Weet geen titel voor dit loze verhaal...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 02 jun 2005 16:20

maar 12 punten :)
de topic beschrijving, heeft volgens mij dus niet direct met HSP te maken,
want zoals ik dit zie gaat het een over concentratie problemen en het andere over gevoelig zijn voor...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 02 jun 2005 17:56

spacy schreef:de topic beschrijving, heeft volgens mij dus niet direct met HSP te maken,
want zoals ik dit zie gaat het een over concentratie problemen en het andere over gevoelig zijn voor...

idd, dat denk ik ook: concentratie- en motivatieproblemen in combinatie met niet zo gedisciplineerd zijn.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 02 jun 2005 19:37

maar soms kan het wel een oorzaak hebben in HS... Dat mensen daardoor zo veel prikkels binnenkrijgen dat ze de rest van de dag of (in het geval van Andre) de volgende dag zich niet meer op andere dingen concentreren en die als heel erg vermoeiend ervaren...

Zelf heb ik ook wel eens problemen met zelfdicipline.. Ik sta er om bekend dat ik te laat kom en vul ook enorme stukken van mijn tijd met nutteloos bezig zijn of slapen of gewoon observeren... Er is wel door mensen om mij heen geoppert dat ik HS heb, maar als ik er info over lees herken ik me er vaak niet echt in. Bij mij is er heel erg een tweestrijd.. Aan de ene kant heb ik heel erg weinig zelfdicipline en aan de andere kant heb ik (bij vlagen, en ligt er ook aan waar het vandaan komt) een hekel aan een autoriteit boven me..

Plannen kan ik wel.. Ookal denken veel mensen van niet omdat ze er geen resultaat van zien. Dat komt omdat ik zelfs als ik afspraken maak met mezelf (zus en zo laat ga je je bed uit, zo laat ga je aan je schoolwerk, zo laat ga je naar school om nog wat voor die opdracht te doen voor je je examen hebt) ik me daar niet aan houd. Mn bed is vaak nog zo lekker warm, of het is nog te vroeg om echt wakker te worden en naar beneden te gaan en wat te eten en actoef te worden, dus blijf ik dan maar liggen en vergeet de wekker te zetten... :?

En zo gaat het niet een keer maar dag in dag uit... Zonder ritme dat bepaald wordt door werk of school krijg ik ook echt vreemde dingen.. in de vakantie draai ik ook vaak mijn ritme volledig om.. slaap ik overdag en leef ik 's nachts... En doe niets nuttigs (maar dat was ook een beetje de defnitie van vakantie he ;)) Maar ik ben bang dat als ik geen werk heb en geen school of geen werk dat op een bepaalde tijd begint ik dit tot in het extreme toe ga passen...

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 02 jun 2005 20:26

Ook ik herken mezelf in het verhaal van Johanne.
Als ik vier dagen heb gewerkt (stage), en de vijfde dag studievrij heb, dan doe ik echt gewoon niks aan mijn studie, hoewel ik heel veel nog moet doen. Dan zing ik bijvoorbeeld veel, luister veel muziek, mail en ruim mijn kamer op.
Achteraf voel ik me weer schuldig dat ik zo weinig heb gedaan wat ik me voorgenomen heb, en daar word ik weer gestresster van.

Al vijf jaar worstel ik daar een beetje mee. Met het plannen en uitvoeren van activiteiten voor mijn studie. Ik wil allerlei dingen doen, en ben gauw enthousiast, maar uiteindelijk kost het me heel veel stress om dingen af te maken, doordat ik veel uitstel.

Het lukt me niet om van dit patroon af te komen. Het helpt wel als ik een lijstje maak, zodat ik overzicht heb.
Ik moet ook niet teveel andere activiteiten op mijn schouders nemen, dat neem ik me telkens voor, maar dat is wel moeilijk...
En ik wil ook alles goed en perfect doen...

Maar goed, ik probeer er maar zo goed mogelijk mee om te gaan, bijt telkens mijn tanden op elkaar, en sleep me er weer door...

En ik snak heeeeeel erg naar vakantie!!! Dan hoef ik me eindelijk eens niet schuldig te voelen als ik gewoon lekker niks doe!!!

Ach niet dat ik het zo zwaar heb hoor!

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 03 jun 2005 00:00

@Hananja, dat omgedraaide ritme is zeer herkenbaar ja... ik zie nu al gigantisch tegen morgen op omdat ik er dan om 10:30 uitmoet.. (nu vraag ik je, dat is best ziek.. voor normale mensen is dat uitslapen...)

