Besef jij wat God voor jou gedaan heeft?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

savemysoul

Besef jij wat God voor jou gedaan heeft?

Berichtdoor savemysoul » 25 jun 2005 12:35

Besef jij werkelijk wat God voor jou gedaan heeft, door Zijn zoon Jezus naar de wereld te sturen?

Beantwoord die vraag eerst en lees dan onderstaand verhaal.

Een brugwachter in de Verenigde Staten moest er dagelijks voor zorgen dat, wanneer de trein kwam, de brug omlaag was zodat de trein veilig de rivier over kon. De brugwachter had ook een zoontje, een klein jochie nog. Op een dag ging het zoontje mee met z'n vader. Samen stonden ze in de brugwachterstoren te kijken vanuit de cabine op die grote hoogte. Het zoontje ging op een gegeven moment even naar buiten, en speelde en klauterde wat op de brug. Dan schrikt de brugwachter hevig op, wanneer hij een toeter hoort. De trein komt er aan!! Hij heeft 1 seconde om te beslissen wat hij gaat doen... De brug omlaag laten, zodat de trein vol mensen, die allemaal familie hebben, kan door rijden, maar dan wordt z'n zoontje vermorzeld, OF, de brug omhoog laten, dan blijft z'n zoontje leven maar zal niemand in de trein het overleven. Hij heeft besloten de brug omlaag te doen, maar dit doet hem zo ontzettend veel pijn, z'n eigen zoon is zojuist overleden! Van verdriet bonkt hij op de ramen. Toen de trein voorbij kwam zwaaiden alle mensen in de trein naar hem, omdat ze dachten dat hij ook zwaaide...

Vrij heftig verhaal, dat ik laatst las. Ik neem aan dat jullie de link wel kunnen maken met de dood van Jezus.
Het is uit het boek 'no compromise' van 'keith green'. Ik heb dat boek niet gelezen, dus waarschijnlijk staat het verhaal daarin veel beter beschreven, maar het illustreert toch wel vrij goed wat een offer er is gemaakt. En beseffen wij dat wel op die manier?
En eigenlijk is dit nog een heel erg zwak voorbeeld, omdat wij Gods almacht en genade niet kunnen doorgronden.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 12:46

Ik ben het met je eens, op de laatste zin na.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 25 jun 2005 12:52

ja ik kende het verhaal. ik hoorde het twee jaar geleden en het is sindsdien ook bij me blijven hangen. toen pas kreeg ik een beetje het besef wat God voor ons over heeft

miss t

Berichtdoor miss t » 25 jun 2005 12:59

Elladan schreef:Ik ben het met je eens, op de laatste zin na.

:?:

Kun jij Gods genade en almacht doorgronden?

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 13:11

miss t schreef:
Elladan schreef:Ik ben het met je eens, op de laatste zin na.

:?:

Kun jij Gods genade en almacht doorgronden?

Waar in de Bijbel staat dat ik het niet zou kunnen?
David: "Uw wegen zijn ondoorgrondelijk."
Da's geen bewijs natuurlijk... David voelde het zo.

Als God mij zijn genade en almacht duidelijk maakt zal ik het inderdaad kunnen doorgronden, ja. Zijn wij niet als God geschapen?
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jun 2005 13:18

Nee naar het beeld van God, God zegt niet 'laat ons Goden maken' als dat zo was zouden wij niet kunnen zondigen :) maar God ging mensen maken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 13:20

Raido schreef:Nee naar het beeld van God, God zegt niet 'laat ons Goden maken' als dat zo was zouden wij niet kunnen zondigen :) maar God ging mensen maken.

Strikvraagje. :P

Maar in hoeverre is 'naar het beeld van God' niet 'als God'? :)

Pauline

Berichtdoor Pauline » 25 jun 2005 13:21

Raido zegt:
Nee naar het beeld van God, God zegt niet 'laat ons Goden maken' als dat zo was zouden wij niet kunnen zondigen maar God ging mensen maken.

er staat wel degelijk in de bijbel dat God niet te doorgronden valt.
vraag me alleen niet waar precies, er staat zoiets van dat zelfs als je al de hele bijbel begrijpt, god nog velen malen groter is. Je zal hem dus echt nooit helemaal kunnen kennen op deze wereld.
en over wat Davind zij, was geen mening, hij brengt het als een feit, als hij het zo gevoeld zou hebben, dan had er gestaan, ik heb het gevoel dat...
ik ben het dus niet met je eens.
God is zo veel groter als dat je denkt.

De dood van Jezus betekent veel voor mij, omdat als ik bedenk dat als ik me op mn rotst voel, hij zich nog veel erger had moeten voelen toen hij ieder zsijn zonden droeg. ik alleen de mijne en dat is al erg soms.

Dat Hij dat voor mij heeft over gehad, terwijl ik al klaag als ik voor mijn idee te veel pijn heb.

