Wortels van de Hebreeuwse bijbel en Ilias

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tjeerdo
Verkenner
Verkenner

Wortels van de Hebreeuwse bijbel en Ilias

Berichtdoor tjeerdo » 29 apr 2005 17:42

De vraag die luidt waar liggen de wortels van de Hebreeuwse Bijbel. Zijn het plaatsgebonden verhalen die op zichzelf staan of bestaan er invloeden van buitenaf.
Hoe denken jullie hier over??

Ik zal een aantal voorbeelden neerleggen van verwantschappen en culturele uitwisselingspatronen.

“Er waren zeven duivels uit haar gegaan” (Lc 8,2)

De zeven duivels bestonden in al de oude mythologieën: Egypte had zijn zeven noodlotsgodinnen, de ‘Hathors’, die zich vaak als duivelinnen gedroegen. In vele Aziatische culturen moest de held vechten tegen de zeven duivels, de zeven monsters of de draak met de zeven koppen. De Indische zeegod Varuna was meester over de zeven Davana’s en Daitya’s; de stormgod Indra had zijn zeven Maruts; de Vedische Vritra beheerste zijn horde van zeven monsters; de Babylonische zeegod Ea-Oannes had de controle over de zeven duivels die als ‘boodschappers van Anu’ de verbinding in stand hielden tussen hemel en zee. De zeven duivels zijn tot de joodse spraakgebruik gaan behoren sinds de tijd van de Babylonische ballingschap. Wie in het dieptepunt van zijn ellende belandde, werd een ‘slachtoffer van de zeven duivels’ genoemd.

Nog enkele korte voorbeelden:

Ex. 17-8-13 De staf .. Ilias 15, 318-322 De Aigis, Od. 22 297-309 Athena houdt de Aigis op.

Ilias I, 312 -317 ceremonieel reinigen door zijn vuil in zee te gooien .. Micha 7, 18-20 zelfde ritueel

Od 14, 470- 471 Triades officieren ... 2 Sam 23 en I kron 11, de lijst met triades

Oog om oog, tand om tand; Ex 21, 28-32 .. Hammoerabi's wetboek (#250 - 252)

Scheppen en boetseren: Godin Aroeroe en Enkidoe (Mes.)
De god Knoem die schept en boetseert (Egypte)
Genesis.

Lang haar en helden: in Minoische kunst, in Mykeense tradities, Ezau en Absalom, ook bij de Achaiers.

Hongersnood van zeven jaar: Anoe en Istjar . Jozef in Egypte

De vloed, diversen o.a.Gilgamesj (Mes) Noach

Het overladen met geschenken (uittocht uit Egypte) .. Odysseus vertrek uit het land van de Faiaken.

David en Goliath(Elhanan) en het verhaal van Sinoehe (Mes.)

De belediging van Isis (eerste afbeelding van Madonna met kind) tegen haar kind Horus (vuurstenen beeld). De straf van Lots vrouw en Niobe.

Goden die op de bergen wonen: Olympus, Safon, Sinai, Gerizim, Karmel etc.

In de tempelbouw van Salomo herkennen we de vrijstaande zuilen als Asjera en het bekken in het midden, het oerbekken Jam uit de Oegaritische proza.

Soms komt het polytheïsme nog voor in de bijbel. Psalm 82:1 vergadering der goden. Voor de theologen is I kronieken 21: 1 en 2 Samuel 24:1 een mooi voorbeeld van emanatie.

De Ziggurats (Mes.) en de toren van Babel

De jeugd van koning Sargon van Akkad en de jeugd van Mozes (Het verhaal van Sargon is 11 eeuwen ouder). Erichtonius (Ilias). De Hindoe god Vyasa kent een identiek verhaal.

De gevleugelde sfinxen van de Mesopotamiers en de Kherubim van de Bijbel (genesis 31;19), wordt later verandert in Cherubijnen.

In richteren 4 en 5 overtreffen Jael Barak en Deborah al hun mannelijke tijdgenoten. In de Griekse epos is een voorname plaats ingeruimd voor de Amazonen.

