Welke betekenis heeft Deut.7:2vv voor ons vandaag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 aug 2005 17:23

serenity schreef:Christelijke traditie en Nederland heeft het verlaten...
Tradities zijn fout! Prachtige dingen zitten erin, maar het is fout als je erin blijft hangen terwijl de wereld om je heen wel verandert en "doorleeft".
Nederland heeft het verlaten zeg je. Ja, dat is jouw visie, maar een christen is en blijft ook een mens, en de mensheid groeit door. Christenen moeten meeleven in de maatschappij en niet in tradities van 50 jaar en 200 jaar geleden blijven hangen. Dat gebeurt in verschillende kerken wel op bepaalde punten.

ik denk dat deze reactie voor mij bedoeld was. er word wel eens gezegd dat de kerkgang ook een soort traditie is, want je kan God ook dienen van uit huis. maar moeten we de kerk dan ook maar verlaten omdat de wereld doorgaat en de kerk de rug toekeert? en zo kan je wel meer tradities noemen die de wereld de rug toe gekeert heeft, maar moeten wij dat ook maar doen. je hebt gelijk als je zegt dat we leven in de wereld, maar niet in de wereld. dus we leven er wel, maar we moeten ons niet aanpassen aan die wereld.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 aug 2005 17:27

je zult heel geloofwaardig overkomen als je vanuit een schijnheilige achterlijke kerk de wereld ingaat om mensen te bekeren.

wanneer ben je schijnheilig en wanneer ben je het niet? vanuit de wereld zal je toch altijd als schijnheilig gezien worden. die ervaring heb ik al ervaard.

Hoe kun je vanuit een kerk waar vanalles aan mankeert (vooral vanuit het perspectief van de buitenwereld, want die zijn niet bevooroordeeld) nu mensen gaan overtuigen? Je overtuigt ze van een geinfecteerde waarheid.

de buitenwereld is juist wel bevooroordeeld. ik hoef maar een voorbeeld te noemen over in een sloot springen. er was eens een vrouw waarvan de zoon in de sloot sprong. ach ja, dat moest kunnen het zijn kinderen. nu woonde in de zelfde straat een man die elke zondag naar de kerk ging en zijn zoon sprong in de sloot. denk je dat de vrouw zei ach ja het zijn kinderen? nee hoor ze zei kijk dat is weer zo kerkrat die doen alles wat niet mag. bevooroordeeld of niet? er word van de buitenwereld anders tegen je aangekeken dan je denkt.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 aug 2005 17:28

als je zegt het hele christendom is verzand geraakt dan kan ik daar in meekomen, maar over die leerregels weer niet. men heeft regels nodig want anders zal het alle kanten opgaan met de leer. zou je eens zien hoeveel stromingen je dan zou krijgen.

och heden, zonder die leerregels zou je ontelbare stromingen krijgen!
nee, met die leerregels wordt dat gelukkig beperkt tot 300 stromingen... God zij dank voor de eenheid, terwijl er maar 1 God, 1 Jezus en 2 keuzes zijn.
what the soul hides, blood tells

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 aug 2005 17:36

johannes1 schreef:
je zult heel geloofwaardig overkomen als je vanuit een schijnheilige achterlijke kerk de wereld ingaat om mensen te bekeren.

wanneer ben je schijnheilig en wanneer ben je het niet? vanuit de wereld zal je toch altijd als schijnheilig gezien worden. die ervaring heb ik al ervaard.

is dat niet het bewijs dat je dan iets fout doet? Ik ken christenen die door andere "christenen" met de nek worden aangekeken, die als ze in de kerk zitten genegeerd worden en zo behandeld worden dat ze er niet meer heen gaan en op een andere manier God gaan dienen op een alternatieve manier. Die mensen hebben goed contact met niet-christenen, en die niet-christenen raken vaak geinteresseerd in hun geloof, omdat het "echt" is. Ze stralen echtheid uit. Respect voor anderen, rust, zelfbeheersing. Ze gedragen zich anders dan de gemiddelde jongere. Uitgaan is aan de orde van de dag, maar hun vrienden maken geen grapjes om het geloof van die personen. Sexualiteit is zuiver, alcohol wordt niet misbruikt, vriendschap staat hoog in het vaandel, en de relatie met God is ontzagwekkend.
"Er is geen verschil tussen christenen en niet-christenen" is een bekende uitspraak. Christenen zijn gewoon mensen, ze gaan alleen 's zondags naar de kerk, en daar houdt het over het algemeen bij op. Oh ja ze hebben iets tegen vloeken en ja dat respecteren we natuurlijk. Maar voor de rest rijden ze net zo goed in dure auto's, hebben ze ook ruzie, kijken ze sommige mensen met de nek aan (de priester loopt er met een boog omheen...)...

er klopt toch iets niet...

