kleding volgens bijbelse voorschriften, en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

savemysoul

kleding volgens bijbelse voorschriften, en waarom?

Berichtdoor savemysoul » 17 jun 2005 13:05

In de bijbel staan verschillende voorschriften met betrekking op kleding..
Veel refo's herleiden op die manier dat ze een hoedje op moeten en geen broeken mogen dragen..
Waar staan deze ''regels '' en waarom gebruiken we ze niet allemaal.

In de bijbel staat ook:

- U mag geen kleding dragen van tweeërlei weefsel, van wol en linnen samen.

- Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels,

- Uw schoonheid moet niet gelegen zijn in uiterlijkheden, zoals kunstig gevlochten haar, gouden sieraden of elegante kleding,

Ja en worden deze teksten door de refo's nageleeft? Dragen juist zij niet vaak super dure kleding! Dit is dus volstrekt on bijbels.
Nu ben ik benieuwd waarom een broek dan niet mag, als deze regels niet worden nageleeft.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 jun 2005 13:27

Hoi, Inderdaad, ik ben het hier helemaal mee eens. Het ene moet strikt nageleefd worden volgens bepaalde personen, en het andere telt niet.
Probeer je bij de 10 geboden te houden en dit is al moeilijk genoeg voor ons. We hoeven niet als de farizeeers nog -tig regeltjes erbij te maken. En veel van die regeltjes zijn er om anderen te (ver)oordelen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2005 13:29

Heej SMS-er :)

Hm er zijn hier al meerdere topics over geweest, ook wel over dit onderwerp. Blijkt dat best veel refo's helemaal niet altijd rokken dragen, en dat die het wel doen, dit vaak doen odmat eht traditie is en het niet als een bijbelse plicht zien.

Dus ik weet niet of dit allemaal, als je bovenstaande in egdaachten neemt, nog zo relevant is... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 17 jun 2005 13:35

Hmmz ik weet natuurlijk niet hoeveel onderwerpen er al over zijn geweest..
Maar ik dacht hier is het een en al refo kan ik mooi al mn vragen en gedachten even ophalen.
Ik kom al jaren op een egte refo camping (de hostee) en daar hebben al die mensen egt een rok aan hoor...

miss t

Berichtdoor miss t » 17 jun 2005 14:49

savemysoul schreef:Hmmz ik weet natuurlijk niet hoeveel onderwerpen er al over zijn geweest..
Maar ik dacht hier is het een en al refo kan ik mooi al mn vragen en gedachten even ophalen.
Ik kom al jaren op een egte refo camping (de hostee) en daar hebben al die mensen egt een rok aan hoor...

Toch grappig als je bedenkt dat in de tijd van de bijbel mannen ook n jurk droegen :P

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 17 jun 2005 15:00

ja, dat is idd grappig... :)

Maar vergeet niet dat mannen in het midden-oosten vaak nu nog een jurk dragen...

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 17 jun 2005 18:06

Als kleding een belangrijk punt was geweest, zouden de apostelen het absoluut genoemd hebben, en dat is niet het geval, behalve 'eerbare' kleding.

De wet is de tuchtmeester tot op Christus. Voor dat Jezus kwam waren we onder voogden. Nu zijn we zonen. Zie Galaten (lees 'em in één keer door, als je Groot Nieuws of het Boek of zo hebt kan dat helpen om er in 1 keer door te komen; dan zie de grote lijn).

tjoepeloepus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjoepeloepus » 17 jun 2005 18:13

Ik draag ook altijd een rok, en dat doe ik voor maar een klein gedeelte omdat het in de Bijbel staat.
Ik draag het vooral omdat ik vind dat je op die manier laat zien dat je 'anders' bent. Niet beter; zeker niet! Maar ik wil laten zien door mijn kleding dat ik anders ben, omdat ik ook een Ander mag kennen. Mensen zien het direct aan je. Misschien een beetje vergezocht voor dit geval, maar aan de vruchten ken je de boom. Dit geldt voor mijn gevoel voor 90% voor woorden en daden, maar ook voor 10% voor kleding.
Wie met lege handen staat kan ze vouwen

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 17 jun 2005 18:19

Maar is het niet zo dat mensen dan niet meer verder kijken? En zich vaak in jou vergissen? Ik bedoel te zeggen, iedereen denkt he een refo.
Maar kijken en vragen ze verder?
Ik draag t-shirts waar op staat jezus freak en vertel aan mensen wat ik geloof en waarom, zo laat ik zien dat ik anders ben.
En ik voel me er ook niet beter om hoor...
ben geintereseerd in anders denkenden.

tjoepeloepus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjoepeloepus » 17 jun 2005 18:28

Je hebt gelijk, die mogelijkheid bestaat. Maar als ik op straat ergens fiets, zal iemand me niet snel aanspreken. Maar er zijn mensen die het juist vragen; waarom hebben jullie christenen altijd rokken aan? Daar kunne prachtige gesprekken van komen. Misschien zijn die er wel eerder dan wanneer je niets 'herkenbaars' aanhebt.
Zoals jij het doe, kan je het ook doen. Net de manier waarop je iemand wilt aanspreken 'zonder woorden'.
Ben ik een andersdenkende? Volgens mij niet. Jij wilt ook door je kleding wat laten zien, net als ik.
Wie met lege handen staat kan ze vouwen

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 17 jun 2005 18:34

haha in dat opzicht ben je geen anders denkende nee...
Maar draag je bijv. naar de kerk ook een hoedje?
En zo ja waarom, dan wel dat regeltje en verder niet alles...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 jun 2005 19:06

En zo ja waarom, dan wel dat regeltje en verder niet alles...

misschien omdat het hier om een eredienst betreft?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Overkill

Berichtdoor Overkill » 17 jun 2005 19:14

Vooral je kleren bij College Stijl kopen mensen!

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 17 jun 2005 20:06

College Style......... ben er 1 keer binnengelopen, never again!
Errug duur!
Asociaal gewoon, onder het mom van: doet wel aan de naaste?

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 17 jun 2005 21:08

Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels,

college style is gewoon fout!

Terug naar “Archief”