeenschap zou hebben voordat ik getrouwd zou zijn, zou dat volgens mij alleen maar negatieve gevolgen hebben. (vooral een groot schuldgevoel denk ik).
Veel van de berichten in deze thread zijn geschreven vanuit dat christelijke denkkader. Fantastisch! (niet sarcastisch bedoeld)

Maar hoe zit het met een niet-christelijke leefwereld. Wat zijn dan de argumenten om met seks te wachten? Het Bijbelse argument doet natuurlijk minder ter zake. Ik heb hier een diepgaande discussie over gehad, maar het is erg moeilijk om argumenten aan te dragen die niet verbonden zijn met een bijbelse kijk op het huwelijk.
Een vriend van mij heeft al een aardig tijdje een vriendin, en gaan samenwonen. Hij is er aardig open over dat hij ook gemeenschap met haar heeft, en dat is voor hem de normaalste zaak van de wereld.
En vanuit zijn standpunt, denkwereld gezien, kan ik er zelfs nog wel aardig in meekomen. Zij kennen de hele frase "rein het huwelijk ingaan" niet. Trouwen is niet noodzakelijk. Het enige dat telt is dat ze van elkaar houden en dat er daarom geen enkele belemmering is om 'het' te doen.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 04 aug 2005 20:40

voor een huwelijk moet je naar elkaar toegroeien, ik denk dat samen 1 zijn niet alleen op het gebied van seks is maar ook op het gebied van verstand geestelijk en lichamelijk zeg maar. dus alle 3. waarom alleen naar elkaar toegroeien in geestelijk en verstand en niet in lichamelijk?
ik zeg niet dat je gelijk met elkaar het bed in moet duiken, dan ben je 10 stappen tge ver, maar ik denk wel dat jehet op mag bouwen, beginnen met hand aanraken knuffelen dan zoenen etc...seksualiteit is een breed begrip. ik denk dat wanneer je er goed over praat met je partner, en je van elkaar weet waar je staat het ook niet zo'n druk hoeft te geven op je relatie etc... seksualiteit voor het huwelijk vind ik oké. maar ik denk dat het goed is om wel te wachten en om het op te bouwen maar er langzaam naar toe te groeien. gemeenschap en dingen moet je niet zomaar weggooien dus ik vind het wel belangrijk om er mee te wachten met zulke dingen. er niet te snel mee te zijn.
xxx

Mozeven
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mozeven » 05 aug 2005 00:08

Lalage schreef:Ik doe het iig niet omdat ik dan zwanger kan raken ;)
juist, jij deelt dus de mening van de vorige paus? Geen voorbehoedsmiddelen?

Hoe dan ook, wat de bijbel betreft denk ik dat God bedoelt dat als je met iemand naar bed gaat je in zijn ogen getrouwt bent en dus met die persoon moet blijven.

Helaas ben ik geen christen, en ik zag ik ook geen baat in wachten.
Nog 1 opmerking: Carpe Diem. :lol:
Hypocrites are worse than they think we are

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 aug 2005 09:15

Ik ben ook tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen om niet zwanger te raken en je toch zo graag seks wil, draag dan de gevolgen van je lusten maar binnen je huwelijk is dat natuurlijk iets wat je zelf moet weten.

En dat afrika probleem, die mensen hebben seks, preek ze dan een condoom aan maar wijs ze ook op een andere optie
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 05 aug 2005 09:25

Raido schreef:Ik ben ook tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen om niet zwanger te raken en je toch zo graag seks wil, draag dan de gevolgen van je lusten maar binnen je huwelijk is dat natuurlijk iets wat je zelf moet weten.

Dus:
-Heb je seks voor het huwelijk; gebruik dan geen voorbehoedsmiddelen.
-Bij seks binnen het huwelijk mag je zelf weten of je ze wel of niet gebruikt...

:roll:

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

joris

Berichtdoor joris » 05 aug 2005 09:49

ik heb het er pas nog met mijnv riendin over gehad. we vindne dat als je sex wilt, dat je dan ook in principe een kind moet kunnen krijgen, dus de consequenties aan kunnen. wij kunnen dat nog even niet door gezondheid van mijn vriendin, ook al weten we eigenlijk wel zeker dat we met elkaar willen trouwen.
ik vind het heel tof (en moeilijk) om de echte sex te bewaren voor t huwelijk. maar als je gaat voor intimiteit is daar niets mis mee.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 aug 2005 09:55

1. Ik ben uberhaupt tegen seks voor het huwelijk of je nou wel een condoom gebruik oft niet, het gebruik van het condoom voor je huwelijk is niet fout, het seks hebben is fout.

2. Wat is er mis met een condoom binnen je huwelijk? van mijn part doe je er 10 om, who cares.

joris

Berichtdoor joris » 05 aug 2005 09:59

Raido schreef:1. Ik ben uberhaupt tegen seks voor het huwelijk of je nou wel een condoom gebruik oft niet, het gebruik van het condoom voor je huwelijk is niet fout, het seks hebben is fout.

2. Wat is er mis met een condoom binnen je huwelijk? van mijn part doe je er 10 om, who cares.
ik merk inderdaad dta als ik denk van: laten we t doen, dat de gedachte aan eventuele zwangerschap mij tegenhoud. Daarom blijf ik expres geen condooms kopen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 aug 2005 10:38

De zwangerschap lijkt me fantastisch, de consecenties van de schande dat je er te vroeg bovenop zat (Rijssen is dat echt een ramp) wil ik echt niet.

joris

Berichtdoor joris » 05 aug 2005 11:07

ik weel heel graag kinderen, helemaal toppie. maar het kan nog niet en dus moet hetnog niet en moetje geen risico's lopen. Eventuele schande kan ik mij niet zo druk om maken hoor, ik weet ondertussen dat iedereen moet vechten om 'niet in te gaan'. Dus iedereen die er schande van spreekt is óf onmenselijk of hypocriet.

maar ik merk ook steeds meer dat gemeenschap gewoon in het huwelijk hoort. Gewoon omdat ik steeds meer merk dat hoe meer je vrijt hoe meer je aan elkaar vast komt te zitten. Hoe gekker het ook is dat je savonds braaf weer naar huis gaat. Gemeenschap hebben is de hele dag door, alleen in bed is het een ultiem moment ervan of de uiterlijke verschijningsvorm. Als je overdag geen gemeenschap hebt gehad (van gedachten, ideeen belevenissen, visie, geloof, moeiten, blijheden) kanje savonds nooit gemeenschap hebben. Alleen maar sex.

Art Girl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Art Girl » 05 aug 2005 13:33

Ook ik was van plan 'braaf' maagd te blijven tot het huwelijk. Deze instelling heb ik altijd gehad, tot ik verkering kreeg.

Degenen met een vaste relatie zullen het met me eens zijn dat een dergelijke mening dan heel moeilijk wordt om te bewaren.
Geestelijk en lichamelijk zijn we heel hecht naar elkaar toegegroeid. Ook hij wilde wachten tot na het huwelijk. Samen hebben we vaak gebeden, als het verlangen groot - erg groot - werd, of we er voor bewaard mochten blijven.

Dit is niet gelukt. Ik schaam me er enerzijds vreselijk voor, anderzijds is onze relatie nadien nog sterker en hechter geworden.

Ik zal nooit iemand veroordelen die seks voor het huwelijk heeft, hoe kan ik ook, ik heb het zelf ook gedaan. Toch weet ik dat het niet goed is vanuit Gods Woord gezien.

Ik word verscheurd tussen verstand en gevoel.
Schepen waren van hout en mannen van staal. Toen waren schepen van staal en mannen van hout. Nu zijn schepen van polyester en mannen? Die verschonen luiers

Terug naar “Archief”