Kain en Abel ... Tumuzi en Enkidu (Mesopotamie)

Even een intermezzo: Hoe kijken jullie tegen de psalm 82: 1 en genesis 6:2 aan.
Psalm 82:1 God staat in de vergadering Godes. Hij oordeelt te midden der Goden.
Even verder: 82: 6: Gij zijt goden…

Ook binnen de rest van het Oud-Semitische taalgebied had je goden die iets meer te vertellen hadden dan de andere goden. Bijvoorbeeld in Mesopotamie stond Anoe bovenaan. Zijn plaatsvervanger was Enlil. De Amorieten kenden als hoogste god Sjamasj en hieronder speelde Sin, de maangod, weer een belangrijke rol. Zeus was bij de Grieken de belangrijkste god. Kijken we naar de Kanaanitische mythologie dan zien we dat het hemelse hof op de Verzamelingsberg onder leiding stond van El. Hij bestuurde de hemelse raad. Binnen deze groep was Baal de uitvoerder (de dondergod). Jamm, Haddad, Asjerah, Anat, Sjapash e.v.a. completeerden de groep goden. Echter het belangrijkste aspect dat wij hier uit kunnen halen is dat er meerdere goden waren. In de Hebreeuwse literatuur is dat aspect langzaam maar zeker verandert in het bekende monotheïsme.
In navolging van Aton (de zonnegod) die bekendheid genoot in Egypte. De culturele erfenis is lang intact gebleven pas in latere vertalingen en bewerkingen werd er meer afstand van genomen van het gemeenschappelijke erfgoed. De ontwikkeling van een sterk gepolariseerde mythologische structuur onder invloed van gelijksoortige begrippen in de mythologie van Egypte en die van Zoroaster.

Een leuk artikel kun je hier vinden: http://www.groene.nl/1995/14dec94/alleen.html

En een stapje verder:

Vanaf het zesde uur viel er een duisternis over het land, tot aan het negende uur toe ...En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot onder in tweeen, de aarde beefde en de rotsen spleten.

Aardbeving, zonneeclips etc.

Een mysterieus en angstaanjagend gebeuren. Die wij in alle tradities en culturen terugzien bij de dood van een uitverkorene.

Een aantal voorbeelden:

Krishna
Bij zijn dood viel er duisternis over het land. Er ontstond plots een grote wind en de sneeuw van de Himalaya stortte zich in reusachtige lawines uit over de aarde. Zwarte wolken raasden tussen de bergen.

Boeddha
Bij zijn dood beefde de aarde in zijn geheel. Een komeet viel uit de hemel. Een stormwind stak op aan de vier uiteinden van de aarde en gierde langs de bergen en rotsen. Alles werd in duisternis gedompeld.

Huillak-Umu (Peru), alle werk viel stil en het volk kroop angstig samen, want bij de dood van elke hogepriester hadden de voorouders aardbevingen en duisternis gekend.

Quetzalcoatl (Mexico), de god geboren uit een maagd stief op een kruis van gebladerte, de zon werd versombert en duisternis overrompelde de aarde.

Heimir (Scandinavie) de aarde beefde en duisternis viel over de aarde.

Oedipus (Griekenland). De aarde barstte open, het landschap werd op klaarlichtte dag verduisterd.

Prometheus Griekenland). Bij zijn dood schudde de aarde, de donder ratelde. Vurige wervelwinden joegen het stof op tegen de hemel. De ether versmoldt met de zee.

De dood van Aslepios (Aesculapius) en Heracles (Hercules) werden eveneens onderstreept door natuurwonderen.

Adam. Bij zijn dood werden de zon, de maan en de sterren verduisterd gedurende zeven dagen.

Mathusalem. Toen hij stierf hoorden de mensen een grote beroering in de hemelen.

Mozes. Bij zijn dood bleven de bladeren van de bomen roerloos hangen. De zeven hemelen gingen open.

NB. Een aantal voorbeelden komen uit Joodse apocriefe werken!!

Een belangrijk voorbeeld is ook Julius Ceasar:

In zijn "metamorfosen" beschrijft Ovidius (43 v.C. -17n.C.) de dramatische gebeurtenissen bij de dood van Ceasar: lawaai van wapens en trompetten in de lucht, donkere wolken, regen die een mengeling was van water en bloed, wenende beelden, huilende honden, aardschokken in de stad en overal sombere schaduwen van de overledenen die begonnen rond te waren.

