Traditie.....Geloof......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Traditie.....Geloof......

Berichtdoor Bloem84 » 05 mei 2003 17:02

Onze dominee zei: Geen geloof zonder traditie

Hoe ga jij om met traditie? welke houd je en welke verwerp je en op welke gronden verwerp je ze of houd je ze in stand ten aanzien van je geloof of bijbel?

(dit kwam ik nog tegen, door iemand geschreven)

Traditie laat je stilstaan bij jezelf,
bij elkaar. Even terug naar de bron,
terug naar het begin,
terug naar het verhaal van toen.

Traditie is als een schatkist
waaruit we kunnen putten
en waaruit we elkaar juweeltjes
van kennis, inzicht, liefde en ervaring
mogen aanreiken.

Traditie is als een rots waarop wij
ons spirituele huis kunnen bouwen
vanuit de overtuiging en de ervaring
dat traditie dynamisch is
en zich ontwikkelt

Graag reacties!!
" You'll never be alone "

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 mei 2003 17:36

Er zijn goede maar er zijn ook tradities zonder ook maar eenige betekenis.
In sommige kerken wordt er nog al vast gehouden aan tradities. Niet persee omdat ze de waarde er van in zien. maar om de oudere genaratie niet tegen het hart te jagen. Om hun jaren lange gewoontens af te schaffen. Daarom wordt jammer genoeg vast gehouden aan tradities die geen toegevoegde waarde hebben.
Ik ben van mening dat het nodig is om de drempel tussen de wereld en de kerk kleiner te maken door eeuwen oude tradities af te schaffen. Vast houden aan deze tradities is de drempel verhogen.
De goede tradities moeten zeker in stand gehouden worden. Maar als er iets beters voor in de plek kan komen moet de oude traditie niet in de weg staan.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 05 mei 2003 20:43

de laatste tijd kom ik steeds het woord en het begrip 'loslaten'tegen. Hier in het forum, maar ook in mijn eigen leven.
loslaten, alles loslaten en Jezus volgen, dat vraagt Jezus van ons. En Alles loslaten, dat is soms je huis, je haard, je vader en je moeder.
Voor mij was het ook: mijn kerktraditie loslaten.

En zoals iemand anders ook al zij elders in het forum: sinds ik heb durven loslaten,w at is daar een moed voor nodig!!!, ben ik ongelooflijk gegroeid in mijn relatie met God.

MIjn idee: ga die uitdaging aan!

DfTg

Berichtdoor DfTg » 05 mei 2003 20:53

Mensen, wij moeten Gode welgevallig zijn met traditie, is mijn mening. Hoe kun je nu zonder tradities op een juiste manier de Heer dienen?

Als je dingen loslaat, hoe kan dat dan leiden tot de hemelpoort?

Is niet het avondmaal de oudst ingestelde traditie, door Jezus zelf?

Hoe kun je dat dan loslaten? Dat kan toch niet?

joris

Berichtdoor joris » 05 mei 2003 21:01

Niet je gleoof loslaten, alleen tradities die in de weg staan.

Avondmaal is geen traditie, maar een geloofsdaad.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 05 mei 2003 21:08

Zelfs voor mijn als vrijzinnig Christen is de traditie erg belangrijk. De traditie verbindt mij met de generaties voor mij! Uiteraard is die traditie mensenwerk maar dat maakt het net zo boeiend. De traditie van de Anglicaanse kerk vind ik nog de mooiste.

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 05 mei 2003 21:16

Ik denk dat het afhangt van de betekenis van de traditie. Sommige tradities zijn namelijk cultureel bepaald (en voor verandering vatbaar), anderen zijn door Jezus ingesteld (en daaraan valt dus niet te tornen).

Het avondmaal is door Jezus ingesteld als een teken "tot Zijn gedachtenis", dat je herinnerd wordt dat Jezus voor ons gestorven is zodat al onze zonden zijn vergeven. Net als bijvoorbeeld het Pascha voor de Joden was ingesteld, om hen te herinneren aan de bevrijding uit Egypte.

Dingen als het dragen van zwarte kleren als je naar de kerk gaat, of het zingen met (alleen) een orgel in de kerk is weer puur cultureel bepaald. Er wordt over geen van beide dingen gesproken in de bijbel! Het dragen van hoed en rok (voor de vrouw) vind ik persoonlijk ook onderdeel van traditie, maar daarover verschillen de meningen op dit forum (zie andere topics).
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

rocker4life
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rocker4life » 05 mei 2003 22:57

DfTg schreef:Mensen, wij moeten Gode welgevallig zijn met traditie, is mijn mening. Hoe kun je nu zonder tradities op een juiste manier de Heer dienen?

Als je dingen loslaat, hoe kan dat dan leiden tot de hemelpoort?

Is niet het avondmaal de oudst ingestelde traditie, door Jezus zelf?

