Ik heb de neiging vreselijk cynisch te worden, maar ik probeer me in te houden.
Hey maarten, laten we maar niet cynisch gaan worden.. De liefde moet altijd centraal staan.. Waar liefde woont gebied de Heer zijn zegen!
Deut 7:8,9: De HEERE heeft geen lust tot u gehad, noch u verkoren, om uw veelheid boven alle andere volken; want gij waart het weinigste van alle volken.
Maar omdat de HEERE ulieden liefhad, en opdat Hij hield den eed, dien Hij uw vaderen gezworen had, heeft u de HEERE met een sterke hand uitgevoerd, en heeft u verlost uit het diensthuis, uit de hand van Farao, koning van Egypte.
Dit gedeelte gaat over de uitverkiezing van het volk israel. Dit kan je denk ik niet toepassen op het geldredome in arnhem.
Het is niet omdat wij zo mooi zijn dat de Heere ons wil hebben. Zie maar in Deut 7: 8 en 9. De bron van de zaligheid is de liefde van God, maar die liefde van God voor de mens is niet gebaseerd op de mens zelf! Vanuit de mens is er geen reden voor God om ons lief te hebben. Er is een andere bron!
ik beweer ook niet dat de liefde van God niet gegrond is in hem zelf. God is liefde, dus is het ook gegrond in Hem zelf. Maar daarom kan je nog niet zeggen, dat God niet houd van zijn eigen Schepsel? Waarom houd Hij van ons? Omdat Hij liefde is. Dat is wat anders.
Jij ontkracht Gods hebbende liefde, voor alle mensen. (ja voor alle!)
Leg mij dan eens uit waarom er een zondvloed was? Al die kostbare mensen door God Zelf gedood. Waren die mensen dan niet kostbaar voor God? Nogmaals, de liefde van God heeft niet als oorzaak dat de mensen zo lief zijn. [/quote]en toch zegt de bijbel dat wij kostbaar zijn in Zijn ogen. Waarom zou God anders zijn zoon overgehad hebben voor ons? Hoe durf je te beweren dat iets wat Hij zelf heeft gemaakt niet kostbaar is. Het enige waarom Jezus naar deze aarde is gekomen is: "voor ons". Want alzo lief heeft hij jou en mij gehad dat Hij zijn enige geboren zoon gaf, opdat wie in hem geloof niet verloren zal gaan, maar eeuwig zal leven. Toch?
Je wilt God liefde niet zien he? Gods liefde voor alle mensen, dat is toch het verlangen wat God uitspreek in de bijbel. Hij wil dat iedereen tot behoud komt in Jezus. voor iedereen komt die uitnodiging toch?
de zondvloed? Ik denk dat God dacht: "als ik met dit geslacht verder moet komt er nooit wat van deze wereld terecht". Maar ik weet het niet. jij wel? God hield van deze mensen, Hij heeft ze honderden jaren lang opgroepen om zich te bekeren en mee te gaan. Veilig en wel. Ze hoeften niet eens zonde besef voor te hebben.
Jij draait het om! Het is niet zo dat God Zijn Zoon heeft gegeven OMDAT de mens zo kostbaar is, want ZONDER Christus is de mens niet kostbaar voor God. Alleen DOOR Christus is de mens kostbaar voor God. Alleen als de mens geheiligd en gerechtvaardigd is door het bloed van Christus is de mens kostbaar voor God.
Waarom riep God adam nog in het paradijs? Was Hij in Christus? Hij was zijn eigen weg gegaan.. God riep niet. Adam hierkomen, zondig en nuteloos dier dat je bent. Gods liefdevolle stem was: "adam waar ben je?" Gods opzoekende liefde.
Jezus heeft in Zijn preken heel vaak de nadruk op de schuld en de zonden van de mensen gelegd.
oke hoevaak en waarneer? is dat dat echt zo?
Maar daar bleef het niet bij, en daar moet het ook niet bij blijven. Hij wees Nicodemus die tot Hem kwam (hoe mooi toch, iemand die bij Jezus komt en in Hem gelooft?) af en wees hem op de noodzaak van wedergeboorte, toonde hem zijn onkunde en sprak hem niet zalig.
Zei zelfs geen woord over zijn geloof.
Nicodemus kwam eerst to Jezus, daarna leerde hij God kennen. Dit is het zelfde als dat CG zij. maare wat wil je duidelijk maken in dit stukje?
De samaritaanse vrouw werd grondig bekend gemaakt met haar zonde.
niet voordat Jezus zichzelf bekent maakte aan haar.
En Levi, wist zijn zonde ook in de ontmoeting met Jezus, want zo gauw hij kon beloofde hij dat hij alle onrechtmatig verkregen gelden terug zou geven.
ook dit gebeurde pas naardat hij Jezus had leren kennen..
Paulus meende God een dienst te doen door de christenen te vervolgen. En Jezus ontdekte hem eraan. Inderdaad, dat is nodig, door Zijn Woord, en dat dient dus ook door te klinken in een preek. De wond wordt op het lichtste genezen.
Bij paulus was het nodig dat Hij stil gezet werdt. Tot hem had al zovaak de boodschap gekloken. Maar hij ging maar door met de gemeente van God vervolgen.. En ja, mischien heb jij dit ook wel nodig. Wat zou God er van zeggen als jij hier de toespraak van CG in de grond druk terwijl Hijzelf de spreker was door CG heen?
Als er geen schaamte over de zonden is, is er ook geen ware vrede. Belijdenis van zonde is nodig: 1 Johannes 1 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
ben ik het mee eens, belijden van je zonde, en tekort komingen is nodig. Maar dit gebeurt wel als je Jezus ontmoet!
Nee, dat komt niet duidelijk naar voren in de preek. God toornt over de zonde, Hij haat de zonden, Hij heeft gezegd dat de mens de dood zou sterven als hij van de verboden vrucht zou eten. Dat was het oordeel. Er was alle reden om hierover te spreken toen CG het over de zondeval had. Nu verwerd de zondeval tot een wegdrijvend bootje. Alsof er geen oordeel aan verbonden was.
ja geen beeld is perfect.. Hoe zou jij het uitleggen?
Je geeft geen antwoord op mijn vraag en reageert niet op mijn opmerking dat wij zonder Christus geen 'papa' mogen zeggen.
ik stel een wedervraag.. En je weet best wat ik er mee bedoel. Ook jij zegt in je "onze Vader" papa tegen God. En ja... dat is vast niet verkeerd?
Wie zegt dat we God niet mogen aanroepen als onze Vader?
Ik geloof dat er ontzettend goed is nagedacht over deze boodschap. Hij zat gelikt in elkaar. Deze boodschap is bewust op deze wijze gebracht en daar reageer ik op, vanuit Gods Woord. En als ik deze boodschap moest vertellen dan zou ik proberen het bijbels te doen. "
proberen, maar onze kennis is ten dele

O, mijn hart is een modderpoel. Werkelijk waar. Ik geloof nog veel slechter dan bij jou, maar dat is geen reden om dan maar niet te waarschuwen tegen dwalingen en ketterijen. Paulus wist zich de grootste der zondaren, maar streed als geen ander tegen de onzuiverheid in leer en leven.
Het is is dus wel een reden om eens te kijken of jij met je modderpool wel gelijk heb? toch?