johannes1 schreef:je zult heel geloofwaardig overkomen als je vanuit een schijnheilige achterlijke kerk de wereld ingaat om mensen te bekeren.
wanneer ben je schijnheilig en wanneer ben je het niet? vanuit de wereld zal je toch altijd als schijnheilig gezien worden. die ervaring heb ik al ervaard.
is dat niet het bewijs dat je dan iets fout doet? Ik ken christenen die door andere "christenen" met de nek worden aangekeken, die als ze in de kerk zitten genegeerd worden en zo behandeld worden dat ze er niet meer heen gaan en op een andere manier God gaan dienen op een alternatieve manier. Die mensen hebben goed contact met niet-christenen, en die niet-christenen raken vaak geinteresseerd in hun geloof, omdat het "echt" is. Ze stralen echtheid uit. Respect voor anderen, rust, zelfbeheersing. Ze gedragen zich anders dan de gemiddelde jongere. Uitgaan is aan de orde van de dag, maar hun vrienden maken geen grapjes om het geloof van die personen. Sexualiteit is zuiver, alcohol wordt niet misbruikt, vriendschap staat hoog in het vaandel, en de relatie met God is ontzagwekkend.
"Er is geen verschil tussen christenen en niet-christenen" is een bekende uitspraak. Christenen zijn gewoon mensen, ze gaan alleen 's zondags naar de kerk, en daar houdt het over het algemeen bij op. Oh ja ze hebben iets tegen vloeken en ja dat respecteren we natuurlijk. Maar voor de rest rijden ze net zo goed in dure auto's, hebben ze ook ruzie, kijken ze sommige mensen met de nek aan (de priester loopt er met een boog omheen...)...
er klopt toch iets niet...
Hoe kun je vanuit een kerk waar vanalles aan mankeert (vooral vanuit het perspectief van de buitenwereld, want die zijn niet bevooroordeeld) nu mensen gaan overtuigen? Je overtuigt ze van een geinfecteerde waarheid.
de buitenwereld is juist wel bevooroordeeld. ik hoef maar een voorbeeld te noemen over in een sloot springen. er was eens een vrouw waarvan de zoon in de sloot sprong. ach ja, dat moest kunnen het zijn kinderen. nu woonde in de zelfde straat een man die elke zondag naar de kerk ging en zijn zoon sprong in de sloot. denk je dat de vrouw zei ach ja het zijn kinderen? nee hoor ze zei kijk dat is weer zo kerkrat die doen alles wat niet mag. bevooroordeeld of niet? er word van de buitenwereld anders tegen je aangekeken dan je denkt.[/quote]
in de sloot springen is natuurlijk niet goed. Dat weet die man en dat weet zijn zoontje ook. Ze leven met regels. In de sloot springen doe je niet.
Die vrouw heeft niet dezelfde regels. Het zoontje van die vrouw springt in de sloot, maar van het zoontje van die man zou je dan toch verwachten dat die het niet doet... het kind doet het toch. Dat schaadt de reputatie van het christelijke gezin.
Als het zoontje van de christen dezelfde dingen doet als die van de niet-christen, dan vervagen de verschillen toch?
Gij geheel anders, is een gereformeerde term, ook een boek-titel geloof ik.
Een christen staat in deze wereld, maar is niet van deze wereld.
De geestelijke wapenrusting moet een christen veranderen in zijn/haar gedrag, en de buitenwereld moet dat aan ze kunnen zien. Als dat niet het geval is, dan is er iets mis.