"Hoe gaat het ermee..?" "Goed hoor..."

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 apr 2005 16:03

windekind schreef:
Ik vind het een erg slechte zaak om je eigen of andermans problemen te bagatelliseren door te wijzen naar de schijnbaar grotere problemen van anderen.

Iedereen voelt z'n eigen leed het heftigst natuurlijk, maar af en toe eens even relativeren kan geen kwaad hoor.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 25 apr 2005 16:06

Relativeren is goed ja, maar bagatelliseren niet. Denk ik.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Melody

Berichtdoor Melody » 25 apr 2005 16:18

Het komt op mij meestal heel lullig over als je andermans problemen gaat relativeren. Ik heb dan altijd het gevoel niet serieus genomen te worden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 apr 2005 16:39

Melody schreef:Het komt op mij meestal heel lullig over als je andermans problemen gaat relativeren. Ik heb dan altijd het gevoel niet serieus genomen te worden.

Oja, dat geloof ik vast! En dat probeer ik hier niet mee te zeggen, echt niet.
maar ik ervaar om mij heen echt heel erg dat als je vrolijk bent, en je problemen niet steeds naar voren haalt, dat de mensen om je heen ook vrolijk worden.
In een enkel geval, bij hele goeie vrienden enzo, zeg ik soms ook wel eens: maar wat vind jij nou? Is het echt nodig denk je om hier zo'n ophef over te maken?
En dat vinden mensen soms irritant, maar later komen ze er vaak op terug: Idd, als je de fijne kanten van het leven benadrukt leef je vaak ook vrolijker, en zie je meer de leuke dingen.

Ik zelf probeer in alles iets positiefs te zien. niet omdat ik zo geweldig ben, maar omdat ik denk dat het niet Gods bedoeling is met ons, dat wij maar shagrijnig doen, en onze problemen alleen maar erger maken door ze duizend keer te vertellen en steeds erger te maken, maar dat we ook blij kunnen zijn om wat Hij ons ook geeft!
En ik weet zeker dat God je ook daarbij helpt.
En ja, iedereen heeft wel eens een dip(je)
En ik moet eerlijk zeggen: ik heb er een vreselijke ervaring mee :? Dus, het is niet dat ik maar wat roep, en dat ik anderen veroordeel, maar het is meer om aan te geven dat het echt werkt :D (oke, bij mij dan, en bij mensen om mij heen)

Oja, het is niet zo dat je je problemen nooit moet vertellen. Soms is het juist fantastisch om eens te doen, dat helpt je er vaak ook bovenop, maar ik bedoel meer je problemen op de voorgrond laten zijn, en dat je eigen functioneren erdoor belemmerd wordt vaak....
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

koekie
Mineur
Mineur

Berichtdoor koekie » 25 apr 2005 18:23

met mij gaat et meestal niet goed maar geweldig, top, harstikke goed of iets in die zin 8) . kben een zeer glukkige waarmee et ook meestal ech goed mee gaat. dus tja.. da gaat et ook gwoon goed he? :)
als je een kuil graaft met je tanden, krijg je geen vieze handen.

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 31 mei 2005 16:02

afgelopen weekend was d everjaardag van mn zus, toen kwam mn neef binnen. Hij vroeg aan me: hoe gaat het met je? toenz ei ik, nogal plompverloren,: slecht... Zegtie, hehe, eindelijk iemand die eerlijk is!!

goed inleiding tot mn verhaaltje: meestal zeg ik dat het goed gaat. En als het echt slecht gaat dan vind ik er meestal wel een eufemisme voor: mwah... wel aardig (oid). Vaak zeg ik dat het goed gaat, gewoon om een gesprek te omzeilen.

op het moment gaat het wel ok. Bezig met afronding van schooljaar, dus best wel druk.
Maar ach... goed is anders... :|
life is fragile, handle with prayer

Bharat

Berichtdoor Bharat » 31 mei 2005 16:35

Deze wijze regels las ik laatst:

Als iemand aan je vraagt: "Hoe gaat het met je?" dan antwoord je: "O, het gaat wel, hoor." Dat is niet juist. We dienen te antwoorden: "Ik ben gelukkig." Het is mogelijk dat we met ups en downs in het leven te maken krijgen. Maar die behoren de kern van ons wezen, gelukzaligheid, niet te beinvloeden. SB.

