elbert schreef:Carl schreef:elbert schreef:Carl schreef:elbert schreef:Je hebt blijkbaar wat tegen Mattheus en de andere evangelisten.

Maar serieus, onbevangen en onbevooroordeelde mensen zijn er eenvoudigweg niet.
Ja hoor, die zijn er wel. Neem een atheist, en vraag hem wat hij van deze kwestie denkt.
Dat hoef ik niet aan hem te vragen, want ik ken z'n vooroordeel en daarom ook z'n oordeel.
Atheisten zijn net zo goed bevooroordeelde mensen. Want de atheist zegt dat er geen God is en derhalve ook geen door God geinspireerd Woord van God. Op basis daarvan gaat ie redeneren.
Dat doet er toch niet toe? Het gaat erom om vast te stellen of een profetie vervuld is. Dat is een puur objectief iets, en losstaand van wat iemand (niet) gelooft. En juist omdat een atheist niet gelooft, lijkt hij mij dus bij uitstek geschikt.
Je kunt die atheist net zo goed vragen of hij objectief vast zal stellen of God al dan niet bestaat.
Nee, dat kun je hem niet net zo goed vragen, want dan vraag je hem naar de inhoud van zijn persoonlijke geloof, en dat is hier totaal niet aan de orde.
Je verziekt op deze manier de pogingen die ik onderneem om het met je eens te worden over de vervulling van de Immanuelprofeite, Elbert.
Is het je erom te doen coute que coute gelijk te hebben, of stel je eerlijke waarheidsvinding op prijs?
Carl schreef:Carl schreef:Tja.......wie heeft dat ook alweer bepaald dat die collectie van 66 boeken onfeilbaar is? In eerste instantie werd dat geloofd van zowel de historische feiten die genoemd worden (bv de schepping in 6 dagen), als van de geloofsleer.
Ik geloof dat de Heilige Geest daarvoor heeft gezorgd, dwars door alle menselijke en kerkelijke zonden heen.
Dat doe je zomaar? Zonder enig onderzoek??
Uiteraard niet. Alleen zie ik iets anders in die 66 boeken dan jij erin ziet en kom ik tot andere conclusies. Maar je mag wat mij betreft je eigen bijbel samenstellen (hoezeer ik dat zou betreuren trouwens), alleen zal ik je daarin zeker niet navolgen.
Prima. Als ik behoefte heb aan een autoriteit buiten mij in plaats van de H. Geest die in mij woont, zal ik dat zeker gaan doen. Voorlopig heb ik echter voldoende aan Gos innerlijke aanwezigheid 'die u in alles onderrichten zal'.
Carl schreef:En wat wil dat 'dwars door alle menselijke en kerkelijke zonden heen' zeggen?
Daarmee wil ik zeggen dat God op Zijn manier dwars door onze menselijke fouten en gebreken heen Zijn plannen volvoert, dus ook de totstandkoming van de Bijbel.
Wat was Gods aandeel daarin en waarom was dat zo? Warom zou het Gods werk niet geweest zijn als bv. de brief van Judas of de 3e Johannesbrief eruit was gelaten en het Evangelie van Thomas erin was gekomen?
Carl schreef:Vrij, en dus losbandig, ook al heeft dit woord een negatieve betekenis. De waarde van vrijheid ervaren en begrijpen we, als we ook weten wat losbandigheid is. Daarom moet je voor beiden open staan. Zei Prediker niet dat er een tijd is voor alles, en (ergens verderop) dat er niets gedaan kan worden daan door God?
Vrijheid sluit juist de losbandigheid uit. Want losbandigheid is slavernij. Tenminste, volgens Petrus:
15 Want alzo is het de wil van God, dat gij, weldoende, den mond stopt aan de onwetendheid der dwaze mensen;
16 Als vrijen, en niet de vrijheid hebbende als een deksel der boosheid, maar als dienstknechten van God.
17 Eert een iegelijk; hebt de broederschap lief; vreest God; eert den koning.
18 Gij huisknechten, zijt met alle vreze onderdanig den heren, niet alleen den goeden en bescheidenen, maar ook den harden.
19 Want dat is genade, indien iemand om het geweten voor God zwarigheid verdraagt, lijdende ten onrechte.
20 Want wat lof is het, indien gij verdraagt, als gij zondigt, en daarover geslagen wordt? Maar indien gij verdraagt, als gij weldoet, en daarover lijdt, dat is genade bij God.
21 Want hiertoe zijt gij geroepen, dewijl ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt navolgen;
22 Die geen zonde gedaan heeft, en er is geen bedrog in Zijn mond gevonden;
23 Die, als Hij gescholden werd, niet wederschold, en als Hij leed, niet dreigde; maar gaf het over aan Dien, Die rechtvaardiglijk oordeelt;
24 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout; opdat wij, der zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt.
25 Want gij waart als dwalende schapen; maar gij zijt nu bekeerd tot den Herder en Opziener uwer zielen.
Vrijheid is er pas in een levende relatie met God. Vrijheid in gebondenheid aan Hem.
Dat lijkt me een tamelijk menselijke gedachte.
Ik zie het zo: hoe intenser mijn liefde aan mijn partner, hoe minder voorwaarden ik aan die partner zal stellen. Sommigen denken dat de intensiteit van liefde juist
wel voorwaarden stelt, maar dat is niet zo; dat soort liefde is meer een soort angst.
Dus: hoe intenser mijn liefde aan mijn partner, hoe minder voorwaarden ik aan die partner zal stellen. Gods Lierde is 100% volmaakt, en van een intensiteit waar een mens in zijn eentje nooit aan zal kunnen tippen. Op dezelfde schaal van onevenredigheid kun je dus stellen als een Gods Liefde 100% intens is, zal zij 100% vrij van voorwaarden zijn.
Dat betekent dus dat we kunnen doen en laten wat wij willen. Het wordt tijd dat christenen in gaan zien dat dit zo
is!, hoezeer dat ook tegen ons onbeholpen machtsdenken en onderwerpingsbehoeften (we kunnen haast niet anders) indruist.
Denk eens aan het 'wie zichzelf verhoogt, zal vernederd worden, en wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden'. Deze tekst heeft een zeer diepe betekenis, vooral omdat er geen enkele reden is om te menen dat dit wel voor mensen maar niet voor God zelf zal gelden. Het wezen van de Liefde is het offer wat je brengt. Het offeren houdt vernedering in, en daar zien we dus een diepe betekenis van de kruisdood van Jesus. In dat licht zou je ook de beroemde passage in Matth 25:31 vv kunnen lezen. God blijft Zich offeren door voortdurend en overal Zich te verbergen in het zwakke en onaanzienlijke. Daardoor biedt Hij ons de kans om het grootste en mooiste te doen wat een mens zich maar voor kan stellen, nl. de naaste te beminnen zoals je jezelf bemint. Deze gelegenheid biedt Hij ons, omdat Hij ons -precies zo- bemint zoals ZichZelf. Dit is een liefdesmysterie dat je het mysterie van de wederkerigheid zou kunnen noemen. Wederzijds geef je.....en door te geven ontvang je', een spirituele wet, die ook in negatieve zin opgaat. Kijk maar eens naar bv de agrfessie die door agressie wordt opgeroepen.
We kunnen doen en laten wat wij willen. Pure losbandigheid. Echter altijd zal opgaan dat je ontvangt wat je geeft. Durf jij IEDERE wet die boven je is gesteld opzij te zetten, als dit goed voor je is, Elbert?
Deze denkwereld is een denkwereld van uitnodiging en van vrijheid. Om dit mogelijk te maken is één reden waarom de Zoon des Mensen stierf.
je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.