Mijn ritme gaat de laatste tijd ook steeds meer om... ik slaap tot minstens 12:00, dan ontbijt ik, beland weer op mn bed om een beetje te lezen, en rond een uur of 15:00 doe ik mn kleren aan en ga een beetje iets ondernemen.. om vervolgens snachts tot een uur of 2 a 3 door te gaan...
Alleen t probleem is dat ik dat gewoon nu doe, terwijl ik colleges enzo heb en van alles hoor te doen... volgens mij heb ik in de laatste paar weken hoogstens een keer mn collegezaal van binnen gezien.. en nu laat ik ook nog een vak vallen omdat k er "geen tijd" voor heb.. en dat terwijl ik de hele dag niks doe enzo...

En als ik dan iets wil gaan doen, dan weet ik niet hoe ik moet beginnen enzo, en dan 3 uur later zit ik nog steeds helemaal wanhopig te bedenken hoe en waar k moet beginnen, om vervolgens maar te stoppen omdat ik al zo lang bezig ben... hoe loos gheheh...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 03 jun 2005 00:11

HSP-test heb k ook gemaakt: had er 14... Maar had eerlijk gezegd ook niet verwacht hoogsensitief te zijn... Op sommige punten ben ik wel extreem gevoelig (kan erg slecht tegen licht, en bepaalde geluiden enzo (maar dat heeft ook allemaal met asperger te maken zeg maar..)) En op meer punten wel... Maar aan de andere kant ben ik ook juist helemaal niet gevoelig zeg maar.... Hmm klinkt vaag... dus ja...

Maar iig heeft dat er bij mij niks mee te maken.
Best mogelijk dat dat bij andere mensen idd wel t geval is!
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2005 02:24

Is dit niet gewoon een algemeen studenten'probleem'? :)

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 03 jun 2005 06:17

@ Johanne:

Ja, ik herken het idd.. Ik ben denk ik ook niet echt een HSP, ookal kon ik 17 punten aanvinken. Veel is eigenlijk zo amper op mij van toepassing... Maar wel een heel klein beetje zeg maar, dus dan vinkte ik ze toch maar aan. Vandaar de hoge score. Maar ik heb niet echt heel erg veel problemen met dingen tegelijk doen enzo.
Zoals je ziet ben ik vanochtend ook wel op tijd op, maar eigenlijk zou ik op dit moment al wel zo'n beetje op de fiets moeten zitten :oops: Maar omdat ik weet dat ik er ook drie kwartier over kan fietsen en zeker niet eerder dan kwart over acht op school moet zitten ben ik hier dus nog... En zit ik eigenlijk mijn tijd te verdoen achter RW...

@Aragorn:

Volgens mij uit het zich onder studenten wel meer dan onder de rest van de bevolking doordat studenten minder verplicht zijn tot een vast schema en ze nu eindelijk niets meer hoeven en aan niemand meer verantwoordelijkheid af hoeven te leggen, behalve aan zichzelf. Voor mensen met iets minder dan gemiddeld kan dit een grote aanleiding zijn om bijna niets nuttigs meer te doen. Maar er zijn ook zat studenten die geen moeite hebben met tijden en wel netjes een heleboel colleges volgens ;) Dus ik denk dat het probleem breder is alleen dat je het bij studenten meer ziet omdat die minder verplichtingen hebben wat tijd betreft die ook daadwerkelijk door iemand anders gecontroleerd en becommentariseerd worden.

/edit:(En dan ga ik nu maar eens aankleden en fietsen naar school... want een examenuitje naar Scheveningen wil ik niet missen en er moest ook nog wat gedaan worden voor het jaarboek, wat dingen die van de groep die naar Six Flags gaat naar leden van de groep die naar Scheveningen gaat moeten worden overhandigd...)

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 03 jun 2005 09:33

Mijn angst om het vak niet te halen, door mijn afwezigheid, overwon het altijd :roll: Veel meer groepswerk en direct contact met de docent op de hts.

Aan het begin van m'n studententijd viel ik wel in een soort gat, omdat je dagen eerst netjes ingevuld worden door lessen (havo: vaste tijden elke week t zelfde) en dan, op de hts, kun je opeens doen wat je wilt.

Gelukkig had ik een bijbaantje waar ik elk moment van de dag binnen kon stappen, dus daar ging ik na school heel vaak heen. Daar kon ik ook internetten, muziek luisteren, theedrinken en ondertussen scande ik een paar foto's in, daar was ik nuttiger bezig dan thuis. Maar wanneer ik na m'n school niet gelijk daarheen ging, kwam ik vaak het huis niet meer uit.

Mijn ervaring is wel dat wanneer ik niet op vaste tijden uit m'n bed ga en er weer in, dan wordt ik echt moe/lui/lusteloos en dan wil ik het liefst heel de dag niks doen.
Zodra ik wel vaste tijden heb en ik hou me er aan, dan gaat het prima en ben ik veel fitter en presteer ik meer.

Voorbeeld: m'n afstuderen, wanneer ik niet elke dag om 9.00u op school zou "moeten" zijn, dan had er echt niks van terecht gekomen.

Dat is mijn verhaal, beetje in de richting, maar jouwe is toch eigenlijk weer compleet anders. Wanneer ist eigenlijk begonnen, was het op het vwo ook al zo? Of heb je het altijd al gehad? (hoef je niet op te antw. hier)

Gertje

Berichtdoor Gertje » 03 jun 2005 09:51

Dit komt me wel bekend voor, alleen lig ik niet zo lang op bed.
Ik sta 's morgen zo vroeg mogelijk op (ong. 8 uur) en neem me voor heeeel veel te gaan leren vandaag, maar het komt er gewoon niet van... Even spelletje doen, wat regelen, msnen etc. en voor je het weet is je dag om. En dan erger ik me aan mensen die me komen storen, of als ik moet werken, omdat ik dan te weinig tijd heb om te studeren... terwijl ik de hele dag thuiszit. :?
Ik ben ook HS, maar ik denk eigenlijk niet dat dat er veel mee te maken heeft, behalve dan misschien snel afgeleid zijn.

Zucht... het leven is erg vermoeiend...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 03 jun 2005 21:08

Het verhaal van Johanne is voor mij echt heel herkenbaar. Als ik een afspraak heb doe ik daarvóór ook weinig zinnigs. Op dit moment doe ik nog een studie naast m'n werk, dus plannen zal 'k wel moeten.

Op m'n werk helpt het me om afspraken aan het begin van de ochtend of het begin van de middag te plannen. Als je 't morgens doet ben je wel verplicht om op tijd uit je bed te komen (mijn collega's zitten te wachten) en als je 't direct na de lunch doet heb je weinig gelegenheid om eerst een poos te 'niksen' (moet je van de lunch wel een echte pauze maken; even helemaal niks doen, anders werkt het nog niet).

Zelf vind ik het ook moeilijk om bijvoorbeeld elke woendagavond ergens heen te 'moeten'. Ik wil die verplichting gewoon niet. Elke week op woendag om 20.00 ergens present zijn, nee, dat gaat mij niet lukken. 'k Heb hier wel 'ns over gesproken met een psycholoog, maar hij vermoedde (zonder in mijn verleden te gaan graven) dat ik vroeger verplichtingen had waar ik negatieve associaties mee heb. Bijvoorbeeld verplicht naar school en daar gepest worden...

Aan m'n studie werk ik ook het liefst 's avonds laat; om 0.00 uur kan ik nog rustig beginnen aan het uitwerken van een onderzoek of zoiets. Maarja, de volgende morgen moet 'k wel weer om 07.00 uur m'n nest uit. :( :?

Het beste werkt voor mij toch een redelijk strak schema, net als S-je zegt, al vind ik het niet altijd even leuk.

Wat ik wel vreemd vind aan scholen is dat ze je van maandag t/m donderdag laten werken en van vrijdag een studiedag maken. Dan ben je al moe van het werken de hele week en dan heb je een vrije dag waarop je éígenlijk... als het góéd zou zijn... Hoeveel studenten zou het werkelijk lukken om een dag te studeren? :?

Ik weet niet of dit echt een "HSP-kwaaltje" is. Ik denk het niet. Zelf ben ik ook HSP, en wat André zegt over feestjes herken ik ook. Een HSP is eerder overprikkeld dan een niet-HSP en heeft meer moeite zich te concentreren door de hoeveelheid prikkels om hem heen. Maar het feit dat iemand niet met vaste tijdstippen en afspraken overweg kan ook voorkomen bij een minimum aan prikkels om hem heen (is tenminste mijn ervaring).

Het maken van lijstjes heb ik ook geleerd, maar weer op een net iets anders manier dan hier werd genoemd (advies zal per 'dokter' wel verschillen :wink: ). Ik maak aan het eind van de werkdag tien minuten vrij om de taken voor de volgende dag op te schrijven; de belangrijkste bovenaan. 'k Probeer dan niet al te positief te zijn door twintig taken op te schrijven, vijf is genoeg en er moet nog tijd overblijven voor dingen tussendoor. Echter, als een klusje ' tussendoor' langer gaat duren dan vijf minuten, dan doe ik het niet en wordt het een nieuwe taak; anders moet 'k opnieuw worden ' ingewerkt' in de klus waar ik mee bezig was :wink: Het klinkt misschien suf, maar die dingen ' even tussendoor' kosten het meeste energie :?

