Behoefte aan een refo-jongerenblad??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Is er behoefte aan een goed ´refo´jongerenblad wat aansluit op hun belevingswereld?

Nee, ik lees de bestaande bladen wel.
22
23%
Nee, daar is geen markt voor.
12
12%
Ja, er is behoefte aan.
27
28%
Ja, een jongerenmagazine dat ook op internet aanwezig is.
15
15%
Dat ligt helemaal aan de inhoud (plaats de gewenste onderwerpen in een posting)
14
14%
...anders, namelijk (zet je antwoord in een posting)
7
7%

Totaal aantal stemmen: 97

yeti3
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yeti3 » 28 apr 2005 13:33

Leuk idee hoor. Als het zover is en men redacteurs zoekt...ik doe graag schrijfervaring op.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 apr 2005 15:03

Ik heb gekozen voor de optie dat het van de inhoud afhangt.

Ik lees de Daniël (daar begin ik misschien langszamerhand uit te groeien, maar als ik dat zeg voel ik me op slag ouder worden...) maar dat is vanuit mijn eigen kerk gezien. En ik denk dat het ook wel goed is om eens breder te lezen.

Wat moet erin staan:
- Een Bijbelstudie (of meerdere) maar dan wel een REFO-Bijbelstudie (heb ff geen zin om uit te leggen wat ik bedoel)
- Boekenrubriek (waar ook boeken van niveau besproken worden, van het kaliber Augustinus, Lewis enz.
- Een ingezonden brieven rubriek (Met verkiezing van de slechtste brief :lol: )
- Recensies van boeken, CD's, concerten, expositites (GEEN FILMS!)
- Een tips voor de digitale wereld rubriek
- Interviews met mensen op wat hogere positie in de maatschappij
- Bijbels gefundeerde opinieartikelen over actuele ontwikkelingen in de maatschappij
- Colums, maar dan wel van betere kwaliteit dan de RW-columns!

Wat moet er niet in staan:
- Info over films
- Info over sport
- Teveel informatie uit de "evangelische hoek" (Nu niet te boos worden, maar het zou een REFOtijdschrift worden, en dan is er al genoeg moois!)

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 10 mei 2005 14:59

Gerdien B. schreef:Opzich is een jongerenblad niet verkeerd! Alleen ik zou zelf niet voor een refojongerenblad gaan. (trouwens die is er toch al: Daniël) Doe dan een christelijk jongerenblad, wat ruimer.

Het ligt er ook aan wat er in komt te staan. Dan zou het wel fijn zijn als het gaat over hoe je in de maatschappij je christen zijn kan uitdragen. iig over zaken waar jongeren in de maatschappij tegen aanlopen.

jij combineerd de naam en de inhoud wel heel erg :?
of is in een christelijkblad meer mogelijk?

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 10 mei 2005 15:01

Wat moet er niet in staan:
- Info over films
- Info over sport
- Teveel informatie uit de "evangelische hoek" (Nu niet te boos worden, maar het zou een REFOtijdschrift worden, en dan is er al genoeg moois!)[/quote]

evangelische hoek??? kan ook erg blik verruimend zijn

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mei 2005 17:58

Het is een REFOblad... en dan hoort er dus geen evangelo-zooi er in ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 10 mei 2005 18:24

nee, er zijn genoeg bladen voor de belevingswereld van jongeren, en ook genoeg refobladen.

een internetblas zou voldoende zijn

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2005 19:59

Raido schreef:Waarom nou weer christlijke pop :P gewoon alle muziek, wat maakt het uit of het christelijk, christenlijk of wat dan ook is, als het maar niet haaks op Gods Woord staat..

En dan zou het dus niet meer refo zijn, maar gewoon algemeen-christelijk.

Er zouden dingen in moeten staan die specifiek voor refo-jongeren interessant zijn en ik kan me eerlijk gezegd geen positieve dingen voor de geest halen die een refotijdschrift wel zou hebben en een algemeen-christelijk tijdschrift niet. (Dus die voor de refozuil kenmerkend zijn)

Zo'n tijdschrift zou dus vooral gekenmerkt worden door wat er niet in staat, net zoals de voormalige hoofdredacteur het RD trots verkondigde. En wat schieten we op met een tijdschrijft waar vooral dingen niet in staan?

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 mei 2005 21:19

Ik zou een algemeen christelijk tijdschrift willen, omdat het juist verruimend is.
Dus bijvoorbeeld bij opiniestukken (over wel of niet films kijken bijvoorbeeld!) een voor- en een tegenstemmer interviewen.

De Daniel staat mij tegen omdat ik de info daar erg eenzijdig vind. Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat juist weer prettig en veilig vinden.
the most important things in life are not things

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2005 00:15

Inderdaad.

Maar er zijn ook wel tijdschriften in die richting.... denk aan de Kivive bijvoorbeeld.

Ik heb zelf geen behoefte aan een reformatorisch jongerenblad want:

A. Ik ben geen refo
B. Ik hoor niet echt bij de doelgroep
C. Ik ben ook voorstander van een algemeen christelijk blad ipv een blad dat zich richt op jongeren van een bepaalde kerkstroming.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 11 mei 2005 17:39

Ik heb ervoor gekozen dat het van de onderwerpen af moet hangen. In de openingsposting stond dat het een blad moest zijn dat aansluit bij de leefwereld van de jongeren, een stuk verder las ik dat er vooral niets over sport en films in moest staan. Ook in de Refowereld wordt de sport en films erg gevolgd, dat is een feit. Dus moeten er daarover ook artikelen in. En dan niet van het type, 'dit kan niet en dat kan wel', maar gewoon goede recensies en evt. discussies. Ik vraag af of zo'n krantje veel succes zou hebben, maar het idee is leuk.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Cnorretje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cnorretje » 19 mei 2005 15:06

Op zich een goed idee, maar het zou erg van de inhoud
afhangen of ik zo'n blad wel of niet wil lezen.

Wat willen refojongeren lezen dat nog niet in 1 van de bestaande
bladen staat? Zelf kom ik nu ook wel aan de informatie die ik hebben wil.

Het lijkt me in ieder geval goed als de meningen van de schrijvers dan
goed Bijbels uitgelegd worden en niet van die vage opmerkingen over 'dat is altijd zo geweest' enzo...

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 25 mei 2005 13:23

Inderdaad een iets breder blad dan de Daniël is, daarin wordt alles wat nieuw is meteen al veroordeeld, heb ik wel eens het idee (staan overigens ook wel goede stukken in hoor).

Maar een blad met boeiende onderwerpen, een uitgebreide agenda, achtergrondinformatie over actuele onderwerpen, houd me zeer zeker aanbevolen!!!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

suup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor suup » 10 jun 2005 19:57

Voor mij is het niet nodig. Ik lees eigenlijk van alles. Refo's zijn het er toch niet met elkaar overeens wat er in het blad moet komen. de een vind het snel te evangelisch de ander vind het te bekrompen.
En wat voor blad moet ik er eigenlijk bij voorstellen netzo iets als de Daniel of net zoiets als Ronduit maar dan voor refo's.
Al mag het van mij er best komen als ik het in handen krijg hoop ik het ook aandachtig door te lezen.
JOY: Jesus first, other next, you last

Terug naar “Archief”