kleding volgens bijbelse voorschriften, en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jun 2005 08:30

Dat is idd zo. Die refo-kledingzaken zijn ontzettend duur! Als je daar je kleding moet gaan halen met een gezin van zeg maar 4 kinderen nou dan mag de diaconie wel meebetalen. En als je dan nog een hoed erbij moet, hou je aan het eind van je salaris nog een behoorlijk stuk maand over.
Ik vind trouwens wel dat je netjes gekleed naar de kerk moet gaan, maar dit hoeft niet in collegestyle

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 18 jun 2005 09:46

Ik vind dat netjes gekleed gaan niet perse nodig is.....
Kleren zijn dingen waar wij als mensen naar kijken, maar God kijkt gelukkig recht in ons hart.
Die kijkt door al die mooie kleding en mooie houdingen heen.
Die kijkt niet alleen naar hoe jij je gedraagt en kleed in de kerk, maar hij kijkt naar je hele leven.
Ik snap natuurlijk wel dat je het liefst in mooie kleren naar de kerk gaat dat doe ik zelf ook.Maar let wel op dat God door al die uiterlijke vertoning van hoedjes en rokjes heenkijkt.
Je kan je zo mooi voor doen, door mooie kleren te hebben. Misschien de grootste hoed te dragen, of de langste rok. Maar voor God beteken jij hetzelfde als die drugs verslaafde die in lompe loopt.

Jezus zelf zocht de mensen op die het moeilijk hadden, de mensen die wij nakijken.
Jezus at met tollenaren en prostituees, zijn dat niet de mensen die wij graag op een hoop gooien? De mensen die wij in het hokje slecht hebben gezet?

Er staat geschreven: (statenvertaling) matth 9

En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Matthéüs; en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem.
En het geschiedde, als Hij in het huis van Matthéüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen.
En de farizeeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren?
Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want .Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

(nieuwe bijbel vertaling)

oen Jezus van daar verderging, zag hij bij het tolhuis een man zitten die Matteüs heette, en hij zei tegen hem: ‘Volg mij.’ Hij stond op en volgde hem.
Toen hij thuis aanlag voor de maaltijd, kwam er ook een groot aantal tollenaars en zondaars, die samen met hem en zijn leerlingen aan de maaltijd deelnamen. De Farizeeën zagen dit en zeiden tegen zijn leerlingen: ‘Waarom eet uw meester met tollenaars en zondaars?’
Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel.
Overdenk eens goed wat dit wil zeggen: “Barmhartigheid wil ik, geen offers.” Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’

Dus wij kunnen ons volhangen met sieraden en dure kleding.
We kunnen rokken aan van honderden euro's.
We kunnen hoeden bestellen in de beste winkels, en auto's rijden van de duurste merken.
Maar worden we daar beter van? Of worden anderen daar beter van?
Of doen we misschien met zn allen wat verkeerd?

Zijn wij niet vaak de farizeeën van onze tijd?
Ik merk vaak in mn eigen gemeente dat we kijken naar uiterlijke schijn en niet meer naar waar het om gaat.
Ook in de ere dienst gaat het om de Heer, en hoe je Hem dan groot maakt dat maakt niet uit..
En in welke kleren je loopt al helemaal niet...
Als je het maar vanuit je hart doet.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jun 2005 11:01

Ik begrijp wat je bedoelt. maar met nette kleren bedoel ik geen collegestyl of grote hoeden of zo. Maar ik bedoel dat je niet in je afgetrapte kloffie gaat. Vanmiddag ga ik naar het zwembad en dan heb ik een korte broek en een zeer verwassen hempie aan. Morgen ga ik naar de kerk en dan trek ik toch iets netjes aan. Ik wil niet zeggen dat ik in een lange rok, grote hoed panties, lange mouwen etc ga. waarschijnlijk een kort rokje en een bloesje znr mouwen maar geen strandkleding. Dat bedoelde ik met nette kleren.

Ja je kan ook te farizeeig zijn en net doen of je geloof in de kleren zit, maar dan hang je smaandags je geloof met je hoed in de kast en dat is zeker de bedoeling niet. Je moet je geloof in het dagelijkse leven uitstralen!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 jun 2005 14:19

Hmm, idd een onderwerp dat echt heel vaak herhaald wordt.

