Moderator: Moderafo's
rotss schreef:weet je wat het punt is maurits, als je te lang door gaat over een ding ga je in herhaling vallen, raak je geiriteerd, ga je onder slechte gemoeds toestanden iets typen waar je later spijt van krijgt etc etc. daar heeft niemand wat aan toch?
jacobH schreef:mijn beoordelingscriteria.
Criterium 1 oorspong van een muziekstijl
Bij het beoordelen van een muziekstijl bijvoorbeeld Barok, House, Rock n roll ed. Moet worden gekeken naar de oorsprong. Waar is deze muziek gemaakt (uit welke sub cultuur komt dit, wat is de gedachte in deze sub cultuur)
Bij het niet beoordelen van deze zaken doe je ( m.i) je op zeer gevaarlijk terrein begeven. Als je echt iets niet kan weten dan ben je m.i. vrij.
Bij maken van Geestelijke muziek (gospel muziek) zal rekening moeten worden gehouden met de muziek stijl die je gebruikt. De rock n roll stijl (en stromingen die daar weer vanaf zijn gesplitst) vind ik een heel dubieuze stijl omdat deze is ontstaan in de jaren 50 en samenging met het vrijheidsdenken zonder God.
Criterium 2 bedoeling van de componist / uitvoerende
Welk doel heeft de uitvoerende met zijn/ of van een ander gecomponeerd muziek stuk. Je zal begrijpen dat de drive achter bv Bach heel anders was als die van John lennon en de Mick Jagger (Beatles en Stones). M.i. ben je verplicht bij het luisteren van muziek je daar nader in te verdiepen.
v.b.
Klein klein kleutertje wat doe je in mijn hof……. Je kan kwalijk zeggen dat dit tot Gods eer is. Is het dan fout?
Dit vind ik zelf heel moeilijk
Ik meen dat dit soort muziek kan. Waarom?
Ik denk wel dat juist bij dit soort muziek (ook instrumentale) in welke vorm dan ook Zeer goed moet worden gekeken naar de achtergrond voordat zulke muziek kan worden geconsumeerd. Ik wil hiermee dus zeggen dat bv klein klein kleutertje moet worden onderzocht op haar herkomst en oorsprong. En dan kan het worden gezongen op bijvoorbeeld school. Als ontspanning of andere doeleinden.
Stanpunten tegen. Het standpunt van Bach zelf nl. Dat het einddoel en de eindoorzaak van alle muziek niet anders dienen te zijn dan Gods eer en de verkwikking van het gemoed. Waar die niet in acht worden genomen, is geen sprake van werkelijke muziek maar van duivels gejank en gerammel. Je kan uiteraard twijfelen bij het dienen tot Gods eer.
Criterium 3 De emotie van het lied moet kloppen met de uitvoeringsstijl.
Criterium 4 Wat doet de muziek met je.
Welke invloed heeft de muziek op je. Welke gedachte komen er bijvoorbeeld op als je muziek beluistert. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een muziek stuk een zondige gedachte oproept.
Uiteraard zal ik onvolledig zijn geweest en sommige dingen zijn vergeten. Van mij mag er worden aangevuld of worden verbeterd. Graag zelfs
rotss schreef:Hm, als ik heel eerlijk ben vind ik dat mijn inhoudelijke medestanders hier toch iets opgefokter reageren dan jacobH en rotss.
dat bedoel ik dus.
rotss schreef:ik heb het gevoel dat jij je geloof en je eigenbelang nogal door elkaar haalt. je wilt zo graag nog alles hebben wat er in de wereld te koop is en dat is aardig goed te praten met van alles en nog wat. wat ik heb willen duidelijk maken is dat ik er helemaal geen behoefte meer aan heb om me te verdiepen in die wereld, ik heb wat anders ontdekt een ander doel gekregen. Weg wereld, weg schatten, je kunt niet bevatten hoe rijk ik ben. Alles verloren, Jezus verkoren Wiens eigendom ik ben.
Dit is een belediging aan God adres, het staat in de Bijbel (PUNT)Niet van God dus van de duivel is een debiele geachte kronkel.
rotss schreef:
Quote:
Hm, als ik heel eerlijk ben vind ik dat mijn inhoudelijke medestanders hier toch iets opgefokter reageren dan jacobH en rotss.
dat bedoel ik dus .
rotss schreef:
ik heb het gevoel dat jij je geloof en je eigenbelang nogal door elkaar haalt. je wilt zo graag nog alles hebben wat er in de wereld te koop is en dat is aardig goed te praten met van alles en nog wat. wat ik heb willen duidelijk maken is dat ik er helemaal geen behoefte meer aan heb om me te verdiepen in die wereld, ik heb wat anders ontdekt een ander doel gekregen . Weg wereld, weg schatten, je kunt niet bevatten hoe rijk ik ben. Alles verloren, Jezus verkoren Wiens eigendom ik ben.
Als ik eerlijk ben ben ik er niet zo gelukkig mee dat Rots me voor ****ing werelds uitmaakt en daarna zichzelf verhoogt.
Ik vind het neerbuigend en goedkoop.
Zulke dingen doen gewoon ****ing pijn als je met een open hart aan het discussieren bent. En ik voel me er zeker niet welkom door.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten