Kerk-geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gave_meid
Majoor
Majoor

Kerk-geloof

Berichtdoor gave_meid » 24 apr 2005 19:26

hoi

ik zat vanavond in de kerk en bij alles wat de dominee zei begon ik na te denken vandaar dat ik nu ook vol zit met vragen ik wou ze graag met jullie bespreken:

hoe gaan jullie om met mensen die niet geloven bijvoorbeeld:
je hebt een goede vriend/vriendin en je komt erachter dat die niet gelooft en ook nog eens alle christenen belachelijk maakt hoe ga je daar mee om? ga je er met hem/haar over praten, maak je juist de mensen die niet geloven belachelijk? of wat anders?

Ik heb het wel eens gehad dat ik opeens heel aand8ig naar de dominee kon luisteren en toen zag ik ineens een geel licht om de dominee heen, zou dat komen doordat ik in het licht gekeken heb en dan vlekken voor mijn ogen kreeg of heeft God dat licht om hem heen "gedaan" of krijg ik nou gewoon waanideeen van de duivel?

ik heb weleens dan vind ik een preek enorm "saai" dan kan ik mijn aand8 er gewoon niet bijhouden, mag je zo'n preek eigenlijk wel saai noemen?

ik zelf vindt dit erg moeilijke punten
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 24 apr 2005 20:28

je hebt een goede vriend/vriendin en je komt erachter dat die niet gelooft en ook nog eens alle christenen belachelijk maakt hoe ga je daar mee om? ga je er met hem/haar over praten, maak je juist de mensen die niet geloven belachelijk? of wat anders?
Als het een goede vriendin is dan zou ik gewoon vertellen dat ik christen ben. Mijn ervaring is dat mensen dan inbinden.

Ik heb het wel eens gehad dat ik opeens heel aand8ig naar de dominee kon luisteren en toen zag ik ineens een geel licht om de dominee heen, zou dat komen doordat ik in het licht gekeken heb en dan vlekken voor mijn ogen kreeg of heeft God dat licht om hem heen "gedaan" of krijg ik nou gewoon waanideeen van de duivel?

Ik ben geneigd om te zeggen dat je teveel in het licht hebt gekeken. Maar ja, ik ben nogal nuchter.

ik heb weleens dan vind ik een preek enorm "saai" dan kan ik mijn aand8 er gewoon niet bijhouden, mag je zo'n preek eigenlijk wel saai noemen?

Tuurlijk mag je een preek saai noemen. Maar het kan natuurlijk ook gewoon aan jouw concentratie liggen. Volgende keer weer beter toch?

Johanna

Nathanael

Kerk-geloof

Berichtdoor Nathanael » 24 apr 2005 21:01

gave_meid schreef:hoe gaan jullie om met mensen die niet geloven bijvoorbeeld:

Vind ik ook altijd heel moeilijk - want vaak is er geen sfeer om met respect te praten en dus ook niet dat je er zelf anders over denkt. Bij sommige kennissen kan ik het maken om zelf "boos" te worden en te bijv. zeggen: "Je kunt dat wel zeggen, maar waarom vraag je niet eerst wat hun redenen zijn?" of "Ook al ben je het niet met ze eens, waarom maak je ze belachelijk? Als jij iets stoms zou vinden, zou ik jouw toch ook niet belachelijk maken?"

gave_meid schreef:Ik heb het wel eens gehad dat ik opeens heel aand8ig naar de dominee kon luisteren en toen zag ik ineens een geel licht om de dominee heen, zou dat komen doordat ik in het licht gekeken heb en dan vlekken voor mijn ogen kreeg of heeft God dat licht om hem heen "gedaan" of krijg ik nou gewoon waanideeen van de duivel?
Kan van God zijn, want Hij spreekt ook vandaag nog door dromen en gezichten, maar als je er verder niets mee kunt, laat het dan voor wat het is. Trouwens, vraag het gewoon aan de Heer Jezus zelf als je je stille tijd hebt of aan het bidden bent of zo. Als God er iets mee wil zeggen, dan merk je dat wel.

gave_meid schreef:ik heb weleens dan vind ik een preek enorm "saai" dan kan ik mijn aand8 er gewoon niet bijhouden, mag je zo'n preek eigenlijk wel saai noemen?

