De doodstraf in het nieuwe verbond.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 mei 2005 23:54

Marnix schreef:Tja, zo kijk ik er niet tegenaan. God geeft mensen de mogelijkheid om beslissingen te nemen, en als iemand 40 jaar langer leeft heeft hij/zij ook 40 jaar langer de tijd om zich te bekeren.

Maar ja, dat is misschien een ander onderwerp.

Dus God heeft een probleem?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Jongere

Berichtdoor Jongere » 08 mei 2005 11:18

jas schreef:Klopt, in elk geval kan niet gehandhaafd blijven dat deze tekst de doodstraf legitimeert. Hoewel ik persoonlijk voorstander ben hoor.

Ik ook (alleen dan met deze tekst :roll: ). @ Marnix -> ik kan juist niet begrijpen hoe je als christen tegen de doodstraf kan zijn als God dat gebiedt. Je intenties zijn prachtig, met name de langere genadetijd, maar zou God dat over het hoofd hebben gezien toen hij Zijn geboden gaf?

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 08 mei 2005 21:14

Jongere schreef:...maar zou God dat over het hoofd hebben gezien toen hij Zijn geboden gaf?
Het onderwerp doodstraf heeft zijn voors en zijn tegens. Er is er maar één die deze echt goed kan afwegen: de God die ons geschapen heeft. En daarom kunnen we een doodstraf hebben (ondanks alle tegens), natuurlijk met de absoluut noodzakelijke zorgvuldigheden.

Met de Bijbel als uitgangspunt, moeten we het dan natuurlijk wel eens zijn over de uitleg van de Bijbelgedeelten die over doodstraf (lijken) te gaan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mei 2005 21:27

Nathanael schreef:
Jongere schreef:...maar zou God dat over het hoofd hebben gezien toen hij Zijn geboden gaf?
Het onderwerp doodstraf heeft zijn voors en zijn tegens. Er is er maar één die deze echt goed kan afwegen: de God die ons geschapen heeft. En daarom kunnen we een doodstraf hebben (ondanks alle tegens), natuurlijk met de absoluut noodzakelijke zorgvuldigheden.

Met de Bijbel als uitgangspunt, moeten we het dan natuurlijk wel eens zijn over de uitleg van de Bijbelgedeelten die over doodstraf (lijken) te gaan.

Ach, uiteindelijk krijgen we eens allemaal de (tijdelijke) doodstraf.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2005 23:57

jas schreef:
Marnix schreef:Tja, zo kijk ik er niet tegenaan. God geeft mensen de mogelijkheid om beslissingen te nemen, en als iemand 40 jaar langer leeft heeft hij/zij ook 40 jaar langer de tijd om zich te bekeren.

Of wij? God roept mensen op tot bekering. Als mensen dat niet doen, wie heeft er dan een probleem?

Volgens mij zou God juist een probleem hebben als iemand zich toch niet zou kunnen bekeren omdat Hij dat nou eenmaal zo heeft vastgelegd. Dan maakt tijd niks meer uit, je komt er namelijk of niet. Dan is evangeliseren ook zinloos. Dan is kinderen christelijk opvoeden ook zinloos. Je bent toch uitverkozen of niet...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mei 2005 08:28

Marnix schreef:
jas schreef:

Of wij? God roept mensen op tot bekering. Als mensen dat niet doen, wie heeft er dan een probleem?

Volgens mij zou God juist een probleem hebben als iemand zich toch niet zou kunnen bekeren omdat Hij dat nou eenmaal zo heeft vastgelegd. Dan maakt tijd niks meer uit, je komt er namelijk of niet. Dan is evangeliseren ook zinloos. Dan is kinderen christelijk opvoeden ook zinloos. Je bent toch uitverkozen of niet...

Nee, in jouw visie heeft God een probleem. Nl. dat Hij tegen de onmogelijkheid aanloopt om Zijn van eeuwigheid genomen besluiten uit te voeren.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 mei 2005 09:43

Dit is volgens mij geen eigenlijk argument in de discussie. Want mensen die na die 40 jaar niet zijn gaan geloven kunnen je later dan evenzeer verwijten dat je ze hebt laten leven, terwijl ze de doodstraf verdienden. Door ze 40 jaar langer te laten leven, geef je ze ook langer de gelegenheid te zondigen en maken ze hun vloek en verdoemenis alleen maar zwaarder.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 mei 2005 11:53

Marnix schreef:
jas schreef:

Het is natuurlijk nooit zinloos. Want jij weet niet wat Zijn raadsbesluit is.
Jij hebt alleen maar de opdracht gekregen : gaat dan heen en verkondig alle volken.
En bij je kinderen beloof je ze op te voeden tot Zijn eer als ze gedoopt worden.
Maar je bent inderdaad uitgekozen door God.
En je kunt het èèn en ander nog eens nalezen bij de Dordtse leerregels hoofdstuk 5.
Zou ik je eens aanraden om te doen.

wannahockologie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wannahockologie » 25 mei 2005 08:57

Ik denk dat het verschil is, dat Israël in een theocratie leefde. Wij niet. God was in de tijd vna Israël de hoogst rechter, dat bleek duidelijk, ze wierpen bijv het lot, om door God te laten aanwijzen wie gedood moest worden. De verantwoording over leven-dood ligt in een theocratie helemaal bij God.
Die situatie van theocratie bestaat niet meer. De hoogste rechter is God niet meer, ja dat zou hij mss wel moeten wezen, maar puur feitelijk is het niet zo. Daarom is het onverantwoord, om in een democratie waar de verantwoording over dood-leven niet bij God ligt maar bij mensen, de doodstraf uit te voeren. En ik ben van mening dat een theocratie ook niet meer zal komen, alleen op de nieuwe aarde. maar dan zal er vast geen doodstraf meer wezen.
Wij verwachten, met hen die gingen, dat de hemel ooit zal aarden.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2005 09:23

wannahockologie schreef: En ik ben van mening dat een theocratie ook niet meer zal komen, alleen op de nieuwe aarde. maar dan zal er vast geen doodstraf meer wezen.

Dat is in ieder geval èèn ding wat zeker is!

Terug naar “Archief”