Geen zelfstandigheid door verkeerde opvoeding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ahuibers
Majoor
Majoor

Geen zelfstandigheid door verkeerde opvoeding?

Berichtdoor ahuibers » 08 jun 2005 09:20

Psycholoog Martine Delfos ziet dat kinderen in de watten worden gelegd, naar school gebracht en gehaald. Ze hebben geen frustraties meer die ze kunnen overwinnen. 'Het onderwijs is volledig gericht op leuk. Ik denk dat we kinderen te veel verwennen, zowel thuis als op school. Je moet juist zo vaak mogelijk dingen doen waarvan je denkt dat je ze niet kunt. Moeilijke dingen, geen leuke dingen. Als dat dan goed gaat, voel je je briljant omdat je je eigen grenzen hebt verlegd.' Dat geeft uiteindelijk het meeste plezier.

misschien is dit wel een leuk artikel om over te discussieren.

Wat ik er van vind:
Ben het wel met dat onderzoek eens.
Steeds meer mensen verliezen het vertrouwen in zichzelf. Als je in het bedrijfsleven komt moet je soms dingen doen die je nog nooit gedaan hebt.
Dat kan dan weleens heel hard tegenvallen.

Door al vroeg zelfstandig dingen op te lossen leer je zelfstandig te worden.

joris

Berichtdoor joris » 09 jun 2005 15:45

Delfos is een genie. IK heb wel vaker wat van haar gelezen.
ik ben het er mee eens dat we te veel mee gaan met de bewegingen in het pedagogische veld. Kinderen kunnen zich niet meer concentreren en dus gaan we onze werkwijzen snel, flitsend en interactief en multimediair maken. naar mijn idee maak je zo een vervelend soort mens.

Leer ze zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, consequenties van hun gedrag inzien en breng ze dosis fatsoen bij. Daar maak je fijne mensen mee.

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 09 jun 2005 20:34

moooi artikel, de gevolgen zie nu nu al (van wat ouders hun kinderen aan zelfstandigheid mee geven)

vraag:
zou dit binnen onze gezinte meer worden gestimuleerd?
Waarom kan een man niet knap en intelligent tegelijk zijn? dan zou het een vrouw zijn!!

joris

Berichtdoor joris » 09 jun 2005 20:43

suus_ schreef:moooi artikel, de gevolgen zie nu nu al (van wat ouders hun kinderen aan zelfstandigheid mee geven)

vraag:
nee. wel gezag bijbregen. maar geen zelfstandigheid.

Romy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Romy » 09 jun 2005 20:59

Het kind is tegenwoordig de koning. Ouders geven steeds meer geld uit aan de verzorging en opvoeding van hun kinderen, o.a. omdat ouders meer geld hebben te besteden en minder kinderen hebben dan vroeger. Alleen... de gevolgen zijn egocentrische en zelfs egoïstische kinderen. Ze leren vooral dat ze nergens moeite voor hoeven doen en alle aandacht krijgen. Kinderen die het aan niets meer ontbreekt, leren nooit eigen verantwoordelijkheid dragen. En dat kan dus inderdaad later behoorlijk tegenvallen.
Dat is heel kort mijn mening... :P Ik kan me er soms zo aan ergeren: van die drammende kinderen die na 1 keer huilen of een pruillip al hun zin krijgen. Maar laat ik niet teveel zeggen: je moet altijd eerst jezelf bekritiseren, dan pas anderen. Alleen gaat dat nog niet... :wink:
Ik maak geen fouten... Ik beperk met tot blunders ;-)

joris

Berichtdoor joris » 10 jun 2005 11:18

ander oorzaakje is volgens mij ook het feit dat we tegenwoordig kinderen nemen in plaats van krijgen. we kiezen er bewust voor ipv dat het ons eigenlijk overkomt. Dus ook mensen die eigenlijk geen ouders zouden moeten zijn 'krijgen' een kind.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 jun 2005 14:38

suus_ schreef:moooi artikel, de gevolgen zie nu nu al (van wat ouders hun kinderen aan zelfstandigheid mee geven)

vraag:

Op het hele topic:
Ik heb anderhalf jaar pabo gedaan, en in die tijd heb ik zeker wel gemerkt dat kinderen juist zelfstandig MOETEN zijn op school. Ze MOETEn alles zelf doen, zonder hulp. Er zijn nu al scholen waar een juf of meester een dag weg kan blijven, omdat de kinderen precies weten wat ze moeten doen die dag, die week. En een klasgenoot helpt als het even niet lukt, of een kind uit een hogere klas....

