Helderziend ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 jun 2005 22:02

@mic schreef:Volgens mij is het essentieel om voor het verder verloop van de discussie de volgende dingen te definieren:

1. Geloof je dat de gave van profetie voor de kerk van alle tijden dus ook van nu is?
2. Wat is helderziend?
3. Wat is de gave van profetie?
4. Wat is het verschil tussen deze 2 (of als dat er niet is: wanneer is het goed en wanneer is het fout?

Volgens mij kunnen er pas weer zinnige dingen gezegd worden als deze vragen beantwoord zijn.

1. nee, niet in de zin van de oud-testamentische profeten.
2. een lijntje met de overste der wereld
3. wanneer een mens door God geroepen wordt tot het ambt van profeet krijgt hij ook de gave der profetie. Dan zal God hem de woorden die hij moet spreken in de mond leggen.
4. het verschil tussen leven en dood, goed en kwaad, Godverheerlijkend en zondig
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 26 jun 2005 21:06

jas schreef:
@mic schreef:Volgens mij is het essentieel om voor het verder verloop van de discussie de volgende dingen te definieren:

1. Geloof je dat de gave van profetie voor de kerk van alle tijden dus ook van nu is?
2. Wat is helderziend?
4. Wat is het verschil tussen deze 2 (of als dat er niet is: wanneer is het goed en wanneer is het fout?

Volgens mij kunnen er pas weer zinnige dingen gezegd worden als deze vragen beantwoord zijn.

1. nee, niet in de zin van de oud-testamentische profeten.
2. een lijntje met de overste der wereld
3. wanneer een mens door God geroepen wordt tot het ambt van profeet krijgt hij ook de gave der profetie. Dan zal God hem de woorden die hij moet spreken in de mond leggen.
4. het verschil tussen leven en dood, goed en kwaad, Godverheerlijkend en zondig
Ik ben het hiermee in grote lijnen eens (overigens is het betreffende punt 1 een studie apart om na te gaan wat de profetie in het NT inhoudt).

Maar hoe kunnen we met het bovenstaande de vraag van Annemiek beantwoorden:
"Zou hij door God gestuurd zijn om mensen te vertellen wat ze wel of niet in zich hebben?"
Dus hoe kunnen we de kwade macht van de goede macht onderscheiden? Trouwens, in 1 Kor 12 gaat het ook over .... onderscheiding van geesten...

AnDers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor AnDers » 28 jun 2005 19:48

Mat. 7
15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.

Wat zijn de vruchten van deze MSNer? Angst en verwarring! Nergens in de bijbel lees ik dat God angst en verwarring brengt bij Zijn kinderen.

Verwijzen naar een gebedsgenezer? Wie gelooft in de kracht van het gebed mag dat zelf bij God brengen. Boodschappers van God wijzen de mensen naar God/Jezus zelf.

En dan verdwijnen als er een ander zich in het gesprek mengt? Welke profeet of apostel maakt zijn werk niet af? Jona probeerde het... Paulus liet zich liever arresteren dan zich het zwijgen op te laten leggen.

In de korte beschrijving van dit 'gesprek' zie ik werkelijk niets dat duidt op de aanwezigheid van de Gods Heilige Geest.
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 jun 2005 22:35

Wat zijn de vruchten van deze MSNer? Angst en verwarring! Nergens in de bijbel lees ik dat God angst en verwarring brengt bij Zijn kinderen.
Volgens is het best mogelijk dat eeen profetie wel goed is, maar doordat wij niet genoeg kennis hebben kunnen we er toch verkeerd mee omgaan wat angst en verwarring kan zaaien. Voorbeelden daarvoor zijn vast wel te vinden.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 29 jun 2005 00:17

AnDers schreef:
Mat. 7
15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.

Verwijzen naar een gebedsgenezer? Wie gelooft in de kracht van het gebed mag dat zelf bij God brengen. Boodschappers van God wijzen de mensen naar God/Jezus zelf.

En dan verdwijnen als er een ander zich in het gesprek mengt? Welke profeet of apostel maakt zijn werk niet af? Jona probeerde het... Paulus liet zich liever arresteren dan zich het zwijgen op te laten leggen.

