Ik vind dat netjes gekleed gaan niet perse nodig is.....
Kleren zijn dingen waar wij als mensen naar kijken, maar God kijkt gelukkig recht in ons hart.
Die kijkt door al die mooie kleding en mooie houdingen heen.
Die kijkt niet alleen naar hoe jij je gedraagt en kleed in de kerk, maar hij kijkt naar je hele leven.
Ik snap natuurlijk wel dat je het liefst in mooie kleren naar de kerk gaat dat doe ik zelf ook.Maar let wel op dat God door al die uiterlijke vertoning van hoedjes en rokjes heenkijkt.
Je kan je zo mooi voor doen, door mooie kleren te hebben. Misschien de grootste hoed te dragen, of de langste rok. Maar voor God beteken jij hetzelfde als die drugs verslaafde die in lompe loopt.
Jezus zelf zocht de mensen op die het moeilijk hadden, de mensen die wij nakijken.
Jezus at met tollenaren en prostituees, zijn dat niet de mensen die wij graag op een hoop gooien? De mensen die wij in het hokje slecht hebben gezet?
Er staat geschreven: (statenvertaling) matth 9
En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Matthéüs; en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem.
En het geschiedde, als Hij in het huis van Matthéüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen.
En de farizeeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren?
Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want .Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
(nieuwe bijbel vertaling)
oen Jezus van daar verderging, zag hij bij het tolhuis een man zitten die Matteüs heette, en hij zei tegen hem: ‘Volg mij.’ Hij stond op en volgde hem.
Toen hij thuis aanlag voor de maaltijd, kwam er ook een groot aantal tollenaars en zondaars, die samen met hem en zijn leerlingen aan de maaltijd deelnamen. De Farizeeën zagen dit en zeiden tegen zijn leerlingen: ‘Waarom eet uw meester met tollenaars en zondaars?’
Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel.
Overdenk eens goed wat dit wil zeggen: “Barmhartigheid wil ik, geen offers.” Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’
Dus wij kunnen ons volhangen met sieraden en dure kleding.
We kunnen rokken aan van honderden euro's.
We kunnen hoeden bestellen in de beste winkels, en auto's rijden van de duurste merken.
Maar worden we daar beter van? Of worden anderen daar beter van?
Of doen we misschien met zn allen wat verkeerd?
Zijn wij niet vaak de farizeeën van onze tijd?
Ik merk vaak in mn eigen gemeente dat we kijken naar uiterlijke schijn en niet meer naar waar het om gaat.
Ook in de ere dienst gaat het om de Heer, en hoe je Hem dan groot maakt dat maakt niet uit..
En in welke kleren je loopt al helemaal niet...
Als je het maar vanuit je hart doet.