Suus:
Ik denk dat het in 'onze' gezindte minder is, die zelfstandigheid. Kinderen (of (jong)volwassenen moeten en mogen alleen nog dingen die hun ouders beslissen. Jongeren van 18 mogen niet zelf weten wat ze doen en waar ze heen gaan. Ouders vinden het fout, dus je mag er niet heen.
Dat vind ik geen zelfstandigheid.
Probeer als ouders je kind los te laten. laat ze ontdekken waarom iets fout is, en beagrumenteer dat. Dat mis ik zo vaak bij vrienden en vriendinnen van me. Het IS gewoon fout, dus je gaat er niet heen (18 jarige).
Ik heb veel zelf uit moeten zoeken, waarom iets fout was. Ik wilde andere gemeentes bezoeken. Want daar zongen ze lekker opwekking enzo. Mijn ouders vonden het niet fout, maar gaven wel aan, dat zij vonden dat je daar niet echt groeide in je geloof (ik weet het, das een mening van hen!).
Ik ben er heen gegaan. En nog eens en nog eens. En ik kwam erachter dat ik toch de preek bij mij in de kerk ging missen. En heb toen 'helemaal' voor onze gemeente gekozen. niet omdat mijn ouders dat willen, maar omdat zij mij vrij hebben gelaten zelf te ontdekken dat ik daar het beste thuishoor...

toen ik 16 werd zeiden mijn ouders al: nu heb je meer zelfverantwoordelijkheid. Wij beslissen niet meer voor je. Je kunt altijd onze hulp vragen, maar je moet zelf gaan ontdekken wat je wilt en kunt.
Toen ik 18 werd gaven mijn ouders(op mjn verjaardag tegen een vriendin van me) aan: als je dochter 18 wordt, heb je weinig te zeggen over ze. Ze zijn volwassen. Ze hebben hun eigen ideeen en meningen. Je moet erop vertrouwen en hopen dat ze geen dingen doen die tegen de Bijbel indruisen, maar als ze het nou iets anders doen dan wij het doen, dan moeten wij dat accepteren. Sowieso omdat het vaak bijzaakjes zijn, en ook omdat ze volwassen is...

En dat vink wel super!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 10 jun 2005 16:36

Helemaal mee eens. Het schiet wel een beetje door met het in de watten leggen van kinderen. Maar ik vraag me zelfs af of ze er altijd gelukkig van worden.
Veel kinderen worden tot hoge leeftijd naar school/sport gebracht. Ik deed al vanaf een jaar of 6 allemaal zelf. Is misschien niet altijd leuk (regen, lekke band, koud), maar over het algemeen geeft het je toch wel het gevoel dat je al best een beetje groot bent. Kinderen worden dmv mobieltjes ook veel te veel gecontroleerd. Vroeger kreeg je op je kop omdat je te laat thuis was en je ouders geen idee hadden waar je uit hing. Nu beginnen ouders gelijk te bellen en hoeven ze zich niet meer zoals vroeger ongerust te maken. Ik hoorde laatst zelfs van een mogelijkheid om via hun mobiel precies te detecteren waar kinderen zijn. Word je toch een kasplantje van. Ik krijg het er al benauwd van als ik me bedenk dat ik zo zou zijn opgevoed!

