ADHD-ers?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

ADHD-ers?

Berichtdoor lindita » 10 mei 2005 21:33

Zijn er hier mensen met adhd?

Ik kom graag in contact met jongeren / volwassenen met adhd.

Op de meeste sites gaat het over kinderen. :?
the most important things in life are not things

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 10 mei 2005 22:29

euh vraagje...

bij kinderen wordt er tegenwoordig snel een label 'adhd' geplakt op een druk kind, maar volwassenen hebben in hun jeugd vaak een dergelijke test nooit gehad, hoe uit zich dit gedrag dan in volwassen toestand ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 mei 2005 23:05

Het is niet alleen bij een "druk" kind, dat het adhd kan hebben. Impulsiviteit is er ook een groot kenmerk van. Er zijn heel veel verschillende vormen van ADHD, dus ook velerlei kenmerken.

joepie

Berichtdoor joepie » 11 mei 2005 06:03

spacy schreef:euh vraagje...

bij kinderen wordt er tegenwoordig snel een label 'adhd' geplakt op een druk kind, maar volwassenen hebben in hun jeugd vaak een dergelijke test nooit gehad, hoe uit zich dit gedrag dan in volwassen toestand ?

20 jaar terug waren er ook testen hoor. Dan kreeg je het label MBD opgeplakt. Dat heet tegenwordig ADHD.
Mijn dochter die toen 4 jaar was, is een hele dag geopserveerd door een kinderarts, en een dag door een psycholoog, en ze heeft een hersenfilm gehad, en ze moest een dag op speltherapie geobserveerd worden. Dus best wel intensief. Toen is de diagnose: MBD gemaakt.
Maar eigenlijk was dat niet voor ons maar de school wilde dat graag, en dat we haar dan inderdaad Ritalin zouden geven.
Dat hebben we nooit gedaan.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 mei 2005 09:51

ADHD'ers zijn niet alleen hyperactief, hoor.

Mijn zusje heeft ADD, zonder de 'H'. Ze is weleens druk, maar is iedereen weleens.
Wat ze wel heeft dan wel? Nou: ze wil altijd het laatste woord hebben, ze wil altijd gelijk hebben, ze zal nooit je gelijk geven, ze scheld maar zonder het bewustzijn dat ze dat zegd, ze vergeet allerlei zaken veel meer dan anderen, ze onthoud geen dingen op de korte termijn.

Bijvoorbeeld: Het vaste ritueel van 's morgens beneden komen en haar medicijnen innemen, dat leert ze nog steeds niet.

Nog een voorbeeld: Ze gaat haar huiswerk doen, maar daar komt niets van terrecht, omdat ze wat tegenkomt in haar kamer, wat veel leuker is.

Dat is ADD en dus ook ADHD.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 11 mei 2005 12:04

maar heeft iedereen niet in meer of mindere mate iets dergelijks?

ik ben impulsief,
wordt snel afgeleid
vaak geen motivatie of concentratie...
en kan soms erg druk doen ;)

maar goed ik kan de knop ook omzetten :D
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 mei 2005 15:06

spacy schreef:maar goed ik kan de knop ook omzetten :D

Dat kan een ADHD'er en ADD'er niet.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 11 mei 2005 20:20

http://www.adhd-volwassenen.be/

site die gaat over aandacht voor volwassene met adhd! Misschien dat je hier wat aan hebt!?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 mei 2005 21:11

spacy schreef:maar heeft iedereen niet in meer of mindere mate iets dergelijks?

ik ben impulsief,
wordt snel afgeleid
vaak geen motivatie of concentratie...
en kan soms erg druk doen ;)

maar goed ik kan de knop ook omzetten :D

ja, ook adhd :wink:

k heb een klas met kinderen.... kan ook genoeg stickers plakken. Ik denk dat je er mee om leert gaan. Ik was ook altijd heel druk...maar ik leer nu, wanneer ik rustig moet zijn enw anneer ik lekker door kan gaan.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mei 2005 07:35

Het gaat er hier dacht ik niet om of we graag stikkers plakken.
Maar om mensen met echt ADHD gediagnosticeerd.
Dus die ook echt zijn onderzocht op ADHD.
Want inderdaad zijn er tegenwordig wel erg veel kinderen met ADHD of een aanverwante stoornis.
En ik vraag me dan ook af of die er ook wel echt op onderzocht zijn of dat een huisarts er maar vanuit gaat dat het zo is. En dus weer ritalin voorschrijft. Wat ik overigens een erg slechte zaak vind.