Mijn standpunt is gewoon heel simpel: de Bijbel geef niet explicitiet een regel voor rokken, en een hoed is om te bidden.
Leuk rijtje haal ik er altijd bij:
Bijbel: mannen en vrouwen dragen rokken
nieuwere tijd: mannen broeken, vrouwen rokken
nu: mannen en vrouwen broeken...

Die hoed-regel wordt dus verkeerd opgepakt. Maar ja, het is nu eenmaal zo ingeburgerd in de refo-kerken.

Kga me er ook niet meer druk om maken, de meeste mensen zijn toch niet te overtuigen, en ik heb deze discussie's al zooooooooooooooooo vaak gevoerd :wink:
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 18 jun 2005 14:49

boodschap uitdragen . . . het kan ook serieuzer

draag wat uit, scape

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jun 2005 16:00

Er is hier al een discussie over waarom geen slotje :P

Maar beste TS'er Savemysoul het slaat niet direct op die Bijbeltekst, Jezus heeft wel gezegt dat er onderscheid moest zijn tussen zijn kinderen en de wereld, een mogelijkheid hiervoor is het rokje, iedere nederlander weet bijna dat een meisje in een rokje een refo is, en zo is het ook bedoeld.

Ik denk ook dat mensen zeker wel verder denken dan refo, ze zullen denken 'dombo's die geloven in God, denken dat ze beter zijn, mogen geen seks hebben voor dat ze trouwen, mog niet feesten'..

Maar ik loop liever in een rok dan in een Jezus Freak T-shirt
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jun 2005 17:19

Die hoed-regel wordt dus verkeerd opgepakt. Maar ja, het is nu eenmaal zo ingeburgerd in de refo-kerken.

Leg es even uit hoe dat verkeerd wordt opgepakt. Mensen die hoeden dragen zijn altijd zo overtuigend in hun gelijk?
Zelf draag ik geen hoed, maar ik ben de schande van de refo's. Het lijkt wel of je zaligheid in de hoed zit!
Laatst gewijzigd door pol op 18 jun 2005 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

tjoepeloepus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjoepeloepus » 18 jun 2005 17:39

Raido schreef:
Ik denk ook dat mensen zeker wel verder denken dan refo, ze zullen denken 'dombo's die geloven in God, denken dat ze beter zijn, mogen geen seks hebben voor dat ze trouwen, mog niet feesten'..

Maar ik loop liever in een rok dan in een Jezus Freak T-shirt

Ze zullen zeker verder denken dan 'refo', maar niet dat we dombo's zijn. Ik hoor vaker dat mensen juist respect voor ons hebben. Eén man zei eens: 'Ik heb respect voor christenen, omdat ze buitenlanders veel meer tolereren'. En er zijn er veel meer.
Er zullen altijd mensen blijven die slecht denken over 'refo's', maar dat is bij elke godsdienst zo. Ga niet bedenken wat andere mensen zouden kunnen denken; je kunt beter naar de feiten kijken.

ik draag trouwens ook liever een rok dan zo'n shirt. Met zo'n shirt heb ik niet het gevoel dat ik God er mee eer. Het geeft me geen prettig gevoel 'Jezus freak'. Het doet me denken aan het opdringen van je geloof aan een ander.

Ik draag trouwens inderdaad een hoedje. ik zit in een eredienst, en doe het niet voor mezelf, net zo min als het dragen van een rok. Ik doe het tot Gods eer.
Wie met lege handen staat kan ze vouwen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jun 2005 19:37

Freak is inderdaad niet zo positief een relidweeper zeg maar.. en gewoon not yet my style..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 jun 2005 23:57

savemysoul schreef:
Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels,

college style is gewoon fout!
......Stempel :mrgreen: !

cyrina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyrina » 20 jun 2005 09:03

