Jozua -> oorlog

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 jul 2005 09:13

hijwel schreef:
Maja de Bij schreef:
Raido schreef:De opdracht van God was om alle Kanaanieten te doden..

Klopt, Jozua 11:19 en 20
19 Er was geen stad, die vrede maakte met de kinderen Israels, behalve de Hevieten, inwoners van Gibeon; zij namen ze allen in door krijg.
20 Want het was van den HEERE, hun harten te verstokken, dat zij Israel met oorlog tegemoet gingen, opdat hij hen verbannen zoude, dat hun geen genade geschiedde, maar opdat hij hen verdelgen zoude, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.

En daar hat God denk ik zijn redenen voor!

gewoonten van de kanaanieten
- pasgeboren babys levend verbranden
- religues ritueel opvoeren door de benen van een vrouw die aan het bevallen was aan elkaar te binden totdat ze dood ging
- soms spiesten ze overwonnenen op palen en vierde men overwinning door de kleine kinderen van hun onderdanen met hun hoofd tegen de rosten te verbrijzelen

genoeg reden om een einde te maken! Als dit waar zou zijn zal een stop beter zijn dan doorgang.

Maar Manasse dan?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jul 2005 09:13

Lalage,

Aan de ene kant, moet je niet om deze gedeeltes heen lopen. Aan de andere kant, als je het gewoon niet begrijpt, en God maakt het je niet duidelijk. Vindt God het mischien niet nodig dat je het begrijpt.

In de eerste plaats hebben wij de bijbel gekregen om daaruit te leven, dus als je iets leest wat je niks zegt. En als je God vraagt om duidelijkheid, en het zegt je nog steeds niks. Is het dan de moeite om jezelf er op stuk te bijten?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 jul 2005 09:22

hijwel schreef:Lalage,

Aan de ene kant, moet je niet om deze gedeeltes heen lopen. Aan de andere kant, als je het gewoon niet begrijpt, en God maakt het je niet duidelijk. Vindt God het mischien niet nodig dat je het begrijpt.

In de eerste plaats hebben wij de bijbel gekregen om daaruit te leven, dus als je iets leest wat je niks zegt. En als je God vraagt om duidelijkheid, en het zegt je nog steeds niks. Is het dan de moeite om jezelf er op stuk te bijten?

Volgens mij maakt God het wel duidelijk in Jesaja. Maar of dat nu een bevredigend antwoord is weet ik niet. Het blijkt wel duidelijk dat God Israel liever had dan alle andere volken.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2005 09:33

genoeg reden om een einde te maken! Als dit waar zou zijn zal een stop beter zijn dan doorgang.
Is dat een legitimatie om een heel volk uit te roeien? Wij vermoorden hier babys en oude mensen, Israel gekegelde andersdenkenden, homoseksuelen en hoeren dood, ze besnijden arme jochies (;-)), ze vermoorden 1000den dieren bij de inwijding van de tempel (het bloed stroomde de berg af), als je perongeluk iemand dode bij een ongeval had je een bloedwreker achter je aan die je in mootjes wil hakken.

Kom Hijwel zullen we Israel platbombarderen en abortusklinieken opblazen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jul 2005 10:23

Raido schreef:
Is dat een legitimatie om een heel volk uit te roeien? Wij vermoorden hier babys en oude mensen, Israel gekegelde andersdenkenden, homoseksuelen en hoeren dood, ze besnijden arme jochies (;-)), ze vermoorden 1000den dieren bij de inwijding van de tempel (het bloed stroomde de berg af), als je perongeluk iemand dode bij een ongeval had je een bloedwreker achter je aan die je in mootjes wil hakken.

ik weet niet in welke hoeveel procent van de kaananieten deze dingen deed, maar dit is 1 van e serieuse redenen die veel mensen aandragen waarom God de kanaanieten uitroeide..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2005 13:30

God kan het me misschien duidelijk maken door andere mensen. Daarom vraag ik het hier. En het is niet alleen niet begrijpen, het maakt me boos. Door de bijbel kan je God leren kennen en ik weet wel dat die God onbegrijpelijk is, maar die God lijkt in bijvoorbeeld Jozua zo wreed. Ik begrijp heus wel wat daar staat en wat er gebeurde, maar ik snap niet hoe ik dat moet rijmen met de God van liefde.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 jul 2005 13:44

zoals hijwel al opnoemt,
de gebruiken van de lokale volken waren daar inderdaad gruwelijk.

en God heeft in dit geval andere mensen (de Israëlieten) als instrumenten gebruikt om hier op aarde daarover al een rechtsspraak/vergelding te houden.

maar later als een deel van Israël zelfs deze idiote gebruiken overneemt.
gebruikt God weer mensen, alleen de volken rondom hun, om Israël zijn gewaarschuwde straf te geven.

Het lijkt inderdaad ver af te staan van een liefdevol God,
maar het is duidelijk genoeg dat dit een rechtvaardige straf is geweest.

