"Uw wil geschiede" [EO] 30 Juni: Gebedsgenezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 02 jul 2005 19:31

miss t schreef:Ik weet dat God nog steeds mensen die dood waren (zover wij mensen daar zicht op hebben, bv. 2 uur lang niet ademen en geen hartslag) weer levend maakt...

Dan kan God dat ook wel na 4 uur of na een week.

Ik weet niet of je de documentaire zelf hebt gezien. Ik wèl. En ik begrijp uit jouw reaktie dat jij het in principe eens bent, met de man van het gebedsgroepje, die nadat een arts de dood van het kindje had vastgesteld, doodleuk beweerde, dat "de strijd nog niet gestreden was, en dat het kindje, door veel bidden best weer levend gemaakt kon worden".

Ik vind het moedig dat juist de EO dit uitzendt, en ik hoop dat er veel mensen gekeken hebben, en ook gewaarschuwd zijn voor de gruwelijke praktijken van Pastor Sunday en de Berea-gemeenten.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 02 jul 2005 19:53

naomi schreef:Ik weet niet of je het bewuste boek gelezen hebt,

Heb ik, ja.
maar er wordt iniedergeval niet in gezegd dat het alleen aan het geloof van de bidders ligt. Dat KAN het geval zijn, zoals het soms aan zeer veel dingen kan liggen,

Het kan idd aan verschillende dingen liggen, maar imo waren hier alle 'ingrediënten' bij elkaar voor een wonder. Het geloof van de genezers, omstanders en het echtpaar. Voor zover je dat als kijker kunt beoordelen natuurlijk.
Zelf ben ik ook veel nuchterder in m'n denken, maar toch....het had zo mooi geweest.
maar het mooie van het bewuste boek vindt ik juist dat het niet verabsolutiseert, waar veel christenen wel goed in zijn.

Dat vind ik nou ook net het moeilijke van het boek....alles is mogelijk.

André schreef:Even menselijkerwijs gedacht, het grafopschrift: "geboren voor de hemel" dat was niet een mogelijkheid waar de gebedgenezers aan gedacht hadden in hun gebeden, blijkbaar.

Nee, dat zouden een teken zijn van zwakte in het geloof :?
(misschien heb ik makkelijk praten omdat wij ook een baby 1 week van God mochten hebben, maar ons geloof in God is daardoor niet ingestort, wel hebben we in het begin een paar keer de waarom vraag gesteld, en dat is ook menselijk, want een kind hoort in ieders ogen te leven, toch?)

Nou, dan praat je zeker niet makkelijk hoor, het lijkt mij heel erg om een kindje te verliezen :cry:
Maar deze situatie was wat complexer.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

miss t

Berichtdoor miss t » 02 jul 2005 20:10

Brion schreef:
miss t schreef:Ik weet dat God nog steeds mensen die dood waren (zover wij mensen daar zicht op hebben, bv. 2 uur lang niet ademen en geen hartslag) weer levend maakt...

Dan kan God dat ook wel na 4 uur of na een week.

Ik weet niet of je de documentaire zelf hebt gezien. Ik wèl. En ik begrijp uit jouw reaktie dat jij het in principe eens bent, met de man van het gebedsgroepje, die nadat een arts de dood van het kindje had vastgesteld, doodleuk beweerde, dat "de strijd nog niet gestreden was, en dat het kindje, door veel bidden best weer levend gemaakt kon worden".

Ik vind het moedig dat juist de EO dit uitzendt, en ik hoop dat er veel mensen gekeken hebben, en ook gewaarschuwd zijn voor de gruwelijke praktijken van Pastor Sunday en de Berea-gemeenten.

Whohohoooo... Nu moet je mij geen woorden in de mond leggen. Ik wéét dat God dat kan (en idd ook wel na 4 uur of een week) omdat ik mensen ken die dat zelf hebben meegemaakt.
Als je even meer gelezen had, had je kunnen lezen dat ik de docu ook gezien heb idd. en ook het interview met de maakster van de docu heb gehoord.
Ik kan me opzich wel vinden in de uitspraak dat de strijd nog niet gestreden is bij vaststelling van de dood door een arts (want zie mijn vorige post). Waar ik het niet mee eens ben, was de manier waarop die mensen het daar beleefden... Met 'strijd' bedoelden zij iets, naar mijn idee, waar ik mij niet in kan vinden. Namelijk het vastbijten in hun eigen angst om te falen in geloof oid.

Ook ik vind het goed dat de EO dit uitzond, maar ik vind het nogal ver gaan om te zeggen dat dit dan direct een waarschuwing is tegen de mensen die jij nu even noemt...
Ken je die mensen zelf? Weet jij hoeveel goeds of slechts er uitgekomen is?

