Verhouding vragenrubriek vs. forum

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Verhouding vragenrubriek vs. forum

Berichtdoor elbert » 18 mei 2005 09:07

Een algemene vraag die ik bij de vragenrubriek heb, is of de beantwoorders van de vragen op Refoweb (voor het merendeel zijn dat predikanten) ook wel eens de topics (m.n. in de religiesubforums) hier op het forum lezen. Het zou voor hen denk ik verhelderend zijn als ze lazen met welke vragen en problemen de forummers, waaronder vaak ook mensen uit hun eigen kerkverband, op geloofsgebied zitten.

Daarnaast vind ik het misschien een idee om aan de hand van bepaalde discussies in de topics een vraag voor te leggen aan iemand met de nodige theologische diepgang (en we mogen een predikant daar toch wel toe rekenen), zodat de gemiddelde forummer daar ook z'n voordeel mee kan doen. Misschien kunnen we een refowebpastor aanstellen? ;) :)

In elk geval zou ik het helemaal niet zo'n verkeerd idee vinden als de vragenrubriek en het forum wat meer betrekking op elkaar zouden hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 18 mei 2005 22:27

Lijkt me een goed plan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mei 2005 10:23

Vind ik ook. Vaak jeuken m'n handen om een reactie te typen op zo'n antwoord, maar waar moet je die dan plaatsen zodat de vragensteller het ook leest...

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 mei 2005 10:49

We weten dat een aantal dominees het forum ook leest. Dat blijkt uit reacties die we krijgen van dominees en bijvoorbeeld ook uit een artikel als http://www.nd.nl/newsite/artikelen/2005 ... 620076.xml (refoweb wordt ergens aan het eind genoemd).

Het is inderdaad een prima idee om vragen uit discussies eens voor te leggen aan een predikant. Dat wordt overigens ook wel eens gedaan. In de vraag wordt er dan naar het forum verwezen of komt er een letterlijk citaat uit een discussie. Het zou goed zijn om dat antwoord dan ook in een bestaand topic te openen.

Wat de reacties op antwoorden betreft, willen we terughoudend zijn. In de eerste plaats omdat met name de dominees daar geen tijd voor hebben. Sommige hebben toegezegd maximaal 1 vraag per maand te willen beantwoorden. Dat geeft wel aan dat het simpelweg niet kan.

Daarbij komt dat ik bang ben dat er voornamelijk negatieve opmerkingen komen te staan en dat er geen eind aan de reacties komt. Er is altijd wel iemand met commentaar of met andere gedachten. Dat zie je ook in de huidige discussies.
Dat wil natuurlijk absoluut niet zeggen dat er geen kritiek mag zijn. Een reactie op een vraag kan ook via de vragenrubriek worden ingediend en dat gebeurd ook regelmatig. Ook wordt een zelfde soort vraag nog wel eens doorgestuurd naar een andere deskundige.

Misschien kan Omega er ook nog wat over zeggen aangezien hij de rubriek beheert. Maar op dit moment is hij waarschijnlijk een kabeljauw aan het omhoog takelen uit een Noors fjord en dat is wat lastig reageren ;-)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 mei 2005 11:13

Een idee dat ik had bij sommige discussies die we hebben gevoerd in de religieforums, is dat we voordat we een discussie op slot doen (omdat bijv. het onderwerp al helemaal uitgekauwd is), we nog een last-take van een predikant of theoloog in de discussie opnemen. Dat is dan de laatste post die we in de discussie opnemen.
Of we geven (als moderator) een korte samenvatting van wat er in het topic besproken is en geven de verschillende visies weer (N.B. dat is alleen iets voor serieuze geloofstopics natuurlijk, anders wordt de werkdruk voor moderators veel te hoog ;)), voordat er een slotje op gaat.

Het zijn zomaar wat ideeen en er hoeft wat mij betreft ook perse iets concreets uit te komen, maar een beetje brainstormen over verbeteringen kan geen kwaad, lijkt me.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 mei 2005 11:41

Das een goed idee Elbert!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 mei 2005 12:47

Ik vind het geen goed idee. Dan zou je het woord van een dominee onbespreekbaar maken. Ik bedoel het niet lelijk maar dan krijg ik het idee dat wij wel mogen discussieren, maar dat vervolgens de dominee mag zeggen hoe het echt zit.

Terug naar “Archief”