Guinevere schreef:ps. missch. een nieuwe topic: doop
Dit topic is daar al behoorlijk diep op ingegaan.

Moderator: Moderafo's
Guinevere schreef:ps. missch. een nieuwe topic: doop
Guinevere schreef:Ja, er valt veel over te zeggen.
Kinderdoop komt niet letterlijk in de Bijbel voor, maar bijvoorbeeld het huis van de stokbewaarder werd gedoopt, ook is de doop in plaats van de besnijdenis gekomen die ook aan kleine kinderen toegepast werd, het is een teken van het verbond geen zegel.
Ik ben het hier niet mee eens.. Kinderdoop kan niet in de plaats gekomen zijn van besnijdenis.. Want bij de Joden werden alleen jongetjes besneden, en bij kinderdoop jongetjes én meisjes gedoopt?
Guinevere schreef:Daarmee komt het volgende puntje, doop door onderdompeling, het gaat om een teken, door het water word aangegeven van Jezus geleden heeft voor alle zonden en dat er voor jou mogelijkheid is om zalig te worden en zo bij God te zijn, dit kun je uitdrukken met drie druppels water maar ook door drie onderdompelingen.
In de bijbel betekent het woord 'dopen' (baptizein): dompelen. Dat is dus geen besprenging, of begieting, maar onderdompeling.
Guinevere schreef:Ik vind niet dat kinderen gedoopt kunnen worden, zij kunnen nog niet met het volle verstand God aan nemen, en in de bijbel wordt gezegd:
Handelingen 2:41:
'Zij dan, die Zijn Woord aannamen, lieten zich dopen'.
Doop door onderdompeling is volledig bijbels, het staat letterlijk geschreven, terwijl ik bij kinderdoop geen duidelijk bijbelse ondergrond kan vinden.
Raido schreef:Een traditie hoeft niet verkeerd te zijn en door wat teksten uit de Bijbel te gebruiken die in een bepaalde cultuur geschreven zijn kun je gewoon veel onderbouwen.
Sabra schreef:Tradities leiden af van het wezenlijke van de opdracht die God ons gegeven heeft.
De besnijdenis was het teken van het verbond tussen God het volk Israel, er zijn gewoon veel parallelen in die tekenen/zegelen van dat verbond of heenwijzingen, bijvoorbeeld het paaslam dat geslacht werd (bloed) en de besnijdenis (bloed) nadat Jezus gestorven was zijn het bloedloze sacramenten geworden.Sabra schreef:. De doop is niet in plaats van de besnijdenis gekomen. De besnijdenis is als teken van de onderwerping van de mens aan de wet niet meer nodig, omdat Christus de wet heeft vervuld.
Jezus heeft tegen zijn discipelen gezegt op de avond voor zijn verraad door Judas 'neemt, eet dit is mijn lichaam dat voor u gegeven is, doet dat tot Mijn gedachtenis. Desgelijks na het Avondmaal, nam Hij den drinkbeker en gedankt hebbende gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daar uit, deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed, het welk voor u en vor velen vergoten is.... (enz)Jezus geeft heel duidelijk de opdracht dat wij dat moeten doen ter nagedachtenis van Hem en zijn werk.
Enkel als de tradities boven het wezenlijke gesteld worden.Tradities leiden af van het wezenlijke van de opdracht die God ons gegeven heeft.
Handelingen 2:41:
'Zij dan, die Zijn Woord aannamen, lieten zich dopen'.
Doop door onderdompeling is volledig bijbels, het staat letterlijk geschreven, terwijl ik bij kinderdoop geen duidelijk bijbelse ondergrond kan vinden.
Raido schreef:Men komt er achter vast, maar dan? is een ongegronde (op Bijbel) per definitie verkeerd?
jas schreef:Pauline schreef:ik denk dat dit een lastige vraag is omdat het ook met normen en waarden te maken heeft
wat je aangeleerd hebt, zal je al snel zien misschien van dat het ergens van afgeleid is en dus minder snel van je eigen gemeente zult zien dat er dogma's zijn, dan van een andere kerk.
bovendein zullen de mensewn die naar zo'n kerk gaan waar vrouwen rokken moeten dragen, daar ook goede redenen voor hebben, net zoals dat jou kerk er reden voor heeft om wel voor de kinderdoop te kiezen ipv, volwassendoop.
als je je niet kan vinden in de regels van een kerk, dan ga je toch naar een andere toe?
waar er meer in past?
ik denk niet dat er ook maar 1 kerk is, die perfect is en het allemaal goed voor elkaar heeft, ookal denk je dit vaak over je eigen gemeente sneller dan die van een ander.
van die kan je makkelijker zeggen wat er niet goed is en wel.
maar dat betekent niet dat je gelijk hebt...
de 7 sacrementen:
De Doop
Eerste Heilige Communie
Het Heilig Vormsel
Biecht en Boete
Huwelijk
Ziekte
Overlijden
ja kijk , er zitten er een paar tussen waar ik niets mee heb.
