Jas schreef:Juist, de kerk laat zich dus leiden door mensen die de maatschappelijke ontwikkelingen prefereren boven de Bijbelse maatstaven.
In bepaalde gevallen zal dat zeker het geval (geweest) zijn. Waar het om gaat is dat op het moment dat vanzelfsprekendheden wegvallen plotseling blijkt dat datgene wat ons voorgehouden wordt als Bijbelse maatstaf een menselijke instelling blijkt te zijn (uiteraard geld dat niet voor alle zaken).
Een Joodse neef van me had ooit met een (eveneens Joodse) professor een gesprek over orthodoxe Joden. Deze professor stelde dat het voortbestaan van een groep als de orthodoxe Joden alleen gegarandeed kan worden door de mensen dom te houden. Ik stel dat enigszins gechargeerd, iets genuanceerder zou je kunnen zeggen dat het goed gaat zolang mensen zaken als vanzelfsprekend aannemen. Op het moment dat de vanzelfsprekendheid wegvalt is het hek van de dam.
Ik ben van mening dat principe idd klopt en goed van toepassing is op de NL kerk. Als vanzelfsprekendheden wegvallen (en ontken maar eens dat dat een belangrijk aspect is van de maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste (in ieder geval) 60 jaar) dan beginnen zaken te schuiven. Kijk maar om je heen op dit forum. Werden er 30 jaar gelden op deze schaal vraagtekens bij de gereformeerde leer geplaatst? Kijk ook eens wie er het meeste kritiek hebben. Wat opvalt is dat studenten voorop lopen als het gaat om het stellen van vraagtekens? Waarom? Enerzijds doordat deze getraind worden vragen te stellen en anderzijds doordat deze veelal het huis uitgaan en er dus minder groepsdruk is. Ik heb zelf belijdeniscathechisatie gevolgd in de NHK op GG. Er waren daar twee groepen. De ene bestond uit niet thuis wonenden studenten en de andere (voornamelijk) uit reeds werkende jonge mensen. De ds gaf veel liever aan die laatste groep onderwijs dan aan de 1e. De groep studenten heeft inmiddels grotendeels de NHK op GG verlaten en de 2e groep zit in de kerkenraad (even kort door de bocht).
Moraal van het verhaal: de reformatorische kerken staan voor een duivels dillema. OF je houdt de gemeenteleden min of meer dom waardoor ze braaf in het platgetreden spoor blijven volgen OF je stimuleert mensen voor zichzelf te denken. Het is duidelijk dat we, als we niet in het spoor van de RKK willen treden, voor het laatste zouden moeten kiezen. Helaas brengt dit wel met zich mee dat mensen soms/vaak niet de aloude keuzes maken.
Klaas