Ik waarschuw voor mensen die zich (veroordelend) vastbijten in hun eigen gelijk. Of dat nou in een soort vroom geloof is dat de genezing zàl plaatsvinden of dat dat nou in een teleurgesteld geloof is die maar liever niks meer verwacht en mensen die dat nog wel durven, veracht.
(Ik wil jou hierbij niets in de schoenen schuiven trouwens...)

André

Berichtdoor André » 02 jul 2005 20:25

Cathy schreef:
André schreef:Even menselijkerwijs gedacht, het grafopschrift: "geboren voor de hemel" dat was niet een mogelijkheid waar de gebedgenezers aan gedacht hadden in hun gebeden, blijkbaar.
Nee, dat zouden een teken zijn van zwakte in het geloof :?
Je kent vast ook wel het gebed dat Jezus ons zelf geleerd heeft, waar ook in gebeden wordt 'U wil geschiedde'
Ook dit stuk gebed is een essentieel onderdeel van je geloof in God.
(ik heb btw de uitzending niet zelf gezien, maar er over gehoord van familie)

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 02 jul 2005 20:31

miss t schreef:Whohohoooo... Nu moet je mij geen woorden in de mond leggen. Ik wéét dat God dat kan (en idd ook wel na 4 uur of een week) omdat ik mensen ken die dat zelf hebben meegemaakt.

Natuurlijk kàn God dat, omdat God alles kan. Maar ik denk dat God dat niet doet. Als jij gelooft dat God dode mensen na een week weer levend maakt, dan vind ik dat prima. (en nu leg ik je dus geen woorden in de mond, want je schrijft het zelf) Maar als dit soort zaken die jij gelooft, aan mensen wordt verteld die in vertwijfeling zijn en groot verdriet hebben om het verlies van een klein kindje, dan vind ik dat vreselijk.

miss t schreef:Ik kan me opzich wel vinden in de uitspraak dat de strijd nog niet gestreden is bij vaststelling van de dood door een arts (want zie mijn vorige post).

Ik kan me dus niet in die uitspraak vinden. De vader zat erbij toen dit werd verteld. Ik vind dat hij wel genoeg geleden had, en vind het gruwelijk als iemand dan nòg eens gaat beweren dat de "strijd nog niet gestreden is". Valse hoop dus, en puur bedrog.

miss t schreef:Ook ik vind het goed dat de EO dit uitzond, maar ik vind het nogal ver gaan om te zeggen dat dit dan direct een waarschuwing is tegen de mensen die jij nu even noemt...

De documentaire is er duidelijk over, hoeveel slechts hieruit is gekomen. Ik hoef Pastor Sunday niet persoonlijk te kennen om de afschuwelijke manier waarop er met mensen wordt omgegaan, af te wijzen. Ook hoef ik Rob Allart (de stichter van Berea) niet te kennen om o.a. zijn financiele praktijken af te wijzen. En dan heb ik het er nog niet eens over, dat Allart weer banden heeft met pastor Sunday. Ook de voorganger uit de docu van de Berea-gemeente ken ik niet, die verklaart, dat hij in naam van God de diagnose van de artsen ongeldig verklaart. Maar dat het allemaal lariekoek is, en levensgevaarlijk, dat zul je hopelijk met me eens zijn.

Ik ben het met dominee van Essen eens, die in het programma vóór de docu zei, dat er wel één wonder is gebeurd. En dat is dat de ouders van het overleden kindje nog in God geloven. Ik vind dat ook een wonder!

miss t

Berichtdoor miss t » 02 jul 2005 20:59

Brion schreef:Natuurlijk kàn God dat, omdat God alles kan. Maar ik denk dat God dat niet doet. Als jij gelooft dat God dode mensen na een week weer levend maakt, dan vind ik dat prima. (en nu leg ik je dus geen woorden in de mond, want je schrijft het zelf) Maar als dit soort zaken die jij gelooft, aan mensen wordt verteld die in vertwijfeling zijn en groot verdriet hebben om het verlies van een klein kindje, dan vind ik dat vreselijk.

Wat moet ik dan met die bijbelgedeeltes waar God het wel doet?
Maar lees vooral ook even door :

Brion schreef:
miss t schreef:Ik kan me opzich wel vinden in de uitspraak dat de strijd nog niet gestreden is bij vaststelling van de dood door een arts (want zie mijn vorige post).

Ik kan me dus niet in die uitspraak vinden. De vader zat erbij toen dit werd verteld. Ik vind dat hij wel genoeg geleden had, en vind het gruwelijk als iemand dan nòg eens gaat beweren dat de "strijd nog niet gestreden is". Valse hoop dus, en puur bedrog.

Moet je wel alles aanhalen wat ik zeg hè...
Nl. : Ik kan me opzich wel vinden in de uitspraak dat de strijd nog niet gestreden is bij vaststelling van de dood door een arts (want zie mijn vorige post). Waar ik het niet mee eens ben, was de manier waarop die mensen het daar beleefden... Met 'strijd' bedoelden zij iets, naar mijn idee, waar ik mij niet in kan vinden. Namelijk het vastbijten in hun eigen angst om te falen in geloof oid.