Ik denk dat tegenwordig veel kinderen (vroeger trouwens ook) zo druk zijn door wat ze eten en vooral wat ze snoepen.
Door de hoeveelheid suiker die ze binnen krijgen.
En door de hoeveelheid aan informatie en vermaak via tv en internet.

Onze dochter bleek buiten dat ze ADHD had ook allergisch voor b.v. suiker. En andere voedings stoffen.
Wij zijn toen gewoon radicaal gestopt voor suiker en daardoor werd ze al veel rustiger.
Kon zij zich beter concentreren. Ze wist later ook precies waarom ze een proefwerk slecht had gemaakt; dan had ze dus stiekum weer gesnoept.

psycholoog

Berichtdoor psycholoog » 17 mei 2005 10:23

joepie schreef:Het gaat er hier dacht ik niet om of we graag stikkers plakken.
Maar om mensen met echt ADHD gediagnosticeerd.
Dus die ook echt zijn onderzocht op ADHD.
Want inderdaad zijn er tegenwordig wel erg veel kinderen met ADHD of een aanverwante stoornis.
En ik vraag me dan ook af of die er ook wel echt op onderzocht zijn of dat een huisarts er maar vanuit gaat dat het zo is. En dus weer ritalin voorschrijft. Wat ik overigens een erg slechte zaak vind.

Inderdaad is het een slechte zaak wanneer een huistarts de diagnose AD(H)D stelt. Daar is onderzoek voor nodig door een deskundige. Wanneer ik op mijn werk een kind zie waarvan de verdenking is dat hij/zij AD(H)D heeft wordt er een zeer uitgebreid onderzoek verricht. Hierbij wordt oa gekeken hoe een kind als baby was. Om gediagnosticeerd te kunnen worden als ADHD-er moeten kinderen al voor hun zevende (soms wordt zelfs gezegd vierde) levensjaar kenmerken vna hyperactiviteit vertoond hebben.
Aan de andere kant is het wel zo dat veel kinderen met druk gedrag, zonder dat zij gediagnosticeerd zijn als ADHD-er, baat hebben bij Ritalin. Maar ik ben er ook erg voorzichtig mee. Zelf ga ik dan op zoek naar mogelijke andere redenen voor dit gedrag, die er vaak ook te vinden zijn. Dat doe je als psycholoog; een huisarts mist daarvoor helaas de expertise en geeft dan maar Ritalin. En ouders denken dan dat het probleem opgelost is... Niet dus.

En wat betreft ADHD bij volwassenen. Het blijkt over het algemeen dat men de symptomen blijft houden, maar dat het wel minder wordt en men er in ieder geval zelf meer controle over heeft. Gedragstherapie is overigens een redelijk effectief middel bij ADHD met ook langetermijneffecten. Misschien een tip...?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 mei 2005 12:57

Zijn er misschien ook nog meer kenmerken van ADHD?
Ik kom alleen zo'n beetje het kenmerk hyperactiviteit tegen en dat is natuurlijk ook wel het hoofdzakelijke, maar is er niet meer?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

psycholoog

Re: ADHD-ers?

Berichtdoor psycholoog » 19 mei 2005 15:28

lindita schreef:Zijn er hier mensen met adhd?

Ik kom graag in contact met jongeren / volwassenen met adhd.

Op de meeste sites gaat het over kinderen. :?

www.antenna.nl/hersenstorm

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 24 mei 2005 13:20

frekje schreef:Zijn er misschien ook nog meer kenmerken van ADHD?
Ik kom alleen zo'n beetje het kenmerk hyperactiviteit tegen en dat is natuurlijk ook wel het hoofdzakelijke, maar is er niet meer?

ADHD is niet alleen maar negatief, het heeft ook leuke kanten:

ADHD-ers kunnen spontaan en energiek zijn, lief en aandoenlijk, creatief en doortastend. Ze lopen snel warm voor idealen. Onrecht kan hen woedend maken, en als dappere strijders willen zij daarop af gaan.

