Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jun 2005 11:48

Misschien is het jullie niet opgevallen (mij eerst ook niet), maar onderhand gaat de discussie nu over welk instrument wel en niet in de eredienst gebruikt mag worden. Op zich is dat een valide discussie, maar niet in dit topic. Dit topic gaat over de vraag of opwekkingsliederen al dan niet fout zijn (dat is nog even afgezien van de vraag of je ze in de erediensten zou moeten zingen).

Graag daarover verder dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 jun 2005 11:49

Elladan schreef:
Geen zinnig lied zal ooit zeggen dat álle instrumenten in een eredienst gebruikt moeten worden... en dus is het een volksliedje. Het gaat namelijk om vermaak van de mensen, en of dat tot eer van God is maakt dan niet uit.
Eredienst = heilig. Volksliedje = niet heilig. Zegt dat genoeg? Je gaat toch "Heb je even voor mij?" niet in de kerk zingen?! A. het is belachelijk lelijke rotzooi, en B. het is ménsgericht, zoals typisch is voor volksliedjes.

Als psalm 150 van twijfelachtig allooi is, dan zal dit vast niet de enige psalm zijn. Iedereen kan dan naar zijn of haar willekeur het stempel 'twijfelachtig' op een psalm plakken.

Daarnaast kom je met de veronderstelling dat de eredienst heilig is. Ik kom dat nergens in de bijbel tegen, dat een kerkdienst heilig is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2005 12:38

Elladan schreef:
Marnix schreef:Een stukje muziek in de kerk kan niet tot Gods eer zijn? Dus geen electrische gitaar? Sorry maar ik ben het er helemaal niet mee eens.

Zoveel was al duidelijk, dat je het er niet mee eens bent, ja.
Geen muziek in de kerk? Waar zeggen wij dat? Onzinnige afleiding.
"Het gebruik van een dergelijk instrument is dus in de eredienst totaal overbodig en dient slechts tot eigen eer van de bespeler."
Ocherme... is daarmee gelijk álle muziek verbannen?! Wow. Jij bent snel.

Voor de dienst begint speelt de organist.... tijdens de collecte is dit vaak ook het geval... na de preek wordt er wel eens ter inleiding een kort stukje gespeeld.

Dit dient om de aandacht van de gemeente weer op de samenzang te richten, en is derhalve zéér zinnig.

Tussen 2 verzen door wil de organist nog wel eens een kort riedeltje spelen... Allemaal zijn het geen noten die noodzakelijk zijn om een psalm te begeleiden.

Maar wél noodzakelijk om de eredienst in goede banen te leiden.
Tussenspel dient om de gemeente weer op adem te laten komen, en is derhalve evengoed zéér zinnig.

Wat willen jullie nou beweren, dat God het niet goed vindt omdat het zogenaamd niet tot Zijn eer zou zijn?

Dat is jouw afgeleide bewering. Zoals hierboven aangetoond zijn je argumenten 'void', en is dus je bewering ongegrond, doelloos en irrelevant.

Kan God dan geen enkele franje waarderen, of moet een melodie die tijdens de collecte gespeeld wordt perse tot eigen eer en niet tot die van God zijn?

Och m'n jongen... zie je zelf nu niet hoe zwak je staat?
Het is een open deur intrappen om te stellen dat het orgelspel voorkomt dat mensen gaan praten tijdens een collecte... maar goed, aangezien het waar is zeg ik het.
Het orgelspel tijdens de collecte dient om de gemeente gericht te houden op de dienst, het geven van de gaven. Het is een hatelijke bewering om anders te beweren. De organist richt zichzélf tot God, maar de functionaliteit van het spel is dat de gemeente geconcentreerd blijft.

Beste mensen, waar halen jullie deze onzin vandaan?

Aangezien daarnet gebleken is dat AL je voorbeelden foutief waren, daarmee je argumenten 'void' zijn en je beweringen dus ongegrond en niet onderbouwd, denk ik dat je je moet gaan bezinnen op ófwel je redeneringsvermogen, óf God om inzicht moet vragen.

Juist... en wat is vervolgens de conclusie... dat het niet uitmaakt welk instrument je gebruikt. Maar hoe je hem gebruikt. Orgel of gitaar... het kan allebei.... Zoals ik aangaf ging ik in tegen deze opmerking van Jas over de gitaar:

Het gebruik van een dergelijk instrument is dus in de eredienst totaal overbodig en dient slechts tot eigen eer van de bespeler.

En verder op jou bewerking dat een goed stuk muziek in de kerkdienst niet tot eer van God zou kunnen zijn. Misschien goed om de bijbel eens wat beter te lezen..... dan zie je hoe zwak jij met die bewering staat. Je visie op hoe een eredienst zou moeten zijn is leuk cultuurbepaald..... maar niet echt in overeenstemming met de bijbel? Tja... gemeenteleden zouden tijdens de collecte maar met elkaar gaan communcieren he... contact in een kerkdienst, dat moeten we niet hebben... net als een stuk muziek, tot eer van God gespeeld. Natuurlijk kan God het niet waarderen als de organist een stuk speelt in de eredienst zonder dat er bij gezongen wordt of het in dienst van het zingen wordt gespeeld (je gebrabbel over rustpauzes, het voorkomen dat mensen gaan praten en al die onzin). Een inleiding is dan overigens ook nergens goed voor.... schrappen dus! God houdt alleen van orgelspel in de eredienst als er bij gezongen wordt.