Tja, de dominee kan een perfecte preek hebben, maar die perfecte preek wel saai brengen. Heeeeel jammer. Of hij brengt gewoon niet het voedsel dat jij op dat moment nodig hebt. Kijk de kerk is groot en er zijn hele grote verschillen in geestelijke volwassenheid en geestelijke kennis. En dan nog is ieders karakter verschillend met hele verschillende beroepen en sociale achtergronden. Dus wat voor de een saai is, dat kan voor de ander een boodschap van God zelf lijken. Vind je het wel eens saai? Best te begrijpen.

Je vindt het erg moeilijke punten, en dat kan komen doordat je denkt dat van jouw een bepaalt patroon van mening en gedrag wordt verwacht. Zo van: dit moet je goed vinden en dat fout. Dit is echt en dat is onzin. Maar je kunt niet geloven omdat een ander het zegt. Alleen wat God zegt is op gezag aan te nemen. Vorm je eigen mening. En sommige dingen zijn gewoon moeilijk. Daar heeft bijvoorbeeld de dominee wel een antwoord op, maar bijvoorbeeld ik weet niet of dat inderdaad waar is. Zover ben ik dan gewoon nog niet.

mw
Moderator

Re: Kerk-geloof

Berichtdoor mw » 25 apr 2005 07:48

De vriendschap zou ik niet verbreken!!! Ik zou hem/haar uitleggen dat ik geloof en dat ik het niet prettig vind dat zij christenen belachtlijk maak. Elke keer als ik zou merken dat dat gebeurd zou ik er wat van zeggen. Ook zou ik haar duidelijk maken dat ik open sta voor haar vragen over het geloof en ik die dat zo goed mogelijk zou proberen te antwoorden.

ik heb eerlijk gezegd geen idee. Het kan van alles geweest zijn, zoals jij al hebt aangegeven. En dan spreek ik met Nathanael mee: vraag het aan God.

ik vind dat je het niet snel mag doen. Want het is immers het woord van God en dat is toch nooit saai?? Het kan saai worden gebracht oke. Maar ik zoek meestal de schuld bij me zelf en dan zeg ik dat ik mijn aandacht er niet bij kon houden.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 25 apr 2005 12:55

Ik zou in ieder geval praten met die goede vriend/vriendin. Ik zal dan eigenlijk vragen of hij/zij mijn geloofsovertuiging wil respecteren. Je maakt andere mensen die niet geloven, niet belachelijk vind ik zelf omdat je gewoon respect vraag voor wat jij gelooft. Je hoeft natuurlijk dan niet te zeggen: "Ik wil dat je mij respecteert" of "Je MOET mij respecteren." Vragen kan altijd en als je duidelijk maakt dat je het liever niet hebt, zal diegene het best wel begrijpen denk ik.
gave_meid schreef:Ik heb het wel eens gehad dat ik opeens heel aand8ig naar de dominee kon luisteren en toen zag ik ineens een geel licht om de dominee heen, zou dat komen doordat ik in het licht gekeken heb en dan vlekken voor mijn ogen kreeg of heeft God dat licht om hem heen "gedaan" of krijg ik nou gewoon waanideeen van de duivel?
Vlekken om je ogen zijn iets anders lijkt mij dan een geel licht om de dominee heen. Vlekken zijn tijdelijk en zijn zwart (da's mijn ervaring). Het zou kunnen dat God het licht om hem heen heeft gedaan. Ik durf niet te oordelen omdat ik er zelf niet bij was. Wat voelde je er zelf bij? Voelde je je prettig? Kreeg je een warm gevoel? Of kreeg je een gevoel dat het iets kwaads was?
Natuurlijk mag je een preek saai noemen! Volgende keer beter, niet ieder Bijbelgedeelte kan iedereen boeien. Misschien vonden andere mensen het wel heel mooi en sprak ze dat heel erg aan. Niets bijzonders zou ik haast zeggen :wink:
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 apr 2005 13:22

gave_meid schreef:hoi

ik zat vanavond in de kerk en bij alles wat de dominee zei begon ik na te denken vandaar dat ik nu ook vol zit met vragen ik wou ze graag met jullie bespreken:

Als die persoon zich laatdunkend over mijn geloof uitspreekt, spreek ik hem daar op aan. Want zoals ik zijn keuze respecteer, eis ik hetzelfde respect voor mijn keuze voor God. Kwestie van elementair fatsoen.

