Van dysthymie wordt gesproken als tenminste 2 van de volgende symptomen lange tijd aanwezig zijn, gedurende 2 jaar voor volwassenen en 1 jaar voor kinderen. De symptomen mogen nooit langer dan 2 maanden afwezig zijn:
- Slechte eetlust of juist te veel eten
- Slaapgebrek of juist te veel slapen
- Gebrek aan energie of vermoeidheid
- Gering gevoel van eigenwaarde
- Slecht kunnen concentreren of besluiteloos zijn
- Gevoelens van hopeloosheid
De symptomen mogen niet het gevolg zijn van de fysiologische effecten van alcohol of drugsgebruik of van een lichamelijke ziekte.
Andere diagnoses die de symptomen zouden kunnen verklaren worden uitgesloten:
Een depressieve episode
Manische episodes, gemengde episodes of hypomanische episodes
Depressieve episoden afgewisseld met subklinische manische episoden (cyclothyme stoornis)
Chronische psychotische stoornis, zoals schizofrenie of waanstoornis
Vroege dysthymie: de 1e symptomen van dysthymie treden op voor het 21e jaar. Deze mensen hebben een grotere kans om later een depressieve episode te krijgen.
Late dysthymie: de 1e symptomen treden op na het 20e jaar.
Dysthymie met atypische kenmerken: de afgelopen 2 jaar reageerde de stemming op gebeurtenissen, of tenminste 2 van de volgende kenmerken zijn aanwezig:
- Flinke toename van het gewicht of de eetlust
- Langdurig slapen (hypersomnie)
- Zwaar gevoel in de ledematen
- Een langdurige gevoeligheid voor afwijzing met negatieve gevolgen voor het sociaal of maatschappelijk functioneren.
==========================================
Is misschien een lang verhaaltje, maar ik heb wel ns verhalen gepost hier op dit forum waar ik vroeg om een antwoord (persoonlijk leven) en hoe ik er mee om moest gaan.
Ik geloof dat God mij naar dit artikel gebracht heeft, want ik kan niet anders zeggen dat ik voor de eerste keer sterk het gevoel heeft dat deze ziekte compleet mijn beeld van wie ik ben weergeeft.