Stelling: De zorg in verpleeghuizen is schandalig slecht!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dingo

Berichtdoor dingo » 16 sep 2004 17:50

Het is wel degelijk beroerd gesteld met de zorg ondanks alle miljoenen die er extra uitgetrokken zijn om de wachtlijsten weg te werken. En dat zit 'm vooral in de bureaucratie en regelgeving van het ministerie. (Even afgezien van inhalige directeuren en adjunctdirecteuren). Waar vroeger een verzorgingshuis 1 directeur, 1 administrateur en 1 a 2 personeels functionarissen had, zie je nu een administatieve staf van 30 a 40 man voor 4 gefuseerde verzorgingshuizen. Had je vroeger twee weken de tijd om een kamer te ontruimen na een overlijden nu moet dat binnen een week etc. etc.

En ik weet niet waar het gros van de hier discussieerende refowebbers woont maar ik kan je hier in de randstad een lijstje geven van verzorgingshuizen, verpleeghuizen en ziekenhuizen waar chronisch gebrek aan personeel is en waar al die negatieve zaken als vastbinden, incontinentiemateriaal omdat er geen tijd voor wcbegeleding is, geen tijd is om de mensen met het eten te helpen etc. etc. Gewoon de praktijk van alle dag is.

En ik heb er geen statistieken van maar ik heb zo het vermoeden dat je zou schrikken als je een lijstje zou maken van het percentage overlijden binnen 3 maanden na binnenkomst in een verpleeghuis met deze problemen, heel veel mensen willen zo niet leven.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 21 sep 2004 10:07

Ik werd in eerste instantie nijdig, dat de zorg zo negatief belicht wordt! Maar later dacht ik: misschien is het toch wel goed en zit er nog een positief kantje aan.... Nu zien mensen misschien in, dat het stom is om in de zorg te bezuinigen... Misschien gaan ze hierdoor eindelijk eens wat meer geld in de zorg steken.... :wink: hoop ik.... :wink:

Ik merk aan mezelf: je wil mensen zo goed mogenlijk verplegen en verzorgen, ze een veilig en vertrouwd gevoel geven... en als daar dan geen tijd voor is, is dat zeer triest (kan de verpleging en verzorging niets aan doen..) Je moet je maar voorstellen dat je erg ziek ben, kind nog kraai heb, en er amper naar je omgekeken wordt...dan ben je toch zeker blij als er iemand wat aandacht aan je schenkt??? Maar als daar dan geen tijd voor is.... :cry: :cry: :cry:
Psalm 25:2 (ber.)

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 24 mar 2005 10:36

Dit onderwerp is voor mij een geliefd onderwerp...
Ik heb zelf stage gelopen in een heel goed verpleeghuis! Met een supervisie, die nog steeds aan het ontwikkelen is.
Nu werk ik als bijbaantje als verzorgende in een ander verpleeghuis. Ik zie daar echt zoveel verschil! Je gaat dan automatisch vergelijken!

De visies in veel verpleeghuizen moeten worden omgegooid. Ik denk dat daar de oplossing in ligt!
Kleinschalige woonvormen, afdelingen van 6-8 bewoners (soort huisjes), elk huisje een eigen keuken, en wasmachine, overdag een verzorgende in dienst, met een assistent verzorgende (op 1 huisje). Het huisje een bepaald budget geven, waarvan ze zelf eten moeten kopen in het winkeltje in het verpleeghuis, of dichtbij elders. De verzorgende ook zelf laten koken, en de was laten doen.
Dus, weg alle centrale keukens, met alle mensen die daar in dienst zijn, weg alle centrale wasserettes... Scheelt een hoop geld!

En het werkt echt! Ik heb het gezien in de praktijk!
Demente mensen worden vaak tegen 16:00 onrustig. Vroeger kwamen de kinderen thuis, en moesten ze koken. Door de verzorgende te laten koken tegen 16:00 a 17:00, geef je ze dat gevoel ook weer. Ze ruiken het eten en horen dat het wordt klaar gemaakt. Het is bewezen dat ze dan ook meer eetlust hebben...
Dat zit er ongeveer achter die visie.
Als ik in dat andere verpleeghuis kijk: om 12 uur komt er opeens eten uit de lucht vallen. Heba, we eten krootjes vandaag, en dat op zondag... 'nee mevrouw, het is zaterdag vandaag' 'dat doet er niet toe, ik vind het schandalig, maar ja, we kunnen dat wel zeggen, maar ze doen er toch niks mee.'