Dit zijn gewoon eideloze discussies die elke keer weer terugkomen. Rok dit, broek dat!! Respecteer het nou gewoon dat de 1 in een rok loopt en de ander in een broek, ook onder christenen!! Het maakt toch geen ene moer uit hoe je er uiterlijk uitziet! Ik heb vrienden met piercings e.d. die ook gewoon in de kerk zitten, nou wees blij dat ze er zitten en dat ze niet gewoon tot zondagsmorgens 4/5uur in een discotheek of houseparty zitten!!! Mij maakt het niet uit hoe iemand eruit ziet, mij gaat het om het innerlijk en ik weet zeker dat God absoluut niet naar de buitenkant kijkt! Ik heb mensen meegemaakt die om de 'traditie' een rok aan moeten en zich achter de poort omkleden in een broek! Ik denk dat je wel je ouders moet respecteren zolang je thuis woont, anders is het buitengewoon zielig! Ik denk dat het altijd een strijd blijft met kleding! Alleen kun je gewoon NIET zeggen dit is goed en dat is fout. Zullen we dat aan God overlaten?! Uiterlijk doet er gewoon niet toe, straks in de hemel zijn wij allemaal hetzelfde, er zal niemand ziek zijn en we zullen elkaar niet herkennen, ook niet qua kleding! Wat ik trouwens wel heeeel mooi vind is dat in de hemel mensen uit bv. oud-ger.gem. in Ned en uit de vrij evangelische gemeentes met elkaar Gods naam groot maken!!! Nou dat zegt toch ook wel iets over hoe wij ons op aarde moeten gedragen!!!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 jun 2005 09:28

*applaus*

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 20 jun 2005 10:05

savemysoul schreef:Hmmz ik weet natuurlijk niet hoeveel onderwerpen er al over zijn geweest..
Maar ik dacht hier is het een en al refo kan ik mooi al mn vragen en gedachten even ophalen.
Ik kom al jaren op een egte refo camping (de hostee) en daar hebben al die mensen egt een rok aan hoor...

nee hoor het is hier gelukkig niet een en al refo maar best wel gemengd en alle refos hier (om ze maar even te generaliseren ) verschillen ook nog van mening , wat het juist intressant maakt en leerzaam hier, Hervormd zit er ook tussen, en oud GG en zelfs een halve katholiek :mrgreen: Juist die verscheidenheid maakt dat ik me thuis voel :wink:

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 20 jun 2005 10:23

Volgens mij is de volgende tekst al wel eerder aangehaald, maar nog ff een keer:
1 tim 2: 9 Evenzo, dat de vrouwen zich sieren met waardige klederdracht, zedig en ingetogen, niet met haarvlechten en goud of paarlen en kostbare kleding, 10 maar – zó immers betaamt het vrouwen, die voor haar godsvrucht uitkomen – door goede werken.

Misschien moeten we deze tekst een keer net zo serieus gaan nemen als het hoedjes en rokjesverhaal?
Dus geen modeshows en hoedenshows in de kerk, daar komen we tenslotte niet voor. Ook in het dagelijks leven hoef je geen modeshow te lopen, ook al lijkt dat tegenwoordig wel zo...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 jun 2005 10:27

Hmm...ik persoonlijk kleed me juist zo dat niet aan mijn uiterlijk meteen te zien is dat ik Christen ben.
Ik probeer het juist door daden duidelijk te maken, helemaal niet (juist niet) door kleding.
Mijn collega's vragen wel eens als ik vertel dat ik bijvoorbeeld naar cathegisatie ga of naar de Eo Jongerendag: ga jij ook naar de kerk dan? Dan mag je er toch helemaal niet zo bijlopen?'
Dan probeer ik ze dus duidelijk te maken dat de kerk helemaal niet zo'n negatief is, waar iedereen met dr lange rokjes en hoedjes op een beetje in een sekte leven. Want zo kijken mijn collega's er soms echt tegenaan. Ze zijn streng opgevoed. Moesten rokken aan, hoedjes op, maar verder, ho maar.
Daarom hebben ze een afkeer van alles wat een rok aanheeft of een hoed op heeft in de kerk. En dat kan ik me eerlijk waar dan wel een beetje indenken.
Ik probeer niet VAN de wereld te zijn, maar er wel middenIN te staan. Dus je niet afzonderen, maar laten zien dat je niets beter bent en eigenlijk exact hetzelfde bent als hen, alleen met een MEERWAARDE, niet met een ANDERE WAARDE...
Maargoed, dat blijft idd een mening, en ik kan idd niet in de bijbel terugvinden dat ik ene hoed op moet ofzo ;) Al beweren anderen dat dat er wel staat.

Heb idd respect voor elkaar! Dat is het mooie van het Christendom denk ik, dat we dat kunnen! Dat straalt iets uit! Niet het 'jouw kerk is slechter dan de mijne' idee
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”