Hoe kun je dat dan loslaten? Dat kan toch niet?

hey dftg ;)

onderscheid: door jezus ingestelde tradities en kerkelijke tradities... de kerk heeft door veel tradities een gigantische rotzooi gecreëerd in de afgelopen 20 jaar... daar zijn er veel van los te laten zolang je maar met god en zijn leefregels op weg kunt. ik vind dat je in dat geval niet van tradities mag spreken.
--- if tricycles came with guns, we'd al be safe! (Project 86) ---

United Heap Of Rubble --> http://listen.to/uhor

KAMI no kodomo
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor KAMI no kodomo » 05 mei 2003 23:14

ja denk eers terug in de tijd van Christus. de farizeers hadden er ook allerlij tradieties bij verzonnen. en wat deed onze Heer ermee. Hij ging terug naar het ware geloof.
Press SPACEBAR once to quit or twice to save changes
Saviour Machine 2002 DVD demo

Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 06 mei 2003 09:37

Goed he

DfTg

Berichtdoor DfTg » 06 mei 2003 09:49

Zelfs voor mijn als vrijzinnig Christen is de traditie erg belangrijk. De traditie verbindt mij met de generaties voor mij! Uiteraard is die traditie mensenwerk maar dat maakt het net zo boeiend. De traditie van de Anglicaanse kerk vind ik nog de mooiste.

Jah, das ook het enige wat jullie vrijzinnigen nog over hebben. Wat is daar nou voor lol aan, een godsdienst met een nep-god? Ik bedoel: get real, of geloof wel, of geloof totaal niet. Een beetje suffe tradities houden zonder dat er echt de 'spirit' inzit is echt passé.

en wat deed onze Heer ermee. Hij ging terug naar het ware geloof.

Juist, precies! Jullie moeten al die moderne rommel wegdoen en weer naar het oude, traditionele geloof gaan, dat lekker spannend was. Met al die zwaere kerkgebouwen is er echt geen hol meer aan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2003 09:52

DfTg schreef:Zelfs voor mijn als vrijzinnig Christen is de traditie erg belangrijk. De traditie verbindt mij met de generaties voor mij! Uiteraard is die traditie mensenwerk maar dat maakt het net zo boeiend. De traditie van de Anglicaanse kerk vind ik nog de mooiste.

Jah, das ook het enige wat jullie vrijzinnigen nog over hebben. Wat is daar nou voor lol aan, een godsdienst met een nep-god? Ik bedoel: get real, of geloof wel, of geloof totaal niet. Een beetje suffe tradities houden zonder dat er echt de 'spirit' inzit is echt passé.

en wat deed onze Heer ermee. Hij ging terug naar het ware geloof.

Juist, precies! Jullie moeten al die moderne rommel wegdoen en weer naar het oude, traditionele geloof gaan, dat lekker spannend was. Met al die zwaere kerkgebouwen is er echt geen hol meer aan.

Waarom terug naar het oude traditionele geloof?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mei 2003 09:55

Ik denk dat "teruggaan" per definitie gevaarlijk is. We moeten niet verheerlijken wat in het verleden was, en evenzo moeten we verketteren wat in het verleden was.
We moeten zoeken naar onze taak in de wereld van nu, en natuurlijk sta je in een traditie, en ook als je er alles aan doet om deze traditie los te laten trek je je er iets van aan!
In het verleden zijn waardevolle dingen gezegd, dat moeten we niet weggooien. Wel moeten we er voor waken dat we die tijd waarin deze dingen gezegd zijn gaan idealiseren.

joris

Berichtdoor joris » 06 mei 2003 09:55

ja, vertel dftg!!! nieuwe ster aan het firmament!!! wat bedoel je met oude traditionele geloof?

DfTg

Berichtdoor DfTg » 06 mei 2003 10:06

ja, vertel dftg!!! nieuwe ster aan het firmament!!! wat bedoel je met oude traditionele geloof?

In den Beginne... Jah, ik weet het, toen schiep God de Hemel en de aarde.

Maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel: in den Beginne van het kristelijk geloof.

Toen waren er helemaal geen kerken! Tenminste, niet van die suffe stenen en houten gebouwen met een dominee en ouderlingen.

Nee, er waren christengemeenschappen met mensen die er echt voor elkaar waren en niet alleen op zondag. Dat moest ook wel, want het was gevaarlijk om kristen te zijn. Het kon je de kop kosten. Toch is die zorg vandaag de dag ook nog nodig. En niet het gepreek in eerste plaats. Als je echt een gave kerk wil beginnen, begin dan een ootmoedige dienende kerk en niet een hoogmoedige prekende kerk.

De rode lijn die tegenwoordig door gemeenten heenloopt, is dat ze vaak denken dat ZIJ hoogstpersoonlijk ZIJ gelijk hebben. En dat vind ik onzin. Een goede kerk zegt in mijn ogen niet dat ze de waarheid hebben (jah, ik weet het, vaak zullen die gemeenten in directe zin ontkennen dat ze de waarheid hebben, maar in indirecte zin proclameren ze het op alle gebieden.) Alleen al door zo'n dominee op de kansel neer te plaatsen.

Leraren en herders zijn in eerste plaats dienend en niet ziedend. Ik mis die houding vandaag de dag bij 99,9% van het lerend publiek. Ze verheffen zich door het doen van veroordelende uitspraken, terwijl de ootmoed uit hun mond zou moeten vloeien als honing.

Verder vind ik de bekrompen gedachte dat een kerk gelijk is aan een Kerk echt superfout. Een kerk heeft niks te maken met hout en steen!! Een kerk heeft niks te maken met een kerkklok. Voor mijn part mag het allemaal afbranden. Een kerk gaat om wat mensen in positieve zin voor elkaar betekenen. Maar waar vind je dat nog? In heel veel kerken kennen de mensen elkaar geeneens. Dat is echt triest. Of hebben ze 'kliekjes' gevormd en lopen ze elkaar af te kraken.

Maar goed, ik kan nog wel uren zo doortikken, maar dan krijg ik RSI.

Terug naar “Archief”