Verloven: wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 30 mei 2005 07:45

Dat klopt helemaal,
Maar wij vinden dat dat er bij hoort.
Het is gewoon iets heel leuks.
Een dagje samen uit ofzo.
En dat geeft echt niet aan dat je dan een stap zet van nu kan ik niet meer terug want dat is nu al het geval.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 30 mei 2005 07:56

ik wil wel verloven vindt het gewoon leuk! Ook omdat wij heel lang verkering (5 jaar) hebben eer we gaan trouwen, vindt ik het gewoon een leuke stap (na drie jaar), mijn vriend zou graag gewoon lkr saampies daarna uit eten gaan ofzo maar ik wil wel wat fam en vrienden uitnodigen, en heus niet alleen voor de cadeautjes, gewoon gezellig met elkaar!

Hannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannes » 30 mei 2005 11:38

Claire schreef:ik wil wel verloven vindt het gewoon leuk! Ook omdat wij heel lang verkering (5 jaar) hebben eer we gaan trouwen, vindt ik het gewoon een leuke stap (na drie jaar), mijn vriend zou graag gewoon lkr saampies daarna uit eten gaan ofzo maar ik wil wel wat fam en vrienden uitnodigen, en heus niet alleen voor de cadeautjes, gewoon gezellig met elkaar!

Helemaal mee eens! Bij mij wordt het totaal 6 jaar, 7 maanden en 1 week. Dan is het toch wel leuk om eens een tussenstapje te doen. Trouwens: beloftes moet je houden, dus als je bij je verloving belooft met iemand te trouwen, zit je eigenlijk al aan elkaar vast! niet dat ik dat in mijn geval erg vind ofzo...
Kijk mee met de verbouwing van mijn huis: www.huisharry.mijnalbum.nl (wachtwoord: huisharry)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 30 mei 2005 12:34

Mijn man en ik zijn ook verloofd... gewoon of een stap dichter te komen bij het huwelijk en ook op die manier trouw beloofd... het is gewoon een stapje verder dan verkering.. :P

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 30 mei 2005 12:58

Ik vind verloven wel leuk... er zit bij mij wel een bepaalde gevoelswaarde aan. Ik denk dat ik het dan gewoon samen met m'n vriend zou doen en niet met de hele familie erbij.
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 30 mei 2005 23:27

Het spijt me zeer, maar verloven vind ik niet meer van deze tijd. Ik zou er nooit aan beginnen. En het argument om het voor de cadeaus te doen vind ik ronduit asociaal. Ten eerste krijg je zooi waar je helemaal niet op zit te wachten en ten tweede regel ik liever mn eigen zaakjes dan afhankelijk te zijn van de gunsten van iemand anders.
Verder: zo'n ring pas in de kerk aan elkaar geven op je trouwdag is vroeg zat, je kunt 'm tenslotte nog je hele leven om je vinger hebben.

Ik ken trouwens een stel dat erg veel van elkaar houdt en wat graag wilde gaan trouwen, maar daar het geld niet voor had. Ze hadden ook niet de discipline om te wachten met sex tot hun huwelijk, dus zijn ze verloofd en dat had de gevoelswaarde van een huwelijk voor hen. Toen volgde de 'verlovingsnacht' en vanaf die tijd hadden ze dus ook sex.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 31 mei 2005 00:35

Bij verloven hoort dus ook een ring toch? (aan je linkerhand dan toch?)

Ik hoorde pasgeleden de oorsprong van de ring (best bizar verhaal) :

Vroeger,heel vroeger, in de tijd van de holbewoners 'stalen' de mannen een vrouw uit een andere stam,en bonden die vast aan handen en voeten.Waren ze eenmaal 'getrouwd' dan kreeg de vrouw een touwtje om haar vinger..als herinnering. Eigenlijk is dat hele ringenverhaal dus zeer vrouwonvriendelijk..

Maargoed,om weer even on-topic te gaan :mrgreen: ..zoals iemand al zei, verloven is een beetje een lege traditie, ik kan wel andere redenen bedenken om een feestje te houden,maargoed,ieder z'n/haar eigen keuze.

