Gebed en verhoring

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 15 apr 2003 10:06

kootje schreef:Als je gelooft dat God je gebed verhoort, zal het ook verhoord worden. Hoe moet je dat precies verstaan? Moet je dus met alle macht proberen te geloven dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Ik snap dat niet zo goed...

Ik vraag me af of je in iets kwaads kan geloven. Kan ik geloven dat God iets zal doen wat niet goed is. Kijk, ik kan bidden dat een bepaald persoon een hartaanval krijgt, maar kan ik geloven dat God dat zal verhoren? Het lijkt me niet, er is dan sprake van hopen, niet van geloven.

Hopelijk ben ik een beetje duidelijk, anders roep je maar...
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 15 apr 2003 10:12

DenKTenk schreef:
kootje schreef:Als je gelooft dat God je gebed verhoort, zal het ook verhoord worden. Hoe moet je dat precies verstaan? Moet je dus met alle macht proberen te geloven dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Ik snap dat niet zo goed...

Ik vraag me af of je in iets kwaads kan geloven. Kan ik geloven dat God iets zal doen wat niet goed is. Kijk, ik kan bidden dat een bepaald persoon een hartaanval krijgt, maar kan ik geloven dat God dat zal verhoren? Het lijkt me niet, er is dan sprake van hopen, niet van geloven.

Hopelijk ben ik een beetje duidelijk, anders roep je maar...

Heeeeeeeeeeeeeej :wink:

Als ik bijvoorbeeld bid om een reformatie is dat niets kwaads... Zo zijn er wel meer goede dingen, waar je om kunt bidden: de bekering van een ander, de genezing van een zieke, etc.
Hoe zit het daarmee?

joris

Berichtdoor joris » 22 apr 2003 10:54

komt het wel eens voor dat je denkt:

wouw, dat is nu echt gebedsverhoring?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 apr 2003 11:01

joris schreef:komt het wel eens voor dat je denkt:

wouw, dat is nu echt gebedsverhoring?

Dat zeker!
Maar, stel dat het niet verhoord word, is dat te wijten aan ongeloof? (terwijl het toch, in jouw ogen althans, een goede bede is, zoals genezing van een zieke, bekering van iemand, etc.)

joris

Berichtdoor joris » 22 apr 2003 11:10

Als je als uitgangspunt neemt: uw wil geschiede, dan zie je vaak achteraf dat je gebed tóch verhoord is.

kootje
Maar, stel dat het niet verhoord word, is dat te wijten aan ongeloof? (terwijl het toch, in jouw ogen althans, een goede bede is, zoals genezing van een zieke, bekering van iemand, etc.)

Ik merk vaak dat als ik bidt voor sollicitatie gesprek ofzo, datook als ik de baa nietkrijg, dat ik dan vrede vindt. Terwijl ik eerst dacht: die baan moet ik gewoon hebben, denk ik later: het is goed zo.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 apr 2003 11:17

joris schreef:Als je als uitgangspunt neemt: uw wil geschiede, dan zie je vaak achteraf dat je gebed tóch verhoord is.

kootje

Ik merk vaak dat als ik bidt voor sollicitatie gesprek ofzo, datook als ik de baa nietkrijg, dat ik dan vrede vindt. Terwijl ik eerst dacht: die baan moet ik gewoon hebben, denk ik later: het is goed zo.

Oké, zulke dingen heb ik ook. Maar dan de eerder aangehaalde tekst uit Mark. 11, waarom wordt er hier opgeroepen tot vertrouwen? In deze tekst komt m.i. duidelijk naar voren dat ongeloof de oorzaak van het niet verhoren is. Tenminste, ik vind een berg verzetten niet erg nuttig, maar als je gelooft dat het gebeurt, zal het gebeuren!
Hoe verklaar je dit?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 apr 2003 11:21

kootje schreef:
joris schreef:Als je als uitgangspunt neemt: uw wil geschiede, dan zie je vaak achteraf dat je gebed tóch verhoord is.

kootje

Oké, zulke dingen heb ik ook. Maar dan de eerder aangehaalde tekst uit Mark. 11, waarom wordt er hier opgeroepen tot vertrouwen? In deze tekst komt m.i. duidelijk naar voren dat ongeloof de oorzaak van het niet verhoren is. Tenminste, ik vind een berg verzetten niet erg nuttig, maar als je gelooft dat het gebeurt, zal het gebeuren!
Hoe verklaar je dit?

Is het niet zo?
geloof is een gift, dus als je gelooft, is het de wil van God.

joris

Berichtdoor joris » 22 apr 2003 11:24

er staat ook ergens zo'n tekst: gij ontvangt niets omdat gij verkeerd bidt.

Ik denk dat je er op kan vertrouwen dat God gebeden verhoort. En een geloof als een mosterdzaadje is genoeg om bergen te verzetten. En daar hou ik mij aan vast. Soms moet je volharden in gebed, staat ook in de bijbel. Soms is Gods wil anders, maar altijd wordt God er groter van!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 30 apr 2003 12:40

joris schreef:er staat ook ergens zo'n tekst: gij ontvangt niets omdat gij verkeerd bidt.

Precies 5 verzen boven je onderschrift :wink:

G.d verhoort niet alle gebeden, dat lijkt me niet meer dan logisch. Hij is geen wensput.
Maar een gebed wat is uitgesproken PUUR om G.d te verheerlijken, zal altijd verhoord worden. Daarom is het belangrijk G.d te leren kennen, en Zijn gedachten en Zijn prioriteiten.
Hoe dichterbij G.d in het gebed, hoe 'beter' je leert bidden en hoe meer verhoring.

Gebed veranderd in de eerste plaats de bidder.
..

joris

Berichtdoor joris » 30 apr 2003 12:44

amén!

juf
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor juf » 30 apr 2003 16:42

Invicble schreed:[G.d verhoort niet alle gebeden, dat lijkt me niet meer dan logisch. Hij is geen wensput.
Maar een gebed wat is uitgesproken PUUR om G.d te verheerlijken, zal altijd verhoord worden. Daarom is het belangrijk G.d te leren kennen, en Zijn gedachten en Zijn prioriteiten.
Hoe dichterbij G.d in het gebed, hoe 'beter' je leert bidden en hoe meer verhoring.

Gebed veranderd in de eerste plaats de bidder.[/quote]

Hoe bedoel je verander de bidder? Ik blijf meestal dezelfde en dan verandert er niet veel. Je mag en moet wel hopen en verwachten maar toch zie/merk ik er niet echt iets.

joris

Berichtdoor joris » 01 mei 2003 11:35

Gebed verandert de bidder.
ik merk zelf dat als ik bidt, dat ik dan tot rust kom. niet op een meditatieve manier, maar dat ik merk dat er ruimte komt in mijn hart. Dat de foute gedachten verdwijnen en dat er een soort van vredig niets voor terug komt. Ik denk dat dat de gebedverhoring is. Jezus zegt namelijkdat we als we om de Geest bidden, we die zullen krijgen. God is liefde, en omdat Go din je woont doordat je een tempel vande Heilige Geest bent, kan je die liefde ook voelen.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 02 mei 2003 20:18

juf schreef:
Invincible schreef:Gebed veranderd in de eerste plaats de bidder.

Hoe bedoel je verander de bidder? Ik blijf meestal dezelfde en dan verandert er niet veel. Je mag en moet wel hopen en verwachten maar toch zie/merk ik er niet echt iets.

Wij hebben vaak de neiging ons gebedlijstje af te werken, wij denken precies te weten wat er allemaal moet gebeuren en veranderen, maar hoe dichter je bij G.d komt, hoe minder belangrijk al die zaken worden (althans, de meeste). Dat is mijn ervaring.

Hoe dichter bij G.d, hoe meer je vanuit G.d naar deze wereld gaat kijken. Dan ga je als het ware het grote plaatje bekijken, en merk je hoe duff je eigen verlangens vaak zijn. Dan probeer je er achter te komen wat wel belangrijk is voor G.d, jou en de ander in deze wereld.
Je veranderd dus zelf gedurende het gebed.

En dat is mooi :D
..

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 jun 2003 12:20

Heb al meer geprobeerd een discussie hierover op te starten. Hierbij nog een poging:

Lees de volgende Schriftplaatsen door:

Matth. 7: 7-11

7 Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal
opengedaan worden.
8 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en
die klopt, dien zal opengedaan worden.
9 Of wat mens is er onder u, zo zijn zoon hem zou bidden om brood, die hem een steen zal geven?
10 En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven?
11 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven,
hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!

Mark. 11: 22-24

22 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Hebt geloof op God.
23 Want voorwaar zeg Ik u, dat, zo wie tot dezen berg zal zeggen: Word
opgeheven en in de zee geworpen; en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven hetgeen hij zegt, geschieden zal, het zal hem geworden, zo wat hij zegt.
24 Daarom zeg Ik u: Alle dingen, die gij biddende begeert, gelooft, dat gij
ze ontvangen zult, en zij zullen u geworden.

Jak. 1: 5-7

5 En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.
6 Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is
een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en nedergeworpen wordt.
7 Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere.

Jak. 5: 14-18

14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der
Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.
15 En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem
oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.
16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond
wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
17 Elias was een mens van gelijke bewegingen als wij; en hij bad een gebed,
dat het niet zou regenen; en het regende niet op de aarde in drie jaren en zes maanden.
18 En hij bad wederom, en de hemel gaf regen, en de aarde bracht haar
vrucht voort.

1 Joh. 5: 14-15

14 En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets
bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort.
15 En indien wij weten, dat Hij ons verhoort, wat wij ook bidden, zo weten
wij, dat wij de beden verkrijgen, die wij van Hem gebeden hebben.

Op basis van deze woorden durf ik te stellen, dat als God de beden niet
verhoord, dit te wijten is aan ongeloof!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 jun 2003 12:21

God verhoort toch alle gebeden, alleen niet altijd op onze manier, maar op Zijn manier

Terug naar “Archief”