Hoe noem je je ouders?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Louana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Louana » 19 mei 2005 18:03

marjo schreef:
dus het is jaaaaren 'je' en gewoon hun voornaam geweest (bij mn vader werkte dat trouwens niet altijd Mr. Green )

en sinds kort moet ik weer gewoon 'u' en papa en mama zeggen, omdat ik RESPECT voor ze moet hebben.. Confused is wel moeilijk om dat weer aan te wennen! Wink

Nou, da's wel van het ene uiterste in het andere. Ik snap eigenlijk niet je ouders geaccepteerd hebben dat je ze eerste bij de voornaam ging noemen en dat je nu weer 'u' moet zeggen. Komt beetje inconsequent over.
Ik vind voornamen niks, maar da's persoonlijk.

zeer mee eens!!!
'You've got a drop on your nose, I think it's water'
'No, itsnot'

bloemetje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

ouders anspreken

Berichtdoor bloemetje » 29 jun 2005 17:48

om even te reageren op de vraag hoe je je ouders noemt:
ik zeg zelf altijd jij tegen mn moeder.. eerst wou ze dat nooit.. tegen mn vader zeg ik wel altijd u
vind ik belangrijk ik noem ze verder gewoon papa en mama of heeel soms pa en ma :D

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: ouders anspreken

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 jun 2005 19:43

bloemetje schreef:om even te reageren op de vraag hoe je je ouders noemt:
ik zeg zelf altijd jij tegen mn moeder.. eerst wou ze dat nooit.. tegen mn vader zeg ik wel altijd u
vind ik belangrijk ik noem ze verder gewoon papa en mama of heeel soms pa en ma :D

waarom onderscheid tussen je vader en moeder?

esra
Sergeant
Sergeant

ju???

Berichtdoor esra » 13 jul 2005 17:34

u of jij???? meestal jij en paps en mams en als ik in een hele goeie bui ben of iets wil hebben zeg ik mamsie en papsie...

loos natuurlijk....

ik vind dat respect niets met jij of u te maken heeft, maar meer met de toon waarop je praat.

tegen vreemden en ouderen zeg ik altijd wel u.

ik vind dat mijn kinderen geen u hoeven te zeggen. maar van het bij de voornamen noemen van je ouders vind ik verschrikkelijk. dan is het net alsof je op gelijke voet staat en het je beste vrienden zijn, maar dat zijn ze niet. (kan wel hoor, maar ze hebben een andere taak of rol) en ik denk dat als ik mijn mans bij der voornaam zou noemen ik lang niet zo snel naar haar toe zou gaan met bepaalde problemen. oik bespreek niet alles met mijn vrienden, voor sommige dingen heb ik een moeder nodig en die noem ik dan ook bij wat ze is.

en als ik er zo overnadenk is het eigenlijk best een eretitel...
Afbeelding

Josje

Berichtdoor Josje » 13 jul 2005 18:30

Ik spreek mijn ouders meestal aan met 'u' en 'pa en ma', maar sinds ik uit huis ben en op kamers woon ook wel eens 'je'. dit vinden ze niet erg.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: ouders anspreken

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 jul 2005 19:55

trijntjejohanna schreef:
bloemetje schreef:om even te reageren op de vraag hoe je je ouders noemt:

waarom onderscheid tussen je vader en moeder?

kben nog steeds benieuwd naar jou antwoord eigenlijk :wink:

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 13 jul 2005 21:08

hmm dat onderscheid heb ik eigenlijk ook wel :) ...tegen mn pa is het eigenlijk standaard jij terwijl ik naar mn ma toe meestal u zeg...kweet ook niet ik denk dat het te maken heeft met het feit dat k beter met mn pa op kan schieten
PaSaP Hoogh!!

Maaike

Berichtdoor Maaike » 14 jul 2005 10:59

Het ligt er aan in wat voor bui ik ben. Meestal zeg ik u tegen mn moeder en jij tegen mn vader, simpelweg omdat mn moeder niet wil hebben dat ik jij zeg en omdat het mn vader niet uitmaakt. En soms noem ik mn vader voor de gein wel s bij zn voornaam, maar meestal zeg ik gewoon pap en mam.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 14 jul 2005 14:24

mijn vader : pa
mijn moeder: ma, moe, moeps (van jan jans en de kinderen :lol: )
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 14 jul 2005 14:25

o sorry, ik zie dat het gaat over u / jou

Altijd jou, van vroeger al zo geweest. Vind ik wel net zo leuk, ze zeggen ook jou tegen mij!!
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Faithy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faithy » 28 jul 2005 23:25

Gewoon, pap en mam :P

en als ik mn vader of moeder immiteer als ze tegen de ander praten, of ik roep een van de twee op een grappige manier, dan roep ik of:

TEUNIEEEE (Teun)
MAR!(Marianne)

:P

Oh, en geen u dus, maar gewoon je en jij...
We zijn een gewoon doorsnee gezin uit Scheveningen.
mn opa en oma noemde ik wel altijd u.

Mn ooms en tantes vroeger geloof ik u, maar dat is heel snel je en jij geworden.
Ook zeg ik er nu geen 'tante' of 'ome' meer voor...
If you fall, I'll catch.. If you love, I'll love and so it goes, my dear, don't be scared; you'll be safe.. this I swear.. if you only love me back..

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 jul 2005 17:13

Hmm....
Gisteren zaten mn moeder en ik te kijken naar een kind dat dr moeder aant slaan was, omdat ze dr zin niet kreeg. Het kind riep keihard:' Jij bent echt stom!!!'

Toen reageerde mijn moeder tegen mij:' Kijk, daarom hebben we bij de oudste, mijn zus dus, aangeleerd om 'u' te zeggen. Wat een verschil is het als je kind roept: jij bent echt stom! Of: u bent echt stom!'

Tja, en toen bedacht ik dat ik heeeeel misschien mijn kindjes later ook wel u laat zeggen ;) U klinkt veel beleefder en respectvoller.
naja, in deze situatie dan, maar ik hoop dat ik zo goed kan opvoeden en zon geweldig lief kind krijg dat ik deze situaties niet meemaak natuurlijk ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sproetje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sproetje » 01 aug 2005 10:36

ik zeg altijd pap en mam.
en daarnaast meestal u maar je of jij gebruik ik steeds vaker (ik weet niet hoe dat komt)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 aug 2005 11:57

In ons dialect bestaat het verschil tussen u en jij niet (tegen iedereen zeg je "joe"), daardoor zeg ik ook als ik Nederlands spreek (ook tegen mij ouders, bijv als er 'overlanders' in de buurt zijn die geen Flakkees verstaan) al snel 'jij' tegen iemand, ook al is die persoon ouder. Mijn vader zei zelfs eens dat hij het gevoel zou hebben dat ik 'm voor de gek hield als ik dan opeens 'u' ging zeggen... :)
Verder noem ik m'n ouders af en toe (in een dolle bui) ook wel bij hun voornaam.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

girl17
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor girl17 » 12 aug 2005 13:57

ik noem mijn ouders gewoon bij de voornaam. En zeg ook je en jij..
Mijn ouders hebben hier voor gekozen en ik ben het zo gewend.
:!:

grtjes iris
Als de moed je in de schoenen zakt, gaan dan eens op de kop staan.

Terug naar “Archief”