Open communicatie, belangrijk!!! De directeur die af en toe om een hoekje komt kijken, en die openstaat voor alle vragen voor bewoners en verzorgenden. Afdelingshoofden die serieus nemen wat verzorgenden en bewoners te 'klagen' hebben...

Het is natuurlijk wel duur om alles te verbouwen, maar het schijnt niet duurder te zijn als het eenmaal werkt.

Ook is een mentaliteitsverandering nodig denk ik onder verzorgenden. Als mevrouw die langer op bed wil liggen, nou, dan doet ze dat. Als die meneer elke dag wil douchen, nou, dan helpen we hem daarbij. We moeten denk ik af van al die standaarden van: iedereen moet voor 22:00 op bed liggen, en iedereen moet voor een bepaalde tijd uit bed zijn.
De bewoner moet centraal staan! Niet het verpleeghuis, of bepaalde protocollen ofzo. Natuurlijk, het moet wel haalbaar zijn.

Ik zou er nog veel meer over kunnen vertellen!
Veel mensen zeggen dat er behoefte is aan verpleegkundigen in het verpleeghuis! Dat is voor mij wel een stimulans om daar verpleegkundige te worden!

Dus alle mensen die verpleegkunde doen: denk daar eens over na!!! Om alles wat slecht gaat in verpleeghuizen te signaleren en te verbeteren!!!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 24 mar 2005 17:40

Perpetua schreef:Dus alle mensen die verpleegkunde doen: denk daar eens over na!!! Om alles wat slecht gaat in verpleeghuizen te signaleren en te verbeteren!!!

Ik verpleeg mensen met een verpleeghuisindicatie thuis :mrgreen:
(met een PGB) Veel beter.

Een paar weken/maanden(?) geleden zag ik op TV een documentaire over het soort verpleeghuizen die jij noemt. Dat leek mij idd een hele verbetering t.o.v. de 'oude tehuizen'. Niet naar het model van ziekenhuizen, maar woonvormen.
ik hoop dat tegen de tijd dat ik bejaard ben alles omgevormd is.
Vorige week in de krant: patiënt verpleegtehuis overleden door uitdroging!
Brrr.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 mar 2005 19:56

Cathy schreef:Vorige week in de krant: patiënt verpleegtehuis overleden door uitdroging!
Brrr.

hoe zou dat nou kunnen?? Waar zou de inspectie naar gekeken hebben? Alleen naar het aantal patienten dat daaraan overlijd of ook naar de reden waarom mensen door uitdroging overlijden.
Als mensen niet meer willen drinken of eten, dan sta je als verzorging machteloos. Je mag ze namelijk niet dwingen iets te drinken.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 mar 2005 13:14

mw schreef:hoe zou dat nou kunnen?? Waar zou de inspectie naar gekeken hebben? Alleen naar het aantal patienten dat daaraan overlijd of ook naar de reden waarom mensen door uitdroging overlijden.
Als mensen niet meer willen drinken of eten, dan sta je als verzorging machteloos. Je mag ze namelijk niet dwingen iets te drinken.

Deze meneer met Parkinson was (in goede conditie) tijdelijk opgenomen om z'n vrouw te ontlasten. Werd echter ziek en overleed. Later bleek door uitdroging.

klik
Behalve het gebrek aan personeel, wat ik zeker geloof, vraag ik me af of er misschien gebrek aan geduld is?

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 25 mar 2005 13:28

Ik loop zelf stage in een bejaardenhuis. Eigenlijk is het meer Thuiszorg maar goed... Ik moest naar een cliënt die wilde nooit gedoched en gewassen worden. Ze kon het zelf wel en 1x per week was voldoende. 1x per week het wasgoed wassen was ook meer dan voldoende. Ook haar onderbroek verschonen kwam niet meer dan 1x in de week voor. Haar man scheen het allemaal goed te vinden (zij zei dat het door hem komt).

Het ligt dus echt niet altijd aan het personeel maar ook zeker aan de mensen. Die vrouw had al 3 weken dezelfde rok en blouse aan. Het rook minder aangenaam (moet ik er wel bij zeggen). We hebben geprobeerd om haar andere kleding aan te doen maar dat wil ze niet. Ik persoonlijk ga haar zeker niet dwingen om andere kleren aan te doen. Ze is bij haar eigen thuis en daar mag ze in principe zelf doen en laten wat ze zelf wil. Als ze het niet wil houdt het op.