Misschien heb je gewoon eerst naar buiten zitten kijken en zie je vlekken.

Ja, waarom niet?

ik zelf vindt dit erg moeilijke punten
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 25 apr 2005 14:50

Annemieke86 schreef:
Vlekken om je ogen zijn iets anders lijkt mij dan een geel licht om de dominee heen. Vlekken zijn tijdelijk en zijn zwart (da's mijn ervaring). Het zou kunnen dat God het licht om hem heen heeft gedaan. Ik durf niet te oordelen omdat ik er zelf niet bij was. Wat voelde je er zelf bij? Voelde je je prettig? Kreeg je een warm gevoel? Of kreeg je een gevoel dat het iets kwaads was?

ik kreeg eerst een beeetje een warm gevoel, want ik d8 dat het van God kwam, maar toen kreeg ik een enorme twijfel OF het wel van God kwam en OF het niet van de Duivel kwam! ik heb er zo'n moeite mee om erachter te komen of iets Goed is of Kwaad :|

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2005 19:56

Ik kick op zulke discussies, ben jer sterk en hou je van discussie ga hem dan vragen wat er mis of belachelijk is aan geloven..

Hum, het kan een aura zijn van de dominee, die zijn meestal goudkleurig, mensen die opvliegerig zijn hebben een rode aura, ik geloof er officieel niet in, maar ik heb ze wel gezien.. de meeste dominees hebben een goudkleurige..

er vanuit gaande dat ee n preek van de Heilige Geest komt, dan niet, maar ook ik kan er vaak geen toiuw aan vastknopen, bijvoorbeeld als het gaat over wederbarende genade, en zus genade, en zus inleving, uitleving, doorleving etc... dan denk ik *gaap*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 apr 2005 00:07

gave_meid schreef:
Annemieke86 schreef:

ik kreeg eerst een beeetje een warm gevoel, want ik d8 dat het van God kwam, maar toen kreeg ik een enorme twijfel OF het wel van God kwam en OF het niet van de Duivel kwam! ik heb er zo'n moeite mee om erachter te komen of iets Goed is of Kwaad :|

Misschien was het wel een engel des lichts.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 apr 2005 09:18

Over het "aura" rond de dominee: Wees nuchter en waak!

Twee vragen:
- Voegt het iets toe aan de boodschap van de ds?
- Zegt je gevoel iets over of dit van God komt of niet?

@Jas: een goeie vraag!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2005 14:33

Tja, het kan ook dat je gewoon in staat bent aura's te zien. Een aura is in zichzelf niet goed of kwaad.

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 26 apr 2005 15:13

wat is eigenlijk een aura?? dat licht? sorry kben nog maar jong heh :wink:

@TheKeimpe, nee hij had het over Daniel 10 als ik het goed heb, ik weet het niet ik kreeg een twijfel, eerst d8 ik dat het van God kwam en toen d8 ik dat het waanideeen van de duivel waren. :?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 26 apr 2005 20:14

Als de Heere het geeft en ik met veel aandacht zit te luisteren dan ben ik vaak aan het staren op een punt. Mijn beeld wordt dan in de ooghoeken 'vaag/nevelig' is me wel eens opgevallen. En ook wel een beetje 'gelig'. Ik denk dat je dat had.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 apr 2005 20:48

gave_meid schreef:wat is eigenlijk een aura?? dat licht? sorry kben nog maar jong heh :wink:

@TheKeimpe, nee hij had het over Daniel 10 als ik het goed heb, ik weet het niet ik kreeg een twijfel, eerst d8 ik dat het van God kwam en toen d8 ik dat het waanideeen van de duivel waren. :?

Ach hou je niet bezig met je druk te maken over dit soort dingen. Het is totaal onbelangrijk waarom je dat zag. Luister liever naar de inhoud van de woorden en toets die altijd aan de Bijbel. Er is al genoeg verafgoding van dominees.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2005 21:01

gave_meid schreef:wat is eigenlijk een aura?? dat licht? sorry kben nog maar jong heh :wink:

Een aura is iets dat iedereen om zich heen schijnt te hebben, een soort lichtkrans. Mensen die paranormaal gevoelig zijn kunnen die soms zien en aan de kleuren van de aura kun je zien hoe iemand's karakter is en hoe hij/zij zich op dat moment voelt.

Terug naar “Archief”