Iman in de Noorderkerk - Zijt gegroet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Knillis

Iman in de Noorderkerk - Zijt gegroet

Berichtdoor Knillis » 30 mei 2005 14:39

Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild. Mattheüs 23:37

Vrede voor Amsterdam

Een ontmoeting met de hervormde dominee C. van Duijn van de Noorderkerk en iman M.A. Abdellah van de El Kabir – moskee in de Noorderkerk, hem welkom heet “Zijt gegroet”. Later zal dominee van Duijn een ontmoeting hebben met de iman in zijn moskee voor de vrede in Amsterdam. Zie artikel link RD.

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=127132

Hoe staan deze ontmoetingen in het licht van de Bijbel, Gods Wetboek voor het gehele menselijk ras?

Reactie op het overlijden van Paus Johannes Paulus ll van Jan-Peter Balkenende, Nederlandse premier: Balkenende ziet Paus Johannes Paulus ll dan weer als een strijder voor de vrede, de rechtvaardigheid en de democratie. Met een menselijke benadering en een bovenmenselijk verantwoordelijkheidsgevoel prees hij de overleden kerkvader. Hij sloot af met te zeggen dat geloven voor Johannes Paulus rechtstreeks impliceerde dat er daden werden gesteld. Uit Politics, zie link.

http://www.politics.be/duiding/563/

Re: “Hoe zou de Heere Jezus hiermee omgaan?”

Jezus zegt in de Bijbel: Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn. Mattheüs 10:34-36

Re: Kunnen christenen en moslims wel door één deur?

Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet…
Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet. Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken. Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet.* 2 Johannes 9-11

* Want zulke valse apostelen zijn bedriegelijke arbeiders, zich veranderende in apostelen van Christus. En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts. Zo is het dan niets groots, indien ook zijn dienaars zich veranderen, als waren zij dienaars der gerechtigheid; van welke het einde zal zijn naar hun werken. 2 Corinthiërs 11:13-14

Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen. En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben. Ik neem geen eer van mensen. Johannes 5:39-41

Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis? En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige? Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn. Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen. En Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige. Dewijl wij dan deze beloften hebben, geliefden, laat ons onszelven reinigen van alle besmetting des vleses en des geestes, voleindigende de heiligmaking in de vreze Gods. 2 Corinthiërs 6:14 vv

Die overwint, zal alles beerven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn. Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood. Openbaring 21:7-8

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mei 2005 15:23

Wat wil je nou zeggen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Knillis

Berichtdoor Knillis » 30 mei 2005 15:27

[quote="Optimatus"]Wat wil je nou zeggen?[/quote]

ik stem niet, geen ja en geen neen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2005 16:06

Vraag me af in welke grot jij je de laatste paar eeuwen verstopt hebt, maar neen is nee geworden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 30 mei 2005 16:11

Ik denk dat christenen en moslims niet door 1 deur kunnen. En dit bedoel ik in het kader van het geloof niet als mens. Zij loochenen de Zoon en verwerpen dus God.

Knillis

Berichtdoor Knillis » 30 mei 2005 17:54

[quote="Rene Z"]Ik denk dat christenen en moslims niet door 1 deur kunnen. En dit bedoel ik in het kader van het geloof niet als mens. Zij loochenen de Zoon en verwerpen dus God.[/quote]

Als wij God gehoorzaam zijn naar Zijn Woord, de Bijbel, dan kan de mens die niet gelooft in de Schepper van hemel en aarde, onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus, door een deur.

"Jezus" betekend: Jahweh is Redding.
... en Zijn naam wordt genoemd het Woord Gods [het Woord is vlees geworden]....en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.*
* Openbaring 19:13b, Jesaja 9:6b

Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet. Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken. 2 Johannes 10-11

Riska

Berichtdoor Riska » 30 mei 2005 18:14

Tsonge jonge, wat zijn we weer verdraagzaam en wat weten we het weer goed hoe God denkt en dat wij in ons recht staan...

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 30 mei 2005 18:22

Ik hoop knillis, dat je inziet dat wanneer je op deze manier met teksten omgaat, je jezelf duizenden keren kunt tegenspreken.

Als je een dergelijke discussie wilt voeren, denk dan wel een beetje er over na.

Als we toch aan het citeren zijn: De woorden van een wijzen mond zijn aangenaam; maar de lippen van een zot verslinden hemzelven.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 30 mei 2005 18:26

ehum ds. C. van Duijn, een bonder overigens :wink: , behoeft wel wat nuancering. Hij heeft gewoon de imam een aantal keren gespreken zowel in de consistorie van de kerk als in de moskee. Gewoon met elkaar praten :) Lijkt me niets mis mee. Dat wil echt niet zeggen alsof ds. van Duijn de islam omarmt en het evangelie afzwakt of iets dergelijks :wink: Gewoon een ontmoeting.....
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 30 mei 2005 18:28

Weer een mogelijkheid tot evangeliseren toch?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 mei 2005 09:22

Rene Z schreef:Ik denk dat christenen en moslims niet door 1 deur kunnen. En dit bedoel ik in het kader van het geloof niet als mens. Zij loochenen de Zoon en verwerpen dus God.