leef in liefde

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 31 mei 2005 20:11

knufgup schreef:afgelopen weekend was d everjaardag van mn zus, toen kwam mn neef binnen. Hij vroeg aan me: hoe gaat het met je? toenz ei ik, nogal plompverloren,: slecht... Zegtie, hehe, eindelijk iemand die eerlijk is!!

goed inleiding tot mn verhaaltje: meestal zeg ik dat het goed gaat. En als het echt slecht gaat dan vind ik er meestal wel een eufemisme voor: mwah... wel aardig (oid). Vaak zeg ik dat het goed gaat, gewoon om een gesprek te omzeilen.

op het moment gaat het wel ok. Bezig met afronding van schooljaar, dus best wel druk.
Maar ach... goed is anders... :|

zo herkenbaar...
als iemand me vraagt hoe het gaat is het woordje 'goed' er ontzettend snel uit, terwijl ik me al een hele poos eigenlijk helemaal niet goed voel!
Oke, dr zijn momenten waarop ik denk dat ik het best wel getroffen heb, maar die momenten zjin de laatste tijd schaars.
Gisteren en vandaag had ik dagen waarvan ik zeg: ja, ik voel me goed! 8)
Ook al ben ik super moe en voel ik me eigenlijk niet lekker, dat kon ik ff aan de kant drukken!

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 31 mei 2005 20:20

bij mij gaat het in principe altijd goed..
het is een beetje mn standaardantwoord, behalve tegen mensen die ik echt volledig vertrouw, die mogen weten wat er af en toe met me aan de hand is.. verder heb ik weinig zin om mijn problemen zomaar tegen iedereen te vertellen dus hou ik ze liever voor mezelf..
verder probeer ik overal positief tegenover te staan.. kijk naar wat je hebt! niet naar wat je niet hebt!

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 31 mei 2005 22:30

Shiva schreef:Deze wijze regels las ik laatst:

Als iemand aan je vraagt: "Hoe gaat het met je?" dan antwoord je: "O, het gaat wel, hoor." Dat is niet juist. We dienen te antwoorden: "Ik ben gelukkig." Het is mogelijk dat we met ups en downs in het leven te maken krijgen. Maar die behoren de kern van ons wezen, gelukzaligheid, niet te beinvloeden. SB.

leef in liefde

op het moment dat iemand vraagt of het goed met je gaat, dan is dat een momentopname. Op dat moment voel je je misschien niet goed, dan mag je volgens mij wel de vrijheid hebben om dat gewoon te zeggen. volgens mij kun je je rot voelen en ondertussen toch nog gelukkig zijn. geluk is een algemene ondertoon van het leven (voor een aantal mensen dan...), maar dat geluk voel je niet altijd! De vraag 'hoe gaat het', is een andere vraag dan 'ben je gelukkig', toch?? Er wordt overigens toch ook van je gevraagd om eerlijk en een open brief te zijn? dat ben je niet als je zegt dat het goed gaat terwijl dat niet zo is!

overigens... waarom zou een mens niet niet-gelukkig mogen zijn? de Bijbel spreekt over het leven als het aardse tranendal, het grootste deel van het leven is moeite en verdriet. is dat niet de praktijk dan? Hiermee is niet gezegd dat het goed is om je te wentelen in je ongeluk. Er staat evengoed in de Bijbel dat je je te allen tijd in de Heere moet verblijden.

wat ik trouwens nog steeds een lastige combi vindt: moeite, tranen en verdriet en je ondertussen te allen tijde in de Heere te verblijden... :| Maar ach, God is goed. Of je dat nou ziet of niet, het is een feit :) En dat zou er misschien wel voor moeten zorgen dat het altijd goed met je gaat!

hhmmzzz... leuk vraagstuk dit :) kom er zelf ook niet helemaal uit. Maar dat hoeft misschien ook niet :wink:
life is fragile, handle with prayer

Cisca

Berichtdoor Cisca » 04 jun 2005 19:03

Shiva schreef:Deze wijze regels las ik laatst:

leef in liefde

Degene die deze "wijze" regels geschreven heeft, heeft zeker nooit iets meegemaakt, en een super makkelijk leven gehad :shock:
"Het is mogelijk dat we met ups en downs in het leven te maken krijgen", nou mogelijk, dat is wel zeker, de één krijgt misschien meer te verstouwen als de ander, maar, niemand ontkomt er aan :roll:

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 04 jun 2005 19:03

ieder huisje heeft zijn eigen kruisje :wink:

Terug naar “Archief”