Plien

Bharat

Berichtdoor Bharat » 25 jun 2005 13:28

Ik wist niet dat Christus dood was, sinds wanneer?

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 13:38

Pauline schreef:er staat wel degelijk in de bijbel dat God niet te doorgronden valt.
vraag me alleen niet waar precies, er staat zoiets van dat zelfs als je al de hele bijbel begrijpt, god nog velen malen groter is. Je zal hem dus echt nooit helemaal kunnen kennen op deze wereld.

Je zegt dus dat God mij niet het inzicht kán geven in zijn almacht? Hmm... klinkt als ontkenning.

en over wat David zij, was geen mening, hij brengt het als een feit, als hij het zo gevoeld zou hebben, dan had er gestaan, ik heb het gevoel dat...

Haha. Sorry hoor, maar in een liedje, hoe heilig ook, ga je toch niet zulke nuanceringen aanbrengen? Nee... dan zeg je zulke dingen als "Je ogen zijn als de sterren", wat evengoed belachelijk is. Is dat dan een feit? Nee toch zeker? Maar om te gaan zeggen: "Ik heb het gevoel dat je ogen als sterren zijn." Slaat toch nergens op?! :?

Natuurlijk, maar niet als God mij inzicht in zijn genade en almacht geeft, wat mijn allereerste conditie was om hem te kunnen begrijpen.

De dood van Jezus betekent veel voor mij, omdat als ik bedenk dat als ik me op mn rotst voel, hij zich nog veel erger had moeten voelen toen hij ieder zsijn zonden droeg. ik alleen de mijne en dat is al erg soms.

Inderdaad. Emotioneel gezien is het voor bijna iedereen onbegrijpelijk. Rationeel gezien daarentegen... maar dat doet evengoed niet af aan de waarde van zijn dood.

Dat Hij dat voor mij heeft over gehad, terwijl ik al klaag als ik voor mijn idee te veel pijn heb.

Dat ben ik helemaal met je eens, en geldt voor ons allen. :)

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 25 jun 2005 13:42

Hij leeft!
En ik denk dat hij ook leeft in plien dr hart.
Maar ze bedoelt te zeggen dat toen Jezus stierf voor onze zonden hij onbegrijpelijk veel pijn heeft gedragen.
En wij klagen al om een muggenbultje.

Als we wij waren geschapen als God hadden wij God niet nodig.
En dat hebben we wel, wij kunnen niet zonder.
God valt niet te doorgronden, anders zouden wij Hem dus snappen en zelfs gelijk aan Hem zijn.

Er staat niet voor niets in de bijbel alles wat bij de mensen onmogelijk is is mogelijk bij God.
Als wij Hem konden doorgronden was de hele bijbel flauwe kul.

in psalm 145:3 staat:

Groot is de HEER, hem komt alle lof toe, zijn grootheid is niet te doorgronden.

in prediker 3:11

God heeft alles wat er is de goede plaats in de tijd gegeven, en ook heeft hij de mens inzicht in de tijd gegeven. Toch kan de mens het werk van God niet van begin tot eind doorgronden.

jesaja 40:28

Weet je het niet? Heb je het niet gehoord? Een eeuwige God is de HEER, schepper van de einden der aarde. Hij wordt niet moe, hij raakt niet uitgeput, zijn wijsheid is niet te doorgronden.

Dit wijst er allemaal op dat God niet te doorgronden is.

mw
Moderator

Re: Besef jij wat god voor jou gedaan heeft?

Berichtdoor mw » 25 jun 2005 13:58

savemysoul schreef:Besef jij werkelijk wat God voor jou gedaan heeft, door Zijn zoon Jezus naar de wereld te sturen?

als ik eerlijk ben, besef ik dat veel te weinig :cry: :oops:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 25 jun 2005 14:08

savemysoul schreef:Besef jij werkelijk wat God voor jou gedaan heeft, door Zijn zoon Jezus naar de wereld te sturen?

Een brugwachter in de Verenigde Staten moest er dagelijks voor zorgen dat, wanneer de trein kwam, de brug omlaag was zodat de trein veilig de rivier over kon. De brugwachter had ook een zoontje, een klein jochie nog. Op een dag ging het zoontje mee met z'n vader. Samen stonden ze in de brugwachterstoren te kijken vanuit de cabine op die grote hoogte. Het zoontje ging op een gegeven moment even naar buiten, en speelde en klauterde wat op de brug. Dan schrikt de brugwachter hevig op, wanneer hij een toeter hoort. De trein komt er aan!! Hij heeft 1 seconde om te beslissen wat hij gaat doen... De brug omlaag laten, zodat de trein vol mensen, die allemaal familie hebben, kan door rijden, maar dan wordt z'n zoontje vermorzeld, OF, de brug omhoog laten, dan blijft z'n zoontje leven maar zal niemand in de trein het overleven. Hij heeft besloten de brug omlaag te doen, maar dit doet hem zo ontzettend veel pijn, z'n eigen zoon is zojuist overleden! Van verdriet bonkt hij op de ramen. Toen de trein voorbij kwam zwaaiden alle mensen in de trein naar hem, omdat ze dachten dat hij ook zwaaide...

Dit verhaal is een illustratie van een zoon die moest sterven om veel mensen daarmee te redden. Dan is het wel te vergelijken met God de Vader die Zijn Zoon heeft laten sterven om daarmee Zijn volk daarmee te redden.
Maar Jezus heeft Zijn leven gegeven om Zijn vijanden te redden. Mensen die niets van Hem willen weten, en die zelfs na ontvangen genade nog door blijven zondigen.
En dat wist God van te voren. Hij heeft alles uitgedacht, in eeuwigheid. Het was niet dat God pas bij de zondeval dit bedacht heeft. Of op het laatste nippertje. Zie bijvoorbeeld Handelingen 15:18 'Gode Zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend'

En niet alleen het sterven van de Heere Jezus was vreselijk zwaar, maar Zijn hele leven. Om de hele tijd te leven tussen zondaren, die telkens weer de Naam van Zijn Vader door het slijk haalden. De Farizeeen, maar ook Zijn eigen discipelen.

Wie kan dat ooit doorgronden? Ik denk dat niemand die niet zonder zonde is dat kan doorgronden. Zie Rom. 11:33 waar Paulus (de man die veel wijsheid gekregen heeft van God) zelfs uitroept: 'O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!'

Pauline

Berichtdoor Pauline » 25 jun 2005 14:18

Elladan schreef:
Pauline schreef:er staat wel degelijk in de bijbel dat God niet te doorgronden valt.

Je zegt dus dat God mij niet het inzicht kán geven in zijn almacht? Hmm... klinkt als ontkenning.

Nee dat zeg ik niet, je kan wel degelijk van Hem inzicht ontvangen in dingen die hij doet, en een groot stuk van Zijn macht etc, zien, ik bedoel alleen te zeggen, dat je het niet ALLEMAAL kan zien van hem. snap je?

Natuurlijk, maar niet als God mij inzicht in zijn genade en almacht geeft, wat mijn allereerste conditie was om hem te kunnen begrijpen.

Das natuurlijk heel goed. Ik wil hem ook begrijpen, maar ik denk niet dat het mogelijk is om hem helemaal te begrijpen, omdat wij maar klein zijn, hij zo groot. ik begrijp heel veel dingen niet, maar van veel dingen ook weer wel, ookal is dat vaak achteraf een gebeurtenis dat je dan ziet hoe dingen lopen zeg maar.
hij kan jou inzicht geven in zijn genade en almacht, maar ik denk niet in AL zijn genade en almacht.
dat kan je niet aan.

Bharat schreef:
Ik wist niet dat Christus dood was, sinds wanneer?

Nu staat helemaal uitgelegd in het evangelie. nieuwe testament dus, ik leg het heel kort uit, maar als je t goed wilt begrijpen moet je die boeken matheus marcus lucas en johannes maar eens lezen.

Jezus is de Zoon van God, God heeft hem naar de aarde gezonden om voor onze zonden te sterven. wij mensen hadden er zo'n potje van gemaakt. er kwam door ons zonde in de wereld. Jezus is voor onze zonden gestorven. Hij heeft onze zonden gedragen en ze teniet gedaan door de dood te overwinnen. Hij is na 3 dagen weer opgestaan. daarna was er vergeving mogelijk.
Jezus is dus niet dood. Hij is God, hij kan niet dood, maar als mens voor ons op aarde gekomen. maar weer opgestaan.
Hij leeft dus.

misschien snap je t nu niet meer of wat dan ook. dan maar gewoon de bijbel gaan lezen.

Plien

Green

Berichtdoor Green » 28 jun 2005 05:39

Vrij heftig verhaal, dat ik laatst las. Ik neem aan dat jullie de link wel kunnen maken met de dood van Jezus.
Het is uit het boek 'no compromise' van 'keith green'. Ik heb dat boek niet gelezen, dus waarschijnlijk staat het verhaal daarin veel beter beschreven, maar het illustreert toch wel vrij goed wat een offer er is gemaakt. En beseffen wij dat wel op die manier?
En eigenlijk is dit nog een heel erg zwak voorbeeld, omdat wij Gods almacht en genade niet kunnen doorgronden.

De vergelijking gaat helemaal mank.
Dat jongetje was slachtoffer van een ongeluk. Jezus gaf zich vrijwillig. Hij was wel het slachtoffer maar op een heel andere manier.
Die vader handelde in een noodsituatie. God niet.
Bij het sterven van Gods Zoon heeft God niet gehuild. Het was tot verheerlijking van Zijn Naam en Deugden.
Wij willen het lijden van de Heere Jezus menselijk voorstellen, maar volgens mij is dat onmogelijk.

Terug naar “Archief”