dat zegt dus niet dat ze nergens op gebasseerd zijn,. dat word echt niet zomaar verzonnen in mijn ogen.
de doop avondmaal huwelijk, zieken zalving, is allemaal sowieso terug te vinden in de bijbel, zijn nog belangrijk ook. volgens
eigelijk zeg je zelf al in je 2e berichtje dat ze allemaal wel terug te vinden zijn.
maar wat is nou je vraag?want je komt terug op dingen uit je eerste bericht.
plien
In het rijtje van 7 sacramenten die je hier opnoemt, horen er 6 niet thuis en ontbreekt er één. Alleen de doop is een sacrament en het Heilig Avondmaal noem je in het geheel niet. Wellicht heb je een RK-achtergrond? Oké, wel bij dezen weet je dan dat de protestanten er op grond van Gods Woord 2 kennen.
marina87 schreef:Soms komt die vastgebakken tradities/gewoontes niet ten goede. Ik neem even een voorbeeld van een gebeurtenis die in de kerk is gebeurt waar ik nu zit. Er kwamen 2 allochtone vrouwen de kerk inlopen (met hoofddoek!) worden ze er vervolgens uitgestuurd, omdat ze geen hoed op hadden. (hoofddoek = hoofddeksel).
Zoiets is toch om te janken??
Lichtzwaard schreef:jas schreef:Pauline schreef:ik denk dat dit een lastige vraag is omdat het ook met normen en waarden te maken heeft
wat je aangeleerd hebt, zal je al snel zien misschien van dat het ergens van afgeleid is en dus minder snel van je eigen gemeente zult zien dat er dogma's zijn, dan van een andere kerk.
bovendein zullen de mensewn die naar zo'n kerk gaan waar vrouwen rokken moeten dragen, daar ook goede redenen voor hebben, net zoals dat jou kerk er reden voor heeft om wel voor de kinderdoop te kiezen ipv, volwassendoop.
als je je niet kan vinden in de regels van een kerk, dan ga je toch naar een andere toe?
waar er meer in past?
ik denk niet dat er ook maar 1 kerk is, die perfect is en het allemaal goed voor elkaar heeft, ookal denk je dit vaak over je eigen gemeente sneller dan die van een ander.
van die kan je makkelijker zeggen wat er niet goed is en wel.
maar dat betekent niet dat je gelijk hebt...
de 7 sacrementen:
De Doop
Eerste Heilige Communie
Het Heilig Vormsel
Biecht en Boete
Huwelijk
Ziekte
Overlijden
ja kijk , er zitten er een paar tussen waar ik niets mee heb.
dat zegt dus niet dat ze nergens op gebasseerd zijn,. dat word echt niet zomaar verzonnen in mijn ogen.
de doop avondmaal huwelijk, zieken zalving, is allemaal sowieso terug te vinden in de bijbel, zijn nog belangrijk ook. volgens
eigelijk zeg je zelf al in je 2e berichtje dat ze allemaal wel terug te vinden zijn.
maar wat is nou je vraag?want je komt terug op dingen uit je eerste bericht.
plien
In het rijtje van 7 sacramenten die je hier opnoemt, horen er 6 niet thuis en ontbreekt er één. Alleen de doop is een sacrament en het Heilig Avondmaal noem je in het geheel niet. Wellicht heb je een RK-achtergrond? Oké, wel bij dezen weet je dan dat de protestanten er op grond van Gods Woord 2 kennen.
Toch nog maar is nakijken wat de zeven Sacramenten zijn,tjonge overlijden is een sacrament om te brullen ,zou zeggen schoenmaker hou je bij je leest.
jas schreef:marina87 schreef:Soms komt die vastgebakken tradities/gewoontes niet ten goede. Ik neem even een voorbeeld van een gebeurtenis die in de kerk is gebeurt waar ik nu zit. Er kwamen 2 allochtone vrouwen de kerk inlopen (met hoofddoek!) worden ze er vervolgens uitgestuurd, omdat ze geen hoed op hadden. (hoofddoek = hoofddeksel).
Zoiets is toch om te janken??
Dat is niet alleen om te janken, het is totaal ongegrond. Een hoofddoek is ook een hoofddeksel. Nergens staat te lezen dat het een hoed moet zijn. Trouwens, in sommige kerken zijn er zelfs hoofddoekjes om uit te delen aan mensen die de kerkdienst willen bijwonen maar geen hoed hebben. De ambtsdrager die dit gedaan heeft is dus geen knip voor z'n neus waard.
jas schreef:Dat is niet alleen om te janken, het is totaal ongegrond. Een hoofddoek is ook een hoofddeksel. Nergens staat te lezen dat het een hoed moet zijn. Trouwens, in sommige kerken zijn er zelfs hoofddoekjes om uit te delen aan mensen die de kerkdienst willen bijwonen maar geen hoed hebben. De ambtsdrager die dit gedaan heeft is dus geen knip voor z'n neus waard.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten