Arm en ellendig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Arm en ellendig?

Berichtdoor frekje » 23 mei 2005 20:21

Laatst las ik in de Bijbel de tekst dat God een arm en ellendig volk over zou houden. Echter, de nadruk die er dan vanuit een zeer rechtzinnige hoek op gelegd wordt is vaak in de trant van: “je moet bijna je hele leven huilen en je ellenden belijden.” Dat is volgens mij ook niet de strekking van het Evangelie.

Toch wordt er ook vaak gezegd dat je juist in de diepte moet zitten, zodat Gods genade juist op zijn heerlijkst is. Dat de macht van de zonde nog heel groot is, en dat je daar niet zomaar uit komt. Echter, vaak vind ik de mensen die zo denken een beetje slecht naar de buitenwereld overkomen. Ze leggen vaak de nadruk op de ellendekennis die men wel moet hebben “want anders is het niet echt hoor!”

Echter als ik mij zelf ellendig ‘voel’, dan kan ik ook niet anders dan ermee naar God gaan. Maar ik heb dan geen enkele kracht meer om dan een zoutend zout en een lichtend licht te zijn. Dan lukt gewoon niet meer, ik heb dan eigenlijk hard gezegd genoeg aan mijzelf.
Voel ik mij echter vol van Zijn liefde, dan lijkt het wel eens alsof ik de hele wereld aankan, en dan kan ik mijn geloof ook afstralen (hoewel dat ook lang niet altijd lukt). Juist als ik die liefde voel, krijg ik ook de kracht om met God bezig te zijn.

Daarom heb ik een vraag. Wat is het doel van het ellendig, arm en naakt zijn voor God? Houdt dat niet alleen maar van God af?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 mei 2005 20:54

Het doel ervan is niet dat je in je eigen ellende blijft hangen en je schuldig blijft voelen e.d. Het doel ervan is dat je naar God gaat en het van Hem verwacht.

Een lichtend licht en een zoutend zout kunnen we niet vanuit onze eigen kracht zijn. Maar God wil Zijn Geest in ons uitstorten, geweldig!!!

Dan zul je kracht ontvangen. Lees Handelingen en leer ervan. Zonder de Heilige Geest zijn we niks, maar door Hem zijn we krachtig!

Het is zo belangrijk dat we ons op God richten en niet blijven navelstaren, hoe vroom dat ook kan lijken, om jezelf als heel zondig te zien.

God is zo geweldig en het is zo gaaf als je mag weten dat je Zijn kind bent en bij Hem hoort! Heerlijk. Ik hou van mijn Vader!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 mei 2005 21:31

God is een Geest en heeft derhalve geen navel.

Daarom heb ik een vraag. Wat is het doel van het ellendig, arm en naakt zijn voor God? Houdt dat niet alleen maar van God af?
Wat doet een kind die zich ellendig voelt? die gaat naar zijn vader of moeder..

Ach en elke stukje geloof binnen het christendom wordt door de andere kant aangewezen als nep of niet genoeg. Ik wordt door evangelo's nagewezen als iemand die nie bekeerd wil worden, zwartkijker. Ik word door refo's na gewezen als heiden, of evangelische pauper, die niet bekeerd kan worden, omdat hij te licht denkt.

Geloof is persoonlijk, hoe Paulus het heeft ervaren is natuurlijk mooi, maar niet verplicht!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 23 mei 2005 22:01

Ik denk dat het een middel is tot een hoger doel, ellende als een soort doorn in je vlees. Dit om er voor te zorgen dat je geestelijk niet te hoogmoedig wordt. Onder geestelijke hoogmoed versta ik dat je bijvoorbeeld gaat beseffen dat je positie in de hemel eindeloos hoger is dan de macht welke Julias Ceasar hier op aarde had of omdat je je verheven en sterk voelt door de kracht van de Geest. Af en toe even stilstaan bij de ellende waar je Godzijdank uit getrokken bent.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 23 mei 2005 22:05

Gefeliciteerd Raido met je rang als Generaal, snelle groei doorgemaakt.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 23 mei 2005 22:06

ook maar wat meer berichtjes aanmaken :-)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 mei 2005 23:16

Ach en elke stukje geloof binnen het christendom wordt door de andere kant aangewezen als nep of niet genoeg. Ik wordt door evangelo's nagewezen als iemand die nie bekeerd wil worden, zwartkijker. Ik word door refo's na gewezen als heiden, of evangelische pauper, die niet bekeerd kan worden, omdat hij te licht denkt.

Er zijn gelukkig ook plaatsen waar je geaccepteerd wordt zoals je bent, al zijn ze dan misschien schaars....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 10:14

Laten we zelf beginnen met dat te doen: anderen accepteren en helpen. Niet als aanval bedoelt, maar het is denk ik belangrijk dat we zelf beginnen met het accepteren van christenen uit alle gemeentes, ze niet als minder te zien.
God heeft mij afgelopen jaar heel erg geleerd over kerkmuren heen te kijken, daardoor heb ik een diepe band met gelovigen uit ongeveer alle soorten gemeenten die er bestaan. Het gaat om het hart en niet om de buitenkant of wat wel mag en wat niet mag. Op die manier kun je juist een heleboel van elkaar leren en wanneer dat uit liefde en naar waarheid gebeurt, verdwijnen een heleboel verschillen ook.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 24 mei 2005 12:01