Brion schreef:
miss t schreef:Ook ik vind het goed dat de EO dit uitzond, maar ik vind het nogal ver gaan om te zeggen dat dit dan direct een waarschuwing is tegen de mensen die jij nu even noemt...

De documentaire is er duidelijk over, hoeveel slechts hieruit is gekomen. Ik hoef Pastor Sunday niet persoonlijk te kennen om de afschuwelijke manier waarop er met mensen wordt omgegaan, af te wijzen. Ook hoef ik Rob Allart (de stichter van Berea) niet te kennen om o.a. zijn financiele praktijken af te wijzen. En dan heb ik het er nog niet eens over, dat Allart weer banden heeft met pastor Sunday. Ook de voorganger uit de docu van de Berea-gemeente ken ik niet, die verklaart, dat hij in naam van God de diagnose van de artsen ongeldig verklaart. Maar dat het allemaal lariekoek is, en levensgevaarlijk, dat zul je hopelijk met me eens zijn.

Ik ben het met dominee van Essen eens, die in het programma vóór de docu zei, dat er wel één wonder is gebeurd. En dat is dat de ouders van het overleden kindje nog in God geloven. Ik vind dat ook een wonder!

Nee, de documentaire is daar niet duidelijk over, het is wat jìj eruit haalt. Er wordt met geen woord over bereagemeentes of een pastor Sunday gerept.
De voorganger uit de documentaire uitte zich misschien een beetje ongelukkig (zou je mogen vinden), maar ik ben het niet met je eens dat dat per sé lariekoek of levensgevaarlijk hoeft te zijn! We hebben maar een fragment gezien van wat daar plaatsvond, en we konden in de verdere documentaire wèl zien dat dat in dit geval allemaal heel vreemd was gelopen... Maar het is ook een beetje cultuurverschil waar ik geen oordeel over ga vellen. Nu spreek ik uit eigen ervaring.

Het enige waar ik ècht het niet mee eens kon zijn uit de documentaire kun je hier lezen.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jul 2005 21:13

Het gevaar van de Bereagemeenten is dat er alleen plaats is voor 'hallelujah, prijs de Heer' en dat iemand die ziek is of verdrietig of whatever, meer moet bidden, steviger moet geloven.
Het was een typisch voorbeeld van min of meer manipulatie.
Er is deze week weer iemand veroordeeld, omdat reguliere genezingswijzen naar de prullenmand werden verwezen en de betrokken persoon werd aangeraden veel te bidden... ze is dan ook overleden.

God dwingen is m.i. niet Bijbels. Niet voor niets heette de docu: "Uw wil geschiede" en dat laatste werd continu vergeten ook te bidden.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 02 jul 2005 21:18

miss t schreef:Nee, de documentaire is daar niet duidelijk over, het is wat jìj eruit haalt. Er wordt met geen woord over bereagemeentes of een pastor Sunday gerept.

Dan heb ik een andere versie van de documentaire gezien of een totaal andere documentaire. Ik heb een docu gezien waar een echtpaar totaal in de vernieling is geholpen door een Berea-gemeente, een pastor-Sunday-gebedsgenezingsbijeenkomst in de jaarbeurshallen, en een gebedsgroepje. Een "pastorale ramp" zoals Ds. Rob van Essen zei.

Als voor jou de documentaire niet duidelijk is over de zeer kwalijke kanten van gebedsgenezing, dan is dat jouw zaak; voor mij 'ie is wel duidelijk. Als tijdens de gebedsgenezing de moeder gedwongen wordt om na te zeggen: "Vergeef me Heer, dat ik dacht dat mijn kindje zal overlijden" en tijdens diezelfde bijeenkomst wordt geschreeuwd dat "de artsen het kindje ter dood hebben veroordeeld", en het is voor jou niet duidelijk of dit een buitengewoon slechte zaak is, dan laat ik het hier bij, omdat dan verdere discussie zinloos is.

miss t

Berichtdoor miss t » 02 jul 2005 21:42

Brion schreef:
miss t schreef:Nee, de documentaire is daar niet duidelijk over, het is wat jìj eruit haalt. Er wordt met geen woord over bereagemeentes of een pastor Sunday gerept.

Dan heb ik een andere versie van de documentaire gezien of een totaal andere documentaire. Ik heb een docu gezien waar een echtpaar totaal in de vernieling is geholpen door een Berea-gemeente, een pastor-Sunday-gebedsgenezingsbijeenkomst in de jaarbeurshallen, en een gebedsgroepje. Een "pastorale ramp" zoals Ds. Rob van Essen zei.