Waar vinden we dit terug voor de liefhebbers:

Ovidius - Metamorphosen XV, 680 - 804

Dezelfde angstaanjagende beschrijvingen vinden we ook bij Vergilius - Georgia I, 466 en vlg.
en bij TIBILIUS - Elegieen II, 5, 73.

De laatste bronvermeldingen zijn een probleem op zich. Misschien zijn er mensen met een klassieke achtergrond die hier mee uit de voeten kunnen. En anders mag de lezer dit ook snel vergeten.

Een andere minder voor de hand liggende invloed is die van het Zorastroisme. De profeet Zarathoestra was een perzische profeet die in de 9de eeuw v.C. leefde. Het dualisme kwam in zijn leer naar voren. Er is de wereld van het goede, het licht, de waarheid en het reine, die tegenover de wereld van het kwade, de duisternis, de leugen en het onreine wordt geplaatst. Het betreft respectievelijk het rijk van Ahura Mazda (Ormuzd) en dit van Angra Mainyu (Ahriman), de goede en de boze god. Tussen deze krachten en hun heerscharen woedt een onophoudelijke strijd en ieder mens moet kiezen en ieder mens moet kiezen of hij tot het leger van de goede of de kwaden wil horen. De basisideeën drongen langzaam door in het Judaisme.

Groeten,

Tjeerdo (oh, ja die naam eronder). Moet het toch eens afleren :lol:
Laatst gewijzigd door tjeerdo op 30 apr 2005 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 29 apr 2005 18:10

Sorry, kheb bijna niets van dit megalange artikel gelezen, maar ik wil er wel wat over zeggen:
zo erg is het toch niet dat er invloeden van buiten de Joodse religie in de hebreeuwse tekst zijn terecht gekomen? Dat betekent voor mij niet veel meer dan dat de godsdienst van Israel ook daadwerkelijk een historische godsdienst is: het is niet zomaar allemaal uit de lucht komen vallen, maar ook daadwerkelijk zo beleefd en gepraktiseerd. En dat er dan invloeden van buitenaf bij komen is dan niet meer dan logisch.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 apr 2005 18:12

Heb je het nu echt over de Bijbel? De helft van de dingen die je aanhaalt heeft geen Bijbels equivalent.

Dat Zoroaster veel invloed heeft gehad op het Christendom is waar, vooral via sekten als de Manicheeers trouwens. Alleen de RK ascese is misschien nog redelijk daar op terug te voeren. De verbanden tussen vroege Bijbelgedeelten en de Griekse mythen zijn in ieder geval niet causaal. Daarvoor ging de invloedsfeer van de Grieken niet ver genoeg. Het pakken van populaire werken als de Ilias en de Odyssee doet me trouwens behoorlijk vermoeden dat je hebt overgenomen van een goedwillende amateur, die niet diep genoeg in de stof zit. Voor wat meer info lees trouwens de dissertatie van Dr. Stefan Paas eens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 29 apr 2005 18:15

hamlap schreef:Sorry, kheb bijna niets van dit megalange artikel gelezen, maar ik wil er wel wat over zeggen:
zo erg is het toch niet dat er invloeden van buiten de Joodse religie in de hebreeuwse tekst zijn terecht gekomen? Dat betekent voor mij niet veel meer dan dat de godsdienst van Israel ook daadwerkelijk een historische godsdienst is: het is niet zomaar allemaal uit de lucht komen vallen, maar ook daadwerkelijk zo beleefd en gepraktiseerd. En dat er dan invloeden van buitenaf bij komen is dan niet meer dan logisch.
Oja, misschien goed ik er nog even bijzet dat 'het is niet zomaar allemaal uit de lucht komen vallen' voor mij dit betekent:
1 - er is niet zomaar een hebreeuwse bijbel bij de drukker ingeleverd. dat is een lang proces geweest.
2 - ik geloof ook zeker in openbaring: dat er wel wat uit de lucht is komen vallen :) Maar die openbaring is wel ingegaan in de geschiedenis en heeft daar zijn eigen spoor getrokken.

tjeerdo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjeerdo » 29 apr 2005 18:30

parsifal schreef:H

Het pakken van populaire werken als de Ilias en de Odyssee doet me trouwens behoorlijk vermoeden dat je hebt overgenomen van een goedwillende amateur, die niet diep genoeg in de stof zit. Voor wat meer info lees trouwens de dissertatie van Dr. Stefan Paas eens.

Het is overgenomen van Cyrus H. Gordon ; Hoogleraar oud-semitische taal en letterkunde. Het komt uit één van zijn boeken. Voor de Bijbel in het Nederlands. Nog een stukje geplakte biografie over deze goedwillende amateur; zoals jij hem noemt.

Dr. Gordon was professor of Near Eastern studies at Brandeis University from 1956 to 1973 and chairman of its department of Mediterranean studies from 1958 to 1973. He was a professor of Hebrew studies at New York University from 1973 to 1989, when he retired. For some years, he was also director of NYU's Center for Ebla Research. (Ebla was an ancient city in the north of Syria.)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 29 apr 2005 21:05

Topictitel klopt niet, het gaat ook over de Griekse bijbel. ;)

Verder wel interessant. De Griekse voorbeelden vind ik een beetje flauw, de beïnvloeding was in die gevallen eerder andersom zou ik zeggen.

Andere voorbeelden zijn heel bekend, zoals het zondvloedverhaal en het Gilgamesjepos. Die overeenkomst is een aanwijzing dat de zondvloed daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

Er was inderdaad in het oude Israel lange tijd geen praktisch monotheïsme. Dat blijkt uit veel plaatsen in het OT. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het monotheïsme is ontstaan onder invloed van de Egyptische farao Achnaton die alleen Aton vereerde. Dat was een uitzondering in de Egyptische geschiedenis, waarmee Achnatons opvolgers weer snel afrekenden. Het lijkt me stug dat dat de Israelieten heeft beïnvloed. Ben benieuwd wat de argumenten voor die theorie zijn.

Ben ook benieuwd in welke tijd dit geplaatst moet worden volgens meneer Gordon of volgens Tjeerdo.
In de Hebreeuwse literatuur is dat aspect langzaam maar zeker verandert in het bekende monotheïsme.

't Zou trouwens ook wel leuk zijn als je je eigen mening eens ventileerde, Tjeerdo, in plaats van alleen allerlei autoriteiten op te voeren. :-k

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 apr 2005 22:53

tjeerdo schreef:
parsifal schreef:H

Het pakken van populaire werken als de Ilias en de Odyssee doet me trouwens behoorlijk vermoeden dat je hebt overgenomen van een goedwillende amateur, die niet diep genoeg in de stof zit. Voor wat meer info lees trouwens de dissertatie van Dr. Stefan Paas eens.

Het is overgenomen van Cyrus H. Gordon ; Hoogleraar oud-semitische taal en letterkunde. Het komt uit één van zijn boeken. Voor de Bijbel in het Nederlands. Nog een stukje geplakte biografie over deze goedwillende amateur; zoals jij hem noemt.

Dr. Gordon was professor of Near Eastern studies at Brandeis University from 1956 to 1973 and chairman of its department of Mediterranean studies from 1958 to 1973. He was a professor of Hebrew studies at New York University from 1973 to 1989, when he retired. For some years, he was also director of NYU's Center for Ebla Research. (Ebla was an ancient city in the north of Syria.)

Hmm, een goedwillende amateur die zelfs nog wat bereikt heeft met zijn amateurisme :). Als hij dit soort dingen gepubliceerd krijgt, heb ik het idee dat ik het verkeerde vak heb gekozen. Maar zonder gekheid. Het is me totaal onduidelijk wat hij nu wil. De griekse connectie is vrij onzinnig, daarnaar verwijzen verzwakt je argumenten alleen maar. Ook de link met Zoroaster valt buiten de Bijbel. Egypte zouden nog verbanden mee kunnen zijn (Hooglied bijvoorbeeld) ook Urgarit is wel behoorlijk belangrijk hier. Verder zijn verbanden vaak behoorlijk goed te leggen als je er van uitgaat dat de Bijbel niet een verzinsel is. En dat andere volkeren zonder Bijbel een goed geheugen of inzicht hebben.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

