paprikameisje2 schreef:Egoïsme???
Dat snap ik niet als ik heel eerlijk ben. Ik denk juist dat je bang bent dat een ander zich egoïstisch gaat gedragen en dat ik dan helemaal niks meer heb. Ik kan er zo één twee drie geen egoïsme uithalen. Misschien komt het wel zo over, dat ik bang ben om iemand kwijt te raken, maar dat is niet vanuit egoïsme.
Ik bedoelde het denk ik anders (k vind erg moeilijk gedachten om te zetten in woorden). Ik bedoelde dat niet anderen mij negatief vinden. Maar ik denk dat anderen dat zo vinden. Ik ga denken voor een ander, terwijl ik niet kan denken wat een ander denkt… (erg ingewikkeld beschreven)
Ehm… Ik heb al een aantal keren gelezen dat wanneer mensen hier beschrijven dat ze God hebben leren kennen, geen negatief zelfbeeld meer hebben. Ik vind dat erg mooi. Mijn vraag is dan… Dus ik heb een negatief zelfbeeld en ken God dus niet? Of ligt dit gewoon per mens verschillend?
Ja, ik denk voor elk mens verschillend. Ik denk niet dat je het zomaar kunt omdraaien. Dit zijn ervaringen van mensen. Je kan God best kennen en een negatief zelfbeeld hebben/houden.
Egoisme is het alleen denken aan jezelf. Ik denk niet dat dat zo is als je een negatief zelfbeeld hebt. Je betrekt wel veel dingen op jezelf, maar je bent niet egoistisch bezig. Het is meer onzekerheid dat je veel over jezelf denkt (dit is fout aan mij, ik ben stom, etc) dan dat het egoisme is. Als je een negatief zelfbeeld hebt, kun je best aandacht en belangstelling voor anderen hebben. tuurlijk.
Precies, heel veel zit het in het voor een ander denken. Je denkt dat mensen je wel stom, lelijk, dom, raar, gek, etc. zullen vinden, terwijl je dat nooit kunt weten. Je kunt gewoonweg niet weten wat een ander over je denkt zonder dat je ernaar gevraagd hebt. Het is voor jezelf veel fijner en rustiger als je niet meer zo voor anderen denkt. Het zou het mooiste zijn als je die gedachten verandert in: ik ben goed, ik ben waard wie ik ben. En dat je het niet zoveel meer kan schelen wat een ander over jou zou kunnen denken. (is moeilijk hoor, ik weet het)