Probeer daar ook naar te kijken!!!

By the way, mijn zus(je) heeft ADHD
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

wervelwind
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wervelwind » 24 mei 2005 13:59

hoi,
Ik heb ook ADHD
sinds kort is er een nieuw forum/site voor jongeren met ADHD: www.jongeren.adhdplus.nl
In de volwassenheid hoeven de symptomen niet af te nemen, wel is het zo dat de (zichtbare) hyperactiviteit minder kan worden (je klimt bijvoorbeeld niet meer overal op), maar innerlijk blijf je nog onrustig (je friemelt veel, etc)
Ook is het zo dat juist in de volwassenheid of bij het volwassen worden de problemen juist op kunnen spelen. Want als je bijv een wat hoger iq heb kan je op de basisschool je concentratieproblemen nog compenseren. Maar wanneer je op bijv het beroepsonderwijs komt, of ergens anders, moet je steeds meer zelf gaan doen en organiseren, en dan kunnen de problemen komen.
Andere symptomen van adhd bij volwassenen zijn:
-aandachtstekort: snel afgeleid, slordig, niet luisteren naar anderen, alles
tegelijk doen, dingen niet afmaken, en dingen kwijt zijn
- hyperactiviteit: rusteloosheid, veel praten en moeite met ontspannen
-impulsiviteit: niet denken maar doen, niet op je beurt kunnen wachten,
spanning en sensatie zoeken, impulsief geld uit geven,
impulsief relaties en banen aanaan, impulsieve vreetbuien.

Naar wat ik weet mag een huisarts geen ritalin meer voorschrijven omdat het te vaak zomaar werd voorgeschreven. Je moet eerst zorgvuldig getest worden door een psychiater/psycholoog. En als dan de diagnose ADHD is gesteld dan ga je overleggen of je ritalin wil gaan gebruiken. Maar dit is vaak in combinatie met therapie.

Het is echter wel moeilijker om op latere leeftijd de diagnose ADHD te kunnen stellen, omdat je toch al een soort van aanpassingsstrategieen heb ontwikkeld. En het kan ook zijn dat je door onbehandelde ADHD andere psychische klachten heb (zoals depressiviteit) en dan raken de symptomen van ADHD ondergesneeuwd.

en bisschop ik sluit me helemaal bij je aan!!!!!!!!!!!!
Nog een paar aanvullingenbij de voordelen van adhd:

Je bent een gevoelsmens en hebt een enorm rechtvaardigheidsgevoel.
Je kunt intenser van dingen genieten dan de meeste anderen.
Je bent een kei in het bedenken van oplossingen.
Je bekijkt de wereld vanuit een unieke, onbevangen invalshoek.
Je bent fantastisch in het vinden van dingen (zoals geld op de grond) en mensen in een menigte.
Je bent verbazingwekkend scherpzinnig.
Je impulsiviteit maakt je een spontaan en openhartig mens.
Je kunt plezier hebben als geen ander.
Je bent energiek; vervuld van een krachtig en volhardend streven, wanneer je een doel wilt bereiken.
Je bent recht door zee.
Je wilt graag gewaardeerd worden en werkt daar ook hard voor.
Je bloeit op van positieve kritiek, maar doorziet huichelarij meteen.
Je maakt van je hart geen moordkuil.
Je bent ontzettend enthousiast en goed als je iets graag doet.
Je bent heel moeilijk voor de gek te houden.
Je komt voor jezelf op!
Je prikt onmiddellijk door uiterlijke schijn van mensen en zaken heen.
Je maakt snel contact met anderen en bent daardoor een uitstekend netwerker.
Je kunt met alle lagen van de bevolking door een deur.
Je bent iemand die niet snel in een sleur terechtkomt of saai wordt.
Je bent origineel en hebt een groot gevoel voor humor.
Je bent de goed verstaander die vaak maar een half woord nodig heeft.
Je bent loyaal en gaat door het vuur voor mensen waarvan je houdt.
Niemand is meer hartstochtelijk dan jij, wanneer je gek bent van iets of op iemand.
Je doet iets eerder omdat je het wilt, dan omdat het moet. En wat je doet, doe je met hart en ziel!

Terug naar “Archief”