Als voor jou de documentaire niet duidelijk is over de zeer kwalijke kanten van gebedsgenezing, dan is dat jouw zaak; voor mij 'ie is wel duidelijk. Als tijdens de gebedsgenezing de moeder gedwongen wordt om na te zeggen: "Vergeef me Heer, dat ik dacht dat mijn kindje zal overlijden" en tijdens diezelfde bijeenkomst wordt geschreeuwd dat "de artsen het kindje ter dood hebben veroordeeld", en het is voor jou niet duidelijk of dit een buitengewoon slechte zaak is, dan laat ik het hier bij, omdat dan verdere discussie zinloos is.

Wat een vijandige toon sla je toch aan!

Verdere discussie is op deze manier idd zinloos.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jul 2005 21:45

Brion schreef:

Deze bijdrage is mij uit het hart gegrepen.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 02 jul 2005 22:15

Ik heb zojuist ook het programma gezien. Kan nu dus meepraten. (jippie....)
Hou er namelijk niet van ergens over mee te praten, wat ik niet gezien heb. Vandaar dat ik het wel gekeken heb.

Ik heb het net zitten bekijken, dus moet nog het een en ander laten bezinken.... HEAVY!

Nog even over het boek: idd, je kunt er alle kanten mee op, maar God is nu eenmaal niet in een hokje te passen. Daarom is het belangrijk om altijd dit soort dingen in afhankelijkheid van God te doen, te vragen wat HIJ wil dat er zal geschiedde. Wij willen God vaak in een hokje plaatsen, zodat we precies kunnen beheersen wat er gebeurd, maar het is (ook door dit programma) duidelijk dat God niet in een hokje te plaatsen is. NIet in het hokje van het niet genezen, maar ook niet in het hokje van altijd genezen.
Dat houdt ons op de juiste plaats: in afhankelijkheid van Hem en luisterend naar wat Hij wil dat er gebeurd!

Ik ben vanuit mijn refo achtergrond de laatste jaren veel in aanraking gekomen met charismatische christenen die hetzelfde denken en handelen als de mensen uit uwg. Dat maakte mij erg in de war. Totdat ik veel positieve dingen daarin meemaakte. Mensen werden daadwerkelijk genezen op het gebed, er werden daadwerkelijk demonen uitgedreven op het gebed. Het kan dus wel!
Maar je ziet dat het ook verkeerd kan zijn. Soms kan die grens heel vaag zijn en kan het moeilijk zijn om te zien of het wel of niet van God komt.

Daarom waarschuwt Paulus ook: onderzoekt ALLE dingen en behoud het goede! Ik heb geleerd, ook na deze uitzending van uwg, om dat in totale afhankelijkheid van God te doen. Luister naar wat God wil, ipv over zijn (ingebeelde) wegen heen te rennen. Als Maria aan Zijn voeten zitten en Zijn aanwezigheid zoeken!

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jul 2005 22:21

Om misverstanden te voorkomen:
Ik denk aan wat Brion hier zegt over de docu, niet als reactie op miss t., maar over de docu zelf. Mijn ervaringen met gebedsgenezing en met leden van Bereagemeenten zijn gewoon slecht.
Er is maar een manier van geloven de juiste en als je met sommige dingen moeite hebt, wordt dat gezien als een vorm van ongeloof of 'niet-juist-geloven'.
Inderdaad, een pastorale ramp - en terecht werd Ds. Van Essen aangehaald, die ook aangaf dat het 'dwingend-bidden' een verkeerde manier is om te bidden. Niet voor niets heet de docu: "Uw wil geschiede". Dat laatste wordt totaal vergeten - "mijn wil geschiede God!" en dat is m.i. een foute manier van bidden. Kijk ook bij de EO naar "Na de diagnose" (vast wel op hun site tevinden) waar dus inderdaad een genuanceerder beeld wordt gegeven van (geen) genezing door gebed.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 02 jul 2005 22:28

Jammer dat jouw ervaringen met berea mensen en gebedsgenezing negatief zijn.
Ik zelf heb absoluut goede ervaringen met mensen uit berea gemeenten. Ik denk dat het niet goed is om, vanuit dit soort ervaringen, direct een waardeoordeel toe te kennen aan een groep mensen of gemeente.
Daarnaast heb ik ook positieve ervaringen met gebedsgenezing.

Ik kan namelijk ook zeggen dat ik negatieve ervaringen heb met reformatorische christenen/kerken, dus de reformatorische christenen of kerken deugen niet....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jul 2005 00:04

miss t schreef:
Brion schreef:

Maar hij heeft wel 100% gelijk. Gebruik toch je verstand.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 03 jul 2005 00:43

jas schreef:
miss t schreef:
Brion schreef:

Maar hij heeft wel 100% gelijk. Gebruik toch je verstand.

Gelijk heeft ie iig wel ja...
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Terug naar “Archief”