Maar misschien denken jullie hier anders over? Sorry, weer lang verhaal :oops:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

joris

Berichtdoor joris » 04 jun 2005 11:34

Mijn advies:
neem een studiecoach in de arm. gewoon een vriend of vriendin die je vertrouwt of een studiebgeleider op je school/universiteit

Breng in kaart wat je in t hele jaar perse moetdoen om aan de voorwaarden te voldoen.
breng in kaart wwat je daarvan al gedaan hebt en vier daar groot feest over
Spreek af met je studiecoach dat je de bijzaken laat zitten. dus als je niets aan colleges volgen hebt, ga je dr niet heen maar blijf je wel bij met je huiswerk zodat je tentames kunt maken.
zet met je coach in schema wanneer je wat gaat scoren en vraag hem de controle tijdelijk over te nemen. Meer dan wat in t schema staat hoef je niet te doen. t schema maakt dat je goed uitkomt, dus als er dag nixen is in gepland mag je met een goed gemoed een dag nietsen want het schema is even de baas.
Zorg dta er mensen zijn die je positief benaderen maar je ook op jouw tijd een schop onder je kont verkopen.

Heb je echt tegenzin in je werk? ga praten met je decaan of je wel in de juiste opleiding zit! Leren moet gemakkelijk gaan en leuk zijn, is dat niet zo dan doe je niet de opleiding die bij je past.

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 04 jun 2005 12:07

Dat klinkt wel heel makkelijk... :roll: :?

Zo makkelijk is het denk ik niet, want als die coach jou niet snapt en denkt dat je het alleen uit luiheid doet, dat schiet niet op. Dan krijg je daar weer conflicten mee en ga je gewoon nooit meer naar die coach toe... duidelijk. Tenminste, zo zou het bij mij gaan.

Tijdens m'n studie heb ik wel eens vakken laten liggen. Hoe langer je die laat liggen en er niet aan denkt, des te moeilijker is het om het op te pakken en het af te maken. Als ik dan m'n mentor tegenkwam zei ik: "hallo" en liep ik zo snel mogelijk door om een gesprek te mijden. Maar dat is ook een stuk faalangst ofzo, dat ik faal wanneer ik m'n vakken niet allemaal gelijk haal...

joris

Berichtdoor joris » 04 jun 2005 12:13

S-je schreef:Dat klinkt wel heel makkelijk... :roll: :?

Zo makkelijk is het denk ik niet, want als die coach jou niet snapt en denkt dat je het alleen uit luiheid doet, dat schiet niet op. Dan krijg je daar weer conflicten mee en ga je gewoon nooit meer naar die coach toe... duidelijk. Tenminste, zo zou het bij mij gaan.

Tijdens m'n studie heb ik wel eens vakken laten liggen. Hoe langer je die laat liggen en er niet aan denkt, des te moeilijker is het om het op te pakken en het af te maken. Als ik dan m'n mentor tegenkwam zei ik: "hallo" en liep ik zo snel mogelijk door om een gesprek te mijden. Maar dat is ook een stuk faalangst ofzo, dat ik faal wanneer ik m'n vakken niet allemaal gelijk haal...
en daarom moet je dus iemand in de arm nemen die jou bij de les houdt.Gewoon een zakelijke overeenkomst. Jez ou zelfs iemand kunnen nemen die een bloedhekel aan je heeft.
Die coach weet dat je he tniet uit luiheid doet, want jij maakt hem eerst goed duidelijk waar je hem voor nodig hebt. docenten en mentoren die hier nie tin mee iwllen gaan, moeten een andere baan zoeken.

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 04 jun 2005 13:11

joris schreef:
S-je schreef:Dat klinkt wel heel makkelijk... :roll: :?

en daarom moet je dus iemand in de arm nemen die jou bij de les houdt.Gewoon een zakelijke overeenkomst. Jez ou zelfs iemand kunnen nemen die een bloedhekel aan je heeft.
Die coach weet dat je he tniet uit luiheid doet, want jij maakt hem eerst goed duidelijk waar je hem voor nodig hebt. docenten en mentoren die hier nie tin mee iwllen gaan, moeten een andere baan zoeken.

Lijkt me helemaal om zo op je vingers te worden gekeken... maar goed, zal wel nodig zijn dan op een gegeven moment. Toch lijkt me het beste om jezelf discipline aan te leren. Want wanneer je dan geen coach meer hebt, dan sla je helemaal los... zoiets... :roll:

Terug naar “Archief”