Moderator: Moderafo's
elbert schreef:De lutherse sacramentsleer (zowel avondmaal als doop) en afval der heiligen zijn zaken die o.a. in de onveranderde Augsburgse confessie worden beleden en die in tegenspraak zijn met de gereformeerde belijdenissen.
jas schreef:elbert schreef:De lutherse sacramentsleer (zowel avondmaal als doop) en afval der heiligen zijn zaken die o.a. in de onveranderde Augsburgse confessie worden beleden en die in tegenspraak zijn met de gereformeerde belijdenissen.
Nooit, maar dan ook nooit heeft Luther de afval der heiligen beleden. Wel dat gelovigen de ware leer verlaten en een dwaalleer aanhangen, maar niet dat zij het geloof zelf kwijtraken.
Ik ben net zijn boek over Het Regtveerdigend Geloof aan het lezen (galatenbrief) en Luther is op deze punten absoluut zuiver.
"Melanchton was wel overtuigd, dat de kerk altijd zou blijven bestaan. Maar blijkens de Loci van 1559 hangt dat voor hem niet samen met de belofte van de volharding van de gelovigen (...) Volgens de lutherse theologen uit de bloeitijd van de orthodoxie zijn David en Petrus totaal afvallig geworden. Zij verloren door hun zonden de genade, het geloof en de Heilige Geest (...) In de lutherse voorstelling is een duidelijk motief te herkennen. In de lijn van wat al in de Augsburgse Confessie en in de Schmalkaldische Artikelen is opgemerkt aan het adres van sommige spiritualisten en sektariërs, is er beduchtheid voor geestdrijverij (...) De gereformeerde zienswijze zou tot gerustheid, overmoedig vertrouwen en hoogmoed leiden, waarbij het met de zonden niet zo nauw meer genomen wordt en het aan waakzaamheid ontbreekt", De continuïteit van geloof en kerk, 9-10.
elbert schreef:jas schreef:elbert schreef:De lutherse sacramentsleer (zowel avondmaal als doop) en afval der heiligen zijn zaken die o.a. in de onveranderde Augsburgse confessie worden beleden en die in tegenspraak zijn met de gereformeerde belijdenissen.
Nooit, maar dan ook nooit heeft Luther de afval der heiligen beleden. Wel dat gelovigen de ware leer verlaten en een dwaalleer aanhangen, maar niet dat zij het geloof zelf kwijtraken.
Ik ben net zijn boek over Het Regtveerdigend Geloof aan het lezen (galatenbrief) en Luther is op deze punten absoluut zuiver.
De onveranderde Augsburgse Confessie is van Melanchton. In art. 12 van de onveranderde Augsburgse Confesse worden de Anabaptisten vervloekt, omdat zij leren dat de gerechtvaardigden de Geest niet kunnen verliezen. Ik heb hier nog wat achtergrondcommentaar bij gevonden van J. van Genderen:"Melanchton was wel overtuigd, dat de kerk altijd zou blijven bestaan. Maar blijkens de Loci van 1559 hangt dat voor hem niet samen met de belofte van de volharding van de gelovigen (...) Volgens de lutherse theologen uit de bloeitijd van de orthodoxie zijn David en Petrus totaal afvallig geworden. Zij verloren door hun zonden de genade, het geloof en de Heilige Geest (...) In de lutherse voorstelling is een duidelijk motief te herkennen. In de lijn van wat al in de Augsburgse Confessie en in de Schmalkaldische Artikelen is opgemerkt aan het adres van sommige spiritualisten en sektariërs, is er beduchtheid voor geestdrijverij (...) De gereformeerde zienswijze zou tot gerustheid, overmoedig vertrouwen en hoogmoed leiden, waarbij het met de zonden niet zo nauw meer genomen wordt en het aan waakzaamheid ontbreekt", De continuïteit van geloof en kerk, 9-10.
jas schreef:Kan me niet schelen wat die lutherese theologen ervan vinden. In elk geval is dat niet de leer van Luther zelf.
elbert schreef:jas schreef:Kan me niet schelen wat die lutherese theologen ervan vinden. In elk geval is dat niet de leer van Luther zelf.
Dan hebben we een verschil tussen Luther en het lutheranisme (waar dit topic mede over gaat).![]()
Een interessante vraag is trouwens of er een verschil is tussen Calvijn en sommige vormen van het calvinisme. De vraag stellen is hem bijna beantwoorden denk ik.
hamlap schreef:Een ander verschil is het derde gebruik van de wet dat de Lutheranen niet kennen: zij kennen niet het gebruik van de wet als regel der dankbaarheid.
Boekenlezer schreef:hamlap schreef:Een ander verschil is het derde gebruik van de wet dat de Lutheranen niet kennen: zij kennen niet het gebruik van de wet als regel der dankbaarheid.
Hmm, interessant.
Eigenlijk ken ik ook maar twee functies van de wet:
- het middel om jezelf aan je schuld te ontdekken, en Christus nodig te krijgen (tuchtmeester tot Christus),
- als regel om naar te leven, vanuit het nieuwe wedergeboren leven (regel van de dankbaarheid).
Mis ik iets? Of heb ik misschien twee functies in één punt weergegeven, waarschijnlijk het eerste punt?
Boekenlezer schreef:hamlap schreef:Een ander verschil is het derde gebruik van de wet dat de Lutheranen niet kennen: zij kennen niet het gebruik van de wet als regel der dankbaarheid.
Hmm, interessant.
- het middel om jezelf aan je schuld te ontdekken, en Christus nodig te krijgen (tuchtmeester tot Christus),
- als regel om naar te leven, vanuit het nieuwe wedergeboren leven (regel van de dankbaarheid).
Mis ik iets? Of heb ik misschien twee functies in één punt weergegeven, waarschijnlijk het eerste punt?
parsifal schreef:Boekenlezer schreef:hamlap schreef:Een ander verschil is het derde gebruik van de wet dat de Lutheranen niet kennen: zij kennen niet het gebruik van de wet als regel der dankbaarheid.
Hmm, interessant.
die tuchtmeester lijkt me uit zijn verband gerukt. (Uit het verband lijkt het woord "tot" voornamelijk een tijdsaanduiding te zijn).
Verder ziet die derde functie bij hamlap er een stuk minder oud uit dan de rest
Boekenlezer schreef:parsifal schreef:Boekenlezer schreef:hamlap schreef:Een ander verschil is het derde gebruik van de wet dat de Lutheranen niet kennen: zij kennen niet het gebruik van de wet als regel der dankbaarheid.
Hmm, interessant.
die tuchtmeester lijkt me uit zijn verband gerukt. (Uit het verband lijkt het woord "tot" voornamelijk een tijdsaanduiding te zijn).
Verder ziet die derde functie bij hamlap er een stuk minder oud uit dan de rest
De tuchtmeester uit zijn verband gerukt? Verklaar je nader, want dit zegt me niks.
(En 'tot' is gewoon een ouderwetse vertaling van 'eis', wat wij hedentendage gewoonlijk met 'naar' vertalen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten