negatief zelfbeeld --> hoe en wat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 14 apr 2005 13:13

paprikameisje2 schreef:Egoïsme???

Dat snap ik niet als ik heel eerlijk ben. Ik denk juist dat je bang bent dat een ander zich egoïstisch gaat gedragen en dat ik dan helemaal niks meer heb. Ik kan er zo één twee drie geen egoïsme uithalen. Misschien komt het wel zo over, dat ik bang ben om iemand kwijt te raken, maar dat is niet vanuit egoïsme.

Ik bedoelde het denk ik anders (k vind erg moeilijk gedachten om te zetten in woorden). Ik bedoelde dat niet anderen mij negatief vinden. Maar ik denk dat anderen dat zo vinden. Ik ga denken voor een ander, terwijl ik niet kan denken wat een ander denkt… (erg ingewikkeld beschreven)

Ehm… Ik heb al een aantal keren gelezen dat wanneer mensen hier beschrijven dat ze God hebben leren kennen, geen negatief zelfbeeld meer hebben. Ik vind dat erg mooi. Mijn vraag is dan… Dus ik heb een negatief zelfbeeld en ken God dus niet? Of ligt dit gewoon per mens verschillend?

Ja, ik denk voor elk mens verschillend. Ik denk niet dat je het zomaar kunt omdraaien. Dit zijn ervaringen van mensen. Je kan God best kennen en een negatief zelfbeeld hebben/houden.

Egoisme is het alleen denken aan jezelf. Ik denk niet dat dat zo is als je een negatief zelfbeeld hebt. Je betrekt wel veel dingen op jezelf, maar je bent niet egoistisch bezig. Het is meer onzekerheid dat je veel over jezelf denkt (dit is fout aan mij, ik ben stom, etc) dan dat het egoisme is. Als je een negatief zelfbeeld hebt, kun je best aandacht en belangstelling voor anderen hebben. tuurlijk.

Precies, heel veel zit het in het voor een ander denken. Je denkt dat mensen je wel stom, lelijk, dom, raar, gek, etc. zullen vinden, terwijl je dat nooit kunt weten. Je kunt gewoonweg niet weten wat een ander over je denkt zonder dat je ernaar gevraagd hebt. Het is voor jezelf veel fijner en rustiger als je niet meer zo voor anderen denkt. Het zou het mooiste zijn als je die gedachten verandert in: ik ben goed, ik ben waard wie ik ben. En dat je het niet zoveel meer kan schelen wat een ander over jou zou kunnen denken. (is moeilijk hoor, ik weet het)
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 14 apr 2005 17:43

Nou, ik herken mij namelijk wel een beetje in het egoïsme, maar ik heb daarentegen ook geen groot negatief zelfbeeld. Maar het zou daarnaast natuurlijk altijd kunnen bestaan.

Precies, denken dat jezelf stom bent, ligt meer in je depressiviteit. Maar denken dat anderen je stom vinden, het is beter om het te mijden er niet aan te denken maar ik weet ook dat het moeilijk is.

Dat als je God kent je geen negatief zelfbeeld meer hebt... nee, dat hoeft absoluut niet. Die kun je zelfs dan nog wel krijgen, hoewel je altijd een hele grote Vriend hebt, die jou niet stom zal vinden!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Ciprala
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ciprala » 16 apr 2005 19:32

Anglia schreef:
weet je, voor een ander proberen te denken kost enorm veel energie.

Ja en dat doe ik nou echt altijd... Heel fout I know.

Ik dus ook... Anglia, bedankt dat je je verhaal hier ggepost hebt, ik zou het zelf geschreven kunnen hebben, zo herkenbaar... dank je :)

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 19 apr 2005 15:43

Ciprala schreef:
Anglia schreef:
weet je, voor een ander proberen te denken kost enorm veel energie.

Ja en dat doe ik nou echt altijd... Heel fout I know.

Ik dus ook... Anglia, bedankt dat je je verhaal hier ggepost hebt, ik zou het zelf geschreven kunnen hebben, zo herkenbaar... dank je :)

Dat is fijn om te horen Ciprala. Bij mij hielp het ook om al die verhalen hier te lezen.

