Aragorn schreef:joepie schreef:Ik vraag me trouwens helemaal af hoe ze aan deze manier van verkiezen zijn gekomen. Vroeger werd het lot geworpen.
Zou misschien goed zijn om weer te gaan doen.
Lijkt me niks.. dan krijg je incompetente mensen die het helemaal niet willen en kunnen, fijn is dat.![]()
Die kregen ze vroeger toch ook niet? En wees het lot iemand aan.
Al werd er na Judas verraad wel een tweetal opgesteld door de apostelen.
Aragorn schreef:joepie schreef:De invloed die je hebt als je namen opgeeft, is dat in ieder geval de kerkenraad verplicht is om na te denken over de opgegeven broeder.
Terwijl ze die anders misschien helemaal niet besproken zouden hebben.
Het wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze ook op tal zullen komen.
Dat stelt dus ook weinig voor..
Toch wel zoveel dat er daardoor ook weleens namen opgekomen zijn van mensen waar ze anders niet aan gedacht zouden hebben.
Aragorn schreef:joepie schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik de manier waarop het bij ons gebeurd nu niet echt goed vind. Ik heb soms het idee dat als je maar goed gebekt bent, gestudeerd hebt, en het liefst ook nog les geeft, dan kom je wel op tal. Bij ons in de kerk dan.
Wat voor mensen zou jij dan preferen? Ik zie dat toch liever als mensen die verbaal zwak zijn, weinig kennis van zaken hebben en geen ervaring hebben met zaken die je als leraar kent en kunt gebruiken in het ambt.
Dat er gekeken zou worden of broeders geschikt zijn voor het ambt zonder te kijken naar wat ze doen of hoe knap ze zijn.
Want een leraar kan lesgeven aan kinderen maar kan hij ook luisteren?
Kan hij zich ook dienent opstellen? Of vindt hij dat wat hij zegt gewoon gedaan moet worden? Want hij weet het tenslotte.
Je moet inderdaad mensen hebben die in staat zijn om leiding te geven, maar daar hoef je niet geleerd voor te hebben.
Ze moeten inderdaad kennis hebben van de Bijbel, maar ook daar hoef je niet geleerd voor te hebben.
André schreef:Mmmm, en daar kun jij nu dus ook je stemrecht voor gebruiken door niet op die mensen te stemmen.joepie schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik de manier waarop het bij ons gebeurd nu niet echt goed vind. Ik heb soms het idee dat als je maar goed gebekt bent, gestudeerd hebt, en het liefst ook nog les geeft, dan kom je wel op tal. Bij ons in de kerk dan.
Ik stem helemaal niet, maar er is nog nooit iemand van een kerkenraad geweest die mij heeft gevraagd waarom niet.
Maar in ons gezin heeft van de laatste verkiezing iedereen blanko gestemd.