Ook moeten we er rekening mee houden, met uitspraken zoals dat voor sommige ontrouwen nu het oordeel zwaarder zal zijn als voor de mensen die ooit in bijv Sodom/Gamorra leefden.
het oordeel wat dus komen gaat zal nog rechtvaardiger zijn, maar vanuit onze ogen gezien zal het lijken op een wereldwijde x/genocide.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 jul 2005 13:54

hijwel schreef:gewoonten van de kanaanieten
- religues ritueel opvoeren door de benen van een vrouw die aan het bevallen was aan elkaar te binden totdat ze dood ging
- soms spiesten ze overwonnenen op palen en vierde men overwinning door de kleine kinderen van hun onderdanen met hun hoofd tegen de rosten te verbrijzelen

Welke bronnen heb je hiervoor?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 07 jul 2005 13:56

Lalage schreef:

God kan het me misschien duidelijk maken door andere mensen. Daarom vraag ik het hier. En het is niet alleen niet begrijpen, het maakt me boos. Door de bijbel kan je God leren kennen en ik weet wel dat die God onbegrijpelijk is, maar die God lijkt in bijvoorbeeld Jozua zo wreed. Ik begrijp heus wel wat daar staat en wat er gebeurde, maar ik snap niet hoe ik dat moet rijmen met de God van liefde.

Doordat God perfecte (natuur)wetten heeft gemaakt waar de gehele schepping zich aanhoud is het dus niet God die straft of iets dergelijks maar de mens zelf. In dit geval een gehele bevolkingsgroep. Het is juist de liefde van God dat de mens mag leren van de fouten die hij maakt door te ontvangen wat hij geeft. Of te wel doordat deze bevolkingsgroep kwaad deed ontving zij kwaad. Het is enkel zo dat de zielen kunnen leren van hun daden.

leef in Liefde.
Laatst gewijzigd door Bharat op 07 jul 2005 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jul 2005 14:40

Lalage schreef:God kan het me misschien duidelijk maken door andere mensen. Daarom vraag ik het hier. En het is niet alleen niet begrijpen, het maakt me boos. Door de bijbel kan je God leren kennen en ik weet wel dat die God onbegrijpelijk is, maar die God lijkt in bijvoorbeeld Jozua zo wreed. Ik begrijp heus wel wat daar staat en wat er gebeurde, maar ik snap niet hoe ik dat moet rijmen met de God van liefde.

ja zeker! mensen kunnen je hiermee helpen. Wat ik alleen wil zeggen dat je dit niet heel belangrijk moet gaan vinden. De combinatie van een straffende God in jozua en een liefdevolle God in joh 4:8.. God is liefde, dat staat als een paal boven water.
Als God werkelijk liefde IS, en uit deze God kan geen haat voortkomen dan kan ik maar 1 conculsie trekken. God heeft dit gedaan vanuit zijn liefde, waarom? ja, ik wee het niet.
Maar voor mij zelf heb ik geen behoefte om achter elke schijnbare gruwelijke daad van God, te zoeken naar Gods bedoeling.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jul 2005 14:42

Cathy schreef:Welke bronnen heb je hiervoor?

ik haal dit uit het boek "brieven van een scepticus" waarin een zoon (hoogleraaar filosofie en theologie" een briefwissing heeft met zijn bejaarde agnostische vader.

mooi boek.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 jul 2005 14:50

Cathy schreef:
hijwel schreef:gewoonten van de kanaanieten

Welke bronnen heb je hiervoor?

ik kom deze 2 links tegen op een ander forum:
het ziet er mij naar uit dat deze vraag hierin onderzocht en beantwoord wordt.

http://www.christian-thinktank.com/qamorite.html
http://www.christian-thinktank.com/rbutcher1.html
When I kneel before You, them I'm defying gravity

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 jul 2005 16:29

Lalage schreef:

wat mis je in de tekst uit Jesaja?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 jul 2005 16:34

Raido schreef:Is dat een legitimatie om een heel volk uit te roeien? Wij vermoorden hier babys en oude mensen, Israel gekegelde andersdenkenden, homoseksuelen en hoeren dood, ze besnijden arme jochies (;-)), ze vermoorden 1000den dieren bij de inwijding van de tempel (het bloed stroomde de berg af), als je perongeluk iemand dode bij een ongeval had je een bloedwreker achter je aan die je in mootjes wil hakken.

wat je opnoemt over Israel deden ze in opdracht van God. :wink: (behalve van dat ''andersdenkende'' weet niet precies wat je daar mee bedoelt..)
In het Israel van nu komt alleen de besnijdenis nog voor.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 jul 2005 16:43

Raido schreef:Israel was het enige volk wat mocht moorden in de naam van een God, doet een Palestijn dat tegen die Israelietjes dan breekt er hel en verdoemenis uit als je Simson of welke richter dan ook vergelijkt met een terrorist.

Inderdaad in het OT.
Daarbij is het erg krom de situatie van toen op de situatie van nu toe te passen. Dat kan namelijk niet omdat er zeer veel veranderd is. Wat de Bijbel zegt heeft voor mij het laatste woord.

Israel was niets beter dan elk ordinair volkje, de leiders van het volk vonden dat het land voor hun was en legden bijna alle kanaanieten om, ik kan dit nooit zo goed koppelen met een barmhartige God, het lijk dat JHWH net zo'n God als Baal of Rimmon.

Niemand zegt dat Israel beter is dan welk volk dan ook, maar God heeft hen uitverkoren uit alle andere volken om daaruit de Messias geboren te laten worden. God had Israel het land beloofd. En ze veroverde het via het zwaard.
Waarom zouden wij God voor 100% moeten begrijpen? Daarbij is God zowel in het OT als in het NT Dezelfde. En is Hij niet te vergelijken met de Baal of Rimmon of welke andere god ook. Hoe moeilijk het ook te rijmen is met barmhartigheid. Misschien zou een studie van de eerste 4 Bijbelboeken helpen? En daarbij verteld het ook de geschiedenis van Israel. Bedoel als je kijkt naar heel de mensengeschiedenis heeft er niet altijd bloed gevloeid?

Terug naar “Archief”