Wij van de extramurale zorg (thuiszorg) hebben op dit moment voldoende personeel maar het was wel anders geweest. Ongeveer 7 vaste krachten waren uitgegleden, been gebroken, griep, ontsteking ergens, of iets anders. Kijk, 7 vaste krachten missen is heel wat. We hebben het iedere keer wel op kunnen lossen en we vroegen de mensen begrip voor de situatie. Dit was nog op te lossen. Ik vind dan wel dat je, ondanks dat je zieken hebt / personeel te kort, de cliënten / zorgvragers niet mag verwaarlozen. Soms kan het niet anders, maar je kan die mensen toch niet de hele dag in de pyama laten liggen zonder te wassen? Zou jij dat lekker vinden?

Als je geen geduld heb voor mensen moet je niet in de zorg gaan! Je doet het werk voor de zorgvragers grotendeels en niet voor het geld! (mag ik hopen :? )
Dat was mijn bijdrage :lol: 8)
Afbeelding

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 mar 2005 16:57

Cathy schreef:
mw schreef:hoe zou dat nou kunnen?? Waar zou de inspectie naar gekeken hebben? Alleen naar het aantal patienten dat daaraan overlijd of ook naar de reden waarom mensen door uitdroging overlijden.

Deze meneer met Parkinson was (in goede conditie) tijdelijk opgenomen om z'n vrouw te ontlasten. Werd echter ziek en overleed. Later bleek door uitdroging.

klik
Behalve het gebrek aan personeel, wat ik zeker geloof, vraag ik me af of er misschien gebrek aan geduld is?

weet je wel hoeveel geduld je moet hebben om iemand die niet wil drinken zover te krijgen wel te drinken? In ieder geval heel veel!.
En geduld is ook moeilijk om te brengen als je weet dat er andere mensen dringend je hulp nodig hebben.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 27 mar 2005 15:01

mw schreef:weet je wel hoeveel geduld je moet hebben om iemand die niet wil drinken zover te krijgen wel te drinken? In ieder geval heel veel!.

kweet er alles van, heb regelmatig wortel staan schieten :?
En geduld is ook moeilijk om te brengen als je weet dat er andere mensen dringend je hulp nodig hebben.

Dat bedoel ik, en daardoor vallen en zullen er doden vallen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 12 jun 2005 20:38

hoor de laatste tijd weer eens wat verhalen over 1 man op 34 die in de avond alleen lopen. En als je dan op tv dingen ziet en via mijn vrouw dingen hoort van wat er zoal gebeurd in de verpleeghuizen, cq verzorgingshuizen dan heb ik zo iets van als ik me er bewust van ben dat mijn tijd zo ver is dan zou ik er liever niet meer zijn dan weg te slijten als een stuk vuil !

niet dat de verpleging er wat aan kan doen die staan ook vaak machteloos. het wordt tijd dat de verpleging beter beloond wordt en dat de regering gaat beseffen dat er een goed programma moet komen om de vergrijzing op te vangen .

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 12 jun 2005 20:47

tja...kvin t erg moeilijk allemaal...als verpleging sta je zeker vaak machteloos!!! t komt bijvoorbeeld wel s voor dat ik als 17 jarige als enige van de 3 personeels leden (op 23 bewoners) de bewoners ken....omdat die invalkrachten nou eenmaal goedkoper zijn dan het vaste personeel...en aan dat soort dingen kan je als verpleging echt niks doen...je probeert de mensen de beste zorg te geven...maar door bezuinigingen wordt dat echt lastig!! Vooral voor familie lijkt het me erg...maar gelukkig weten die ook wel weer dat de schuld van dat soort dingen niet bij de verpleging ligt...
PaSaP Hoogh!!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 jun 2005 09:52

ik zelf werk in een heel groot verzorg/verpleegtehuis
en ik werk dan op een afdeling somatiek en daar zitten 75 mensen ongeveer denk zelfs al iets meer en wij beginnen s morgens om 7uur en zijn pas rond half 11 klaar soms nog veel later. maar de meeste mensen hebben een gruwelijke hekel aan douchen vandaar 1 x in de week voor de rest helemaal wassen. maar bij ons is het zo wil je elke dag onder de douche dat kan gewoon. en ik vind het tehuis echt niet slecht bij ons en heel veel tehuizen niet
maar het wordt heel erg negatief over gebracht ook dat ze te weinig drinken krijgen enz maar vroeger dronken ze echt niet zo veel als nu
de mensen hebben niet zo veel nodig als wij denken dat krijgen ze niet eens weg en ik denk dat je niet zomaar een mening kan geven over zorg je moet eerst zelf eens gaan werken.
bij ons is het ook regelmatig dat er iemand een dagje wil uitrusten en die mogen dan blijven liggen maar e worden wel eerst helemaal gewassen!
en dat kost gewoon net zo veel tijd dus een pyama dag vind ik echt onzin dat kost net zo goed tijd!

Siempie

de zorg

Berichtdoor Siempie » 13 jun 2005 11:20

ik ben zelf ook werkzaam in de zorg.
mensen die het hardst roepen hoe slecht de zorg geregeld is, hebben vaak zelf niet de praktijk meegemaakt. de hoge heren roepen hoe het moet, terwijl ze niet weten waar ze over praten.
we werken met z'n allen keihard om de mensen goede zorg te bieden, helaas is dat door alle bezuinigingen niet altijd mogelijk. laat staan optimaal. maar bv het vastbinden gebeurt NIET omdat er te weinig tijd is, dat mag niet eens. we zijn geen gevangenbewaarders, we ZORGEN voor mensen.
er is te weinig personeel, en ik ben zelf gediplomeerd, maar ik weet dat ook ongediplomeerden goede zorg kunnen bieden.
de bezetting op een dag is minimaal en het is soms een luxe als je een keer bij iemand kan gaan zitten ipv heen en weer te rennen.
wij doen het niet, de regeltjes zijn niet goed. het kabinet moet eens komen helpen in de zomer. dan piepen ze wel anders.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 13 jun 2005 18:53

Cathy schreef:
Perpetua schreef:Dus alle mensen die verpleegkunde doen: denk daar eens over na!!! Om alles wat slecht gaat in verpleeghuizen te signaleren en te verbeteren!!!

Ik verpleeg mensen met een verpleeghuisindicatie thuis :mrgreen:
(met een PGB) Veel beter.

Een paar weken/maanden(?) geleden zag ik op TV een documentaire over het soort verpleeghuizen die jij noemt. Dat leek mij idd een hele verbetering t.o.v. de 'oude tehuizen'. Niet naar het model van ziekenhuizen, maar woonvormen.
ik hoop dat tegen de tijd dat ik bejaard ben alles omgevormd is.
Vorige week in de krant: patiënt verpleegtehuis overleden door uitdroging!
Brrr.

Persoonsgebonden budget vind ik voor veel mensen een goed idee. Maar ik denk niet dat alle bewoners van een verpleeg- of verzorgingshuis daarop over kunnen schakelen. Ten eerste omdat de mantelzorger overbelast kan worden, en als mensen alleen wonen helemaal kunnen vereenzamen.
Wat ik ook vind bij een PGB: het is zo'n registratiewerk. Zoveel papieren invullen, vragen, en door de bomen het bos niet meer zien. Vooral voor oudere mensen kan dat denk ik veel verwarring geven. Dit heb je bij alle vormen van zorgverlening wel, maar niet zo erg, denk ik.

Maar ik denk wel dat dat de zorgverlening van de toekomst is: woonvormen en PGB's.

Ik loop nu stage in ziekenhuis. Pas was er een patiënt die absoluut niet wilde eten en drinken, en het infuus er telkens uittrok. Dit is wel extreem. Maar de vraag is wat daar achter zit. Bij hem was dat een depressie. Als mensen niet willen eten en drinken, kun je de vraag stellen waarom niet. En eventueel doorverwijzen naar psychiater, een behandeling in de psychiatrie e.d.

Hannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannes » 28 jun 2005 11:28

Wat het geld betreft ligt de oorzaak van het te kleine budget vaak ook bij de instelling zelf. Mijn vriendin werkte eerst in een verzorgingshuis waar alles nog net zo geregeld is als 40 jaar geleden (slecht dus). Beter konden ze het niet regelen, want ze kregen nu eenmaal niet meer geld. (Dat alles beter en goedkoper zou kunnen door b.v. computers te gaan gebruiken had men nog niet ontdekt).
Ze werkt nu in een ander verzorgingshuis, waar alles veel beter geregeld is. Tussen de verzorgingscliënten zitten ook mensen die qua zorgbehoefte eigenlijk overgeplaatst zouden moeten worden naar een verpleeghuis. Volgens mij is dit bij veel verzorgingshuizen het geval. Voor deze mensen kan extra budget aangevraagd worden, via een verpleeghuisindicatie. Dit is eventjes werk, maar daarna krijg je er vaak een flinke klap geld bij, waarmee je als verzorgingshuis heel wat zou kunnen doen: meer mensen, betere hulpmiddelen, etc.
Veel verzorgingshuizen schijnen dit echter niet te weten of niet te gebruiken (zoals dus ook dat huis waar mn vriendin eerst werkte). En maar klagen over te weinig geld :roll:
Kijk mee met de verbouwing van mijn huis: www.huisharry.mijnalbum.nl (wachtwoord: huisharry)

Terug naar “Archief”