Dysthymie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Dysthymie

Berichtdoor Annemieke86 » 10 mei 2005 11:06

Een chronische depressie die langer dan twee jaar aanhoud en die het leven voor veel mensen moeilijk maakt.

Van dysthymie wordt gesproken als tenminste 2 van de volgende symptomen lange tijd aanwezig zijn, gedurende 2 jaar voor volwassenen en 1 jaar voor kinderen. De symptomen mogen nooit langer dan 2 maanden afwezig zijn:

1. Slechte eetlust of juist te veel eten
  2. Slaapgebrek of juist te veel slapen
  3. Gebrek aan energie of vermoeidheid
  4. Gering gevoel van eigenwaarde
  5. Slecht kunnen concentreren of besluiteloos zijn
  6. Gevoelens van hopeloosheid

De symptomen mogen niet het gevolg zijn van de fysiologische effecten van alcohol of drugsgebruik of van een lichamelijke ziekte.

Andere diagnoses die de symptomen zouden kunnen verklaren worden uitgesloten:

Een depressieve episode
Manische episodes, gemengde episodes of hypomanische episodes
Depressieve episoden afgewisseld met subklinische manische episoden (cyclothyme stoornis)
Chronische psychotische stoornis, zoals schizofrenie of waanstoornis

Vroege dysthymie: de 1e symptomen van dysthymie treden op voor het 21e jaar. Deze mensen hebben een grotere kans om later een depressieve episode te krijgen.
Late dysthymie: de 1e symptomen treden op na het 20e jaar.
Dysthymie met atypische kenmerken: de afgelopen 2 jaar reageerde de stemming op gebeurtenissen, of tenminste 2 van de volgende kenmerken zijn aanwezig:
- Flinke toename van het gewicht of de eetlust
- Langdurig slapen (hypersomnie)
- Zwaar gevoel in de ledematen
- Een langdurige gevoeligheid voor afwijzing met negatieve gevolgen voor het sociaal of maatschappelijk functioneren.

==========================================

Is misschien een lang verhaaltje, maar ik heb wel ns verhalen gepost hier op dit forum waar ik vroeg om een antwoord (persoonlijk leven) en hoe ik er mee om moest gaan.
Ik geloof dat God mij naar dit artikel gebracht heeft, want ik kan niet anders zeggen dat ik voor de eerste keer sterk het gevoel heeft dat deze ziekte compleet mijn beeld van wie ik ben weergeeft.
Afbeelding

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 mei 2005 11:36

Interessant artikel.....

Kleine toevoeging...er is ook een reeële kans op genezing : zie essieee!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 10 mei 2005 12:47

Ja, er is een reeële kans, maar dan moet je wel je hele leven medicijnen slikken! En er is grote kans dat het überhaupt terugkomt!
Afbeelding

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 10 mei 2005 14:13

Als ik het artikel goed begrijp is dysthymie dus een depressie die minstens twee jaar duurt. In die tijd kan het af en toe beter met je gaan, maar dit is niet langer dan twee maanden zo.
Klopt dit of niet?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mei 2005 15:34

Anders lijkt het extreem veel op de 'standaard' verschijnselen van een depressie
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 mei 2005 21:26

Ik ben ooit ook eens gediagnosticeerd als zou ik dat hebben...
ik had het nog niet eens 2 jaar, dus waarom dat dan vastgesteld is...

ik heb nog jaren aan die diagnose vastgezeten, verdorie!! :x

Maar wel balen als je het wel hebt..
the most important things in life are not things

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 11 mei 2005 08:08

bloempie20 schreef:Als ik het artikel goed begrijp is dysthymie dus een depressie die minstens twee jaar duurt. In die tijd kan het af en toe beter met je gaan, maar dit is niet langer dan twee maanden zo.
Klopt dit of niet?
Ja dat klopt. Er zijn ook minimaal 2 verschijnselen en het lijkt verdacht veel op een depressie maar het is het niet. Je bent bijv. "vervreemd" van de maatschappij en je sociale leven staat gewoon op 0. Ik vind het ook moeilijk om ze te onderscheiden hoor!

Lindita schreef:Ik ben ooit ook eens gediagnosticeerd als zou ik dat hebben...
ik had het nog niet eens 2 jaar, dus waarom dat dan vastgesteld is...

ik heb nog jaren aan die diagnose vastgezeten, verdorie!!

Maar wel balen als je het wel hebt..
:? :| :x :(
Afbeelding

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 12 mei 2005 14:11

Ik geloof dat God mij naar dit artikel gebracht heeft, want ik kan niet anders zeggen dat ik voor de eerste keer sterk het gevoel heeft dat deze ziekte compleet mijn beeld van wie ik ben weergeeft

Wat wil je nu mee in dit topic? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Gewoon er over spreken of informatie?
Engaged @ 07-01-2005

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 12 mei 2005 16:10

M@rije schreef:
Ik geloof dat God mij naar dit artikel gebracht heeft, want ik kan niet anders zeggen dat ik voor de eerste keer sterk het gevoel heeft dat deze ziekte compleet mijn beeld van wie ik ben weergeeft

Wat wil je nu mee in dit topic? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Gewoon er over spreken of informatie?
Allebei. Ik wil graag dat anderen een beeld krijgen over wat het is, omdat het onduidelijk is wat een depressie is en wat dysthymie. Ook wil ik mijn ervaring ermee vertellen, maar dat is meer persoonlijk.
Afbeelding

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 12 mei 2005 17:36

Zoals ik het meestal zie is dit wat jij zegt het belangrijkste om die 2 te onderscheiden:
Andere diagnoses die de symptomen zouden kunnen verklaren worden uitgesloten:

Een depressieve episode

Het is geen episode, maar een depressie uitgestrekt over langere periode. Vaak zijn deze depressies minder duidelijk zichtbaar, alleen aan negatieve symptomen als niet eten, slecht slapen en die dingen die jij al opnoemde.
Soms wordt de diagnose ook al veel eerder vastgesteld, omdat een depressieve episode vaak (maar) enkele weken/maanden duurt. Als het langer duurt, krijgen mensen al snel het label dysthymie opgeplakt.

Als je het labeltje eenmaal opgeplakt hebt gekregen, is het idd erg moeilijk om vanaf te komen, wat iemand hier ook al zei. Maar dat is met alle diagnoses wel. Als wij bijv. twijfelen aan een diagnose, wil je echt niete weten wat er allemaal aan te pas moeten komen om die diagnose te verwerpen en een nieuwe diagnose aan de symptomen te koppelen.

Wat betreft praten over ervaring, dat kan ik (gelukkig) niet. Ben zelf nooit depressief geweest, en heb er echt alleen in mijn werk mee te maken.
Engaged @ 07-01-2005

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 mei 2005 23:02

Ik ben 4 jaar zwaar depressief geweest, maar heb nooit dit etiket opgeplakt gekregen.
Gelukkig ook maar, want chronisch klinkt zo definitief.
Maar zoals ik het nu begrijp is het bij dysthymie zo, dat de symptomen minder ernstig zijn als bij een depressie.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 31 mei 2005 11:12

bloempie20 schreef:Ik ben 4 jaar zwaar depressief geweest, maar heb nooit dit etiket opgeplakt gekregen.
Gelukkig ook maar, want chronisch klinkt zo definitief.
Maar zoals ik het nu begrijp is het bij dysthymie zo, dat de symptomen minder ernstig zijn als bij een depressie.
Ja klopt, het is ook wel een 'lichte depressie'. Je kan er ook wel van genezen maar het kan ook niet. 50-50 eigenlijk.
Afbeelding

Terug naar “Archief”