ADHD-ers?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 24 jul 2005 15:37

de_bisschop schreef:
Wils schreef:meer voordelen dan nadelen

Das denk ik niet waar
Alleen probeert wervelwind de positieve kant te benadrukken
Dat je als ADHDer ook gewoon een leuk leven kan hebben
Want dat wordt denk ik nogal snel vergeten en krijgen ADHDers een stempel met druk en onhandelbaar opgedrukt

ADHD betekend niet per definitie dat iemand druk is. Zo'n persoon kan juist ook bijzonder rustig zijn..maar dat is er een wat onbekende kant van.(Mo7 heeft dat bijvoorbeeld :roll: )

wervelwind
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wervelwind » 25 jul 2005 16:15

ADD bedoel je Rock-G??
Als De Hersenen Deinen

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 25 jul 2005 16:23

ADHD bedoel ik wervelwind

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 25 jul 2005 18:28

Hoi Rock-G
ADHD staat voor: attention deficit hyperactivity disorder. Als je ADHD hebt zonder hyperactiviteit heet dit ADD want de hyperactivity valt er dan af!! Dus neem ik aan dat je het wel hebt over ADD.
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 25 jul 2005 18:39

Dan hadden de dames van Eleos het mis :wink: Kan gebeuren. Zal et doorgeve aan Mo7 lol

Mozeven
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mozeven » 27 jul 2005 04:56

Sjah, zoals ik het begrijp wist men vroeger niet dat ADD ook bestond, omdat het meest voorname kenmerk van ADHD juist die H is. Daardoor zien de mensen over het algemeen tegenwoordig ADD als een soort van ADHD (alsof ADHD de algemene categorie is).
Hoe dan ook, een paar jaar geleden ben ik inderdaad onderzocht op ADD (want mijn vader had ADHD en ik had veel van de symptomen) maar ik heb geen brein-scan ofzo gehad. Daaruit bleek dat ik ADD had.
Zo'n 2 jaar later van lang Ritalin gebruik bleek dat ik helemaal geen ADD had, maar PDD-NOS, waarbij het oh-zo-fijn heel onverstandig is om Ritalin te slikken.
Hypocrites are worse than they think we are

Art Girl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Art Girl » 03 aug 2005 13:13

Sterretje schreef:Ik denk dat het inderdaad waar is dat er vroeger veel minder op werd gelet. Bij uitzondering werden kinderen 'hogerop' gestuurd.
Nu gebeurd dat veel vaker. Ik was altijd mega druk en onrustig. Maar doordat ik alles wel opving en goede cijfers haalde was het enige wat de leerkracht deed.. me altijd straf geven :roll: Er zijn best wat kenmerken van ADHD die bij mij passen. En ik herken me zelf ook wel in kinderen die ADHD hebben. Maar er zijn ook zaken bij mij die de meeste ADHD'ers niet hebben. Ik kan me in een boek begraven en 3 uur van de wereld zijn. Kan met b.v. fotosplakken e.d. uren achter elkaar geconcentreerd werken. Maar zet me niet aan het leren.. Ik denk dat ik alleen maar cum laude geslaagd ben doordat ik lees en opsla.. Maar het heeft wel eens stresse gekocht omdat er nog honderden pagina's bleven liggen die ik nog moest lezen :mrgreen: Het is denk ik goed dat kinderen er mee leren omgaan. Je leert wel jezelf remmen en grenzen stellen. Want je kunt echt wel eens moe worden van jezelf... en anderen erbij!
Maar het leren accepteren van jezelf is wel het eerste wat je moet doen.
(enne wervelwind.. ik herken me wel heel erg in je pos. punten :oops: )

Ook ik herken mezelf ontzettend in de positieve punten van wervelwind en vooral ook in wat Sterretje vertelt.

Vroeger als kind was ik ontzettend druk. Mn moeder vertelt daar vaak over en standaard is het: ,,Jou moesten we bij wijze van spreken neerknuppelen 's avonds wilde je in bed stappen" en meer van dit soort verhalen.

Door de jaren heen ben ik niet veel veranderd. Ik kan ontzettend druk zijn (al neemt dit langzamerhand iets af), ben ontzettend impulsief en doe ik dingen eerst voor ik nadenk.

De laatste tijd dwing ik mezelf iets te doen als ik een drukke bui heb (soort van afreageren dus). Ik kan, net als Sterretje, in een boek duiken en niets meer horen of zien. Meestal echter ga ik schilderen (vandaar de naam Art Girl :) ) en daar ga ik zo in op, dat ik al het andere om me heen vergeet. Pas als ik tevreden ben met het resultaat, stop ik ermee en bijna altijd is het drukke dan voor even verdwenen.

Een tijd geleden is er bij een zeer naast familielid (die enorm op mij lijkt) ADHD geconstateerd. En iedereen zegt: ,,Dat heeft ze van jou." Ikzelf ben nooit getest op ADHD en zal dit ook niet doen. Ik heb mezelf nu geaccepteerd zoals ik ben. Toen ik verkering kreeg, heb ik me een tijd erg onzeker gevoeld. Nu ben ik hier helemaal overheen en gaat het fantastisch.