Hopelijk hebben jullie allemaal het verhaal / prentenboek "De Nerflanders" al gelezen. If not - ren direct naar de (christelijke) boekhandel om het te kopen. Het is prachtig! Voor iedereen. Echt zo bijzonder! Het helpt absoluut bij je zelfacceptatie en om in te zien wie God voor jou wil zijn - dat Hij er altijd voor je is en dat Hij je gemaakt heeft. Je bent waardevol in Zijn ogen. Oh ja - het is by Max Lucado.

Ook ontzettend mooi vind ik het lied / gedicht "Zoals klei in de hand van de pottenbakker". Als ik een keer meer tijd heb zal ik het plaatsen maar de meeste van jullie zullen het al kennen.

Liefs, me
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 22 apr 2005 15:10

Afbeelding

Dat is ie :D
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 apr 2005 15:16

Anglia schreef:Afbeelding

Dat is echt een vet gaaf mooi boekje!!!!!

Echt een aanrader.

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 22 apr 2005 15:18

Evelien schreef:

Echt een aanrader.

Ja, ik kan er ook niet over uit! Jammergenoeg heb ik 'm zelf nog niet... :( Wie weet krijg ik 'm een keer of ga ik 'm zelf kopen, maar ik vergeet het nooit meer.

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 22 apr 2005 15:21

frekje schreef:Nou, ik herken mij namelijk wel een beetje in het egoïsme, maar ik heb daarentegen ook geen groot negatief zelfbeeld. Maar het zou daarnaast natuurlijk altijd kunnen bestaan.

Dat als je God kent je geen negatief zelfbeeld meer hebt... nee, dat hoeft absoluut niet. Die kun je zelfs dan nog wel krijgen, hoewel je altijd een hele grote Vriend hebt, die jou niet stom zal vinden!

Ik wil hier graag toch nog even verder op in gaan, ook al lijkt dit topic een klein beetje dood te zijn maar wie weet. Soms denk ik: misschien heeft dat NZB (gedeeltelijk) wel te maken met het 'afsterven van de oude mens'. Op die manier is het idee van egoisme helemaal nog niet zo gek. Want ik voel mezelf wel vaak egoistisch / hoogmoedig etc, maar ik denk dan wel eens, misschien is God gewoon hard bezig dat af te breken. Of is dit een heel absurde gedachtegang? Let wel, ik zeg niet dat het hele NZB hiermee samenhangt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 apr 2005 15:52

Anglia schreef:
Evelien schreef:

Echt een aanrader.

Ja, ik kan er ook niet over uit! Jammergenoeg heb ik 'm zelf nog niet... :( Wie weet krijg ik 'm een keer of ga ik 'm zelf kopen, maar ik vergeet het nooit meer.

heb zelf 2 boekjes!!! (allebei veel waarde)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 29 apr 2005 21:45

Er zijn hier verschillende mensen die verzuimen het onderscheid te maken tussen het geestelijke en het psychische. M.i. een slechte zaak.
Zo is een negatief zelfbeeld niet terug te voeren op het afgebroken worden van de oude mens!
Ook andersom geldt niet dat je vanzelf positief over jezelf gaat denken wanneer je weet dat je een kind van God bent. Zelfs niet dat dat zou moeten, hoewel het uiteraard wenselijk is. Een negatief zelfbeeld zit vaak zo diep, dat er heel veel voor nodig is om dat om te buigen naar een gezond gevoel voor eigenwaarde. Dat gaat (helaas) niet door even jezelf te accepteren.
Door dit onderscheid niet te hanteren, maak je het voor jezelf (tegen iemand met een negatief zelfbeeld) alleen maar moeilijker.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 29 apr 2005 22:03

Ik denk dat een negatief zelfbeeld wel degelijk met egoïsme te maken heeft. Hoewel, eerder egocentrisme, da's net wat anders. Wanneer je een negatief zelfbeeld hebt, ben je er namelijk op gefocust wat anderen van jou zullen vinden. Met als gevolg dat je (in contacten) minder aandacht hebt voor wat de ander te zeggen heeft.
En natuurlijk is er ook een oorzakelijk verband met onzekerheid. Als je negatief over jezelf denkt, word je vanzelf onzeker, het tegenovergestelde van zelfverzekerdheid.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 apr 2005 02:17