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 10 jun 2005 18:22

Kinderen niet zelfstandig? In het onderwijs wordt niet anders bijgebracht. Zelfstandig werktaken, zelfstandig werkblad voor de week. Het rode stoplicht betekend zelfstandig werken. Niet alles aan de juf vragen (want daar wordt ze ook gestoord van :mrgreen: ), zoek het eerst zelf maar eens uit. Kinderen die altijd de sleutel bij zich dragen, overeten, als je dan nog niet zelfstandig wordt dan weet ik het niet meer hoor . :roll:
Volgens mij valt het hard mee met de zelfstandigheid van kinderen.

joris

Berichtdoor joris » 10 jun 2005 18:34

mini schreef:Kinderen niet zelfstandig? In het onderwijs wordt niet anders bijgebracht. Zelfstandig werktaken, zelfstandig werkblad voor de week. Het rode stoplicht betekend zelfstandig werken. Niet alles aan de juf vragen (want daar wordt ze ook gestoord van :mrgreen: ), zoek het eerst zelf maar eens uit. Kinderen die altijd de sleutel bij zich dragen, overeten, als je dan nog niet zelfstandig wordt dan weet ik het niet meer hoor . :roll:
Volgens mij valt het hard mee met de zelfstandigheid van kinderen.
tis de vraag of dat zelfstandig is. Ik vind de brugpiepers van dit huidige schooljaar ongelooflijk jong in hun beleving. hoe volwassen ze ook de dingen soms kunnen regelen.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 10 jun 2005 21:13

Misschien word je zelf oud :mrgreen:
Ik weet nog wel dat ik zelf ook erg klein en nietsvermoedend was toen ik naar de brugklas ging en jah dat is zo ongeveer 10 jaar geleden.
Ze zijn 12/13, mogen ze ook een beetje kind zijn nog? Ze zijn gewoon nog niet volwassen, nog lang niet. Daarnaast wordt iedereen gewoon wat later volwassen dan 50 jaar geleden of anders... ik weet t niet, maar jij bent ook nog niet van 50 jaar geleden.
Misschien ligt het aan de streek waar je woont, maar als ik sommige groep 8ers hoor denk ik soms echt: 'was ik nu zo'n groentje toen ik zo oud was, of doen zij nu zo wijsneuzerig'?

mmm, zal wel t 1e zijn 8)

joris

Berichtdoor joris » 10 jun 2005 21:17

mini schreef:Misschien word je zelf oud :mrgreen:
Ik weet nog wel dat ik zelf ook erg klein en nietsvermoedend was toen ik naar de brugklas ging en jah dat is zo ongeveer 10 jaar geleden.
Ze zijn 12/13, mogen ze ook een beetje kind zijn nog? Ze zijn gewoon nog niet volwassen, nog lang niet. Daarnaast wordt iedereen gewoon wat later volwassen dan 50 jaar geleden of anders... ik weet t niet, maar jij bent ook nog niet van 50 jaar geleden.
Misschien ligt het aan de streek waar je woont, maar als ik sommige groep 8ers hoor denk ik soms echt: 'was ik nu zo'n groentje toen ik zo oud was, of doen zij nu zo wijsneuzerig'?

mmm, zal wel t 1e zijn 8)
t gaat me om het verschil tussen zelfstandig en jong zijn.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 10 jun 2005 21:19

kan dat niet samen gaan dan?

joris

Berichtdoor joris » 10 jun 2005 21:26

mini schreef:kan dat niet samen gaan dan?
ik vraag me echt af of die zelfstandigheid wel past bij de leeftijd van het kind. De kids die nu worden afgeleverd op een vo school kunnen amper lezen en schrijven maar wel hun werk organiseren. En ruzies uitpraten doen ze op manier zoals volwassenen dat doen. eng gewoon.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 10 jun 2005 21:38

joris schreef:
Leer ze zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, consequenties van hun gedrag inzien en breng ze dosis fatsoen bij. Daar maak je fijne mensen mee.

dit was wat je eerst zei. Dat is dus wel wat anders dan niet kunnen lezen en schrijven. Waar ik het overigens voor een gedeelte wel mee eens bent. Maar het ligt ook voor een groot deel aan het computer/mobieltjestijdperk. Er wordt ontzettend veel aandacht besteed aan ontleden en taal in de laatste groepen van de basisschool, maar het lijkt wel of ze er immuun voor zijn af en toe :roll:. De tijd die er nu aan besteed wordt is absoluut niet minder dan vroeger! Misschien een concentratieprobleem inderdaad

Terug naar “Archief”