Op de verpleegafdeling waar ik werk worden vaak mensen opgenomen met alcoholproblemen. Levercirrose, hepatitis, pancreatitis (alvleesklierontsteking) ernstige geelzucht enz. Deze mensen doen het zichzelf aan. Dat is wel triest om te zien.
Als je deze ziektebeelden hebt, moet je gewoon acuut stoppen met alcohol, want anders gaat het slechter, en dat leidt tot de dood. Vaak is dat stoppen problematisch. Als de patiënten opgeknapt zijn, en weer naar huis gaan, zie je ze vaak binnen de kortste keren weer terug, omdat ze weer alcohol gebruikt hebben.
Dit kan ik ook zeggen van patiënten die roken, precies hetzelfde verhaal.
Alcohol is even schadelijk als roken!
Maar in tegenstelling tot roken kan alcohol als het strikt matig gebruikt wordt, wel goed zijn voor de gezondheid. (Matig is denk ik: max. 3 glazen wijn verspreidt over de week, of max. 5 biertjes, let op: verpreidt over een week.)
Maar als je alcoholist bent geweest kun je volgens mij beter ook geen alcohol meer aanraken. Anders kom je misschien toch weer in de verleiding om de grens telkens hoger te leggen enz.
Je lever krijgt de grootste klap als je in een keer heel veel drinkt! Daar gaat je lever ook echt kapot van. Je hoeft niet eens een 'echte' alcoholist te zijn, maar als je dit regelmatig doet, is dat echt heel schadelijk.
Uit dit forum en omgeving maak ik op dat veel (ook christen-) jongeren regelmatig dronken of aangeschoten zijn. Ik vind dat je dat als christen gewoon niet kan maken! De Bijbel spreekt daar heel duidelijk over! (Zie bijv. Galaten 5:16-26) En je verwaarloosd zo je lichaam.
Hoe denken jullie daarover?