Rome en 'rechtste refokerken'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

questio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor questio » 12 apr 2005 20:20

Marnix schreef:Juist. Questio, dat patroon mag er dan wel wezen... maar in de echt strenge kerken hebben ze niet veel zekerheid tenzij je eits heel bijzonders hebt meegemaakt in je leven... zo niet, dan is er onzekerheid, ook als iemand sterft... Waarschijnlijk redt ie het niet dan... Jammer maar je was niet wedergeboren, anders had je het wel "gezien/gemerkt"

Maar dat is geen onzekerheid als je niet iets bijzonders meegemaakt hebt ben je verloren, zo wordt het gezegd. Dat bedoel ik met zekerheid men heeft juist alles zo in schema's opgedeeld om alle tegenstellingen op te lossen (bijvoorbeeld de tegenstelling wet en evangelie)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2005 22:57

Klopt... alleen die zekerheid is nogal verkeerd. Je hebt geen wedergeboorte-ervaring? Dan is het zeker dat je verloren gaat. Jammer joh. Maar je hebt in ieder geval zekerheid :? Of toch niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Rome en 'rechtste refokerken'

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 23:13

Jansen schreef:L.S.

In de afgelopen week hebben we niets hoeven missen alle Roomse pracht en praal. De St-Pieter, de kardinalen, de wachten, de massa's mensen van over de hele wereld, allemaal erg indrukwekkend. Maar als we al het Roomse spektakel wegdenken, wat blijft er dan over? Wat is de werkelijke inhoud van de Roomse kerk? Wel, ik moet (met schaamrood op de kaken) bekennen dat ik een stukje van de begrafenisplechtigheid heb bekeken. En ondanks de indrukwekkendheid van de massale Roomse volkshisterie heb ik het maar gauw afgezet, wat een leegte! Het evangelie werd niet gebracht, nee het 'mysterie van pasen', de Heere werd niet aangeroepen, maar alle Roomse heiligen, er werd geen schriftuurlijke preek gehouden, maar een 'in memoriam' over JPII. Hoe zeer werden Jezus en Zijn enig zaligmakend heilswerk buiten beschouwing gelaten! Wat een blamage voor de gehele christenheid! Een ballon van riten en afgoderijen, maar de inhoud was enkel lucht!

Het deed mij pijn hoe zeer Jezus' heilswerk ontkracht werd, hoezeer mensen werden afgehouden van de genade van de Heere, door afleiding met allerlei rituelen. De kracht van Jezus' bloed werd volkomen 'ontkracht'.

En toch, hierin zag ik een grote overeenkomst met de ultra-orthodoxe kerken in ons land (GGiN, OGGiN, OGG, GG (??), en de 'Gekrookte rieters'). De kerken die qua vorm en inhoud de grootste afstand tot Rome hebben en die dikwijls de grootste papenhaters zijn, hebben een grote overeenkomst met de RK-kerk!!!
Namelijk hun ontkrachting van de kracht van Jezus' bloed en van Zijn genade. Deze 'rechtste refokerken', waar geleerd wordt dat er geen zekerheid des geloofs is (of slecht voor zeer enkelen) verdraaien en misbruiken Jezus' heilswerk. Hierdoor vinden vele zielen die de Heere vrezen toch hun Heere niet! Hierdoor geloven vele mensen, waarvan de Heere zo graag zou zien dat ze tot Hem naderen (Komt herwaarts tot Mij) , dat ze niet tot Hem kunnen naderen en dat ze pas op de jongste dag zullen weten of de genade ook hen ten deel is gevallen. Wat verschrikkelijk, dat in dergelijke kerken de genade van de Heer zo versmalt wordt, wat erg dat zovelen de Heere niet kennen omdat hen geleerd wordt dat ze Hem niet kunnen kennen!

Rome en 'rechtste refokerken', de vorm en inhoud zijn zo verschillend als verschillend maar verschillend kan zijn, en toch, de uitwerking is hetzelfde! Namelijk vele, vele zielen die de Heere Christus niet kennen als Zaligmaker en die zo eeuwig verloren zullen gaan!

Laten we bidden dat zowel Rome als de 'rechtste refokerken' vernieuwd, ge-reformeerd, mogen worden door de kracht van Gods Geest en de bevrijdende Waarheid van het Woord!

Ik ben het wel met je eens. De door jouw genoemde kerken bieden voor een groot deel wekelijks hetzelfde entertainment als Rome. Eerlijk, veel dominees staan gewoon gigantische te acteren. En het kan toch ook niet anders; als men die wekelijkse preken echt serieus nam, zou men zich toch in zak en as gorden en bekeren? Blijkbaar is er dus iets anders wat de mensen trekt: juist, amusement.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Jansen
Mineur
Mineur

Re: Rome en 'rechtste refokerken'

Berichtdoor Jansen » 13 apr 2005 13:52

jas schreef:Ik ben het wel met je eens. De door jouw genoemde kerken bieden voor een groot deel wekelijks hetzelfde entertainment als Rome. Eerlijk, veel dominees staan gewoon gigantische te acteren. En het kan toch ook niet anders; als men die wekelijkse preken echt serieus nam, zou men zich toch in zak en as gorden en bekeren? Blijkbaar is er dus iets anders wat de mensen trekt: juist, amusement.

Om nu met stelligheid te zeggen dat elke dominee in degelijke kringen staat te acteren vind ik wel wat ongenuanceerd.
Ook vind ik preken in dergelijke kerken vaak weinig amusant! Het is m.i. niet het amusement dat mensen trekt maar angst voor de hel en angst om buiten de boot te vallen, om met de nek aangekeken te worden, om verbannen te worden uit de gemeenschap der ultra-rchtsen (dat geldt natuurlijk niet in algemeenheid, maar wel voor een deel van de kerkgangers aldaar).
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 apr 2005 13:57

jas schreef:Ik ben het wel met je eens. De door jouw genoemde kerken bieden voor een groot deel wekelijks hetzelfde entertainment als Rome. Eerlijk, veel dominees staan gewoon gigantische te acteren. En het kan toch ook niet anders; als men die wekelijkse preken echt serieus nam, zou men zich toch in zak en as gorden en bekeren? Blijkbaar is er dus iets anders wat de mensen trekt: juist, amusement.

Jas, moet ik dit soort uitspraken ook als amusement opvatten?
Echt serieus neem ik het in elk geval niet. [-X
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 14:18

elbert schreef:

Ik wel, ik mocht vroeger graag een stampvoetende mallan zien of een zich tegen de achterwand te pletter slaande wink, om dan vervolgens geheel weg te duiken onder de preekstoel en met een opgestoken vinger langzaam omhoog te komen. Dat vingertje zag je dan langzaam statig boven de plechtige statenbijbel uitkomen. Vervolgens deed wink nog wat ademhalingsoefeningen, perste zijn middenrif een paar keer krachtig samen waardoor hij elke zin met een woeste hik eindigde.
Ik vond het theater van de bovenste plank.
Maar dit gedoe heeft natuurlijk niets met verkondiging te maken, dat is gewoon een optreden voor een argeloos publiek. Tja, cabaret is te werelds, daar gaan we niet naar toe.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 apr 2005 14:21

jas schreef:
elbert schreef:

Ik wel, ik mocht vroeger graag een stampvoetende mallan zien of een zich tegen de achterwand te pletter slaande wink, om dan vervolgens geheel weg te duiken onder de preekstoel en met een opgestoken vinger langzaam omhoog te komen. Dat vingertje zag je dan langzaam statig boven de plechtige statenbijbel uitkomen. Vervolgens deed wink nog wat ademhalingsoefeningen, perste zijn middenrif een paar keer krachtig samen waardoor hij elke zin met een woeste hik eindigde.
Maar dit gedoe heeft natuurlijk niets met verkondiging te maken, dat is gewoon een optreden voor een argeloos publiek. Tja, cabaret is te werelds, daar gaan we niet naar toe.