tjeerdo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjeerdo » 30 apr 2005 11:19

parsifal schreef:
De griekse connectie is vrij onzinnig, daarnaar verwijzen verzwakt je argumenten alleen maar. Ook de link met Zoroaster valt buiten de Bijbel. Egypte zouden nog verbanden mee kunnen zijn (Hooglied bijvoorbeeld) ook Urgarit is wel behoorlijk belangrijk hier. Verder zijn verbanden vaak behoorlijk goed te leggen als je er van uitgaat dat de Bijbel niet een verzinsel is. En dat andere volkeren zonder Bijbel een goed geheugen of inzicht hebben.

De Griekse connectie laat zien dat beide culturen beinvloedt zijn door de Oegaritische proza. Zowel in hun schrift als literair. Zoals je misschien weet was de stad Oegarit in handen van een Westsemitische gemeenschap. De stad lag tussen het Hittietenrijk en Kanaan. En omvatte enclaves van Assyriers, Hoerrieten, Hittieten, Egyptenaren, Egeische volken en andere vreemdelingen. Het Akkadische syllabe-schrift en het Oegaritische alfabet werden beide met een stift om klei gegrift.

Na de ontdekking van de Oegaritische proza werd ook duidelijk dat het klassieke Hebreeuws niet de linguistische schepping was van primitieve Hebreeuwse stammen, maar het bleek dat de Hebreeers in Kanaan een hoogontwikkeld literair medium aantroffen. In het oude testament wordt dit ook de taal van Kanaan genoemd.

Maar waar liggen de wederkerige parallelen die verbanden laten zien tussen Bijbel en Homerus. Want als je volgens eigen zeggen historisch onderlegt bent zal één van de eerste conclusie zijn: dat er in het Midden-Oosten een sterke culturele wisselwerking was. Wanneer volkeren elkaar ontmoeten, wisselen zij vaak terloops godsdienstige ideeen uit. Het is veel moeilijker om ingewikkelde wetenschappelijke en technologische opvattingen te delen. En hiernaast is ieder volk geinteresseerd in godsdienst en bepaalde opvattingen, en niet noodzakelijkerwijs in hogere wiskunde.

Soms zijn deze religieuze verwantschappen oppervlakkig zoals bijvoorbeeld: "Zoals", te sterven als een dwaas (2 sam 3, 33) of bij Telemachos (Od.2,145) de dood zonder genoegdoening. Ook het bloed van Abel liep van de aardbodem omdat Kain hem had gedood en er geen genoegdoening was gegeven.

Een ander voorbeeld is het wassen van Odysseus en Diomedes voordat zij de maaltijd gebruiken en een offer aan Athena brengen (Ilias 10,574-579) Of de gewoonte van Agammnoons troepen hun vuil in de zee te gooien. In Mich 7,19 wordt gevraagd om onze zonden in de diepten van de zee te gooien.

Het ritueel slachten Ilias 1, 459-463 is gelijk aan het Oegaritisch ritueel (Kret 62-78 ) en Kron. 35-11. Te beginnen met het achterover halen van de kop, waarna de keel werd doorgesneden. De vijftandige vork ( Ilias 1, 463) is te vergelijken met de drietand die de priester vasthoud. (1 Sam 2, 13-15)

Het zijn er behoorlijk wat. Ik zal eerstdaags nog enkele voorbeelden neerleggen.

Groeten,

Tjeerdo.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 apr 2005 12:16

Allereerst ben ik geen historicus. Ik beperk me dus maar tot redeneringen volgen en bekritiseren e.d.

Ten tweede vind ik de titel niet echt de lading dekken. In het stukje verwijs je naar wat afgeleiden van bronnen uit Ugarit. Niet naar de werkelijke bronnen.

Je haalt nu weer voorbeelden aan van gebruiken die niet eens duidelijk een zelfde oorsprong hebben, maar ook onafhankelijk van elkaar ontstaan kunnen zijn. (Een uitdrukking en het vuil in zee gooien, de dood zonder genoegdoening, en ook veel offerrituelen.)