In de korte beschrijving van dit 'gesprek' zie ik werkelijk niets dat duidt op de aanwezigheid van de Gods Heilige Geest.

Fftjes een vraagje, over welke "MSN'er" heb je het nu?
Over mij, of wie??? :?

Overigens redeneer je zo ontzettend kort door de bocht dat ik er niet eens inhoudelijk op ga reageren.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 07:06

AnDers schreef:
Mat. 7

Wat wil je hiermee zeggen? Ik weet niet of je er erg in hebt, maar je neemt nu alleen maar een stuk Bijbeltekst onder vuur.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 29 jun 2005 07:38

jas schreef:
AnDers schreef:
Mat. 7

Wat wil je hiermee zeggen? Ik weet niet of je er erg in hebt, maar je neemt nu alleen maar een stuk Bijbeltekst onder vuur.

:lol: Dat is waarschijnlijk om niemand te kwetsen ofzo?
Zoals het nu geschreven is kwetst het mij. :x
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

AnDers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor AnDers » 29 jun 2005 11:07

Oops...
Ik weet niet precies hoe je tot de conclusie komt dat ik de geciteerde tekst onder vuur neem. Maar excuus daarvoor. De bijbel is voor mij Gods woord en onze leidraad in het leven.

Met 'die MSNer' heb ik het over de al dan niet helderziende man zoals beschreven in de eerste post van deze topic. Daarbij zeg ik niets generaliserend en laat dus andere helderzienden of gebedsgenezers of andere begiftigden volledig buiten beschouwing. Maar opnieuw mijn oprechte excuses als iemand beledigd is.

Ik ben inderdaad wel kort door de bocht. Omdat ik geloof dat je geen theoloog hoeft te zijn om de bijbel te begrijpen en toe te passen in je leven. Als iemand je beangstigd en verward achterlaat, waarom zou je dat aan God toeschrijven? Als je ook maar het kleinste vermoeden hebt dat het 'kwaad' is, ga het dan uit de weg. Maak het jezelf niet moeilijker en breng jezelf niet in verzoeking. Just my 2 cents!
Overigens heeft iemand al opgemerkt, dat als ik het nu helemaal mis heb en God iets wil zeggen tegen de topicstartster, dan zal Hij dat zeker nog wel op een andere manier doen. (Bid dan altijd nog liever tot God dan je vertrouwen op mensen te stellen).

Ik hoop echt dat ik me iets gelukkiger uitdruk nu, ben nieuw hier en zou niet willen beginnen met kwaad bloed te zetten. :wink:
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 11:30

AnDers schreef:Oops...
Ik weet niet precies hoe je tot de conclusie komt dat ik de geciteerde tekst onder vuur neem. Maar excuus daarvoor. De bijbel is voor mij Gods woord en onze leidraad in het leven.

Met 'die MSNer' heb ik het over de al dan niet helderziende man zoals beschreven in de eerste post van deze topic. Daarbij zeg ik niets generaliserend en laat dus andere helderzienden of gebedsgenezers of andere begiftigden volledig buiten beschouwing. Maar opnieuw mijn oprechte excuses als iemand beledigd is.

Ik ben inderdaad wel kort door de bocht. Omdat ik geloof dat je geen theoloog hoeft te zijn om de bijbel te begrijpen en toe te passen in je leven. Als iemand je beangstigd en verward achterlaat, waarom zou je dat aan God toeschrijven? Als je ook maar het kleinste vermoeden hebt dat het 'kwaad' is, ga het dan uit de weg. Maak het jezelf niet moeilijker en breng jezelf niet in verzoeking. Just my 2 cents!
Overigens heeft iemand al opgemerkt, dat als ik het nu helemaal mis heb en God iets wil zeggen tegen de topicstartster, dan zal Hij dat zeker nog wel op een andere manier doen. (Bid dan altijd nog liever tot God dan je vertrouwen op mensen te stellen).

