Stelling : Zelfmoord

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 22 apr 2005 19:27

Rijnmond schreef:Uhm.. ik wil op geen enkele manier iemand kwetsen ofzo hoor, maar ga je zelf niet op Gods stoel zitten als je zelfmoord pleegt?
Ik nodig je van harte uit om ook eerst even deze 3 pagina's te lezen, mocht je het antwoord niet vinden dan wil ik het met alle plezier voor je typen.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 apr 2005 19:37

Wat een cynische toon? :? In de vorige 3 pagina's kwam ik ook gedachten tegen die het daar blijkbaar niet mee eens waren (zij het niet letterlijk).

Ik zal nog eens wat zeggen.

André

Berichtdoor André » 22 apr 2005 21:23

Kijk, mijn mening is dat niemand zich in de gedachten van Gods kan verplaatsen cq als rechter kan "spelen".
En dat het idd zover kan komen dat iemand niet meer nadenkt over, wat zou God hier van vinden, want die iemand is op dat moment radeloos, ziet geen uitkomst meer, of wat voor een naam je er ook maar aan wilt geven.
Hier doelde ik op toen ik zei misschien kun je even terug lezen.
Omdat ik vond dat het wel redelijk verwoord was.

Als ik je gekwetst heb met deze vraag, mijn verontschuldigingen.

Jammer dat je je dan afvraagt, ik zou nog eens iets zeggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2005 11:25

Rijnmond schreef:
Evelien schreef:HE GASTEN DIE DENKEN DAT ZELFMOORDENAARS NIET BEKEERD ZIJN/KUNNEN ZIJN EN DAN NAAR DE HEL GAAN, WILLEN JULLIE NIET OP GODS STOEL GAAN ZITTEN!!!!!!!!!!! Dit doet mij pijn. :cry: :cry: :cry:

:x :x :x :x :x :x :x

Uhm.. ik wil op geen enkele manier iemand kwetsen ofzo hoor, maar ga je zelf niet op Gods stoel zitten als je zelfmoord pleegt?

Mocht iemand aanstoot nemen aan deze uitspraak dan bied ik bij voorbaat mijn verontschuldigingen aan. Dat was niet de bedoeling.

Ik denk dat waar Andre op wees, sterk te maken heeft met de depressies / psychische problemen die heel vaak aan zelfmoord vooraf gaan. Als iemand niet eens zichzelf is, hoe kan hij dan op Gods rechterstoel willen zitten? En als een christen zelfmoord pleegt, gaat hij dan op Gods rechterstoel zitten? Nee want zo iemand komt net zo goed op de jongste dag voor de rechterstoel van God te staan en dat weet hij zelf ook. Ik ben het er mee eens dat zo iemand wel zijn leven in eigen handen neemt waar dat bij God zou moeten liggen, wat inderdaad niet goed is. Ik wil zelfmoord dan ook niet goedpraten maar wel wijzen op wat er vaak aan zelfmoord vooraf gaat, voor begrip (en dat is iets anders dan goedkeuring) gezien de situatie.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 apr 2005 21:37

Uhm.. ik wil op geen enkele manier iemand kwetsen ofzo hoor, maar ga je zelf niet op Gods stoel zitten als je zelfmoord pleegt?
Nee hoor, want God heeft al besloten hoe jij zou sterven.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 23 apr 2005 22:01

Raido schreef:
Geloof ik niet, zie b.v. koning Hizkia.
Of het voorbeeld zou ik rechtdoor rijden, of rechts afslaan tegen die boom.
N.m.m blijft er een stukje eigen verandwoording inzitten.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 23 apr 2005 22:09

Zelfmoord is jezelf verlossen.

De stroom van ongerechtigheden die de overhand op ons mensen kan hebben, maakt ons niet minder verantwoordelijk voor onze daden.
Als zelfmoordenaar ben je dan dus zelf verantwoordelijk maar het klaagt denk ik ook je omgeving aan. Hebben we niet de opdracht om aandacht voor elkaar te hebben?

Leidt ons niet in verzoeking maar verlos...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 apr 2005 22:48

aardmannetje schreef:Zelfmoord is jezelf verlossen.