Hm, ik denk niet dat je het kunt afschuiven op egocentrisme. Het is niet zo dat iemand met een nzb meer opzichzelf gericht is als iemand met een pzb, het enige verschil is dat de laatste groep zich al verzekerd weet van de 'goedkeuring' van anderen en zich er dus niet meer druk om hoeft te maken. Maar voor beide groepen is het in principe even belangrijk.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 30 apr 2005 15:37

Aragorn schreef:Hm, ik denk niet dat je het kunt afschuiven op egocentrisme. Het is niet zo dat iemand met een nzb meer opzichzelf gericht is als iemand met een pzb, het enige verschil is dat de laatste groep zich al verzekerd weet van de 'goedkeuring' van anderen en zich er dus niet meer druk om hoeft te maken. Maar voor beide groepen is het in principe even belangrijk.

kweenie of het zo simpel is, iemand met een nzb heeft een lage zelffocus, dit zorgt ervoor dat gedachten over de werkelijkheid'' niet goed kunnen kunnen worden gescheiden van de werkelijkheid. M.i. is het niet realistisch te denken dat je 'goedkeuring' nodig hebt om jezelf te waarderen, dit maakt je juist afhankelijk van die 'goedkeuring'. Echter denk ik dat het wel zo werkt dat je door het gevoel te hebben ok te zijn je waardering ontvangt van de groep waar je bijhoort en als je nergens bijhoort verhoogt dit de kans op dergelijke onrealistische gedachten. De vraag is wat er in je leven aan bijdraagt je gewaardeerd te weten, terugkijkend op je leven kun je dat veelal wel zien maar als je er te bewust over na moet gaan denken kost dat erg veel energie.

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 30 apr 2005 16:02

wat mij erg geholpen heeft toen ik depressief was, was de tekst uit de bijbel van dat het erniet toe doet wat mensen van je denken, maar dat het er om gaat wat God van je denkt.
daardoor kon ik meer loslaten dat andere mensen me maar stom vonden, door een negatief zelfbeeld ga je er uiteindelijk ook vaak vanuit dat je niets waard bent, dat mensen je maar stom vinden etc...
maar om dan te lezen dat God wel van me houdt, dat Hij me waardevol vind. dat het er niet toedoet wat mensen van je vinden
dat heeft me heel erg geholpen.

verder heb ik ook 13 maand opgenomen geweest waar in ik veel geleerd heb. en nu mn opleiding gaat supergoed, dus als ik nog eens onzeker over mezelf ben, dan zie ik terug aan bijvoorbeeld mijn cijfers en de kinderen waarmee ik werk dat ik het wel kan, en kinderen kijken niet naar uiterlijk maar naar innerlijk meer. en als ze je noet mogen zullen ze dat echt weleerlijk zeggen. ik heb het nog geen ene keer gehoord. ze vinden me allemaal lief enzo.
nou dat helpt mij zulke dingen.

maar God bovenal.
just below my skin I'm screaming

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 02 mei 2005 10:01

Er is ook veel te leren als je een NZB hebt. Ook dat denken voor een ander als je bijvoorbeeld een mail stuurt. Je kunt aan het eind gewoon eens kijken wat er allemaal wegkan wat je toch niet zeker weet van de ander en dan wordt het veel korter... dat helpt bij mij al een hoop...

Ik wil hier graag toch nog even verder op in gaan, ook al lijkt dit topic een klein beetje dood te zijn maar wie weet. Soms denk ik: misschien heeft dat NZB (gedeeltelijk) wel te maken met het 'afsterven van de oude mens'. Op die manier is het idee van egoisme helemaal nog niet zo gek. Want ik voel mezelf wel vaak egoistisch / hoogmoedig etc, maar ik denk dan wel eens, misschien is God gewoon hard bezig dat af te breken. Of is dit een heel absurde gedachtegang? Let wel, ik zeg niet dat het hele NZB hiermee samenhangt.

Ik denk dat een mens zich ook zelf snel egoistisch voelt. Alleen al na 1x voor zichzelf opgekomen te zijn. Maar ik weet ook dat ik dat redelijk ben, maar gelukkig veel minder nog dan vroeger (nou ja paar jaren geleden dan). Wat jij zegt over dat God het afbreekt, dat kan best wel eens het geval zijn ja.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”