Ik vind het zelf ook altijd moeilijk om daarmee om te gaan. Bijv: afgelopen zondag was ik jarig. Ik kom de kerk binnen en het was Avondmaal. Door alle drukte om mijn verjaardag had ik daar echt helemaal niet meer aan gedacht. Toch was ik mij meteen blij: dat ik op mijn verjaardag zo dicht bij de Heere aan Zijn tafel mocht komen.
Nou heb ik schoonouders uit de OGG, en tijdens de dienst kon ik het niet helpen aan hun standpunten te denken, dat je toch eerst je zonden allemaal moet overwegen, terwijl ik eigenlijk niet echt voorbereid was.
Toen hoorde ik de preek waarin onze dominee de tekst behandelde: mijn juk is zacht, en mijn last is licht. Hij legde dit uit als dat een juk betekent dat je SAMEN de lasten draagt (een juk was dus voor 2 ossen). Het is bedoeling SAMEN dezelfde richting uit te lopen, anders gaat het fout. En toen wist ik gewoon dat dat modderen in zonden niet de weg naar God kan zijn: dat dat van Hem afhoudt. Hoewel het zeeer belangrijk is ellendekennis te hebben, vind ik dat het niet zover mag gaan dat het in de weg tussen jou en de Vader staat.
Engaged @ 07-01-2005

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 12:11

AMEN!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 mei 2005 12:50

arm en ellendig(leeg).

Het grote wonder is dat God met arme en lege mensen wat wil doen. Hij wil ons vullen. Als we denken dat we het zelf wel kunnen, zelf voor God proberen te leven vallen we elke keer weer!
Ik wil wel maar ik doe het niet enz. (rom 7) Het wonder is dat dat juist de kracht van het Christendom is, niet wij hoeven iets te doen, maar Jezus in ons moet het doen!

doch niet meer ik maar Christus leeft in mij! (gal 2:20?) dat is de kracht van Christenen.

En ja als je vol ben van Gods liefde, zijn kracht en zijn heerlijkheid moet je niet gaan zeuren dat je arm en ellendig wil zijn. Want je mag weten dat God jou leegheid heeft opgevuld met zijn grootheid!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 mei 2005 17:45

Ik denk dat de nadruk op het arm en ellendig vaak ook een tegenreactie is tegen het over de armoede en ellende heen stappen wat heden ten dage zoveel lijkt te gebeuren.

Tegelijk geloof ik ook en ben ik er ook van overtuigd dat oprechte gelovigen ook arm en ellendig zijn in zichzelf. In zichzelf hebben ze immers niets om voor God te bestaan. Alles is hen afgenomen. Alle eigengerechtigheid alle stukjes been om op te staan zijn weggenomen en nu is er werkelijk niets meer over om op te staan. Dan rest alleen Christus, de enige Rotssteen. 'Die zullen op de Naam des Heeren vertrouwen.'

Arm en ellendig? Jazeker en dat blijven ze een leven lang. Maar door de genade van de Heere Jezus Christus mogen ze ook hoop hebben op een heerlijke en volmaakte toekomst met Christus.
The one thing you can give and still keep is your word.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 17:55

Dus je hele leven op aarde arm en ellendig zijn en strakkies in de hemel een geweldige toekomst. Als dat de bedoeling is zou iedereen na zijn/haar bekering beter gelijk naar de hemel kunnen gaan, wat is dan het doel van je leven op aarde?

Ik mag nu al genieten van het nieuwe leven wat ik heb ontvangen in Christus! Heerlijk, dicht bij God leven, met Hem praten, van Hem leren en geweldige dingen om me heen zien gebeuren door Zijn kracht!

Helaas ja: iedere keer weer aanlopen tegen verleidingen waar je op ingaat of zonden die je doet, maar ook iedere keer daardoor weer dieper besef van de geweldige genade en vergeving die ik ontvangen heb.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2005 17:59

Er staat OOK achter naomi, lees dat dan ook..

Maar door de genade van de Heere Jezus Christus mogen ze ook hoop hebben op een heerlijke en volmaakte toekomst met Christus.
]

Het is niet alleen kommer en kwel op deez' aard, maar ook niet alleen fun, wet en evangelie, de twee kanten van de goddelijke medaille. Je voelt de genade maar ervaart ook de verkeerdheid van jezelf, als je zondigd zul je niet denken van 'o ik heb toch genade, maakt niet uit' je voelt dan de pijn die God ook zal voelen bij die zonde die je deed, en daar zul je je diep ongelukkig over voelen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 18:06

Sorry, zit geloof ik in mijn kort-door-de-bocht-fase ofzo. Excuus.

Tuurlijk voel je die pijn, maar het is denk ik belangrijk om daar niet in te blijven hangen, omdat je dan iets gaat dragen wat Jezus al heeft gedaan.
Het gave is trouwens wel dat ik merk dat ik ook bepaalde zonden kan overwinnen door Gods Geest die in mij is. Sorry, beetje offtopic geloof ik.
Ik vind het alleen zo jammer dat er door veel christenen zo nadruk wordt gelegd op arm en ellendig, terwijl je dan dus alleen op jezelf gericht bent! God is geweldig, we zouden ons wat meer op Hem moeten richten.

Terug naar “Archief”