Ik hoop echt dat ik me iets gelukkiger uitdruk nu, ben nieuw hier en zou niet willen beginnen met kwaad bloed te zetten. :wink:

Nee, nu ben je heel duidelijk. Bedankt. :wink:

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 29 jun 2005 12:40

2. Wat is helderziend?

1. Ja, absoluut.
2. Dingen 'zien' die niet direct waarneembaar zijn.
3. Denk dat er twee soorten zijn. Je ziet in het OT veel profeten die zeggen hoe het erbij staat en wat de gevolgen voor de toekomst zijn. Blik in de toekomst. In het nt wordt echter ook de gave van profetie genoemd. Paulus noemt het iets waarvan hij hoopt dat iedereen doet. (1 kor 14 is hier heel uitgebreid over). Het is het spreken tegen anderen namens God. Dit kan gaan om veel verschillende dingen: denk aan bemoedigende woorden, boodschappen van God en soms ook blikken in de toekomst.
4. Verschil tussen helderziendheid en profetie. Pff, wat een vraag...
Ik denk dat het vooral belangrijk is om te kijken naar uit welke bron het komt. Helderziendheid denk ik meer aan occulte, in de zin van van satan, terwijl ik bij profetie denk aan boodschappen van God. (geen theoretische onderbouwing voor).
Het is belangrijk dat je het kunt toetsen aan de bijbel. Is het in overeenstemming met wat God in de bijbel zegt?

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 29 jun 2005 21:50

Ik ben het wel eens met de analyse van "Anders". Alleen, deze criteria zijn niet (altijd) solid rock. Dus het kan zijn dat bijv. iets wel verwarring veroorzaakt en toch van God is. Dat kan komen omdat wij er verkeerd mee omgaan. Dus het is wijs om ALLE dingen naast elkaar te leggen.

Maar in deze forumdiscussie zijn zeker wel een hele rij goede criteria naar voren gekomen ;-)

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 30 jun 2005 06:25

Denk trouwens ook dat wanneer je een profetie krijgt en je bent er niet zeker van of het werkelijk van God is, dat het goed is om God bevestiging te vragen, maar dat was geloof ik al ergens geadviseerd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jun 2005 07:21

naomi schreef:Denk trouwens ook dat wanneer je een profetie krijgt en je bent er niet zeker van of het werkelijk van God is, dat het goed is om God bevestiging te vragen, maar dat was geloof ik al ergens geadviseerd.

Ik denk dat je ook moet overwegen om een psychiater te raadplegen. Er lopen al te veel mensen rond met stemmen in hun hoofd die van 'god' af komen.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 30 jun 2005 17:47

jas schreef:
naomi schreef:Denk trouwens ook dat wanneer je een profetie krijgt en je bent er niet zeker van of het werkelijk van God is, dat het goed is om God bevestiging te vragen, maar dat was geloof ik al ergens geadviseerd.
Ik denk dat je ook moet overwegen om een psychiater te raadplegen. Er lopen al te veel mensen rond met stemmen in hun hoofd die van 'god' af komen.
De meeste profeten horen de profetieen niet als een stem in hun hoofd - wat overigens een aanwijzing voor demonie kan (met nadruk op kan) zijn. Maar Jas, hoe leg jij dan 1 Kor 12: daar worden opgenoemd de gaven die aan de gemeenten gegeven zijn. And last be not least: zegt de gereformeerde theologie niet dat het ambt van dominee een profetisch ambt is? Wat houdt dat profetische dan in als er nooit iemand een profetie krijgt?

Helderziend = m.i. naapen door duivel van gave van profetie van gave van kennis. Je kunt natuurlijk ook zeggen dat Helderziend zowel op de gave van kennis/profetie kan duiden als op een surrogaat versie van de andere zijde. Maar dat is alleen maar een definitie kwestie van het woord. De echte en de na-geaapte versie kunnen gelijke uitwerking hebben, op de bron is anders.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jun 2005 20:09

Nathanael schreef:
jas schreef:
De meeste profeten horen de profetieen niet als een stem in hun hoofd - wat overigens een aanwijzing voor demonie kan (met nadruk op kan) zijn. Maar Jas, hoe leg jij dan 1 Kor 12: daar worden opgenoemd de gaven die aan de gemeenten gegeven zijn. And last be not least: zegt de gereformeerde theologie niet dat het ambt van dominee een profetisch ambt is? Wat houdt dat profetische dan in als er nooit iemand een profetie krijgt?

Ja ik zie de hedendaagse profetie dan ook niet als de toekomst voorspellen.

Terug naar “Archief”