Ik lees liever een goede studie over de relatie tussen Egyptische en Joodse gebruiken ook Ugarit en Babel zijn hierin interessant. Verder is het altijd wel prettig als je gewoon links geeft als je toch gewoon knipt en plakt.

tjeerdo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjeerdo » 30 apr 2005 19:17

parsifal schreef:Allereerst ben ik geen historicus. Ik beperk me dus maar tot redeneringen volgen en bekritiseren e.d.

Soms is het ook handig om enig tegenwicht te bieden in de vorm van een eigen betoog. Naast het bekritiseren. Kritiek is namelijk gemakkelijker dan een opbouwend verhaal afleveren.

parsifal schreef:Ten tweede vind ik de titel niet echt de lading dekken. In het stukje verwijs je naar wat afgeleiden van bronnen uit Ugarit. Niet naar de werkelijke bronnen.

Kan het ook zo zijn dat de oegaritische bronnen de oorsprong zijn.

Je haalt nu weer voorbeelden aan van gebruiken die niet eens duidelijk een zelfde oorsprong hebben, maar ook onafhankelijk van elkaar ontstaan kunnen zijn. (Een uitdrukking en het vuil in zee gooien, de dood zonder genoegdoening, en ook veel offerrituelen.)

Dat is heel goed mogelijk. Echter als men in Amerika Santa Claus viert kan dat heel goed een relatie hebben met het sinterklaasfeest. In dit geval praat je over een aantal opvallende constateringen. En eerstdaags zal ik het aantal uitbreiden. Misschien zeg jij 1 zwaluw maakt nog geen zomer, maar als het er twintig zijn.

Ik lees liever een goede studie over de relatie tussen Egyptische en Joodse gebruiken ook Ugarit en Babel zijn hierin interessant. Verder is het altijd wel prettig als je gewoon links geeft als je toch gewoon knipt en plakt.

Ik heb nog niks geknipt en geplakt. Maar zal eens zoeken op internet naar tegenwicht voor de literatuur die ik gebruik.

Cyrus Gordon - Voor de Bijbel
W. Baumgartner - Israelitisch-Griechische Sagenbeziehungen
T. Boman - Das hebraische Denken im Vergleich mit dem Griechische

En een relatie tussen de Joodse en Egyptische gebruiken. Dat kan, alleen ik vind het minder boeiend. Adonai verhalen, Echnaton etc. Horus, Osiris etc. Of de studies van Freud, Osman, Asmann e.a.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 13:59

Hoe ik daar over denk? och wat fantastisch dat alle volken waar ook ter wereld geloven in verhalen die een slap aftreksel zijn van de 'Hebreeuwse Bijbel'.

Het is gewoon een feit dat veel mensen een geloof stichten door even ordinair leentjebuurt te spelen bij een aantal ander geloven, dat zie je overal, van de Athene gingen de goden naar Rome, kregen een andere naam en worden omgedoopt van Zeus naar Jupiter, maar ook Isis --> Isjtar --> Astarte --> (Maria :P).

Voor mij zijn het allemaal bewijzen voor de leegheid in ander godsdiensten en een bewijs voor de waarheid van de Bijbel.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 03 mei 2005 22:58

Tjeerdo schreef:De vraag die luidt waar liggen de wortels van de Hebreeuwse Bijbel. Zijn het plaatsgebonden verhalen die op zichzelf staan of bestaan er invloeden van buitenaf.
De oude legendes en mythologie verhalen hebben heel veel ontleend aan wat ooit bekend was van God en ook veel ontleend aan wat echt gebeurd is.

Vergelijking voor vandaag: de WOII is echt gebeurt, "Hongerwinter" van Jan Terlouw niet, maar de achtergrond van het boek is wel ontleend aan de echt gebeurtd gebeurtenis. (Ja, er zijn verschillen, daarom is het ook een voorbeeld).

Jammer genoeg heeft de RK weer heel veel uit het heidendom overgenomen. Zelfs een van de Paus-titels is heidens: Pontifex Maximus, de heidense opperpriester!

Terug naar “Archief”