Hmm, het zal wel komen omdat ik nauwelijks zo'n stijl van preken heb meegemaakt. :-k
Ik kom dan ook niet uit de GGiN.
Maar ik ben in elk geval ook geen fan van de stijl van preken zoals je die beschrijft.
Laat het Woord maar spreken en laat het menselijke achterwege, dat ben ik wel met je eens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 apr 2005 14:37

jas schreef:met een opgestoken vinger langzaam omhoog te komen.

:shock:

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 13 apr 2005 18:24

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Daar zou ik weleens bij willen zijn: dat zijn nog eens spannende preken!
En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 18:38

Maja de Bij schreef:
jas schreef:met een opgestoken vinger langzaam omhoog te komen.

:shock:

En dan ineens was ie weg. Dan zat ie op zn hurken achter de preekstoel en liet zich weer langzaam omhoog rijzen. Kostelijk om te zien.
En de mensen zag je met hem meeduiken, van schrik. Want hij haalde op zulke momenten flink uit met zijn stem zodat de 'gelovige' schare in elkaar kromp van angst.
Dit was kunst met de grote K.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 18:40

Alexandra schreef::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Daar zou ik weleens bij willen zijn: dat zijn nog eens spannende preken!

Toen was ik nog enigszins onder de invloed van die kerk, nu zou ik het denk ik in mn broek doen. Tot grote ontzetting van iedereen natuurlijk, maar ik zou het bescheuren.
Anderszins is het natuurlijk vreselijk dat mensen zo bedrogen worden, dat men ze laat denken dat dit het 'echte werk' is.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 13 apr 2005 20:05

jas schreef:Ik wel, ik mocht vroeger graag een stampvoetende mallan zien of een zich tegen de achterwand te pletter slaande wink, om dan vervolgens geheel weg te duiken onder de preekstoel en met een opgestoken vinger langzaam omhoog te komen. Dat vingertje zag je dan langzaam statig boven de plechtige statenbijbel uitkomen. Vervolgens deed wink nog wat ademhalingsoefeningen, perste zijn middenrif een paar keer krachtig samen waardoor hij elke zin met een woeste hik eindigde.

Wat ontzettend grof en onchristelijk van jouw om zo over 2 kinderen Gods te spreken. Je raakt Zijn oogappel aan. Nu ben je zelf bezig met waar je hen van beschuldigt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2005 20:22

Het blijft in elk geval wel hangen. Jas, herinner je ook nog waar de zich oprichtende vinger het over had?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 20:29

Mapleleaf schreef:
jas schreef:Ik wel, ik mocht vroeger graag een stampvoetende mallan zien of een zich tegen de achterwand te pletter slaande wink, om dan vervolgens geheel weg te duiken onder de preekstoel en met een opgestoken vinger langzaam omhoog te komen. Dat vingertje zag je dan langzaam statig boven de plechtige statenbijbel uitkomen. Vervolgens deed wink nog wat ademhalingsoefeningen, perste zijn middenrif een paar keer krachtig samen waardoor hij elke zin met een woeste hik eindigde.

Wat ontzettend grof en onchristelijk van jouw om zo over 2 kinderen Gods te spreken. Je raakt Zijn oogappel aan. Nu ben je zelf bezig met waar je hen van beschuldigt.

Hoe kom je erbij dat dit grof en onchristelijk is? Het is gewoon de waarheid. Ik heb het er niet over of ze wel of geen kinderen van God zijn, maar dat ze gek doen op de preekstoel. En ik heb het vooral over wink. Die man had sowieso nooit een preekstoel moeten beklimmen.
En ik beschuldig niemand, ik constateer gewoon wat feiten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 20:30

Optimatus schreef:Het blijft in elk geval wel hangen. Jas, herinner je ook nog waar de zich oprichtende vinger het over had?

Ja hoor. Het ging zoals de hele preek, nergens over.

Terug naar “Archief”