In m'n omgeving noemen ze me vaak "jonge hond", vanwege mijn drukte, enthousiasme en energie. Mij doet het niets. Ik ben zoals ik ben, en ik vind mezelf goed zoals ik ben. Ik ben ik en daar ben ik gewoon blij mee!
Schepen waren van hout en mannen van staal. Toen waren schepen van staal en mannen van hout. Nu zijn schepen van polyester en mannen? Die verschonen luiers

joris

Berichtdoor joris » 03 aug 2005 13:18

dat vind ik wel mooi en nuchter!
maar let wel even op als je straks kids krijgt. Dat je hen niet laat lijden onder jouw onvermogens bijvoorbeeld.

wervelwind
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wervelwind » 15 aug 2005 11:47

hoi art girl

Als jij er zo goed mee kan leven is het prima, maar let wel op eventuele bijkomende symptomen. Want onbehandelde adhd kan tot grote problemen leiden (depressies en andere stoornissen).
Ik dacht dat het ook prima met mij ging, maar toen ik onder behandeling was gingen ineens mijn ogen open en zag ik dat heel mijn leven doorweven was met allerlei 'adhdproblemen', waar ik nu oog voor heb en dus beter mee om kan gaan.
Als De Hersenen Deinen

Lisabeth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lisabeth » 19 sep 2005 21:29

Ik heb het topic eens doorgelezen, en af en toe wordt er wat negatief over medicijnen (ritalin) gesproken. Waarom hebben jullie moeite met ritalin?
In mijn gezin komt zowel adhd als add voor. Ik vind ritalin een uitkomst!
Lisabeth

jan10e
Mineur
Mineur

Berichtdoor jan10e » 19 sep 2005 21:59

Lisabeth schreef:Ik heb het topic eens doorgelezen, en af en toe wordt er wat negatief over medicijnen (ritalin) gesproken. Waarom hebben jullie moeite met ritalin?
In mijn gezin komt zowel adhd als add voor. Ik vind ritalin een uitkomst!

Mijn ex gebruikt Methylfenidaat... En dat werkt prima bij hem!! Voelt zich er ook goed bij!!
Ondertussen is het ex ;)
Laatst gewijzigd door jan10e op 23 jan 2006 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Beminnen en bemind worden is de zon aan twee kanten voelen schijnen.

Lisabeth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lisabeth » 19 sep 2005 22:02

Mijn vriend gebruikt Methylfenidaat... En dat werkt prima bij hem!! Voelt zich er ook goed bij!!

(even opgezocht) Dat is Ritalin ja, of Concerta. Concerta is langzaamwerkend, hoef je maar een keer per dag in te nemen. Ritalin geeft wat meer schommelingen.
Lisabeth

wervelwind
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wervelwind » 22 sep 2005 09:55

ja voor mij is ritalin ook een uitkomst, die rust die je in je hoofd krijgt is gewoon zo heerlijk. Als ik vergeten ben mijn pilletje in te nemen, merk ik het gelijk aan mijn omgeving, ineens is iedereen weer kwaad op me etc. En van bijwerkingen heb ik nooit last gehad.
Als De Hersenen Deinen

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 sep 2005 11:47

Ritalin heeft het volgende grote nadeel, het remt de groei. Nu blijkt dat kinderen die in de zomervakantie bijvoorbeeld 6 weken geen ritalin gebruiken, in die tijd hun groeiachterstand redelijk in kunnen halen. (Wel lastig met je kleren.)

Het probleem van medicijnen tegen de symptomen van ADHD bij kinderen is ook dat kinderen "kunstmatig" rustig worden gehouden. In de puberteit, als kinderen dwars worden en geen pillen slikken, hebben ze niet geleerd met hun ADHD om te gaan.

Overigens ben ik geen tegenstander van Ritalin, maar de nadelen mogen niet ongenoemd blijven.

(TK heeft wel wat geleerd toen hij een poosje psychologie studeerde...)

Lisabeth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lisabeth » 22 sep 2005 12:05

Ik heb de bijsluiter van ritalin er maar eens bij gepakt, en inderdaad wordt de groei genoemd. Maar niet dramatisch: ... enige vertraging van de groei bij kinderen gedurende langdurig gebruik... En dit treedt dan "vaak" op, dat betekent bij 1 tot 10 van de honderd patienten. Dus dat valt op zich wel mee.
Ik vind zelf de voordelen van dit medicijn zo groot, dat ik de bijwerkingen er wel bij neem. Je moet niet uitvlakken hoe moeilijk het leven van een adhd'er is, en dat van zijn omgeving, als hij niks slikt. Veel conflicten, slecht zelfbeeld, mislukte zaken, kapotte dingen.

Wat ik niet zo goed begrijp, is het verschil dat "men" maakt als het om adhd gaat, of pakweg epilepsie. Als er een medicijn is voor epilepsie dat aanvallen voorkomt en de patient een prettig leven bezorgt, is iedereen blij. Als er een medicijn is voor de adhd'er waardoor hij normaal kan functioneren en aantoonbaar gelukkiger is, fronst iedereen zijn wenkbrauwen. Kinderen pilletje laten slikken? Kun je er niet mee leren leven? Is het geen aanstellerij?
Ik hoorde van een moeder dat haar kind, toen het ritalin was gaan gebruiken op de middelbare school, TWAALF punten omhooggegaan was op het rapport. Dat zegt toch wel wat!
Lisabeth

Terug naar “Archief”