Raido schreef:
Kinderdoop komt niet letterlijk in de Bijbel voor, maar bijvoorbeeld het huis van de stokbewaarder werd gedoopt, ook is de doop in plaats van de besnijdenis gekomen die ook aan kleine kinderen toegepast werd, het is een teken van het verbond geen zegel.
Twee opmerkingen:
a. De doop is niet in plaats van de besnijdenis gekomen. De besnijdenis is als teken van de onderwerping van de mens aan de wet niet meer nodig, omdat Christus de wet heeft vervuld.
b. Kinderdoop kan nooit worden beschouwd als zijnde een sacrament, omdat de bijbel er geen uitsluitsel overgeeft. Vroeg-christelijke muurschilderingen in de catacomben van Rome laten zien dat volwassenen werden gedoopt. Daarnaast is de doop geen vereiste om tot God te mogen komen, zie Hierover het laatste hoofdstuk van Marcus.
Daarmee komt het volgende puntje, doop door onderdompeling, het gaat om een teken, door het water word aangegeven van Jezus geleden heeft voor alle zonden en dat er voor jou mogelijkheid is om zalig te worden en zo bij God te zijn, dit kun je uitdrukken met drie druppels water maar ook door drie onderdompelingen.
Er zijn in de bijbel inderdaad geen instructies omtrent de wijze waarop er gedoopt wordt. In de eerder aangehaalde muurschilderingen is echter wel te zien dat men in die tijd doopte door onderdompeling.
Het woord sacrament komt helemaal niet voor in de Bijbel maar dat is geen probleem, ook heeft Jezus nooit gezegt dat wij altijd het avondmaal moeten houden, dat wil niet zeggen dat we het niet mogen.
Jezus geeft heel duidelijk de opdracht dat wij dat moeten doen ter nagedachtenis van Hem en zijn werk.
Waar het om gaat is dit : in veel kerken wordt het : je mag niks, maar wat je mag dat moet je, zo ook met rokken en andere uiterlijkheden, dat van die rok is gewoon een mooi punt om te laten zien dat je christen bent, dat kan nog op 100 andere manieren maar veel mensen weten dat meisjes in rokken refo's zijn, mooi toch? of schaam je er voor?
Veel van dit soort discussie leiden inderdaad af van de hoofdvraag die wij ons moeten stellen. Welk plan heeft God met ons/mij in zijn koninkrijk en wat doe ik in zijn koninkrijk.
Maar veel tradities zijn best mooi.
Tradities leiden af van het wezenlijke van de opdracht die God ons gegeven heeft.