P.S : hoorde ook iemand over ondertrouw. Heb dat nooit begrepen,is dat een kerkelijk iets ofzo?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 31 mei 2005 07:54

nee, dat doe je in het gemeentehuis, een week of 4 voor de bruiloft. :wink:
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2005 08:05

Ondertrouw is verplicht als je voor de burgerlijke stand wilt trouwen. Volgens mij moet dat tussen 2 weken en een jaar van tevoren. Heb je nog even bedenktijd.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 31 mei 2005 12:20

Het is gebruikelijk om 6 weken voor het trouwen in ondertrouw te gaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mei 2005 12:32

ezri schreef:Het spijt me zeer, maar verloven vind ik niet meer van deze tijd.

Het universele non-argument.. :P

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 31 mei 2005 20:28

Markie schreef:Het is gebruikelijk om 6 weken voor het trouwen in ondertrouw te gaan.

nee hoor, da's helemaal niet zo gebruikelijk ;)
Ondertrouw is een jaar 'geldig' en je kan het doen tot 2 weken voor je huwelijk. Ja, beide uitersten komen voor (en ik kan het weten want mn moeder is ambtenaar vd burgerlijke stand :P)

En verloven, 'k heb nog nooit op 't punt gestaan, dus ik heb me er ook nog nooit echt in verdiept :)
Aan de ene kant lijkt het me wel 'leuk', aan de andere kant heb ik zoiets van: nee, 't heeft geen enkele meer waarde. En 'k denk dat ik meer het laatste vind dan het eerste ;)

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 02 jun 2005 20:46

Aragorn schreef:
ezri schreef:Het spijt me zeer, maar verloven vind ik niet meer van deze tijd.

Het universele non-argument.. :P

is niet als argument bedoeld, ik (als post-modern persoontje :)) vind het gewoon niet meer in deze tijd passen, is eerder een gevoelskwestie, iig geen argument.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 jun 2005 20:20

mijn nicht was al bijna 2 jaar verloofd.. tis nu over.. ze waren op mekaar uitgekeken...... :| :|

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 04 jun 2005 22:16

Van Dale: verloven - "1361(...)zich door een trouwbelofte verbinden.

Het idee van verloven was dat men aan elkaar beloofde te zullen trouwen. Het stamt uit de de tijd dat we nog geen verkeringen hadden zoals nu. Het schept duidelijkheid naar de buitenwereld - ze weten dat je niet meer vrij bent. (de ondertrouw van bijv. Jozef en Maria lijkt hier wel op).

Ook als paren zich niet officeel verloven, zijn ze dus volgens deze definitie als ze tegen elkaar 'ik zal met jouw trouwen', verloofd.

Het krijgen van cadeaus was vroeger noodzaak: op deze manier hielpen de mensen elkaar de dingen die je in een huishouden nodig had bij elkaar te krijgen (net als met het trouwen), maar dat is nu nog nauwelijks nodig al is het wel leuk om gewoon te geven bij een felicitatie.

Ondertrouw is de ambtelijke tegenhanger en was bedoeld om onder meer vast stellen of iemand nog ongetrouwd was. Daarom werd het op het gemeentehuis aangeplakt (het moest dus in de woonplaats van een van beiden zijn), en vanwege de sociale controle kon er dus altijd een stokje voor gestoken worden als iemand nog ergens een tweede partner had zitten (lees Jane Eire van C. Bronte, waarin iemand ook wil trouwen, terwijl hij al met een (waanzinnige) vrouw getrouwd was).

Wat mij betreft vallen ondertrouw en verloving samen.

Verplicht? Welnee, het moet wel een doel dienen. En je aan elkaar beloofd met elkaar te trouwen, is het toch logisch dat je dat aan je ouders, vrienden, etc verteld? Dat kan heeeeeel officieel en dan noem je het verloving, maar dat hoeft niet.

God heeft het huwelijk geschapen (Gen 2, Matth 6 e.a.). Het gaat er vooral om het verloven een doel dient in relatie hiermee. Het kan een middel zijn als een stap naar een huwelijk. Het lijkt me voor beide partners leuk om zekerheid te hebben na een verkeringstijd dat de kennismakingsperiode een 'ja' op gaat levereren Maar het blijft een belofte, dus het kan zijn dat mensen zich (onterecht) terugtrekken.

Terug naar “Archief”