Maar is het een christen dan verboden om met een ongelovige een gesprek te voeren?

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 31 mei 2005 10:36

Maja de Bij schreef:
Rene Z schreef:Ik denk dat christenen en moslims niet door 1 deur kunnen. En dit bedoel ik in het kader van het geloof niet als mens. Zij loochenen de Zoon en verwerpen dus God.

Maar is het een christen dan verboden om met een ongelovige een gesprek te voeren?

Lijkt me onzin! Paulus strandde op Malta tijdens zijn reis naar Rome, en verbleef daar bij het hoofd van het eiland. Op dat eiland had niemand ooit nog van Jezus gehoord... Jezus zelf verbleef bij een tollenaar...
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Knillis

Berichtdoor Knillis » 31 mei 2005 10:46

[quote="Maja de Bij"][quote="Rene Z"]Ik denk dat christenen en moslims niet door 1 deur kunnen. En dit bedoel ik in het kader van het geloof niet als mens. Zij loochenen de Zoon en verwerpen dus God.[/quote]

Maar is het een christen dan verboden om met een ongelovige een gesprek te voeren?[/quote]

In het Wetboek van God, de Bijbel staat: “Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven”.

Indien God u reeds van de eeuwige verdoemenis verlost heeft, en Zijn Geest binnen u gezet heeft en uw ziel doen herleven (dat wil zeggen dat u een nieuw schepsel in Christus bent geworden); en uw geestelijke oorlog met God geëindigd is, zoals God in de volgende verzen verklaard: Ezechiël 36:26-27 “En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.” 2 Corinthiërs 5:17 “Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.” Romeinen 5:10 “Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.”

Met andere woorden: Indien God u van de Hel verlost heeft, is het de Heere Jezus Christus die met Zijn leven voor AL onze zonden betaald heeft, dat u nu het eeuwige leven hebt, en u in geen geval een bijdrage gemaakt hebt in uw zaligheid: Titus 3:4-7 “Maar wanneer de goedertierenheid van God, onzen Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is, Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes; Denwelken Hij over ons rijkelijk heeft uitgegoten door Jezus Christus, onzen Zaligmaker; Opdat wij, gerechtvaardigd zijnde door Zijn genade, erfgenamen zouden worden naar de hope des eeuwigen levens.”

Wie zijn uw naaste?
Dat zijn zij die nog niet zalig gemaakt zijn en als u dan weet, dat zij op weg zijn naar de eeuwige verdoemenis, dat is het de naaste liefhebben om je naaste het Ware Evangelie van Redding te geven. Alleen door het Woord van God kunnen mensen gered worden van de eeuwige verdoemenis.

Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld. Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven. De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet. En dit zeg ik te meer, dewijl wij de gelegenheid des tijds weten, dat het de ure is, dat wij nu uit den slaap opwaken; want de zaligheid is ons nu nader, dan toen wij eerst geloofd hebben. De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen des lichts. Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid; Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden. Romeinen 13:8-14

Hieronder wat God in Zijn Woord zegt over de ongelovigen:

2 Corinthiërs 4:4 In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
2 Corinthiërs 6:14 Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
Titus 1:15 Alle dingen zijn wel rein den reinen, maar den bevlekten en ongelovigen is geen ding rein, maar beide hun verstand en geweten zijn bevlekt.
Openbaring 21:8 Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood.

Voorts, broeders, bidt voor ons, opdat het Woord des Heeren zijn loop hebbe, en verheerlijkt worde, gelijk ook bij u. 2 Thessalonicensen 3:1

www.bibleministriesinternational.org

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 31 mei 2005 11:21

Het is een omhaal van woorden die Knillis gebruikt ,en zo te zien hebben we te maken met iemand van een pinkstersekte.

Maar het is wel zo dat wij moeten niets te maken willen hebben met de godsdienst van de duivel,het mohammedanisme.
De mohammedaan moet maar een ding doen zich bekeren tot de Enige Ware Godsdienst het Christendom; en vele mohammedanen worden ook Christen en getuigen van Hem en van hun bevrijding door de Kruisverdiensten van Jezus Christus.

Alle tong zullen Christus gaan en belijden .

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 mei 2005 11:35

Lichtzwaard schreef:Het is een omhaal van woorden die Knillis gebruikt ,en zo te zien hebben we te maken met iemand van een pinkstersekte.

Ik denk meer aan een reincarnatie van Kees Droog. Let bijvoorbeeld op de term : Wetboek van God.
Ik weet niet dat je dit tot de pinkstergemeenten kunt rekenen.

Terug naar “Archief”