De stroom van ongerechtigheden die de overhand op ons mensen kan hebben, maakt ons niet minder verantwoordelijk voor onze daden.
Als zelfmoordenaar ben je dan dus zelf verantwoordelijk maar het klaagt denk ik ook je omgeving aan. Hebben we niet de opdracht om aandacht voor elkaar te hebben?

Leidt ons niet in verzoeking maar verlos...

juist, aandacht!

Ik merk aan mensen die suicidaal zijn dat ze zo aandacht te kort hebben, niet begrepen voelen door de buitenwereld!!

En ik heb zelf ook het idee dat het in deze samenleving en maatschappij steeds sterker wordt dat mensen geen zin meer in hun leven hebben omdat het allemaal op hun eigen leven is gericht!!

Dus kijk wat meer om na je naasten! spreek mensen aan, stuur mensen een kaartje, ga met ze in gesprek, nodig ze uit in je huis, maak eens een wandel!! (ook in groepsverbanden kan dat)..

:oops: sorry ik dwaal af van de stelling!!!!

:oops:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 10:48

Gelukkig zijn suicidale mensen zo heerlijk toegankelijk, vatten ze een kaartje altijd goed op en denken nooit 'daar meen je toch geen hol van'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 apr 2005 20:40

Raido schreef:Gelukkig zijn suicidale mensen zo heerlijk toegankelijk, vatten ze een kaartje altijd goed op en denken nooit 'daar meen je toch geen hol van'.

Haha...heerlijk sarcasme van een ervaringsdeskundige :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 apr 2005 07:57

essieee schreef:
Raido schreef:Gelukkig zijn suicidale mensen zo heerlijk toegankelijk, vatten ze een kaartje altijd goed op en denken nooit 'daar meen je toch geen hol van'.

Haha...heerlijk sarcasme van een ervaringsdeskundige :wink:

:arrow: :wink:

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 30 apr 2005 14:14

Zelfmoord is altijd een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.

nee.
het is definitief voor dit leven ja. maar hierna houd het niet op is mijn mening.
het lijkt als een oplossing. ookal vinden veel mensen die ik ken en ik ben het er mee eens dat het meer is om rust te vinden, niet echt dood willen alleen dat het gevoel wat deze gedachtens veroorzaakt weg gaat.
ze willen rust. zich goed voelen, gelukkig zijn.
en dat zijn ze niet. en daar kan je nogal wanhodig van worden.

nu zeg ik niet dat dit in alle gevallen zo is. sommige mensen kunnen het anders ervaren.
ik ervaar het alleen wel zo als dat ik het hierboven zeg
just below my skin I'm screaming

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 20 mei 2005 10:29

Raido schreef:

nou ja, dat argument gaat nergens over! dan kun je net zo goed als een gek door het verkeer gaan racen, want als God wil dat je anders sterft dan gebeurd het dar toch niet! En met dat argument zou euthanasie overigens ook gerechtvaardigd kunnen worden.
life is fragile, handle with prayer

André

Berichtdoor André » 20 mei 2005 11:52

knufgup schreef:
Raido schreef:

nou ja, dat argument gaat nergens over! dan kun je net zo goed als een gek door het verkeer gaan racen, want als God wil dat je anders sterft dan gebeurd het dar toch niet! En met dat argument zou euthanasie overigens ook gerechtvaardigd kunnen worden.
Precies, ik ben het met je eens!

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 20 mei 2005 14:03

knufgup schreef:
Raido schreef:

nog even een toevoeging aan mn vorige reactie: Gods voorzienigheid spreekt jou niet vrij van je verantwoordelijkheid! je moet nog steeds eigen keuzes maken en die moet je kunnen verantwoorden!

ik denk dat zelfmoord bijna altijd een vlucht is. Wat ik moeilijk vind is dit: in de Bijbel wordt niet anders dan negatief gesproken over zelfmoord en over mensen die zelfmoord gepleegd hebben. Maar voor mijzelf durf ik niet een oordeel daar over te vellen (mag ook niet idd, Evelien, daar heb je gelijk in), maar ik vind het wel moeilijk om hier adhv de Bijbel een rechtvaardige en eerlijke mening over te vormen...
life is fragile, handle with prayer

Terug naar “Archief”