de opdracht van de Vader > Jezus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 19:02

M@rije schreef:
Bijbelkritiek is de dood voor het geloof waar een christen zich niet mee bezig houdt

Wat ik de dood vind voor je geloof is totaal nergens over nadenken en maar gewoon doodleuk alles overnemen. Kritiek is niet altijd negatief, en bovendien vind ik dan nog dat je kritiek kunt hebben. Als ik bijv. kijk naar een onderwerp als Abraham die meerdere vrouwen had, wordt ik zeer kritisch. Ook al plaats je het in een bepaald tijdsbestek, dan nog plaats ik er mijn vraagtekens bij.

Het feit dat Abraham meerdere vrouwen had staat er niet tot navolging. Het is gewoon een feit dat hij ze had. Dat Achab Naboth liet stenigen om zijn wijngaard in bezit te nemen staat er ook niet als navolging. Maar het is gewoon een feit dat hij dat deed. Of denk jij dan dat dat niet gebeurd is?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 15 apr 2005 19:08

Nee, ik geloof dat het gebeurd is. Juist daarom plaats ik er vraagtekens bij. Abraham had God als zijn vriend, en toch kon het voor God kennelijk bestaan dat hij meerdere vrouwen had. Hoewel ikweet dat God doet wat goed is, kan ik me daar niet zomaar zonder kritiek aan overgeven.
God heeft ons toch ook ieder geschapen met de mogelijkheid daartoe? Vermogen om voor onszelf te denken, eigen afwegingen te maken?
Moeten wij ons verstand hierbij dan maar uitsluiten?
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 19:26

M@rije schreef:Nee, ik geloof dat het gebeurd is. Juist daarom plaats ik er vraagtekens bij. Abraham had God als zijn vriend, en toch kon het voor God kennelijk bestaan dat hij meerdere vrouwen had. Hoewel ikweet dat God doet wat goed is, kan ik me daar niet zomaar zonder kritiek aan overgeven.
God heeft ons toch ook ieder geschapen met de mogelijkheid daartoe? Vermogen om voor onszelf te denken, eigen afwegingen te maken?

Ok, ik ben al blij dat je kritiek zich in elk geval niet richt tegen de letter van de Schrift. Je gelooft dus wel dat het gebeurd is. Wat het inhoudelijk deel betreft; wil je wijzer zijn dan God? Bovendien, had God aan Abram opdracht gegeven om met Hagar te trouwen? Volgens mij was dat Sara omdat ze bang was dat hun huwelijk kinderloos zou blijven. De mens wil nooit op God wachten als het gaat om het vervullen van beloftes.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 15 apr 2005 21:00

M@rije schreef:Nee, ik geloof dat het gebeurd is. Juist daarom plaats ik er vraagtekens bij. Abraham had God als zijn vriend, en toch kon het voor God kennelijk bestaan dat hij meerdere vrouwen had. Hoewel ikweet dat God doet wat goed is, kan ik me daar niet zomaar zonder kritiek aan overgeven.

Het was Abrahams keuze om meerdere vrouwen te nemen, dat er niet in de Bijbel staat daty de Heere er tegen optrad wil toch niet betekenen dat Hij het goedkeurde? We moeten geen dingen gaan lezen die er niet staan!
Overigens zien we ook bij andere 'groten' wel polygamie, zoals bij Salomo bijvoorbeeld. Waarom de Heere niet aan hen duidelijk maakte dat ze een verkeerde weg bewandelden is mij niet duidelijk. Toch spreekt de Heere door Paulus wel zijn bedoeling uit t.a.v van polygamie:

1 Corinthiërs 7:2 Maar om der hoererijen wil zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben, en een iegelijke vrouw zal haar eigen man hebben.

De reden van deze inconsequentie, dit verschil tussen OT en NT, is mij niet duidelijk, maar ja...

Jesaja 55:9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 15 apr 2005 21:04

M@rije schreef:Wat ik de dood vind voor je geloof is totaal nergens over nadenken en maar gewoon doodleuk alles overnemen.

:frown: Gebruik dit woord niet als ik meelees! Als je enigzins in hebt geleeft wat de dood is, en waarom de dood in de wereld is, gebruik je het niet in combinatie met leuk.

Sorry, een allergische reactie...

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 15 apr 2005 21:09

PeterD schreef:
M@rije schreef:Wat ik de dood vind voor je geloof is totaal nergens over nadenken en maar gewoon doodleuk alles overnemen.

:frown: Gebruik dit woord niet als ik meelees! Als je enigzins in hebt geleeft wat de dood is, en waarom de dood in de wereld is, gebruik je het niet in combinatie met leuk.

Met alle respect voor wat jij hebt meegemaakt, maar je reaktie is inderdaad wel erg allergisch. Mogen woorden als doodgewoon en doodlopende (weg) ook niet? Zijn gewoon nederlandse woorden hoor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 21:43

PeterD schreef:

doodzonde mag wel toch? :|

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 16 apr 2005 12:56

De reden van deze inconsequentie, dit verschil tussen OT en NT, is mij niet duidelijk, maar ja...

Ik kan dat dus niet, gewoon 'maar ja' zeggen. Ik wil dat gewoon weten, en als het niet te verklaren is, vind ik dat heel moeilijk te begrijpen. Ik vind ook niet dat ik me gedachteloos overal bij hoef neer te leggen.

@ Peter D, excuus als ik je kwets met deze woorden. Zal erop letten.
Engaged @ 07-01-2005

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2005 13:07

PeterD schreef:

Ik vind hem eigenlijk wel erg treffend gevonden. :) En het zegt niet dat de dood leuk is, maar geeft (voor mij) eerder een simpele naiviteit aan (leuk) terwijl het de dood is. Ofzo.. :roll:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 apr 2005 14:15

Het gaat hier overal over, behalve over het topic zelf.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 apr 2005 14:35

jas schreef:Het gaat hier overal over, behalve over het topic zelf.

Nou doe eens een aanzet van jou kant....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 apr 2005 21:06

essieee schreef:
jas schreef:Het gaat hier overal over, behalve over het topic zelf.

Nou doe eens een aanzet van jou kant....

Matth. 18:11; " Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was."
Dat is de vrijwillig aanvaarde opdracht. Zaligmaken wat verloren was.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 apr 2005 09:48

Matth. 18:11; " Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was."
Dat is de vrijwillig aanvaarde opdracht. Zaligmaken wat verloren was.

Mooi tekst om weer een nieuwe start te maken...
In mijn ogen is dit De tekst....

Gewoon, Hij kwam voor de Zijnen....je hoeft je niet op te knappen...kom zoals je bent !
En voor hen die verloren zijn.......dat zijn we allemaal toch?
He al typend realiseer ik me dat je op deze tekst al een giga discussie kunt zetten...
Nee ik doe het niet...laat God's woord deze zondag spreken....

Mijn bijdrage vandaag:
Zo zijn wij dan gezanten van Christus 'wege, alsof God door ons bade; wij bidden u van Christus wege: laat u met God verzoenen.
(2Kor.5;20)
Dit ipv de discussie aangaan :wink:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 apr 2005 08:07

Om in dezelfde lijn van essiee op maandag ook door te gaan:

Jesaja 55:1
O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

Terug naar “Archief”