Berichtdoor Perpetua » 24 mar 2005 10:36
Dit onderwerp is voor mij een geliefd onderwerp...
Ik heb zelf stage gelopen in een heel goed verpleeghuis! Met een supervisie, die nog steeds aan het ontwikkelen is.
Nu werk ik als bijbaantje als verzorgende in een ander verpleeghuis. Ik zie daar echt zoveel verschil! Je gaat dan automatisch vergelijken!
De visies in veel verpleeghuizen moeten worden omgegooid. Ik denk dat daar de oplossing in ligt!
Kleinschalige woonvormen, afdelingen van 6-8 bewoners (soort huisjes), elk huisje een eigen keuken, en wasmachine, overdag een verzorgende in dienst, met een assistent verzorgende (op 1 huisje). Het huisje een bepaald budget geven, waarvan ze zelf eten moeten kopen in het winkeltje in het verpleeghuis, of dichtbij elders. De verzorgende ook zelf laten koken, en de was laten doen.
Dus, weg alle centrale keukens, met alle mensen die daar in dienst zijn, weg alle centrale wasserettes... Scheelt een hoop geld!
En het werkt echt! Ik heb het gezien in de praktijk!
Demente mensen worden vaak tegen 16:00 onrustig. Vroeger kwamen de kinderen thuis, en moesten ze koken. Door de verzorgende te laten koken tegen 16:00 a 17:00, geef je ze dat gevoel ook weer. Ze ruiken het eten en horen dat het wordt klaar gemaakt. Het is bewezen dat ze dan ook meer eetlust hebben...
Dat zit er ongeveer achter die visie.
Als ik in dat andere verpleeghuis kijk: om 12 uur komt er opeens eten uit de lucht vallen. Heba, we eten krootjes vandaag, en dat op zondag... 'nee mevrouw, het is zaterdag vandaag' 'dat doet er niet toe, ik vind het schandalig, maar ja, we kunnen dat wel zeggen, maar ze doen er toch niks mee.'
Open communicatie, belangrijk!!! De directeur die af en toe om een hoekje komt kijken, en die openstaat voor alle vragen voor bewoners en verzorgenden. Afdelingshoofden die serieus nemen wat verzorgenden en bewoners te 'klagen' hebben...
Het is natuurlijk wel duur om alles te verbouwen, maar het schijnt niet duurder te zijn als het eenmaal werkt.
Ook is een mentaliteitsverandering nodig denk ik onder verzorgenden. Als mevrouw die langer op bed wil liggen, nou, dan doet ze dat. Als die meneer elke dag wil douchen, nou, dan helpen we hem daarbij. We moeten denk ik af van al die standaarden van: iedereen moet voor 22:00 op bed liggen, en iedereen moet voor een bepaalde tijd uit bed zijn.
De bewoner moet centraal staan! Niet het verpleeghuis, of bepaalde protocollen ofzo. Natuurlijk, het moet wel haalbaar zijn.
Ik zou er nog veel meer over kunnen vertellen!
Veel mensen zeggen dat er behoefte is aan verpleegkundigen in het verpleeghuis! Dat is voor mij wel een stimulans om daar verpleegkundige te worden!
Dus alle mensen die verpleegkunde doen: denk daar eens over na!!! Om alles wat slecht gaat in verpleeghuizen te signaleren en te verbeteren!!!