Hoe kun je vanuit een kerk waar vanalles aan mankeert (vooral vanuit het perspectief van de buitenwereld, want die zijn niet bevooroordeeld) nu mensen gaan overtuigen? Je overtuigt ze van een geinfecteerde waarheid.

de buitenwereld is juist wel bevooroordeeld. ik hoef maar een voorbeeld te noemen over in een sloot springen. er was eens een vrouw waarvan de zoon in de sloot sprong. ach ja, dat moest kunnen het zijn kinderen. nu woonde in de zelfde straat een man die elke zondag naar de kerk ging en zijn zoon sprong in de sloot. denk je dat de vrouw zei ach ja het zijn kinderen? nee hoor ze zei kijk dat is weer zo kerkrat die doen alles wat niet mag. bevooroordeeld of niet? er word van de buitenwereld anders tegen je aangekeken dan je denkt.[/quote]
in de sloot springen is natuurlijk niet goed. Dat weet die man en dat weet zijn zoontje ook. Ze leven met regels. In de sloot springen doe je niet.
Die vrouw heeft niet dezelfde regels. Het zoontje van die vrouw springt in de sloot, maar van het zoontje van die man zou je dan toch verwachten dat die het niet doet... het kind doet het toch. Dat schaadt de reputatie van het christelijke gezin.

Als het zoontje van de christen dezelfde dingen doet als die van de niet-christen, dan vervagen de verschillen toch?

Gij geheel anders, is een gereformeerde term, ook een boek-titel geloof ik.

Een christen staat in deze wereld, maar is niet van deze wereld.
De geestelijke wapenrusting moet een christen veranderen in zijn/haar gedrag, en de buitenwereld moet dat aan ze kunnen zien. Als dat niet het geval is, dan is er iets mis.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 aug 2005 17:41

in de sloot springen is natuurlijk niet goed. Dat weet die man en dat weet zijn zoontje ook. Ze leven met regels. In de sloot springen doe je niet.
Die vrouw heeft niet dezelfde regels. Het zoontje van die vrouw springt in de sloot, maar van het zoontje van die man zou je dan toch verwachten dat die het niet doet... het kind doet het toch. Dat schaadt de reputatie van het christelijke gezin.

ik heb het vandaag eerder gezegd soms zijn christenen net mensen. waarom zou het ene kind wel in de sloot mogen springen en een christelijk kind niet. ik vind het met 2 maten meten. of je zegt het mag het zijn kinderen of je zegt het mag niet, maar niet jij mag het en jij niet. maar we dwalen een beetje af van het onderwerp denk :mrgreen:

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 aug 2005 17:45

misschien wel, misschien niet.

Maar een niet-christelijke moeder heeft een beeld van die christelijke man, en als haar eigen kind stout is, meet ze met haar maat, maar als het zoontje van de christelijke man net zo stout is, dan is het wel degelijk een verschil.

Christenen worden niet dronken, en plegen geen overspel.
Het zal me een zorg wezen of mijn eigen kind een paar glazen teveel neemt, dat heb ik vroeger ook gedaan. En ja laat ze genieten. Ik heb zelf ook genoeg meisjes gehad, one night stands etc. Mijn zoontje verslijt het ene sletje na het andere.

Maar als je dan het christelijke zoontje van de overkant net zo tekeer ziet gaan, dan is zo'n reactie heel begrijpelijk.

"Altijd vroom en altijd naar de kerk, en dat respecteer ik bij iedereen, maar moet je ze nu eens zien".

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 01 aug 2005 18:03

gertio schreef:Boeiend jullie reacties! :!:

Mij ging het er ook om of je uit Deut.7 een houding kunt afleiden tegenover de cultuur waarin we leven.

Ik ben ervan overtuigd, dat we goed onze tijd moeten kennen, vooral met het oog op de jongeren. Die worden opgeleid om de wapenrusting uit Ef.6 te kunnen hanteren.

Maar hoe is de verhouding tussen distantie en absorptie, tussen afstand nemen en consumeren.

Ik las ergens een topic over Kopspijkers. Laat me dat als voorbeeld nemen: moeten we dat programma negeren, de knop omdraaien of helemaal uitkijken?

In Deut. 7 krijg het volk Israël de opdracht alle goddeloosheid uit te roeien, anders worden ze erdoor opgeslokt. Dan gaan ze op in de wereld van goddeloosheid.

Mijn vraag is: in hoeverre gebeurt dat vandaag ook met Nederlandse christen jongeren?

We leven niet in een christelijk land, we leven hier nu als vreemdelingen. Je kunt het vergelijken met Israel in Egypte, maar een betere vergelijking zal zijn, Israel (noordrijk) in de tijd van haar ondergang. Lees Boeken als Jesaja en Hosea daarbij maar eens door.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 01 aug 2005 18:08

johannes1 schreef:de buitenwereld is juist wel bevooroordeeld. ik hoef maar een voorbeeld te noemen over in een sloot springen. er was eens een vrouw waarvan de zoon in de sloot sprong. ach ja, dat moest kunnen het zijn kinderen. nu woonde in de zelfde straat een man die elke zondag naar de kerk ging en zijn zoon sprong in de sloot. denk je dat de vrouw zei ach ja het zijn kinderen? nee hoor ze zei kijk dat is weer zo kerkrat die doen alles wat niet mag. bevooroordeeld of niet? er word van de buitenwereld anders tegen je aangekeken dan je denkt.

(johannes1, als moderator, als je denkt dat het offtopic zou worden neem ik aan dat jij de kopieen maakt?)

Dat komt door het verdraaide beeld dat men van de kerk heeft. Een jarenlang gevoed beeld. Een generatie eerder was de bioscoop, volgens de kerk, nog een duivelshuis. Nu gaan christenen, jong en oud, er heen. De christenen veranderen, maar de kerk zelf lijkt niet mee te gaan, lijkt strak stil te blijven staan binnen haar muren van steen. Waarom? Zijn het de ouderen die verandering blokkeren? Of, doet de hele kerk eraan mee? En, als er wel verandering is, wordt het dan niet hoog tijd om dat eens duidelijk naar de rest van de wereld uit te dragen?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 aug 2005 19:40

(johannes1, als moderator, als je denkt dat het offtopic zou worden neem ik aan dat jij de kopieen maakt?)

ben geen moderator van dit sub-forum, maar kan wel zeggen dat we een beetje afdwalen toch, mag jij ook hoor.

er word wel eens vergeleken met een trein. wij zitten in de laatste wagon maar we komen er ook wel alleen later. maar de vraag is of het een goede ontwikkeling is.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Welke betekenis heeft Deut.7:2vv voor ons vandaag?

Berichtdoor Boekenlezer » 02 aug 2005 17:41

gertio schreef:In Deut.7,2vv. lezen we de volgende opdracht van God aan zijn volk:

"Wanneer de HEER, uw God, u de overwinning op hen (de inwoners van Kanaän) schenkt, moet u hen doden.
U mag geen vredesverdrag met hen sluiten en hen niet sparen.
Sta ook geen huwelijksverbintenissen met hen toe; sta uw dochter niet af aan een van hun zonen en zoek bij hen geen vrouw voor uw eigen zoon.
Want zij zouden uw kinderen ertoe verleiden de HEER ontrouw te worden en andere goden te dienen.
Daarmee zou u zijn toorn over u afroepen en dat zou u meteen met de dood moeten bekopen."

Mijn vraag is:

Wat betekent dit gedeelte voor vandaag voor onze plaats in de hedendaagse cultuur?

Wordt er vaak niet te gemakkelijk gedacht over meedoen met allerlei heidens vermaak via tv, radio, literatuur, muziek enz?

Welke betekenis heeft Deut.7:2vv voor ons vandaag?
Dat is een vraag waar je wel even over na kan denken.
Welke aspecten van de tekst neem je dan in beschouwing?

In ieder geval lijkt het mij niet de bedoeling om de ongelovigen om ons heen te doden. Die roeping voor ons kom ik in de Bijbel niet tegen.

Een kerngegeven van de tekst lijkt mij dit: "Want zij zouden uw kinderen ertoe verleiden de HEER ontrouw te worden..." Daar kan ik mij de meest concrete voorstellingen bij maken.
Wij moeten onszelf niet in verleiding brengen door de zonde toe te laten in ons leven. En dat heeft inderdaad consequenties voor hoe je omgaat met radio, TV, muziek, etc.
Als we daarin niet voorop stellen wat hoort bij het leven met God, dan zal dat negatief uitwerken op onze kinderen. Dan kunnen zij door ons van God losraken.
De raad om geen ongelovige vrouw te trouwen, is ook op ons van toepassing. Bij II Cor. 6:14 dacht ik altijd - terecht of onterecht? - daaraan. Want ook dat werkt negatief uit op je kinderen, als je partner niks met het geloof heeft.

Daar gaat het in Deuteronomium over: hoe dien je God op de juiste wijze? Hoe ziet voor de mens de relatie (= בְּרִית [berit] = verbond) met God eruit, wat voor consequenties heeft dat voor hem? Laatst las ik een stukje over het commentaar van J.G. McConville op Deuteronomium - Apollos Old Testament Commentary, vol. 5: Deuteronomy - waaruit ik het idee kreeg dat hij die relatie tussen God en mens als het thema ziet van dit bijbelboek. (Uit de beoordeling van de oudtestamenticus Tremper Longman III heb ik opgemaakt dat dit commentaar een heel erg goed commentaar is: hij scoorde het maximale aantal sterren. Een echte aanrader, mits je niet terugschrikt voor een flinke pil van behoorlijk niveau.)
En dat was mijn indruk inderdaad ook, toen ik het een half jaar geleden eens van voor tot achter doornam.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”