wie mag de sacramenten toedienen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 jun 2005 10:12

General schreef:Ik denk dat alleen ambtsdragers de sacramenten toe mogen dienen.

Je moet niet denken, je moet doen wat in de bijbel staat.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 07 jun 2005 10:13

General schreef:Ik denk dat alleen ambtsdragers de sacramenten toe mogen dienen.

En waarom denk je dat?
stomp niet af, blijf slijpen

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 07 jun 2005 10:16

Sabra schreef:

Je moet niet denken, je moet doen wat in de bijbel staat.

Ja en daarom heeft God ons ook hersens gegeven... ::((

General
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor General » 07 jun 2005 10:19

Ik was nog aan het zoeken naar bewijsmateriaal, maar ik heb wat.
De priester mocht in het oude testament de sacramenten toedienen, zoals slachtingen en rituelen. Maar toen de Heere Jezus aan het kruis gestorven was werdt dat overbodig omdat het bloed toen al vergoten was. Daarom scheurde ook het tempel gordijn van boven naar beneden. De dominee of predikant is eigenlijk een afspiegeling van Christus en daarom mogen alleen zij de sacramenten bedienen.
Faith is daring the soul to go beyond what eyes can see.
Afbeelding

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 07 jun 2005 10:22

Het feit dat het voorhangsel scheurt betekent juist dat niet alleen een priester in het heilige (Gods nabijheid) mag komen, maar iedereen. Het is niet meer verborgen, maar voor iedereen die door Jezus tot de Vader komt.

Wat je zegt over dat de dominee of predikant een afspiegeling is van Christus vind ik nergens in de bijbel terug. Is dus een redenatie.
Wij als christenen zijn een afspiegeling van Christus (als het goed is)

General
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor General » 07 jun 2005 10:23

Een predikant of dominee heeft als taken om de gemeente uit het woord van God te onderwijzen en daarmee is hij een afspiegeling van Christus

Afbeelding

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 07 jun 2005 10:26

Wat is je bijbelse onderbouwing hiervan?

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 07 jun 2005 10:31

General schreef:Een predikant of dominee heeft als taken om de gemeente uit het woord van God te onderwijzen en daarmee is hij een afspiegeling van Christus

Wij hebben allemaal de opdracht gekregen om God liefte hebben boven alles, je naaste lief te hebben als jezelf en de volken over Hem te vertellen. Daarmee ben je al een afspiegeling van Christus.

General
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor General » 07 jun 2005 10:31

Laten we ht anders stellen dan de dominee of predikant is een dienaar van God en mag daarom de sacramenten toedienen.

Afbeelding

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 jun 2005 10:33

Dat laatste klopt, maar ieder christen is een dienaar van God.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 07 jun 2005 10:33

General schreef:Laten we ht anders stellen dan de dominee of predikant is een dienaar van God en mag daarom de sacramenten toedienen.

Ja sorry hoor maar volgens mij zijn we dat allemaal...je kan toch ook een dienaar van God zijn als je een gewone baan hebt, of als je moeder bent of wat dan ook...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2005 10:37

jas schreef:
Klaas schreef:
"Weet gij niet, dat degenen, die de heilige dingen bedienen, van het heilige eten? en die steeds bij het altaar zijn, met het altaar delen?
Alzo heeft ook de Heere geordineerd dengenen, die het Evangelie verkondigen, dat zij van het Evangelie leven."

Hij zegt hier, dat degene die het Evangelie verkondigen er ook van mogen eten. Zij zijn dus beroepsmatig Evangeliedienaars. Maar wat opmerkelijk is, is wat ik hier vetgedrukt heb, nl. de verwijzing naar het OT waar Paulus de Evangeliedienaars vergelijkt met de bedienaars van de heilige dingen. Daarom is het ondenkbaar dat het bedienen van de doop wel door elke gelovige gedaan zou mogen worden.

Toch heeft Marnix een punt. Paulus spreekt hier nl. niet over het bedienen van de sacramenten. Hij heeft het alleen over evangelieverkondiging. Je verhaal staat of valt met het verband tussen evangelieverkondiging en prediking. Je kunt wel stellen dat Woord en Sacrament in de reformatorische traditie bij elkaar horen, maar de vraag is nou net of dat bijbels is.

Klaas

Omdat de sacramenten de bezegeling van het Woord zijn. En zelfs al staat het niet in de Schrift, dan is het nog meer dan logisch dat het bij elkaar hoort en dus door één en dezelfde persoon bediend wordt.

Voor jou is dat logisch omdat je dit altijd hebt gedacht... en dus denkt dat het bij elkaar hoort. Het probleenm is dat jij op basis van wat je altijd gedacht en gehoord hebt gaat bepalen wat logisch is en wat daarom de wil cvan God zou zijn. Alsof die zich verhoudt tot jouw logica.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2005 10:39

jas schreef:
Marnix schreef:Waarom kom je dan met die vergelijking om je gelijk te bewijzen en vervolgens zeg je: Het valt niet te vergelijken?

Overigens denk ik dat het avondmaal ook niet alleen door voorgangers bediend hoeft te worden.... het is een maaltijd met brood en wijn erbij houden ter egdachtenis aan het lijden en sterven van Christus. Dit wordt nergens toegekend aan dominees. Wel zie je dat binnen de gemeente oudsten werden aangesteld die daarvoor verantwoordelijk werden. Waarom? Omdat de voorgangers in die gemeente, namelijk de apostelen, zich meer op de prediking van het evangelie wilden richten. Gek he... Stel dat een dominee dat nu zou zeggen: Het is niet goed dat ik me met het avondmaal bezig houd, het kost teveel tijd dus daar ga ik iemand anders voor aanstellen. Oh wat zou daar in deze tijd een hoop kritiek op komen.

Leuk om er nog even bij te vermelden is dat de bijbel nergens spreekt over het heilig avondmaal en de heilige doop. Om even bij het avondmaal te blijven, wordt dit op deze manier niet exclusiever gemaakt dan het eigenlijk is? Ook omdat het vroeger gewoon in maaltijd-vorm werd gehouden en tegenwoordig het een slokje wijn en een stukje brood is? Het lijkt allemaal wat anders dan wanneer ik lees over de mensen die op de pinksterdag bekeerd werden:

Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde.

Om met dat laatste te beginnen, dat was niet het avondmaal volgens Paulus' woorden uit 1 Kor. 11:20; "Als gij dan bijeen samenkomt, dat is niet des Heeren avondmaal eten."
De beschrijving van het Heilig Avondmaal door Paulus vind je in 1 Kor. 11:23-26;
" Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt."

En dat komt overeen met wat de Heere Jezus Zelf gezegd heeft.

Okeej duidelijk.

Dan nu graag een reactie op het eerste deel ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 jun 2005 10:39

Nogal wat posts gaan over de individuele christen. Maar wat is de plaats van een christen in het grote geheel en hoe verhoudt zich dat tot het bedienen van de sacramenten? Want ik kan me moeilijk voorstellen dat een christen op dit punt individualistisch zou denken, tenzij hij/zij het punt van de gemeenschap der heiligen geweld aan zou doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 13:19

Klaas schreef:
Om met dat laatste te beginnen, dat was niet het avondmaal volgens Paulus' woorden uit 1 Kor. 11:20; "Als gij dan bijeen samenkomt, dat is niet des Heeren avondmaal eten."

En waarom was dat niet het Avondmaal?

Dat is in dit opzicht niet relevant. Ik reageer op Marnix die zegt dat het Avondmaal een gewone maaltijd was. Paulus legt daarna uit wat het Avondmaal wel is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”