Verloven: wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 05 jun 2005 14:28

Markie schreef:Het is gebruikelijk om 6 weken voor het trouwen in ondertrouw te gaan.


Oh?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 jun 2005 15:33

Sabra schreef:
Markie schreef:Het is gebruikelijk om 6 weken voor het trouwen in ondertrouw te gaan.


Oh?


das nie zo.. je moet wel 2 weken voor je trouwt in ondertrouw gaan.. dus niet per definitie 6 week van te voren.. je kan tot een jaar van te voren in ondertrouw gaan

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 06 jun 2005 09:18

trijntjejohanna schreef:
Sabra schreef:
Markie schreef:Het is gebruikelijk om 6 weken voor het trouwen in ondertrouw te gaan.


Oh?


das nie zo.. je moet wel 2 weken voor je trouwt in ondertrouw gaan.. dus niet per definitie 6 week van te voren.. je kan tot een jaar van te voren in ondertrouw gaan

Volgens mij is het streekgebonden. Hier ging iedereen 2 weken in ondertrouw, nu de meesten 3 weken. Als men langer in ondertrouw gaat vinden ze dat hier lang.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 06 jun 2005 09:24

van dale zegt:

ver·´lo·ven

I {onov.ww.}
1 zich met elkaar verloven
II {wk.ww.}
1 zich door trouwbelofte verbinden

als je je verlooft is het dus eigenlijk dat je afspreekt om te gaan trouwen. Zodra je elkaar belooft te trouwen ben je dus eigenlijk al verloofd.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 06 jun 2005 11:26

Memmem schreef:
trijntjejohanna schreef:
Sabra schreef:
Markie schreef:Het is gebruikelijk om 6 weken voor het trouwen in ondertrouw te gaan.


Oh?


das nie zo.. je moet wel 2 weken voor je trouwt in ondertrouw gaan.. dus niet per definitie 6 week van te voren.. je kan tot een jaar van te voren in ondertrouw gaan

Volgens mij is het streekgebonden. Hier ging iedereen 2 weken in ondertrouw, nu de meesten 3 weken. Als men langer in ondertrouw gaat vinden ze dat hier lang.


voor een ambtenaar is het vaak wel fijn dat ze eerder in ondertrouw gaan :mrgreen:
Als ik tenminste naar mn ma kijk...
Zij heeft behoorlijk wat huwelijken en maakt voor elk stel een helemaal nieuwe speech. Ook gaat ze nog een x op gesprek om de mensen een beetje te leren kennen. Gaat best wel wat tijd in zitten, en als je niet alles op 't laatste moment af wil hebben... :)

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 06 jun 2005 20:24

De tijd van ondertrouw kun je inderdaad voor een groot deel zelf bepalen, kan liggen tussen een jaar en 3 weken voor t trouwen.
Nu vertelde een kennis van ons dat ze bij hun gewoon zijn om witte slingers op te hangen na de ondertrouw tot aan het trouwen.... Gelukkig zijn we dat hier niet gewend, ik zie hier al 3 maanden slingers in huis hangen...

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 12 jul 2005 12:46

Daphne schreef:nee, dat doe je in het gemeentehuis, een week of 4 voor de bruiloft. :wink:


Hangt geheel af van de gemeente waarin je ondertrouwt, volgens mij. Hier in Delft is het bijvoorbeeld uiterlijk 6 weken van tevoren. Maar als je dat zo vlak van tevoren doet, loop je wel grote risico's dat je dingen te laat regelt en dat daardoor je huwelijk uitgesteld moet worden... een paar vrienden van mij is dat namelijk overkomen.... :-O

Zelf heb ik de ondertrouw 8 maanden van tevoren geregeld. Hadden we tenminste alle tijd om nog getuigen te zoeken, en een beetje speling mocht er iets mis zijn met onze geboorte-aktes. Vooral als één van beiden in het buitenland is geboren, zijn er vaak problemen met het achterhalen van die dingen: zonder geboorte-akte mag er namelijk niet getrouwd worden....
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 12 jul 2005 12:55

tinos schreef:ik denk dat de mensen die hier roepen dat ze het voor de cadeaus doen dat ook niet menen..
waar het bij de verloving volgens mij om gaat is dat je zoals door anderen al eerder gezegd weer een stap verder gaat in je relatie.. <KNIP>


Zeker weten.

"Vriend en vriendin" van elkaar zijn kan in deze tijd van alles betekenen. Het leek ons destijds juist leuk om - hoewel we nog geen trouwplannen hadden - aan de buitenwereld te laten zien dat we écht voor elkaar gekozen hadden en dat het een serieuze relatie was die met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook in een huwelijk zou eindigen. :D

Overigens heeft het ons weinig gekost hoor: we hebben een ring gekocht en zijn daarna met z'n tweeën uit eten geweest. Na afloop hebben we verlovingskaartjes gemaakt en die aan vrienden en familie uitgedeeld.

Maar inderdaad: echt nodig om te verloven is het niet, en de gedachte achter het gebruik is slechts de gedachte die je er zelf aan geeft, maar wij vonden het een mooie symbolische stap in onze relatie.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8214
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jul 2005 13:17

TheEdge schreef:Zelf heb ik de ondertrouw 8 maanden van tevoren geregeld. Hadden we tenminste alle tijd om nog getuigen te zoeken, en een beetje speling mocht er iets mis zijn met onze geboorte-aktes. Vooral als één van beiden in het buitenland is geboren, zijn er vaak problemen met het achterhalen van die dingen: zonder geboorte-akte mag er namelijk niet getrouwd worden....

Ik ken een stel waarvan de jongen ergens in de bush-bush is geboren (z'n ouders zijn zendelingen). Volgens mij kost dat nog best wel gedoe om daar een akte vandaan te krijgen.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 12 jul 2005 13:30

Lalage schreef:
TheEdge schreef:Zelf heb ik de ondertrouw 8 maanden van tevoren geregeld. Hadden we tenminste alle tijd om nog getuigen te zoeken, en een beetje speling mocht er iets mis zijn met onze geboorte-aktes. Vooral als één van beiden in het buitenland is geboren, zijn er vaak problemen met het achterhalen van die dingen: zonder geboorte-akte mag er namelijk niet getrouwd worden....

Ik ken een stel waarvan de jongen ergens in de bush-bush is geboren (z'n ouders zijn zendelingen). Volgens mij kost dat nog best wel gedoe om daar een akte vandaan te krijgen.


Ja, je regelt dat niet binnen een paar weken, dat is waar. Het beste is om dat met die aktes meteen te regelen, en de akte in Den Haag terecht te laten komen (waar alles ligt van alle geadopteerde, geemigreerde enzovoortse kinderen). Je hebt hem buiten het trouwen verder eigenlijk nooit meer nodig, maar mocht je dan willen gaan trouwen is het handig dat íe er wel is.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gebruikersavatar
ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 feb 2005 17:51
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

Re: Verloven: wel of niet?

Berichtdoor ehbo-er » 12 jul 2005 16:38

Sjaan schreef:Steeds vaker hoor ik van mensen die niet gaan verloven. Ze vinden het een overbodige stap. Wat vinden jullie hiervan?

ik vind dat het hoord dus ik ga als het zo ver is en een vriedin heb natuurlijk ga ik dan verloven 8) :o :D :) :P :mrgreen:
I love Jezus

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8214
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verloven: wel of niet?

Berichtdoor Lalage » 13 jul 2005 00:15

ehbo-er schreef:
Sjaan schreef:Steeds vaker hoor ik van mensen die niet gaan verloven. Ze vinden het een overbodige stap. Wat vinden jullie hiervan?

ik vind dat het hoord dus ik ga als het zo ver is en een vriedin heb natuurlijk ga ik dan verloven 8) :o :D :) :P :mrgreen:

Waarom hoort het? Ik vind lekker van niet ;) Maar jij mag 't doen hoor.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 13 jul 2005 07:40

TheEdge schreef:
Lalage schreef:
TheEdge schreef:Zelf heb ik de ondertrouw 8 maanden van tevoren geregeld. Hadden we tenminste alle tijd om nog getuigen te zoeken, en een beetje speling mocht er iets mis zijn met onze geboorte-aktes. Vooral als één van beiden in het buitenland is geboren, zijn er vaak problemen met het achterhalen van die dingen: zonder geboorte-akte mag er namelijk niet getrouwd worden....

Ik ken een stel waarvan de jongen ergens in de bush-bush is geboren (z'n ouders zijn zendelingen). Volgens mij kost dat nog best wel gedoe om daar een akte vandaan te krijgen.


Ja, je regelt dat niet binnen een paar weken, dat is waar. Het beste is om dat met die aktes meteen te regelen, en de akte in Den Haag terecht te laten komen (waar alles ligt van alle geadopteerde, geemigreerde enzovoortse kinderen). Je hebt hem buiten het trouwen verder eigenlijk nooit meer nodig, maar mocht je dan willen gaan trouwen is het handig dat íe er wel is.

Ik weet van een geadopteerde jongen die getrouwd is zonder geboorteakte, deze konden ze op geen enkele wijze krijgen. Ze zijn er heel lang mee bezig geweest. Daardoor mocht hij toch trouwen.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 jul 2005 08:33

Memmem schreef:Ik weet van een geadopteerde jongen die getrouwd is zonder geboorteakte, deze konden ze op geen enkele wijze krijgen. Ze zijn er heel lang mee bezig geweest. Daardoor mocht hij toch trouwen.


Het komt inderdaad voor ja, in Indonesië - bijvoorbeeld - is 25 jaar geleden nog wel eens wat zoekgeraakt. Maar ik neem aan dat deze geadopteerde jongen niet pas 6 weken voor zijn bruiloft in ondertrouw ging, en dat ze echt hebben moeten aantonen dat ze serieus lang gezocht hadden.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 13 jul 2005 17:06

Rijnmond schreef:van dale zegt:

ver·´lo·ven

I {onov.ww.}
1 zich met elkaar verloven
II {wk.ww.}
1 zich door trouwbelofte verbinden

als je je verlooft is het dus eigenlijk dat je afspreekt om te gaan trouwen. Zodra je elkaar belooft te trouwen ben je dus eigenlijk al verloofd.


ja das een goeie dus dan zouden mijn vriend en ik nu verloofd zijn omdat we over trouwen gpraat hebben en dat eigenlijk ook willen??? dank je de koekoek!!!!!!!!!!! dat gaat me een beetje ver...
Afbeelding


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 54 gasten