Klaas schreef:Allereerst is mijn driedeling niet heilig of onfeilbaar. Je moet het meer zien als een aanzet. Wel geloof ik dat veel aspecten onder die drie zaken te vatten zijn. Het opvoeden waar jij over spreekt is m.i. een vorm van onderwijs.
Het opvoeden heeft toch wel een extra dimensie t.o.v. het leren - maar goed, het is maar een indeling en dat is perfect. Alleen het woord 'leren' heeft een betekenis, en dus lijkt het of de aspecten die niet door die betekenis gedekt worden vergeten worden. Maar met de intentie is ben ik het eens.
Ja, met die gemeenschap begrijpen we elkaar wel goed - ik bedoelde alleen maar dat er van de gemeenschap in het huidige zondagse-kerkdienst-model weinig van gemeenschap tercht komt, zelfs niet met het avondmaal.
Jas schreef:Het doel van de samenkomsten; Klaas, zou het niet zo zijn dat er uiteindelijk maar één hoofddoel is, nl. God grootmaken en prijzen
"Het zij dat Gijlieden eet, hetzij dat gijlieden drinkt, doet het al ter ere Gods" - Als die wordt toegepast op de gemeente, dan ja, daarvoor is de gemeente er. Dus zijn de andere doelen zijn sub-doelen dan om het grote doel uit te voeren.
hooligan schreef:Maja de Bij schreef:Helemaal mee eens. Ik denk zelf -vraag me even geen bijbelteksten- dat de woordverkondiging en het avondmaal de twee brandpunten zijn van de gemeente. De preek drijft de mensen uit naar de avondmaalstafel, en aan die tafel wordt de preek toegepast. Ik vind dat we elke zondag met de hele gemeente avondmaal moeten vieren.
Vind ik ook.. alleen duurt de dienst dan zo lang :?
Bedoel je met de hele gemeente ook de kinderen?
Wil ik ook graag: iedere dag/dienst avondmaal. Ben het dus eens met Klaas. Bijbelse onderbouwing kan zijn dat we dat steeds lezen dat men elke keer het brood braken en ook dat Jezus zegt "zo dikwijls gij dit zult doen" o.i.d.
Kinderen? Is het avondmaal voor iedereen die gewassen is door het bloed van Jezus? Of is er nog een ander criterium?
Lang duren? Wat is daar het probleem van? Mensen brengen ook een hele dag in de dierentuin door, bijv.! En anders, een avondmaalsdienst kan bijv. 20 min duren. Daar is toch geen wet voor. Gelukkig!
johannes1 schreef:calvijn wilde dit ook, maar hij is er wel van terug gekomen omdat het volgens mij niet praktisch haalbaar was.
In een heleboel gemeentes is het wel haalbaar; misschien bij hem niet, maar laten we ons toch niet tegenhouden door de praktische omstandigen heden van 300 jaar geleden in Geneve.
Klaas schreef:Volgens mij was Calvijn gedwongen zijn strijd voor een wekelijkse viering op te geven door een verbod van de plaatstelijke overheden. Deze wilden niet dat het Avondmaal zo vaak gevierd werd (te Rooms).
Ben blij dat we een dergelijke inmenging niet meer hebben! Gelukkig kunnen we net zo vaak vieren als we willen. Toch te idioot voor woorden dat de overheid gaat bepalen een ander avondmaal viert. Dat lijkt op de farizeeen die zelf niet binnen gingen en anderen tegenhielden.