Moderator: Moderafo's
jas schreef:Doortje schreef:Pieter schreef:Waarom wordt er binnen de GG eigenlijk niet ritmisch gezongen? Weet iemand dat?
Ik zou het best kunnen waarderen.
Binnen de gergem hebben ze wat moeite om tradities te doorbreken. Ik denk als er ritmisch gezongen gaat worden, dat er dan heel veel gezeur komt, omdat vooral oudere mensen zulke tradities heel hoog hebben staan en dat het bijna zonde is om hier van af te wijken. Ritmisch zingen wordt bij veel mensen gezien als oneerbiedig.
Ik denk ook dat dit zo is, maar dat geeft dan wel aan dat er iets goed mis is met de werkelijke geloofsbeleving. M.a.w. datgene wat men als geloofsbeleving ervaart of er toe bestempelt, is het helemaal niet.
En als je dat wat het niet is, nu eens wegdenkt, blijft er dan nog wat over?
johannes1 schreef:hooligan schreef:Hoe kan je psalm 150 langzaam niet ritmisch eerbiedig zingen?
Ik bedoel dat is zown blijde psalm dat word dan helemaal verpest door het langzame niet ritmische gezang.
het kan zonder moeite, hooligan. zovele gemeente zingen het zo. maar word het eerbiedig door het sneller te zingen?
ahuibers schreef:Bij niet ritmisch kan je denk ik ook beter over de woorden nadenken.
caprice schreef:ahuibers schreef:Bij niet ritmisch kan je denk ik ook beter over de woorden nadenken.
Precies. Dat is ook waarom mijn overgrootmoeder zo van langzaam zingen hield. Dan kon ze er beter bij stilstaan en over nadenken.
Bij snel zingen krijg je daar de tijd minder voor, om het ook dieper door te laten dringen, en bij ritmisch zingen moet je je alleen op de wijs concentreren.
Het gaat niet om 'enig uiterlijk genoegen', zoals bij het tijdgeloof, maar om het ware zielsvermaak.
jas schreef:johannes1 schreef:hooligan schreef:Hoe kan je psalm 150 langzaam niet ritmisch eerbiedig zingen?
Ik bedoel dat is zown blijde psalm dat word dan helemaal verpest door het langzame niet ritmische gezang.
het kan zonder moeite, hooligan. zovele gemeente zingen het zo. maar word het eerbiedig door het sneller te zingen?
Waarom wordt ritmisch altijd verward met snel? Ritmisch is niet anders dan een muzikaal natuurlijk verloop van melodie en tekst. Dat daarbij noten in tijdsduur variëren is een feit, maar is juist noodzakelijk om aan tekst en muziek recht te doen. Als ritmisch voor jou synomiem is met snel, tja, blijf dan idd maar isometrisch zingen.
marnix schreef:Omdat eerbied ook te maken heeft met de bedoeling ergens van. Psalm 150 gaat over het loven van God met allerlei muziekinstrumenten. De muziek straalt blijdschap uit, God loven met allerlei muziek en zo... Is het dank eerbiedig om heel langzaam te gaan zingen? Doe je dan niet tekort aan de sfeer van de psalm?
sdg schreef:Ik vind het erg jammer -en eigenlijk een teken van oppervlakkigheid!- dat je steeds weer met deze waardeoordelen komt, die op geen enkele manier te onderbouwen zijn. Houd er mee op, beste kerel: daarmee bespaar je anderen een hoop ergernis.
johannes1 schreef:sdg schreef:Ik vind het erg jammer -en eigenlijk een teken van oppervlakkigheid!- dat je steeds weer met deze waardeoordelen komt, die op geen enkele manier te onderbouwen zijn. Houd er mee op, beste kerel: daarmee bespaar je anderen een hoop ergernis.
het is jammer dat mensen bij niet-ritmische zingers altijd gaan zeggen dat ze blijven steken in oudheden, zeggen dat ze te oppervlakkig zijn en bla bla bla. je moet toch nageven dat ritmisch 2 tandjes als het niet meer is sneller zingen en dan kan je je toch afvragen wanneer denk je over de woorden na, tijdens het zingen als je al bij de volgende regel bent of tijdens de preek?
Maja de Bij schreef:SDG schreef:johannes1 schreef:ere zij God zingen wij niet-ritmisch sorry.
Dat wil ik horen! Laat je even weten wanneer we mogen komen luisteren?
laat me raden : Eerste Kerstdag?
johannes1 schreef:ere zij God zingen wij niet-ritmisch sorry. wilhelmus hoef je niet bij na te denken, want zing het zelden
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten