Berichtdoor DfTg » 06 mei 2003 10:06
ja, vertel dftg!!! nieuwe ster aan het firmament!!! wat bedoel je met oude traditionele geloof?
In den Beginne... Jah, ik weet het, toen schiep God de Hemel en de aarde.
Maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel: in den Beginne van het kristelijk geloof.
Toen waren er helemaal geen kerken! Tenminste, niet van die suffe stenen en houten gebouwen met een dominee en ouderlingen.
Nee, er waren christengemeenschappen met mensen die er echt voor elkaar waren en niet alleen op zondag. Dat moest ook wel, want het was gevaarlijk om kristen te zijn. Het kon je de kop kosten. Toch is die zorg vandaag de dag ook nog nodig. En niet het gepreek in eerste plaats. Als je echt een gave kerk wil beginnen, begin dan een ootmoedige dienende kerk en niet een hoogmoedige prekende kerk.
De rode lijn die tegenwoordig door gemeenten heenloopt, is dat ze vaak denken dat ZIJ hoogstpersoonlijk ZIJ gelijk hebben. En dat vind ik onzin. Een goede kerk zegt in mijn ogen niet dat ze de waarheid hebben (jah, ik weet het, vaak zullen die gemeenten in directe zin ontkennen dat ze de waarheid hebben, maar in indirecte zin proclameren ze het op alle gebieden.) Alleen al door zo'n dominee op de kansel neer te plaatsen.
Leraren en herders zijn in eerste plaats dienend en niet ziedend. Ik mis die houding vandaag de dag bij 99,9% van het lerend publiek. Ze verheffen zich door het doen van veroordelende uitspraken, terwijl de ootmoed uit hun mond zou moeten vloeien als honing.
Verder vind ik de bekrompen gedachte dat een kerk gelijk is aan een Kerk echt superfout. Een kerk heeft niks te maken met hout en steen!! Een kerk heeft niks te maken met een kerkklok. Voor mijn part mag het allemaal afbranden. Een kerk gaat om wat mensen in positieve zin voor elkaar betekenen. Maar waar vind je dat nog? In heel veel kerken kennen de mensen elkaar geeneens. Dat is echt triest. Of hebben ze 'kliekjes' gevormd en lopen ze elkaar af te kraken.
Maar goed, ik kan nog wel uren zo doortikken, maar dan krijg ik RSI.