Zucht.... nogmaals, lees een keer de bijbel en haal daaruit wat God goed zou vinden en niet... in plaats van God in je eigen cultuurbepaalde straatje te proppen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 27 jun 2005 13:39

Marnix, zie Elladan's reactie op mijn reactie op zijn reactie op jouw reactie, daarin wordt al veel gerelativeerd :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2005 15:35

Inderdaad, dat had ik nog niet zo goed gelezen. Excuses, dan is mijn vorige reactie niet zo op zijn plaats.

Wat ik nog wil zeggen is: Sla ook niet door in het "op God gericht zijn". Dat klinkt misschien raar.... want kan je daarin doorslaan? Wat ik bedoel is: In de kerkdienst moeten we niet alleen op God gericht zijn.... maar ook op elkaar. Ik heb het idee dat het eerste nog wel eens zo wordt doorgezet dat men het laatste vergeet. Terwijl het zo mooi samen kan gaan: Op elkaar gericht zijn en met elkaar op God! Daarom vind ik het bijvoorbeeld ook helemaal niet verkeerd als de gemeente met elkaar gaat praten tijdens de collecte. Volgens is het zo dat omdat het öp God gericht zijn" soms zo'n plaats krijgt dat het het op elkaar gericht zijn naar de achtergrond duwt, en er daarom mensen zijn die het storend vinden als gemeenteleden tijdens de collecte met elkaar praten... en dat er zelfs mensen zijn die vinden dat het orgel tijdens de collecte moet spelen, om te voorkomen dat mensen met elkaar gaan praten.

Overigens waardeer ik je reactie op Gershwin wel... er zijn best mensen die het heel moeilijk vinden om in een discussie op een gegeven moment toe te geven dat ze er misschien toch een beetje naast zaten... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jun 2005 21:21

Een kerk is geen concertpodium. Ook het solistisch spel moet ondergeschikt zijn aan de eredienst, dat geldt dus ook voor orgel. Verder moeten kunstjes maar buiten de kerk vertoond worden.
Maar elbert heeft gelijk. De discussie heeft zich verplaatst. Het gaat hier om opwekking. Ik heb nog een wonderschoon opwekkingslied gevonden, wat me diep ontroerde:
Evang. liedbundel 447:
"Is je deur nog op slot? Is je deur nog op slot?
Van je krr krr krr, doe 'm open voor God,
want de Heer wil bij je wonen
en dan ben je nooit alleen"

Vooral dat krr krr krr, dat doet et em. De tranen lopen over mn wangen, zo aangedaan ben ik door deze tekst.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 27 jun 2005 21:30

jas schreef:Een kerk is geen concertpodium. Ook het solistisch spel moet ondergeschikt zijn aan de eredienst, dat geldt dus ook voor orgel. Verder moeten kunstjes maar buiten de kerk vertoond worden.
Maar elbert heeft gelijk. De discussie heeft zich verplaatst. Het gaat hier om opwekking. Ik heb nog een wonderschoon opwekkingslied gevonden, wat me diep ontroerde:
Evang. liedbundel 447:

Vooral dat krr krr krr, dat doet et em. De tranen lopen over mn wangen, zo aangedaan ben ik door deze tekst.

Hahaha :lol: :lol:
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 21:34

jas schreef:Een kerk is geen concertpodium. Ook het solistisch spel moet ondergeschikt zijn aan de eredienst, dat geldt dus ook voor orgel. Verder moeten kunstjes maar buiten de kerk vertoond worden.
Evang. liedbundel 447:

Prachtig onderschrift inderdaad... ;)
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 27 jun 2005 21:55

jas schreef:Evang. liedbundel 447:

Nou verkeerde ik toch in de veronderstelling dat dit een kinderliedje is. Ik ken het wel van mijn neefjes en nichtjes die dit op de kleuterschool leerden. Ik zou het dus zo zien en niet als iets wat je met een groep volwassenen gaat zingen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jun 2005 22:08

Ik zing het (bijna) elke avond. Serieus.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jun 2005 22:19

Klaas schreef:Ik zing het (bijna) elke avond. Serieus.

ik geloof je.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jun 2005 22:19

Rufi schreef:
jas schreef:Evang. liedbundel 447:

Nou verkeerde ik toch in de veronderstelling dat dit een kinderliedje is. Ik ken het wel van mijn neefjes en nichtjes die dit op de kleuterschool leerden. Ik zou het dus zo zien en niet als iets wat je met een groep volwassenen gaat zingen.

Ja maar dat gebeurt dus wel. In de kerk N.B.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jun 2005 22:46

In de kerk N.B.

Ook dat heb ik geloof ik wel eens gedaan ;-)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jun 2005 22:55

Klaas schreef:
In de kerk N.B.

Ook dat heb ik geloof ik wel eens gedaan ;-)

Dit vind ik dus slechte kerkmuziek. Snap je dat?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jun 2005 23:03

Dit vind ik dus slechte kerkmuziek. Snap je dat?

Dat snap ik wel, maar het zingen van zo'n lied valt onder optie 2 uit de andere discussie ;-)

Terug naar “Archief”