Te jong voor belijdenis doen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 24 apr 2005 21:12

evelien87 schreef:Ja zal ik doen. Ik heb de liturgie van vanmiddag nog in me tasje zitten. Ik weet dat over avondmaal er in staat dat je mee wil doen en gedenken dat Jezus mijn zonder op zich heeft genomen.

maar ik ga niet naar een reformatorische kerk, dacht ik??
Neej, ik vind ook van niet, maar daar zijn de meningen nogal verschillend over. 8)
Maar wat je zei ik wil mijn leven verder met God, dat is het hoofdpunt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Te jong voor belijdenis doen.

Berichtdoor Boekenlezer » 25 apr 2005 06:59

evelien87 schreef:hallo allemaal,

Ik zit al een poosje met de vraag. Ik ben een meid van 17 jaar en wil volgend jaar belijdenis gaan doen in de kerk. Omdat ik niet meer zonder God wil verder leven. Ik zei dat op de laatste avond van cathechisatie dat ik volgend jaar belijdenis wou gaan doen. Hun reactie was dan al. Ik zei ja. En verder werd er niet op in gegaan. maar ik zit dus met de vraag, volgend jaar ben ik 18 met belijdenis doen ben ik te jong??? Of is er geen echte leeftijd voor.

Groetjes Evelien

Op zich zou jij belijdenis moeten kunnen doen. Toen ik zelf belijdenis deed was ik 21, maar er was toen ook een meisje die belijdenis deed die 17 was.
Bovendien duurt het daarbij ook nog eens slechts tot augustus dat jij 18 wordt.
Maar het zal wellicht per kerkelijke gemeente verschillend bepaald zijn.

Iemand als Calvijn was voorstander van vroeg belijdenis doen, op 14-jarige leeftijd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 apr 2005 07:36

evelien, ik zit in dezelfde situatie als je. Ik ben ook 17 en wil volgend jaar ook mijn belijdenis gaan afleggen. Toen ik dit thuis zei, zei er ook iemand: jij?? nu al?? Daar heb ik alleen op geantwoord dat God niet naar leeftijden kijkt.

Ik zou niet weten waarom wij te jong zijn. We hebben Hem gevonden en waarom zouden we dan niet onze belijdenis af mogen leggen? Laat lekker de reacties van je omgeving voor wat ze zei, en volg de stem van je hart. Maar vraag bovenal van God wil!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

klein
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klein » 25 apr 2005 18:00

Al ken ik je niet toch vind ik het een goed plan dat je belijdenis gaat doen.
Ik ken ook meerdere mensen die 17/18 waren toen ze belijdenis deden. Zoals ik al las je bent nooit te jong om te geloven.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 26 apr 2005 14:57

Als jij vind dat je eraan toe bent, doe het dan!!!

Zelf wilde ik ook gelijk belijdenis gaan doen toen ik 18 was.
Maar mijn omgeving reageerde hier heel negatief op. Ik was nog veel te jong, enz.
Toen heb ik besloten dat ik nog een jaar zou wachten.
Later heb ik hier heel veel spijt van gehad. Waarom heb ik een jaar gewacht? Ben ik zo zwak, dat ik meer naar mijn naasten luister dan naar God?
"Waarom zou je nog een jaar wachten," zei een ouderling later op de cath, "stel nou dat er geen jaar meer komt..."

Daarom zeg ik tegen je: 'luister niet naar anderen, maar volg je eigen hart!!!'
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Sparkle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sparkle » 26 apr 2005 16:06

Hoi Evelien.
Ik zit dit jaar op belijdeniscatechisatie en ben net 4 dagen 18 als ik op Tweede Pinksterdag mijn ja-woord ga geven in het midden van de gemeente (ook CGK). Ik kan je zeggen dat ik al eerder mijn ja-woord aan onze Koning gegeven heb, en mag dit nu bekend gaan maken aan de gemeente. Mijns inziens is dit niet aan leeftijd gebonden.
Op deze leeftijd heb je al zoveel keuzes moeten maken, zoals schoolkeuze, beroepskeuze enz. En waarom zou je de állerbelangrijkste keuze van je leven dan nog uitstellen, omdat je dáár 'te jong' voor bent!?
Ik weet dat het rot is, die reacties. Zelfs mijn ouders reageerden in eerste instantie zo. En dat is echt shit. Maar je staat er niet alleen voor. En als er in jouw hart een stil verlangen is om achter onze Heere Jezus Christus aan te gaan. Wat zou je tegenhouden??
Ik wens je Gods zegen toe bij het maken van deze keuze. En laat je niet door menselijke reacties leiden. Ga met God!!

Sparky

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 29 apr 2005 08:00

eeejj evelien

nou als ik jou was, zou ik ook gewoon belijdenis gaan doen... als je dat toch graag wilt?! mijn vriendin heeft ook pas belijdenis gedaan, ze was ook achttien. Ik wil volgend jaar een opbouwend jaar gaan volgen aan de wittenberg, daar woon ik dan ook en daarom kan ik geen belijdeniscathechisatie volgen dat jaar. maar anders zou ik het wel gedaan hebben... als ik 19 ben, hoop ik belijdenis te doen. als je zeker weet dat je verder wilt met God, zou ik niet weten waarom je geen belijdenis mag doen...
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

evelien87
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor evelien87 » 30 apr 2005 17:12

Dank jullie wel allemaal voor jullie reactie, als ik volgend jaar belijdenis doe met pasen of tussen pasen en pinksteren ben ik al 18, dus dan valt met jong mee.

En me ouders vinden het wel goed dat ik belijdenis wil gaan doen. Eigenlijk praten we thuis bijna niet over het geloof, we lezen wel de bijbel maar wordt niet verder over gepraat, daarom ga ik ook graag naar de kerk, jeugdvereniging (om de 4 weken Youth Alpha), en cathechisatie. Omdat je daar kunt praten over het geloof. Ook al ben ik meestal wel stil tijdens zo'n bijeenkomst.

Maar ik weet zeker net als de_bisschop zegt dat ik me eigen hart moet volgen. IK ben een kind van GOd, en God heeft mij bij mijn nek gepakt zeg maar en op het pad van God gezet. Hij wil de vader van mijn leven zijn
Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad." Psalm 119:105

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2005 14:16

Juist. Belijdenis doen heeft niet te maken met je leeftijd. Het heeft er mee te maken met hoe je relatie met God is. Als jij dan belijdenis van je geloof wil doen en aan God en de hele gemeente te kennen wil geven dat je met Hem en voor Hem wil leven, wie zou daar dan aanmerkingen op durven hebben op basis van je leeftijd?!

Willen ze dan echt beweren dat je op je 18e nog niet zover kan zijn? Of zeggen ze het omdat het nou eenmaal traditie is dat je wat later belijdenis doet?

Laat ze die vraag dan maar eens beantwoorden :)

Ik was overigens ook 18.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 mei 2005 19:45

het stroomt denk ik ook voort uit het feit dat je voor de wet op je 18de bij volle verstand bent en dus ook verantwoordelijk bent voor wat je doet. je bent dan volgroeid (in zoverre je dat nog niet bent). misschien dat ze dat doorgetrokken hebben naar de kerk dat je dan verantwoordelijkheid voor je daden kan nemen. en zo zie je de maatschappij terug in de kerk :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2005 19:59

Tja.... ik vind het geen goede reden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 mei 2005 20:01

het is bij iedereen natuurlijk anders, ik moest er op me 17de nog niet aan denken. maar ik vind het niet zo slecht dat je moet wachten tot je 18de maar het is maar waar je voor kiest
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2005 20:06

Misschien vind je dat omdat je op je 17e er nog niet aan moest denken....

Want als je er dan wel aan denkt en heel graag belijdenis wil doen en daar ook echt klaar voor bent, kun je je vast wel voorstellen als je toch meot wachten, puur omdat er is afgesproken dat je er minimaal 18 voor moet zijn.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 mei 2005 20:08

dan word het een beproeving of het wel echt is en dat je het kan volhouden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2005 20:13

Ja, maar niet een beproeving van God, maar van de kerk.

Ik lees in de bijbel nergens dat iemand die tot geloof kwam eerst een poosje beproefd werd, doordat mensen hem/haar een jaartje lieten wachten voor hij/zij gedoopt werd :D

Terug naar “Archief”