Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 26 mei 2005 17:04

aardmannetje schreef:Ik pleit voor 1 vorm van officiele, wettelijk geregelde registratie, noem het voor mijn part 'partnerschap', met daarbinnen vrije invulling... :)

Daar zou ik mij wel in kunnen vinden.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 27 mei 2005 04:12

Zareb schreef:
aardmannetje schreef:Ik pleit voor 1 vorm van officiele, wettelijk geregelde registratie, noem het voor mijn part 'partnerschap', met daarbinnen vrije invulling... :)

Waarom noem je dat geen huwelijk dan? 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 mei 2005 06:37

Gershwin schreef:
Zareb schreef:

Waarom noem je dat geen huwelijk dan? 8)

Omdat er samenlevingsvormen bestaan die niet onder die noemer vallen maar wel eenzelfde juridische en fiscale bescherming verdienen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2005 13:34

aardmannetje schreef:(even een zijspoor: zie jij het hebben van sex als 'voor/door God 'getrouwd'/verbonden (levensverbintenis?)?)...verer geen discussie hierover :| ik weet inmiddels je standpunt over S.v.h.H. dus een ja of nee is OK

Hm, niet perse. Het hoort wel in een duurzame relatie thuis, maar zowel gewone relaties als huwelijken kunnen stuklopen. In die zin zie ik seks niet als een definitieve bindende factor. Maar het lijkt me logisch dat je het pas dan doet als je op dat moment weet dat je bij elkaar wilt (blijven) horen.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 27 mei 2005 14:41

Samenwonen....veel mensen besluiten alsnog te trouwen. Het verschil? De overgang :? , het feest (moet wel een volwaardig feest zijn tenslotte), etc. Vooral onder studenten, die hebben geen geld, is de tendens om eerst samen te gaan wonen, carriere te maken en te sparen...en dan kopen ze een (echt) huis, trouwen en krijgen (maken) een gezin.
Ik begrijp niet waarom het nodig is om alsnog te trouwen...
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 mei 2005 10:39

Weet je, ik zat er gisteren eens over na te denken en ik kwam tot de conclusie dat een bruiloft helemaal niet veel hoeft te kosten. Studenten hebben ook geld om hun verjaardag te vieren. Wat moet je extra betalen voor een bruiloft? Misschien een zaaltje (kan vast wel goedkoop bij de kerk) en leuke kleren. That's all.

Hmz, ik heb eigenlijk wel zin om te trouwen :) En daarna gezellig met m'n lievie een huisje bewonen. Als er nou ook wat refowebbers komen, wordt het vast gezellig :)

cheezo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cheezo » 29 mei 2005 18:07

Lalage schreef:Weet je, ik zat er gisteren eens over na te denken en ik kwam tot de conclusie dat een bruiloft helemaal niet veel hoeft te kosten. Studenten hebben ook geld om hun verjaardag te vieren. Wat moet je extra betalen voor een bruiloft? Misschien een zaaltje (kan vast wel goedkoop bij de kerk) en leuke kleren. That's all.

Hmz, ik heb eigenlijk wel zin om te trouwen :) En daarna gezellig met m'n lievie een huisje bewonen. Als er nou ook wat refowebbers komen, wordt het vast gezellig :)

Ben idd afgelopen week nog bij zo'n bruiloft geweest. Receptie was gewoon in zaaltje bij de kerk. Nou was ik er niet zo lang maar volgens mij vonden ze het prima :)

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 30 mei 2005 02:50

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt...

Mij lijkt het gaaf om het burgelijk huwelijk en kerkelijk huwelijk op verschillende dagen te doen.

Niets zeggen tegen de omgeving en stilletjes voor de wet trouwen.

Dan iedereen een kaart sturen met dat je het jammer vond dat ze niet op je bruiloft waren... En op de achterkant ervan een uitnodiging voor de kerkdienst en receptie :mrgreen:

Voordeel is dat je de kerkdienst wat uitgebreider kunt maken. (Praisedienst waarmee je ook niet-kerkelijke familie en vrienden aanspreekt).

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 24 jun 2005 18:26

'k Heb even de eerste 4 pagina's gelezen, dus het kan zijn dat ik iets ga vragen of zeggen wat al in latere pagina's stond.
Als je "het" doet met iemand, als je verkering hebt, dan doe je toch hetzelfde als wanneer je samenwoont? Of zijn alle stelletjes hier zo, dat ze niet "de liefde bedrijven" voor ze getrouwd zijn?

Dan ben je in principe al man en vrouw.

Toch????????

Trouwens, Moppie waar ga jij naar de kerk? Zo'n kerk wil ik ook!

Ja ik ben gescheiden maar da's een ander onderwerp.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jun 2005 19:17

Op refoweb wel, maar in het echt wel :) behalve ik dan, nee ik bedrijf de liefde niet op die manier zoals jij die aangeeft (we begrijpen elkaar).

Ik heb niks tegen op samenwonen, maar ik denk gewoon dat de kans op de fout dan makkelijker wordt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 11:51

Javaca schreef:Voordeel is dat je de kerkdienst wat uitgebreider kunt maken. (Praisedienst waarmee je ook niet-kerkelijke familie en vrienden aanspreekt).

Echt, nee, no way een praisedienst als mijn bruiloft...
Daar ben ik te klassiek voor.

Nee... mijn bruiloft zal groot en romantisch zijn in een kathedraal, of volgens de Romeinse gewoonte. "Ubi tu Gaia, ego Gaius"
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 25 jun 2005 15:29

Raido schreef:Ik heb niks tegen op samenwonen, maar ik denk gewoon dat de kans op de fout dan makkelijker wordt.

T'is maar net wat je 'de fout' noemt natuurlijk eh..

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 jun 2005 15:32

Je snapt wat hij bedoelt, in elk geval :P
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 25 jun 2005 15:33

Gershwin schreef:Je snapt wat hij bedoelt, in elk geval :P

K'weet van nix :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 jun 2005 16:42

Maninne schreef:'k Heb even de eerste 4 pagina's gelezen, dus het kan zijn dat ik iets ga vragen of zeggen wat al in latere pagina's stond.
Als je "het" doet met iemand, als je verkering hebt, dan doe je toch hetzelfde als wanneer je samenwoont? Of zijn alle stelletjes hier zo, dat ze niet "de liefde bedrijven" voor ze getrouwd zijn?

Wij wonen niet samen (nouja, in het weekend wel een beetje) en we doen 'het' ook niet voor we getrouwd zijn. En ik voel me er hartstikke lekker bij, ik hoef me tenminste geen zorgen te maken of ik zwanger ben enzo ;) ;)
Ik denk dat zowel samen wonen en seks binnen een huwelijk horen. Althans, voor mij is dat zo. En daardoor krijgt m'n trouwdag waarde. Anders zou ik net zo goed niet kunnen trouwen.

Terug naar “Archief”